E 320 CDI vaihdelaatikon lauhdutin - asentaa erillinen?
E 320 CDI vaihdelaatikon lauhdutin - asentaa erillinen?
Forumin mukaan mallisarjan ensimmäisissä ( -02 ) on mahdollisuus, että jäähdytin päästää nesteet sekaisin vaihdelaatikon öljyihin koska vaihdelaatikon lauhdutin on jäähdyttimen yhteydessä. Autossa ei ole vielä ilmennyt vikaa mutta tiedustelin etukäteen Veholta uuden jäähdyttimen hintaa ja se ei ollut kuluttajaystävällinen. Tuli mieleen, että miksikö ei asentaisi erillistä vaihdelaatikon laudutinta varsinaisen jäähdyttimen eteen. Näin erillisesenä eivät nesteet ainakaan sekottuisi öljyihin. Olisiko järkevä ajatus - ainakin edullinen?
Automaatin öljynkierrossa ei ole painetta, joten jäähdyttimeksi käy mikä tahansa ehjä lämmittimen kenno purkaamosta. W201:seen laitoin myös tuulettimen, mutta poistin sen turhana eli jäähdytin yksinään riittää. Hintataso on muutama kymppi.Atro kirjoitti:Paljon pyytäävät lauhittimesta ?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Paras kysyä hintaa Veholta jos haluat alkuperäisen. Mulla se on siis tehdasasennuksena, enkä tiedä hintaa. Aikoinaan asensin Volvoon tarvikeliikkeestä ostetun halvan vastaavankokoisen lauhduttimen ja toimi ilman ongelmia. Tässä nykyisessä se on yhdistetty lootaan kumi- ja metalliletkuilla ja näyttää välissä olevan jokin pienen suodattimen näköinen muovimötikkä (n 3 cm läpimittainen) Kysyppä muuten mikä se on jos olet Vehoon yhteydessä. Jos se on todella suodatin, niin sitten kai sekin pitäisi joskus uusia.
W203CDI
Ehkä kuitenkin kannattaa laittaa kunnollinen jäähdytin, niitä tehdään ihan tuota tarkoitusta varten. Vaikkapa tälläinen:
Noita on erikokoisia, vältämättä ei tarvita noin suurta. Letkut syntyvät pneumatiikkakaupassa kun ottaa vanhat letkut malliksi, ja coolerin kainaloon.
Tuon kuvassa olevan hinta oli 90...100 € luokkaa, ja letkut maksanevat noin 50 €. Asennus on ihan plug and play, jakoavainhommaa.
Noita on erikokoisia, vältämättä ei tarvita noin suurta. Letkut syntyvät pneumatiikkakaupassa kun ottaa vanhat letkut malliksi, ja coolerin kainaloon.
Tuon kuvassa olevan hinta oli 90...100 € luokkaa, ja letkut maksanevat noin 50 €. Asennus on ihan plug and play, jakoavainhommaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jäähdytin
Tuo ulkopuolisen jäähdyttimen asentaminen voisi olla hyvä idea. Syylärissä olevan öljyn jäähdyttimen hyvä puoli on se, että se pitää öljyn lämmön tasaisena eli tarpeen tullen se lämmittää sitä. Nykylaatikoissa ei ole paljon hukkatehoa, koska turbiinissa on lukko.
Katsotaan mitä DC sanoo, osallistuuko se syyläri/turbiini/laatikko-remonttiin. Lupasivat viikon päästä soittaa.
Katsotaan mitä DC sanoo, osallistuuko se syyläri/turbiini/laatikko-remonttiin. Lupasivat viikon päästä soittaa.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Re: jäähdytin
Autapa hieman minua ajattelemaan: Missä "hyvässä" vaiheessa laatikon öljyä lämmitetään?kttopar kirjoitti:Syylärissä olevan öljyn jäähdyttimen hyvä puoli on se, että se pitää öljyn lämmön tasaisena eli tarpeen tullen se lämmittää sitä.
Kun laatikon öljy on kylmää, eli kylmällä liikkeelle lähdettäessä niin jäähdytysnesteen termostaattikin on todennäköisesti kiinni. Kun termostaatti on kiinni, niin jäähdytinkin on kylmä.
Ellei kylmänä käyviä / termostaattivikaisia lasketa mukaan, -onkohan viallisuus harkittua
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Syyläri pitää pakkasellakin laatikon lämpötilan vakiona eli 90 astetta. Ehkä MB:n insinöörit ovat sen niin laskeneet. Muuten olisi ollut yksinkertaisempi laittaa erillinen jäähdytin samoin moottorin öljylle.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Lämpötilat kylmällä
Moottori käy termostaatin avulla n. 90 asteessa.
