Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
harripuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.08.2009 14:26
Paikkakunta: Helsinki

Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja harripuu »

Moi,

Ajattelin kirjoitella hieman selvitettyä ilma-vesi -intercoolerin toimintaa. Homma lähti nyt helteillä liikkeelle, auto tuntuu silloin tällöin tehottomalta. Kuumuudella on ilmeisesti vaikutus ja valoista toisiin ajettaessa kaupungissa tämän huomaa parhaiten. Autossa on ohjelmointi, jonka kyllä huomaa vakioon verrattuna.

Ahdetuissa AMG -moottoreissa 32 / 30 / 55K / 600-65 biturbo sekä 400/420CDI -moottoreissa on käytetty ilmeisesti samaa Boschin vesipumppua, joka on ilmeisesti heikkotehoinen ja vikaherkkä.

Alkuperäiset varaosanumerot menevät näin, eli aika samoja palikoita tuntuu olevan poislukien C30 CDI AMG pumppu. Sekin taitaa olla kyllä samaa sukua.

c32AMG pumppu A0005504883 -> A0005000386
c30 CDI AMG pumppu A0005505583 (eroaa muista)
E55K AMG kompressor A0005504883 -> A000500186 ->A0005000386
E400 CDI pumppu A0005504883 -> A0005000186 ->A0005000386
E420 CDI pumppu A0005000386

Asiaahan on tietenkin Jenkkilässä puitu paljonkin ja tämän pumpun voi korvata Johnson CM 30 pumpulla. Virtaa n. 50% paremmin sekä kestää myös pidempään. Ilmeisesti pumppun liittimiä pitää hieman muokata asennettaessa.

Tämä on vielä tässä vaiheessa teoriaa ja EPC:tä / nettiä tutkimalla löydetty. Pumppu lähtee tilaukseen, kunhan löydän sopivan toimittajan. Hinta pitäisi olla 100 euron päälle. Alkuperäinen Bosch -pumppuhan on useita satoja euroja.

Onko tähän asiaan muut perehtyneet tai kenties tuon Johnson CM30 -pumpun asentaneet? Eli tässä on mahdollista säästää tuon alkuperäisen pumpun rikkoutuessa ja/tai parantaa tehoja sekä kestävyyttä.

Harri

(Korjasin pari virhettä osanumeroissa)
Viimeksi muokannut harripuu, Pe 16.07.2010 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E 400 CDI
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

itse laittaisin Johnson CM90 pumpun, mutta mulla onkin aina välillä tapana hieman ylimitoittaa :P tuo CM90 maksaa melkein 400 €, mutta tuotto onkin sitten 3x se mitä CM30...

voi tuo CM30 olla ihan hyvä/riittävä katuautoon sen omilla kennoilla :roll:

tai sitten 2 kpl CM30, niin saadaan jo vähän tuottoakin :roll: (mietin näitä omia projekteja samalla...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
niska-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 15.01.2009 17:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja niska- »

napa kirjoitti:itse laittaisin Johnson CM90 pumpun, mutta mulla onkin aina välillä tapana hieman ylimitoittaa :P tuo CM90 maksaa melkein 400 €, mutta tuotto onkin sitten 3x se mitä CM30...

voi tuo CM30 olla ihan hyvä/riittävä katuautoon sen omilla kennoilla :roll:

tai sitten 2 kpl CM30, niin saadaan jo vähän tuottoakin :roll: (mietin näitä omia projekteja samalla...)
Onko tuosta CM90:stä suurta hyötyä ilman muita muutoksia, jos alkuperäinen Boschin kikkarekin on riittänyt jotenkin? Ei se toki väärin ole, jos haluaa viritellä :D

Ottaako tuo välijäähdytin nesteensä ihan samalta kennolta kuin moottorikin?
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

niska- kirjoitti: Ottaako tuo välijäähdytin nesteensä ihan samalta kennolta kuin moottorikin?
Mietin hetken asiaa, varmaks en osaa sanoa mutta toivon että sillä olisi ihan ikioma kierto ja kenno.

Yks kesäpäivä koitin syyläriä, tuntui kamalan kuumalta.

