S210 E270 CDI -01, kylmäkäynnistys ongelmaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

S210 E270 CDI -01, kylmäkäynnistys ongelmaa

Viesti Kirjoittaja noroljan »

S210 E270 CDI -01, ei lähde kylmänä käyntiin millään, yön seisomisen jälkeen ei meinaa millään käynnistyä. Tuntuu, että 0 asteen alapuolella alkaa ongelmat, joskus kolmannella kerralla lähtee, mutta joskus saa sahata akun tyhjäksi. Kun on lohkossa, niin lähtee aina ekalla, mutta ilman sitä ei. Ja toimii sitten hyvin, ennen kuin on taas seisonut sen yön verran.

Ongelmat alkoi, kun rikkinäinen hehku vaihdettiin ja samalla meni poikki imuilman lämpötilan tunnistimen johto, sitä star herjasikin (koodi: P0110-002) (ja siitä huomasinkin vasta, että asentaja oli sen johdon katkaissut), se on kunnossa nyt ja Moottorinohjainlaite ei anna vikakoodeja, mutta ei auttanut käynnistysongelmaan siltikään.

Määränkorjausarvotkin katsoin, ne oli ok:

Sylinteri 1 -0.2 mm^3/Hub
Sylinteri 2 0.1 mm^3/Hub
Sylinteri 4 -0.1 mm^3/Hub
Sylinteri 5 0.9 mm^3/Hub
Sylinteri 3 -0.6 mm^3/Hub

En tiedä liittyykö asiaan, mutta 3-mukissa on kyllä näköjään jotain hämärää:

Kuva

Auto kävi ohivuoto mittauksessa ja vaihdettiin yksi suutin silloin, jonka jälkeen se oli ok, mutta käynnistysongelma ei poistunut tälläkään.

Ja mitähän toi kertoo, kun 3 sylinterissä on noi puristuksen päin mäntyä?

Tuolta löysin aikalailla samanlaisen ongelman, mutta yllättäen lopullista vastausta asiaan ei ketjun aloittaja ollut viitsinyt kirjoittaa: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 85#p656085" onclick="window.open(this.href);return false;

Muutamia tarkentavia tietoja:

- 10-15 minuuttia lohkossa auttaa aina ja lähtee ekalla käyntiin, (eihän toi kone voi oikeasti tuossa ajassa lämmetä juuri yhtään, kokeiltu -15 asteessakin?)
- Kun saa käyntiin, ei se sammu missään vaiheessa, (näytti olevan noissa suuttimien O-rengas ongelmissa aika usein, että auto sammuu vähän ajanpäästä)
- Polttoainepuolella vuotoa tai jokin O-rengas siellä, (mutta miten se selittää, tuon että lyhyen lämmityksen jälkeen käynnistyy aina.)

Voisikohan vika olla tuossa toisesta ketjusta pomimassani viestissä kerrotusta rail-putken paineensäätöventtiilissä?
kettu1 kirjoitti:Itsellä W203 CDI, jota vaivasi aluksi käynnistämättömyys kun mentiin pakkasen puolelle, jos ei lämmittänyt, 20 asteen pakkasella auttoi jo 15 min. lämmitys.
Käytin korjaamolla jossa vaihdettiin erinäisiä tiivisteitä, ja startti, sekä mitattiin lähes kaikki polttoaine puolen osat ja vikaa ei löytynyt.
Viime keväänä kone ei enää käynnistynyt myöskään kuumana, ja sitten vein merkkikorjaamolle (AutoBest), jossa taas mitattiin kaikki edellämainitut osat,
ja viimeisenä toivona vaihdettiin rail-putken päässä oleva paineen säätö venttiili. (tietokone näytti sen olevan kunnossa)
Ja se auttoi, nyt lähtee käyntiin säällä kuin säällä.
Näissä testeissä ei kait ihmeempää hämminkiä ole?
Kuva

Kuva
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: S210 E270 CDI -01, kylmäkäynnistys ongelmaa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Koita katsoa kylmällä koneella kulkeeko niissä kirkaissa polttoaine putkissa ilmaa jos kulkee, niin o-renkaat vaihtoon. Taitaa olla helpoin homma ostaa koko satsi kerralla. Kun ne valkoiset lukitus kiinikkeet tahtoo hajota irroitetaessa, ovat niin haperoita yleensä.
Noita lukituksia ei saa erikseen tietääkseni mistään.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: S210 E270 CDI -01, kylmäkäynnistys ongelmaa