Pakkasella jäähdyttimen kautta virtaa ajoittain pieni liru, joka ei lämmitä jäähdytintä lähellekään moottorin käyntilämpöä.
Kuumalla ilmalla ja kovassa rasituksessa virtaus on suuri radiaattorin kautta ja sen lämpötila nousee lähemmäksi moottorin lämpöä.
Lämpimällä varsinkin jäähdyttäjän alaosa pysyy lähellä ulkolämpötilaa, -mitä nyt kuormitettaessa välijäähdytin hieman tuuppaa esilämmitettyä ilmaa jäähdyttäjän läpi...
Pakkasella jäähdyttimen kautta virtaa ajoittain pieni liru, joka ei lämmitä jäähdytintä lähellekään moottorin käyntilämpöä.
Kuumalla ilmalla ja kovassa rasituksessa virtaus on suuri radiaattorin kautta ja sen lämpötila nousee lähemmäksi moottorin lämpöä.
Lämpimällä varsinkin jäähdyttäjän alaosa pysyy lähellä ulkolämpötilaa, -mitä nyt kuormitettaessa välijäähdytin hieman tuuppaa esilämmitettyä ilmaa jäähdyttäjän läpi...
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Tuosta olen eri mieltä. Yksinkertaisempaa on laittaa molemmat samoihin kuoriin, tulee vähemmän osia ostettavaksi, varastoitavaksi ja asennettavaksi. Ko ratkaisuhan on ollut Mersulla vähintään 60-luvulta asti (w108), kenties jo ennen sitä.kttopar kirjoitti: Muuten olisi ollut yksinkertaisempi laittaa erillinen jäähdytin samoin moottorin öljylle.
Joka tapauksessa hyvä idea tuo erillinen jäähdytin laatikon öljyille Valeo-ongelman ennaltaehkäisyyn.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Voi olla, että pakkasella automaattilaatikon öljy kiertää liian kylmänä, jos se menee vielä erillisen jäähdyttimen läpi.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Onhan öljyn/jäähdytysnesteen lämmönvaihtimia olemassa myös.
Nestekierto vaan vaihtimelle ja lootaöljyt kiertämään sen kautta-> pysyy "aina" moottorilämpösenä ja pakkasella lämpenee nopeammin.
Vinkiksi että 210 korissa on tätä systeemiä joissakin malleissa vakiona. Siinä on nivottu yhteen moottori- ja vaihteistoöljyn lauhdutus j.nesteellä.
Täytyy toivoa että nuo kolme pysyisivät erillään toisistaan..
Nestekierto vaan vaihtimelle ja lootaöljyt kiertämään sen kautta-> pysyy "aina" moottorilämpösenä ja pakkasella lämpenee nopeammin.
Vinkiksi että 210 korissa on tätä systeemiä joissakin malleissa vakiona. Siinä on nivottu yhteen moottori- ja vaihteistoöljyn lauhdutus j.nesteellä.
Täytyy toivoa että nuo kolme pysyisivät erillään toisistaan..
Tuli tuomio DC:ltä. Maksavat 25 % työstä ja puolet osista. Laatikkoa eivät rupea vaihtamaan. Ensi tiistaina laitetaan kuntoon.
Autossa on myös Finntakuu, mutta se ei korvaa mitään kun on kuulemma heidän mielestä Mersun tyyppivika. MB ei ole varmaan tyyppiviaksi tätä luokitellut, koska se ei ole tehnyt takaisinvetoa. Korjaukset ovat tapahtuneet "oireitten " mukaan tapauskohtaisesti. Itsellä oli glygolia yli 400 mg/l, jolloin ohjeen mukaan vaihdetaan syylärii, turbiini ja laatikko.
Ajaessa vikaa ei kuitenkaan oikein huomaakaan ennen kuin pitemmällä lenkillä.
Jäähdytin kombinaatio, jossa automaatin öljyt lauhdutetaan syylärissä ja moottorin öljyt erillisessä jäähdyttimessä on varmaan paras, koska tällöin on olemassa lämpötilan kontrolli eli termostaatti pitää vakiona kaikkien lämpötilan. Ylimääräinen öljynjäähdytin avustaa ylikuormituksessa.