AMW:llä maatsi jotain pumppuaan mainosteli juuri noihin vesikiertoisiin IC hommiin, olisko maksanu jotai 200e, sellaine vois olla hyvä, tai ainakaan harvemmin maatsi mitään huonoa myy..
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13233
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja DBFI »

harripuu kirjoitti: E420 CDI pumppu A0005000386

Alkuperäinen Bosch -pumppuhan on useita satoja euroja.
Mersun hinnastossa esim. tuo 420CDI:n osa on 220 euroa eli ilmeisesti tuossa ei puhuttu mersun hinnoista vaan Vehon hinnoista?
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
E55AMG
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 18.02.2010 14:27

Viesti Kirjoittaja E55AMG »

Itse vaihdoin heti oman e55k auton ostettuani tuon johnson cm30 pumpun, hyvin toimii , vanhalla pumpulla bosch pudotti kompressorin joskus pois kevään kylmälläkin, no se ei enää pyörinyt kun otin irti.

Suosittelen vaihtoa jos on ongelmia, wihurilta saa tilattua jollekkin veneliikkelle esim. hinta tais olla 140e.
Avatar
harripuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.08.2009 14:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harripuu »

Sain tilattu alkuperäisen ja viimeisimmän pumpun A0005000386 suhteellisen halvalla (vähän käytetty/testattu reilu 100e) MBGTC.de -nettikaupasta. Tuon pitäisi olla jopa parempi kuin CM30 testien perusteella. Eli Bosch on saanut tuon uusimman pumpun toimimaan kunnolla kuten tästä voidaan lukea:

http://www.mbworld.org/forums/c32-amg-c ... -cm30.html

http://www.mbworld.org/forums/sl55-amg- ... -pump.html

http://www.mbworld.org/forums/w211-amg/ ... bosch.html

Tämä uudempi pumppu on tullut vasta vuonna 2007 saataville, eli vanhempia pumppuja on todennäköisesti paljonkin asennettuna. EPC:ssä on maininta tuolle vanhimmalle pumpulle, että ei saa asentaa. Foorumeilla on viittauksia myös takaisinkutsuun tuosta pumpusta.

Tarkoitus on kuitenkin tutkia asiaa tarkemmin, sen vaihtaminen ei ole iso homma.

Harri
E 400 CDI
E55AMG
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 18.02.2010 14:27

Viesti Kirjoittaja E55AMG »

Joo tuo minun vanha oli juuri A0005504883 ja silmämääräisestikkin kun sain sen pyörimään niin pumppausteho oli selkeästi heikompi kun cm30, suurin ongelmahan ei ole ollut pumppausteho vaan että nuo boschin pumput ovat lakanneet pyörimästä jo ennen 50tkm ja silloinhan jo muutaman sekunnin kiihdytysvedot ovat nostaneet imuilman lämmöt tasolle jolloin ecu pätkäissyt kompressorin pois pelistä.

Toivotaan että tuo uusin bosch kestäisi paremmin.
Avatar
harripuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.08.2009 14:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harripuu »

Nyt on kokemuksia pumpun vaihdosta, työnä alle tunti eikä tarvitse hirveästi purkaa mitään. Tarvitsee vain nostaa auto ylös ja pohjamuovi pois, sitten letkut puristukseen ja vaihtaa. Alkuperäinen oli numerolla A0005504883 eli tuo aivan susi. Kyllä se jotain sirinää piti mutta pumppaukseen se ei tainnut juurikaan enää kyetä.

Mutta lopputulos oli todella yllättävä, tehoja tuntui tulevan lisää varsinkin yläkierroksilla ja keltaista kolmiota tarjoaa nyt ihan eri tilanteissa. Käytetty ohjelma ei ole vakio mutta ero on aika iso. Tänäänkin vajaan 30 asteen lämpötilassa ei ollut mitään ongelmaa, vetoja tuli missä tahansa tilanteessa.

Lopputuloksena suosittelen jokaista OM628 / 400 CDI mersun omistajaa vaihtamaan pumpun, jos vanhempi auto kuin 2006 eikä pumppua ole vaihdettu. Hinta ei ole tiskilläkään kuin 200-300 euroa ja vaikutus tehoihin iso. Tämä pumppuasia koskettaa ML 400 / S 400 / E 400 / G 400 -malleja.