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Juu sain MiHeltä saman suuntaisia neuvoa toisessa ketjussa, eli ne täytyy tutkia ensiksi...
MiHe kirjoitti: Sitten on voineet ne kuuluisat o-renkaat ottaa itteensä kun letkuja on jouduttu vääntelemään, näkyykö siellä kirkkaissa letkuissa ilmakuplia? Polttoainesuodattimen letkut ehjät? Lyö star kiinni kun auto kylmä, ja kato mitä railpaine tekee. Siellä on sitten testejä vielä paineensäätimelle ja pumpulle.
Mutta mikä selittää sen, että hetken kun on lohkossa, auto starttaa hyvin?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: S210 E270 CDI -01, kylmäkäynnistys ongelmaa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Mootori lämpenee sen verran, että alumiini laajenee ja tulee sen verran tiiviksi ettei ilmakuplia kulje niin paljon ettei haittaa esiinny
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: S210 E270 CDI -01, kylmäkäynnistys ongelmaa

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Ok, sitä vaan mietin, etteihän se kone taida juurikaan lämmetä esim. testatussa -15 asteessa, kun on lohkossa vaan 15 minuuttia ja tämän jälkeen kuitenkin käynnistyy.

Toisaalta tosta on helppo lähteä liikkeelle, joten täytyy tarkistaa tilanne.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: S210 E270 CDI -01, kylmäkäynnistys ongelmaa

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Olen tätä nyt tutkinut muutamana aamuna ja mielestäni siellä ei ilmakuplia näy kylmänäkään. Tosin ei täällä ole juuri pakkasiakaan ollut ja auto on kyllä nyt viikon verran lähtenyt ilman lohkoa käyntiin. Mitähän testejä tolle voisi kylmänä tehdä starilla, kun eihän se kauaa kylmänä pysy...
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: S210 E270 CDI -01, kylmäkäynnistys ongelmaa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Ainut on oikeastaan rail-paineen testaus
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: S210 E270 CDI -01, kylmäkäynnistys ongelmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Onko suuttimien ohivuodot mitattu?
Mulla teki aikoinaan juurikin noin ja syyksi paljastui yksi suutin, joka päästi korkeapaineen paluupuolelle.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: S210 E270 CDI -01, kylmäkäynnistys ongelmaa

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Täytynee joku aamu tehdä noita rail-paineen testejä, jos ne jotain kertoisi.

Tossa ekassa ylipitkässä viestissä luki, että on tehty ohivuotomittaus, mutta se on tehty liikkeessä, joten en tulosta nähnyt itse, kertoivat sen vaan olevan kunnossa. Sen voisi kyllä tehdä itse uudelleen, kun sitä syyksi on niin monesti epäilty. Jotenkin vaan en luota noiden liikkeiden toimintaan...
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6357
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: S210 E270 CDI -01, kylmäkäynnistys ongelmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Juu, niiden 'kylmämittaus' on voinu olla se että auto on ollut hallissa päivän...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: S210 E270 CDI -01, kylmäkäynnistys ongelmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Juurikin tuon yhden vaihdetun vuotaneen suuttimen takia epäilen , että siellä on muitakin vastaavia. Oireet on kyllä senkaltaiset.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: S210 E270 CDI -01, kylmäkäynnistys ongelmaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ja aika usein käy niin että kun yhden vuotavan vaihtaa alkaa seuraava vuotamaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: S210 E270 CDI -01, kylmäkäynnistys ongelmaa

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Autossa on kyllä ajansaatossa vaihdettu kertalleen varmaan kaikki suuttimet ja niitä on korjattukkin, jossain välissä.

Tämä viimeinen vaihto meni niin, että autossa oli jo tuo käynnistysongelma ja auto meni ohivuototestiin, jossa todettiin yksi suutin vialliseksi. Se sitten vaihdettiin, mutta sen jälkeen ei mitattu enää ohivuotoja, joten voi hyvinkin olla, että joku muu suutin vuotaa nyt. Täytyy tämäkin asia tutkia, jossain vaiheessa.

Ei kauheasti ole mielenkiintoa tähän rakkineeseen enään, kun muutenkin rupeaa olemaan ehtoo puolella koko auto. Kilometrejä 500 000 mittarissa, josta omia ajoja n. 300 000 km, joten hyvin on kestänyt, oikeastaan ole muuta tehty, kun öljyjä vaihdettu ja noita suuttimia rempattu/vaihdettu silloin tällöin...
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: S210 E270 CDI -01, kylmäkäynnistys ongelmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Aidoille Boschin uusille suuttimille ei ole vaihtoehtoa. Kaikki muu on pelleilyä jos meinaa kilometrejä ajaa. :wink:
Tämän valitettavan tosiasian väyrynen mullekin aikoinaan opetti, muuten tosi mukava ja perustekniikaltaan luja peli.
Taisi olla viimenen Mersu, johon jäi pikkanen kaipaus. :cry:
Nämä nykyiset peltilaatikot ei oikein enää iske.
Vastaa Viestiin