Autossa on myös Finntakuu, mutta se ei korvaa mitään kun on kuulemma heidän mielestä Mersun tyyppivika. MB ei ole varmaan tyyppiviaksi tätä luokitellut, koska se ei ole tehnyt takaisinvetoa. Korjaukset ovat tapahtuneet "oireitten " mukaan tapauskohtaisesti. Itsellä oli glygolia yli 400 mg/l, jolloin ohjeen mukaan vaihdetaan syylärii, turbiini ja laatikko.
Ajaessa vikaa ei kuitenkaan oikein huomaakaan ennen kuin pitemmällä lenkillä.
Jäähdytin kombinaatio, jossa automaatin öljyt lauhdutetaan syylärissä ja moottorin öljyt erillisessä jäähdyttimessä on varmaan paras, koska tällöin on olemassa lämpötilan kontrolli eli termostaatti pitää vakiona kaikkien lämpötilan. Ylimääräinen öljynjäähdytin avustaa ylikuormituksessa.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Missä diagnoosi tehtiin
Tehtiinkö diagnoosi Kuopion Hartikaisella? Onko autosi tuontiauto? Paljonko ajokilometrejä autollasi on?kttopar kirjoitti:Tuli tuomio DC:ltä. Maksavat 25 % työstä ja puolet osista. Laatikkoa eivät rupea vaihtamaan. Ensi tiistaina laitetaan kuntoon.
Autossa on myös Finntakuu, mutta se ei korvaa mitään kun on kuulemma heidän mielestä Mersun tyyppivika. MB ei ole varmaan tyyppiviaksi tätä luokitellut, koska se ei ole tehnyt takaisinvetoa. Korjaukset ovat tapahtuneet "oireitten " mukaan tapauskohtaisesti. Itsellä oli glygolia yli 400 mg/l, jolloin ohjeen mukaan vaihdetaan syylärii, turbiini ja laatikko.
Ajaessa vikaa ei kuitenkaan oikein huomaakaan ennen kuin pitemmällä lenkillä.
Jäähdytin kombinaatio, jossa automaatin öljyt lauhdutetaan syylärissä ja moottorin öljyt erillisessä jäähdyttimessä on varmaan paras, koska tällöin on olemassa lämpötilan kontrolli eli termostaatti pitää vakiona kaikkien lämpötilan. Ylimääräinen öljynjäähdytin avustaa ylikuormituksessa.
Diagnoosi tehtiin Hartikaisella, auto on tuotu joulukuussa 2007. Ajokilometreja 135000.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Niin mistähän johtuu, että nämä lootaviat taitaa olla merkistä riippumatta uudehkojen isojen dieseleitten lootissa ?
Ja miksei Japsit tee isoja dieseleitä automaatilla ?
Mahtaisko olla syynä, että kiireellä väännetään markkinoille tavaraa, jota ei keretä kokeileen. Japsi ei tähän sorru, tietää mikä soppa tulee.
Voi olla myös, että kehitys on menny jotenkin niin, että otetaan aluksi pienempiin autoihin loota S-sarjasta, kun ei kereteä kehitellä halpis-mallia. No tämä kestää, mutta katteet ei kestä.
Sitten kehitellään halvempi ja ostetaan osat mistä sattuu. Eikun kasaan ja baanalle, sitä ny testata tartte...
Veikkaan, että jotenkin noin on selitettävissä, että vanhemmissa Väykyissä lootat kestää ja uudemmissa W211 ei kestä. Miksi muuten olis menty piteleen ihan toimivaa ja kestävää lootaa, mikä on W210:n E320CDI:ssä. Ainoo syy lienee, että on kehitelty halvempi.
Tietäskö joku onko toi E320CDI:n loota alunperin tosiaan jostain isommasta? Vai onko heti alussa suunniteltu nimenomaan tähän malliin ? Entäs noitten pienempien koneitten? Olis vaan ihan mielenkiintosta tietää. Jossain vaiheessa tuli myös 7-vaihdetta. Oisko siinä kohtaa vaihtunu tuo jäähdytin?
Ja miksei Japsit tee isoja dieseleitä automaatilla ?
Mahtaisko olla syynä, että kiireellä väännetään markkinoille tavaraa, jota ei keretä kokeileen. Japsi ei tähän sorru, tietää mikä soppa tulee.
Voi olla myös, että kehitys on menny jotenkin niin, että otetaan aluksi pienempiin autoihin loota S-sarjasta, kun ei kereteä kehitellä halpis-mallia. No tämä kestää, mutta katteet ei kestä.
Sitten kehitellään halvempi ja ostetaan osat mistä sattuu. Eikun kasaan ja baanalle, sitä ny testata tartte...