Osaakohan kukaan edes arvioida (tai tietää), millaisilla ahtopaineilla 55K vs 400 cdi toimivat ja kuinka paljon kompressori vs. turbot kuumentavat ilmaa? Kyllähän tämä tieto löytyy testaamalla starin kanssa ja nettiä tutkimalla mutta joku varmaan tähän osaa jotain sanoa?

Tämän tutkimisen oheisoppina on muuten se, että W211 E400 CDI on E55 Kompressorin kanssa siinäkin mielessä samanlainen, että keulalla oleva vesikooleri on samalla osanumerolla kummassakin mallissa. Ja jenkeissähän juuri tähän saa ostettua bolt-on -tyylisiä jäähdytysratkaisuja kuten tämä PLM heat exchanger. Tuo pitäisi mennä siis heittämällä myös dieselin nokalle ja edelleenkin auttaisi ahtoilman viilentämisen kanssa:

395 dollaria Heat Exchanger E55 k = Ebay linkki
E 400 CDI
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Tuollainenkin muutos osui silmään:
http://www.mbworld.org/forums/w211-amg/ ... -prep.html

Eli eristetään auton omasta järjestelmästä, vois olla kokeilun paikka tuokin.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vesicooleri on kyllä käsittääkseni erittäin tehokas, jos vaan ajatellaan yksittäisiä kiihdytyksiä.
Vesi pystyy sitomaan paljon sitä lämpöä.
Pitempiaikaisessa rasituksessa, kun vesi sitten lämpenee, niin käsittääkseni hyöty ei ole ainaskaan sen suurempi, kun "tavan" coolerissa.

Ihan perstuntumalta kuvittelsin, ettei noissa tarvi vakio-osilla tehdä jäähdytykselle mitään, mitoitus on varmasti sen verran reilulla kädellä tehty.

Suuttimet jos vaihtaa AMG,n versioihin ja ahtimet suurempiin, niin varmaan pääsee jo sellaisiin teholukemiin, että cooleriasiaakin voi joutua miettimään uudestaa.
Niitä imuilman lämpöjä voi halutessaan katsella varmaankin melkeimpä millä tahansa obd-kapulalla.
Niin kauan kun ei yli viidenkymmenen asteen nouse, niin ei ohjelmakaan ala syöttöjä leikkaamaan.

Vakiona 400cdi,n max ahdot 1,3bar.
Melko tavanomaista cdi mersuille.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
harripuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.08.2009 14:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja harripuu »

Nyt asennettuna isompi vesicooleri, mallia juurkin mainittu Ebay. Lämmöt eivät nouse ihan yhtä nopeasti ja jyrkästi ja jäähdytysnestettä tuntuisi menevän n. puolet enemmän tähän uuteen. Lämmöt tippuu nopeasti kun vesipumppu käynnistyy ja 20 -asteen lämpötilassa välillä pysyvät välillä 30-40, kiihdytyksissä nousevat mutta tippuvat vanhaan verrattuna nopeasti. Näppituntumalla n. 10 astetta voisi olla keskimääräinen lämpötilan aleneminen sekä nopeampia palautuminen ja pysyminen paremmin alle 50 -asteessa. Nyt sitten odotellaan taas 30 -asteen helteitä ja katsotaan, kuinka hyvin pysyy alle 50 -asteen.

Itse kenno on joka suhteessa hieman isompi, eikä eroa viimeistelyn osalta alkuperäisestä. Hieman leveämpi, korkeampi ja paksumpi. Voisi varmaan olla vieläkin isompi, kuten SL ja CL -malleissa.

Logiikka auton ohjelmassa tuntuisi olevan seuraava vesipumpun käynnistymiselle: Jos lämmöt menee yli 50 astetta tai kiihdytys on normaalia reilumpi. Pumpun saa päälle normaaliajossa kun käyttää pedaalia pohjassa niin nopeasti, ettei moottori ehdi tekemään mitään. Oma uusi pumppu pitää sellaista ääntä, että sen kuuluu sisälle ohjaamoon. Pumppaustehoa kuitenkin tuntuisi olevan.

