c200cdi automaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Märsa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 18.11.2007 22:46
Paikkakunta: Lounais-Suomi

c200cdi automaatti

Viesti Kirjoittaja Märsa »

Terve!
Automaatti-Mersun vaihdekeppi ei liiku D-asennosta pienemmille vaihteille, peruutusvaihde-asentoon sekä N- ja P-asentoihin menee aivan normaalisti. Vaihteisto toimii ajossa muuten ihan hyvin. Onko kenellekään tullut vastaavaa vaivaa Mersun kanssa? Niin ja kysessä on 5-vaihteinen automaatti.
Märsa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 18.11.2007 22:46
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: c200cdi automaatti

Viesti Kirjoittaja Märsa »

[quote
Automaatti-Mersun vaihdekeppi ei liiku D-asennosta pienemmille vaihteille, peruutusvaihde-asentoon sekä N- ja P-asentoihin menee aivan normaalisti. Vaihteisto toimii ajossa muuten ihan hyvin. [/quote]

Itse itselleni vastaten: Eipä ollut varsinaista vikaa vaihdekepissä, oli ilmeisesti käytön ja voitelun puutteesta johtuva jumiutuminen. Pientä naputtelua ja nitkuttelua ja ensin irrotusöljyä ja sen jälkeen voiteluainetta väliin, niin notkistuu melko helposti. Akselin, jolla vaihdekeppi on kiinni, täytyy päästä liikkumaan sivuttain siinä vaiheessa, kun halutaan saada pakko-ohjaus 4-vaihteelle tai siitä alaspäin. Tämän akselin vaihteestoon menevän vivun puoleisessa päässä oleva metallipusla oli juuttunut akseliin kiinni. HUOM! AKSELIN RAAKA-AINE MELKO PEHMEÄÄ, EI KESTÄ VASAROINTIA!
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Eli, pitäisikö tuon akselin päästä liikkumaan kuvan vasemman puoleisen nuolen kohdalta? Vai jostain muusta kohtaa? Itsellä on edelleen tuota samaa vikaa kepissä.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Märsa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 18.11.2007 22:46
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Märsa »

Ei liiku siitä kohdalta mihin olit piirtänyt nuolet. Akselin toisessa päässä, eli siellä päässä, missä on vaiheistosta tulevan tangon vipu, on metallipusla ja se oli ainakin minun autossani jämähtänyt akseliin kiinni.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Pitänee purkaa uudestaan tuo ja ihmetellä, mitä puslaa tarkoitat. Kuitenkin joku sellainen, jota tuossa kuvassa ei näy? Tuosta on hetki kun purin ja ihmettelin tuon kapistuksen toimintaa. Kuntoon en silloin sitä saanut, kuten varmaan kysymyksistä päätteletkin.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Märsa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 18.11.2007 22:46
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Märsa »

Koko akselin täytyy liikkua sivuttain siinä vaiheessa, kun halutaan vaihtaa manuaalisesti D-asennosta pienemmille vaihteille. Tarkoittamani pusla ei oikein kunnolla näy kuvassa, mutta se sijaitsee kuvaa katsottaessa aivan kuvan vasemmassa laidassa. Akseli täytyy ottaa pois paikoiltaan, jotta puslaa voi yrittää saada liikkumaan. Akselia paikoilleen laitettaessa on oltava tarkkana, että sähköboxin ohjausvipu menee oikeaan loveen, eikä riko boxia.
Vastaa Viestiin