Veikkaan, että jotenkin noin on selitettävissä, että vanhemmissa Väykyissä lootat kestää ja uudemmissa W211 ei kestä. Miksi muuten olis menty piteleen ihan toimivaa ja kestävää lootaa, mikä on W210:n E320CDI:ssä. Ainoo syy lienee, että on kehitelty halvempi.
Tietäskö joku onko toi E320CDI:n loota alunperin tosiaan jostain isommasta? Vai onko heti alussa suunniteltu nimenomaan tähän malliin ? Entäs noitten pienempien koneitten? Olis vaan ihan mielenkiintosta tietää. Jossain vaiheessa tuli myös 7-vaihdetta. Oisko siinä kohtaa vaihtunu tuo jäähdytin?
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Mielenkiinnosta "tulevaisuutta silmälläpitäen" miten noi oireet ilmaantuu ja minkälaisia ne on jos nesteet menee sekasin ?
Joku sano että takarenkaat rupee "jäpittää" liekö muita ?
Toinen että miten glykoolitesti tehdään ja paljon se maksaa?
Mietin että olisiko aihetta varmuudeksi esim 30000 km:n välein toi tehdä jos ei ois kallis ?
Joku sano että takarenkaat rupee "jäpittää" liekö muita ?
Toinen että miten glykoolitesti tehdään ja paljon se maksaa?
Mietin että olisiko aihetta varmuudeksi esim 30000 km:n välein toi tehdä jos ei ois kallis ?
W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
Ei siinä lootassa ole mitään vikaa. Ongelma on Valeon tekemä jäähdytin. Behrin tekemät eivät aiheuta ongelmia. Ja Valeonkin jäähdyttimet toimivat 10/2003 tuotannosta lähtien. Valeo on tietysti tarjonnut jäähdytintä halvalla ja säästäneet jossain päin tunnetuin seurauksin. Sehän tässä on törkeää että MB ei ota vastuuta itse valitsemansa alihankkijan virheestä.jukka-tre kirjoitti:Veikkaan, että jotenkin noin on selitettävissä, että vanhemmissa Väykyissä lootat kestää ja uudemmissa W211 ei kestä. Miksi muuten olis menty piteleen ihan toimivaa ja kestävää lootaa, mikä on W210:n E320CDI:ssä. Ainoo syy lienee, että on kehitelty halvempi.
Tietäskö joku onko toi E320CDI:n loota alunperin tosiaan jostain isommasta? Vai onko heti alussa suunniteltu nimenomaan tähän malliin ? Entäs noitten pienempien koneitten? Olis vaan ihan mielenkiintosta tietää. Jossain vaiheessa tuli myös 7-vaihdetta. Oisko siinä kohtaa vaihtunu tuo jäähdytin?
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Re: Missä diagnoosi tehtiin
Vielä kysyisin sellaista, että onko autosi nyt sitten korjattu Hartikaisella ja selvitittikö Hartikainen asian vai selvititkö itse?kt4879 kirjoitti:Tehtiinkö diagnoosi Kuopion Hartikaisella? Onko autosi tuontiauto? Paljonko ajokilometrejä autollasi on?kttopar kirjoitti:Tuli tuomio DC:ltä. Maksavat 25 % työstä ja puolet osista. Laatikkoa eivät rupea vaihtamaan. Ensi tiistaina laitetaan kuntoon.
Autossa on myös Finntakuu, mutta se ei korvaa mitään kun on kuulemma heidän mielestä Mersun tyyppivika. MB ei ole varmaan tyyppiviaksi tätä luokitellut, koska se ei ole tehnyt takaisinvetoa. Korjaukset ovat tapahtuneet "oireitten " mukaan tapauskohtaisesti. Itsellä oli glygolia yli 400 mg/l, jolloin ohjeen mukaan vaihdetaan syylärii, turbiini ja laatikko.
Ajaessa vikaa ei kuitenkaan oikein huomaakaan ennen kuin pitemmällä lenkillä.
Jäähdytin kombinaatio, jossa automaatin öljyt lauhdutetaan syylärissä ja moottorin öljyt erillisessä jäähdyttimessä on varmaan paras, koska tällöin on olemassa lämpötilan kontrolli eli termostaatti pitää vakiona kaikkien lämpötilan. Ylimääräinen öljynjäähdytin avustaa ylikuormituksessa.