Olen seurannut ahtoilman lämpöjä Androidin Torque -ohjelmalla ja Bluetooth OBD2 -lukijalla. Hyvä ja nopea kombo ahtojen yms muiden nice-to-know -tietojen seurantaan. Löytyy ilmaisversio sekä maksullinen, kannattaa tutustua jos omistaa Android -puhelimen. Bluetooth OBD -mokkuloita pitäisi saada netistä aika edullisestikin.
E 400 CDI
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, tuo imuilman jäähdytys taitaa sittenkin olla sellainen kompastuskivi tässä(kin) moottorissa.
Minäkin ensin kyllä kuvittelin sitä vesicooleria tehokkaammaksi.
Ihmetyttää, että on nähty iso vaiva rakennella paketti ja sitten kompastuttu tuollaiseen ääliömäiseen mitoitusasiaan.
3,0 AMG,ssäkin voisi mittailla niitä ahtolämpöjä, onkohan siitä "suuresta laarista" riittänyt niitä paketteja niihinkin...

Tosiaankin, android puhelimessa toimii hyvin se torque ... ohjelma, maksullinen oli kolmen euron luokkaa, ... varmaan on vastinetta rahalle.
Bluutuutti OBD vähän toista kymppiä.
Ja antaa aivan riittävästi live data tietoakin autosta.
Saa vikakoodit luettua ja nollattua, välikaapelilla obd->38pinn toimii vanhemmissakin.
Suorituskykymittaus ja mittaa se tehonkin, "samalle planeetalle" kuitenkin, osuu sekin, ainakin pystyy vertaamaan, onko auto kunnossa, onko teho noussut !!!
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja aziz »

Mulla oli ongelma pitkien vetojen jälkeen. Kaasun hölläyksen jälkeen ei enää vetoja löytynytkään. Kone kyllä otti kierroksia, mutta juuri mitään ei tapahtunut. Aikaisemmin luulin, että vika olisi laatikossa/turbiinissa, mutta nyt kun olen tutustunut tähän aiheeseen, niin vikakin on ilmeisen selvä.
Tänään ajoin sitten testiä oikein urakalla löytääkseni vikatilan ja löin tietokoneen kiinni autoon. Auton lämmettyä kunnolla, ahtolämmöt normaaliajossa reilusti yli 70 astetta. Muutamalla vedolla sain nostettua yli 80 asteen ja peräkkäisillä täysikiihdytyksillä sain kuin sainkin lämmöt jopa 90 asteeseen ja tämän jälkeen myös ahdot katosivat, kunnes palautui ennalleen lämpöjen jäähdyttyä. Oiskohan tuo 90 astetta jonkinmoinen rajapyykki, että moottorinojaus kytkee kompuran pois pelistä.
Star näyttää, että vesipumppu pyörii, mutta jotain vikaahan siinä täytyy olla. Joko kulunut vanhuuttaan tai sitten ei pyöri ollenkaan. Eli pumppukauppaan olisi lähdettävä. En nyt sitten vielä tiedä kumpaan kannattaisi päätyä. Johnssoni tuntuis olevan kovassa huudossa ainakin jenkeissä, kyllähän suomalainenkin luottaisi suomalaiseen. Boschiakin saisi jenkeistä karvan yli sadalla eurolla. Samalla rykäsyllä meinasin uusia tuon coolerin. Pari eri versiota suoraan paikalleen pultattavia löytyisi ameriikasta ja joitakin vesicoolereita euroopasta. Oisko jollakulla kokemuksia, missä hinnoissa mittatilaustyönä teetetty jäähdytin pyörii Suomessa. Sain kuulla, että Raatikainen Viialassa tekisi edukkaasti ja mm. AMW värkkäilee kanssa noita. Vesipuolen coolerin maksimikoolla ei ole vissiin merkitystä, niin iso kuin keulalle mahtuu?
Tuossa testin aikana tuli ihmeteltyä myös noita ahtopaineita. Star ilmoittaa paineet hpa=hehtopascal ja vedoissa paineet nousivat maksimissaan 1780 paikkeille, baareinahan tuo tarkottaisi 1,78. Olen jostain tainut lukea, että ahdot olisivat jossain 0,8 barin paikkeilla. Mitähän nämä starin tolkuttomat hehtopaskat oikein meinaa?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja Pansu »

^
Olisiko tuosta unohtunut vähentää meidän vallitseva ilmanpaine, mikä on 1bar. Eli tuo olisi 0,78bar painetta ja näin ollen täsmäisi.

Keulaan vain niin iso kenno kun mahtuu. Bosch on myös päivittänyt pumppujaan, eli uusin versio tuosta pumpusta on ainakin saanut kehuja.
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja aziz »

Pansu kirjoitti:^
Olisiko tuosta unohtunut vähentää meidän vallitseva ilmanpaine, mikä on 1bar. Eli tuo olisi 0,78bar painetta ja näin ollen täsmäisi.

Keulaan vain niin iso kenno kun mahtuu. Bosch on myös päivittänyt pumppujaan, eli uusin versio tuosta pumpusta on ainakin saanut kehuja.
Noin mä vähän itsekin laskeskelin, että baarin vähennyksellä olisi ahdot tehdasarvoissa. Moottorijarrussa ja tasakaasullakin star näytti että ois vielä ahtoja, mutta yhden yksikön vähennyksellä päästäänkin jo alipaineen puolelle. Paljonkohan tuo boschilainen kierrättää vettä Johnsoniin verrattuna? Johnsonin cm30 näkyy kierrättävän 26l/min.
Mittailin tänään tulevalle coolerille paikkaa. Brabus-mallisen puskurin ansiosta puskuripalkin alla onkin reilut tilat isommalle jäähylle, noin 70x20cm. Öljynlauhduttimen paikkaa joutuu tosin muuttamaan, koska on nykyisen vakiocoolerin alapinnassa kiinni. Ihmetyttää hieman nuo jenkkilässä tarjolla olevat "viricoolerit", koska ovat mitoiltaan samaa luokkaa alkuperäisen kanssa. Vai onko niiden jäähdytysteho sitten vaan parempi?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Uusi bosch kierrättää kaiketi liki saman kuin cm30, näin ainakin jotkut väittää.

Täysalumiininen jäähdytin on hieman parempi kuin alkuperäinen muovipäätyinen.

Itsellä on cm90, mutta tuo nyt on vakio autoon turhan overkill. Pitäisi toimia cm30 pumpullakin ihan hyvin ja jäähdyttimen vaihdolla, vaikka vähän virittäisi.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itse tilasin pumpun ja muita vesivälijäähdytyksen osia Frozenboostilta:
http://www.frozenboost.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Boschin pumppu (0 392 022 002) Mersuihin 120 taalaa:
http://www.frozenboost.com/product_info ... 18db82718c" onclick="window.open(this.href);return false;

Tarjolla on myös tehokkaampia pumppuja.

harripuu kirjoitti:Moi,

Ajattelin kirjoitella hieman selvitettyä ilma-vesi -intercoolerin toimintaa. Homma lähti nyt helteillä liikkeelle, auto tuntuu silloin tällöin tehottomalta. Kuumuudella on ilmeisesti vaikutus ja valoista toisiin ajettaessa kaupungissa tämän huomaa parhaiten. Autossa on ohjelmointi, jonka kyllä huomaa vakioon verrattuna.

Ahdetuissa AMG -moottoreissa 32 / 30 / 55K / 600-65 biturbo sekä 400/420CDI -moottoreissa on käytetty ilmeisesti samaa Boschin vesipumppua, joka on ilmeisesti heikkotehoinen ja vikaherkkä.

Alkuperäiset varaosanumerot menevät näin, eli aika samoja palikoita tuntuu olevan poislukien C30 CDI AMG pumppu. Sekin taitaa olla kyllä samaa sukua.

c32AMG pumppu A0005504883 -> A0005000386
c30 CDI AMG pumppu A0005505583 (eroaa muista)
E55K AMG kompressor A0005504883 -> A000500186 ->A0005000386
E400 CDI pumppu A0005504883 -> A0005000186 ->A0005000386
E420 CDI pumppu A0005000386

Asiaahan on tietenkin Jenkkilässä puitu paljonkin ja tämän pumpun voi korvata Johnson CM 30 pumpulla. Virtaa n. 50% paremmin sekä kestää myös pidempään. Ilmeisesti pumppun liittimiä pitää hieman muokata asennettaessa.