Rupesi asia vaan kiinnostamaan siksi, että aitossani (s211 270 CDI -03) diagnosoitiin sama vaiva lokakuussa. Silloin ei Hartikaisen mukaan DC:ltä selvitettynä valmistaja tullut vastaan ollenkaan kuluissa. Maksoin itse korjauksen (jäähdytin, momentinmuunnin ja työ).
Nyt laitoin sitten Daimlerille kyselyn ihmettelyjen kera. Jannä katsoa mitä vastaavat.
Viimeksi muokannut kt4879, To 03.01.2008 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nonnii, eli on alettu kaivelee halpis-osia juu. Vaikka ei ois tarvinnu kun jatkaa samaa jo toimivaa sarjaa. Toi Valeo on tietysti tarjonnu ton komponentin 9,99 Euroo alkuperäistä toimivaa halvemmalla. No aika halvaksi tuleekin vaihtaa joka Meseen uusi loota.Matti R kirjoitti:Ei siinä lootassa ole mitään vikaa. Ongelma on Valeon tekemä jäähdytin. Behrin tekemät eivät aiheuta ongelmia. Ja Valeonkin jäähdyttimet toimivat 10/2003 tuotannosta lähtien. Valeo on tietysti tarjonnut jäähdytintä halvalla ja säästäneet jossain päin tunnetuin seurauksin. Sehän tässä on törkeää että MB ei ota vastuuta itse valitsemansa alihankkijan virheestä.
No busineksensa kullakin. Antaa mennä vaan. Halpaa on ja kansa ostaa. Tai paremminkin osti. Nyt ei osta enää. Hintoja pudotettiin 10000 Eur. Eli sattumalta loota-rempan verta. No saas nähdä käykö sitte paremmin kauppa.
Olis muuten aika mielenkiintoista olla kärpäsenä katossa, kun Valeon ja Mersun johtajat pui tätä miljoonia ja taas miljoonia maksavaa pari euroo halvempaa jäähdytin-soppaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Nimimerkki kokemusta on: Ensioireet; vähän kun auto olisi tukossa, kiihdyttäessä voi olla että pientä hamaa laatikon toiminnassa, ei vaihda tasasesti, kun oireet pahenevat alkaa vaihteisto ääntää (jurinaa ja nykimistä),erityisesti matalilla kierroksilla, rasituksessa ja myöhemmin myös maantienopeuksilla, kallis ääni ja pahenee nopeasti, huomaat kyllä. Vaihteistoöljystä tulee sellaista marjapuuron väristä mommöä (normaalisti läpinäkyvä punertava seos), Veholla tehtävä glykoli testaus kustantaa jonkin verran, (tislattu vesi, periodihappo, natronlipeä, tensidiseos+vaihteistoöljy, 20 sekunnin kuluttua indikaattoriliuska näyttää, kuinka monta mg glykolia litrassa- värisävyinä keltaisesta-violelettiin).Minun mielestä kannattaisi minimoida riskit, testailla sekä vaihtaa valeon jäähdyttäjä nopeasti Behr/Hellan vastaavaan, toimenpide huomattavasti halvempi kun vaihteistoremontti joka on sitten pomminvarma seuraus jos glykolit pääsee lootaan.Atro kirjoitti:Mielenkiinnosta "tulevaisuutta silmälläpitäen" miten noi oireet ilmaantuu ja minkälaisia ne on jos nesteet menee sekasin ?
Joku sano että takarenkaat rupee "jäpittää" liekö muita ?
Toinen että miten glykoolitesti tehdään ja paljon se maksaa?
Mietin että olisiko aihetta varmuudeksi esim 30000 km:n välein toi tehdä jos ei ois kallis ?
Pyysin tekemään glykotestin itse ja se tehtiin Hartikaisella, Testi maksoi 55 €. Autolla on nyt ajettu 135tkm ja siinä on täysi huoltokirja.
Ei kannata jäädä odottelemaan testin tuloksia vaan selvittää onko syyläri Valeon vai Behrin. Se selviää kun irroittaa syylärin päällä olevan pellin.
Turbiinin vika ilmenee ikäänkuin rengastärinänä kiihdytettäessä 100 vauhdissa. Sitä on vaikea havaita lyhyellä lenkillä ja kylmillä öljyillä. Toiset sanoo että, turbiinin lukko antaa aina hivenen periksi ja antaa tärinää. Vika häviää jos laatikon ohjauksesta ottaa testimielessä lukon sähköisen kytkennän pois käytöstä. Hartikaisen asentaja taas oli sitä mieltä, että turbiinin siivekkeet vaurioutuu glykolista ja alkaa tärisemään.