Tämä on vielä tässä vaiheessa teoriaa ja EPC:tä / nettiä tutkimalla löydetty. Pumppu lähtee tilaukseen, kunhan löydän sopivan toimittajan. Hinta pitäisi olla 100 euron päälle. Alkuperäinen Bosch -pumppuhan on useita satoja euroja.

Onko tähän asiaan muut perehtyneet tai kenties tuon Johnson CM30 -pumpun asentaneet? Eli tässä on mahdollista säästää tuon alkuperäisen pumpun rikkoutuessa ja/tai parantaa tehoja sekä kestävyyttä.

Harri

(Korjasin pari virhettä osanumeroissa)
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja aziz »

Tilasin sen Johnsonin cm30:n, löyty ihan Suomesta. Johnson (26 l) on hivenen tehokkaampi boschiin (20 l) verrattuna. Raatikaiselle tarvii laittaa piirustukset sähköpostiin, niin se voi alkaa värkkimään jäähdytintä keulalle.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja aziz »

Johnssoni saapui tänään ja paikalleenhan se oli heti sovitettava. Samalla otin nykyisen coolerin hetkeksi pois ja tein finnfoamista mallikappaleen tulevasta coolerista.
Alkuperäinen boschilainen oli täysin mykkä, mikä oli odotettavissakin. Toi Johnssoni yllätti taas kokonsa puolesta, varmaan kolmanneksen boschin mitoista. Mutta tehokkaaltahan tuo vaikutti ämpäritestissä ja rakenteeltaan näyttäisi olevan paljon tiiviimpi kuin bosch. En tiedä sitten oisko jopa täysin vedenpitävä.
Lämpöongelmat on nyt historiaa. Vedoissa ahtolämmöt nousi 40 asteen tienoille ja normaaliajossa lämmöt olivat 30 asteen tienoilla. Ulkona lämmintä noin 13 astetta.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja aziz »

Cooleri saapui tänään Raatikaiselta ja tässä on lopputulos. Kennon koko 600x200x63mm ja kokonaispituus 77cm. Päätyjen ja kehyksen leveys 90mm. Kenno on BEHRin valmistamaa, saattaa siis olla samaa tavaraa kuin alkuperäinen. Tuonne takapuolelle alareunaan tarvii vielä suunnitella kiinnikkeet moottoriöljyn lauhduttimelle. Se tulee siis tämän coolerin ja ilmastoinnin kennon väliin, nykyinen paikka on alkuperäisen coolerin alapuolella.
Palvelu oli tosi hyvää nopeaa ja laatukin on kohdallaan. Voin siis suositella!
Kuva
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Mistä toi on kolvattu kasaan? Onko se alumiinia, näyttää jotenkin...

Tuo ilmausruuvi olis hyvä olla kennossa ylhäällä, kuvissa näkyy vain tyhjennysroppu(?) alhaalla. Paljonko tuollainen kustanti?
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja aziz »

Pansu kirjoitti:Mistä toi on kolvattu kasaan? Onko se alumiinia, näyttää jotenkin...

Tuo ilmausruuvi olis hyvä olla kennossa ylhäällä, kuvissa näkyy vain tyhjennysroppu(?) alhaalla. Paljonko tuollainen kustanti?
Kyllä toi ihan alumiinia on. Alhaalla näkyvä nippa ei ole tyhjennysroppu, vaan siinä on molemmin puolin tukitangoille kiinnityspisteet, ettei ala sitten väpättämään kolmen sadan nopeuksissa. :) Hintaa tuli rahteineen ilman tinkaamista 400€.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5245
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja S202 »

Vois ittekkin laittaa sen johnssonin, tuntuu että pumppu vois olla tiensä päässä. Paljoko se maksoi?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja aziz »

S202 kirjoitti:Vois ittekkin laittaa sen johnssonin, tuntuu että pumppu vois olla tiensä päässä. Paljoko se maksoi?
Mä tilasin sen Wihurilta. Yrityksille myyvät eri hintaan, kuin mitä nettikaupan hinnat ovat.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja aziz »

Seuraavat pätkät löyty tuubista. Varmaan ihan hyödyllinen kampe kuumissa olosuhteissa, mutta mitenkä lie suomessa. Onko kukaan mittaillut noita lämpöjä kesähelteillä, nouseeko miten paljon lämmöt yli ulkolämpötilan?
http://www.youtube.com/watch?v=HTF9Cv1pNsk
http://www.youtube.com/watch?v=73Ql84-iz6I
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Mulla on sama systeemi mikä sulla vakiona, ainoastaan eriytetty omakseen, vakiopumppu.
Oiskohan mulla ollut hellekeleillä 15 astetta päälle ulkolämmön, kaahauksessa nousee kyllä sinne 80:iin, ylikin.

Näillä noin 5-10 asteen plussakeleillä maantieköröttelyssä siinä alta 20 asteen ahtolämmöt pysyy helposti, laskisko kymppiin matalimmillaan.
Riippuu paljon, minkä lämpöinen moottori on, pakkasilla alle 60 asteinen kone, coolerin pumppua ei pyöritetä ollenkaan.
Myöskin jos laittaa sisälämmöt maksimiin, pumppu ei pyöri.
Muutenkin mielenkiintoisia nämä järjestelmät röntässä, mm. termostaatti on sähköohjattu.
Kohtuudella nämä nyt lämmöt pitää kurissa, vaikka pari pientä hyrrää pukkaa paria kiloa parhaillaan tuossa nokilekassa.

Kannattaa sunkin staarilla tsekata, pyöriikö pumppu kokoaikaa. Monethan laittaa oman katkaisijan.
Vasta ittekkin muuten törmäsin tohon kc:iin. Aika mielenkiintoinen.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja aziz »

Kumipää kirjoitti:Mulla on sama systeemi mikä sulla vakiona, ainoastaan eriytetty omakseen, vakiopumppu.
Oiskohan mulla ollut hellekeleillä 15 astetta päälle ulkolämmön, kaahauksessa nousee kyllä sinne 80:iin, ylikin.

Näillä noin 5-10 asteen plussakeleillä maantieköröttelyssä siinä alta 20 asteen ahtolämmöt pysyy helposti, laskisko kymppiin matalimmillaan.
Riippuu paljon, minkä lämpöinen moottori on, pakkasilla alle 60 asteinen kone, coolerin pumppua ei pyöritetä ollenkaan.
Myöskin jos laittaa sisälämmöt maksimiin, pumppu ei pyöri.
Muutenkin mielenkiintoisia nämä järjestelmät röntässä, mm. termostaatti on sähköohjattu.
Kohtuudella nämä nyt lämmöt pitää kurissa, vaikka pari pientä hyrrää pukkaa paria kiloa parhaillaan tuossa nokilekassa.

Kannattaa sunkin staarilla tsekata, pyöriikö pumppu kokoaikaa. Monethan laittaa oman katkaisijan.
Vasta ittekkin muuten törmäsin tohon kc:iin. Aika mielenkiintoinen.
Aika korkeelle nousee lämmöt. Meneekö 80:een yhden vedon jälkeen vai vaatiiko pisempää rummutusta? Tuntuu aika oudolta, koska mä jouduin antaa runtua kunnolla, jotta sain lämmöt yli 80 hajonneella pumpulla. Ulkolämpö oli toki paljon matalampi noin +15. Käyttäytyyköhän nuo lämmöt turbovehkeissä eritavalla...
Joutuu odottaa ensi kesään jotta saa vertailukelposta materiaalia. Mulla pumpun vaihdon jälkeisessä star-testissä pumppu oli päällä kaiken aikaa, oli ahtolämpö mikä tahansa.
Toi KC vois olla hyödyllinen ainakin sulla.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Ilma-vesi -intercoolereiden pumpuista

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Sellasen 0-240km/h:n aikana nousee noin ylös, tarvii jotain tehdä, leikkaa tehojakin reilusti.
Aina kun on ahtopaine nousee, niin lämpö nousee, parhaillaan mitannut 2,1 bar,
normiajossakin 0,3 bar.

Tähän pitäs sopia 55:een käypäset kennot??
Joo kc vois olla hauska kokeilu.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Vastaa Viestiin