Eräs tunnettu laatikkokorjaaja sanoi, että oli kokeillut kitkaa parantavaa lisäainetta ja 5 km:n jälkeen vika hävisi. Kuulemma turbiininkin pystyy myös korjaamaan laatkosta puhumattakaan. Voi olla vaikea homma kun turbiini pitää sorvata auki ja hitsata lopuksi kiinni.
Auto korjataan ensi tiistaina Hartikaisella. Kun laatikkoa ei vaihdeta niin pitää tehdä perusteellinen huuhtelu. Valeon syyläri vaihdetaan tietysti.
Kuulemma MB:n oli vaikea löytää vian aiheuttajaa aikanaan ja viimein Norjan MB keksi lähettää öljyt tutkimuksiin. Tämän takia joihinkin autoihin on ptänyt vaihtaa turbiineja pariin otteeseen. Valeon syylärissä on sisällä joku kumitiiviste, joka alkaa vuotamaan.
Ei kannata jäädä odottelemaan testin tuloksia vaan selvittää onko syyläri Valeon vai Behrin. Se selviää kun irroittaa syylärin päällä olevan pellin.
Turbiinin vika ilmenee ikäänkuin rengastärinänä kiihdytettäessä 100 vauhdissa. Sitä on vaikea havaita lyhyellä lenkillä ja kylmillä öljyillä. Toiset sanoo että, turbiinin lukko antaa aina hivenen periksi ja antaa tärinää. Vika häviää jos laatikon ohjauksesta ottaa testimielessä lukon sähköisen kytkennän pois käytöstä. Hartikaisen asentaja taas oli sitä mieltä, että turbiinin siivekkeet vaurioutuu glykolista ja alkaa tärisemään.
Eräs tunnettu laatikkokorjaaja sanoi, että oli kokeillut kitkaa parantavaa lisäainetta ja 5 km:n jälkeen vika hävisi. Kuulemma turbiininkin pystyy myös korjaamaan laatkosta puhumattakaan. Voi olla vaikea homma kun turbiini pitää sorvata auki ja hitsata lopuksi kiinni.
Auto korjataan ensi tiistaina Hartikaisella. Kun laatikkoa ei vaihdeta niin pitää tehdä perusteellinen huuhtelu. Valeon syyläri vaihdetaan tietysti.
Kuulemma MB:n oli vaikea löytää vian aiheuttajaa aikanaan ja viimein Norjan MB keksi lähettää öljyt tutkimuksiin. Tämän takia joihinkin autoihin on ptänyt vaihtaa turbiineja pariin otteeseen. Valeon syylärissä on sisällä joku kumitiiviste, joka alkaa vuotamaan.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Se on helppo homma aukasta toi turbiini, mulla volvosta aukastiin ja pantiin kiinni hitsaamalla.kttopar kirjoitti:
Eräs tunnettu laatikkokorjaaja sanoi, että oli kokeillut kitkaa parantavaa lisäainetta ja 5 km:n jälkeen vika hävisi. Kuulemma turbiininkin pystyy myös korjaamaan laatkosta puhumattakaan. Voi olla vaikea homma kun turbiini pitää sorvata auki ja hitsata lopuksi kiinni.
.
Taitaa pitää tosissaan harkita ton lauhittimen vaihtoa, kun tarkotus on pitääautoa vielä vuosia ja nyt mittarissa vasta 127000 km. tullee eteen kuitenkin sitten kalliimman kautta
W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Matti R kirjoitti:Ei siinä lootassa ole mitään vikaa. Ongelma on Valeon tekemä jäähdytin. Behrin tekemät eivät aiheuta ongelmia. Ja Valeonkin jäähdyttimet toimivat 10/2003 tuotannosta lähtien. Valeo on tietysti tarjonnut jäähdytintä halvalla ja säästäneet jossain päin tunnetuin seurauksin. Sehän tässä on törkeää että MB ei ota vastuuta itse valitsemansa alihankkijan virheestä.jukka-tre kirjoitti:Veikkaan, että jotenkin noin on selitettävissä, että vanhemmissa Väykyissä lootat kestää ja uudemmissa W211 ei kestä. Miksi muuten olis menty piteleen ihan toimivaa ja kestävää lootaa, mikä on W210:n E320CDI:ssä. Ainoo syy lienee, että on kehitelty halvempi.
Tietäskö joku onko toi E320CDI:n loota alunperin tosiaan jostain isommasta? Vai onko heti alussa suunniteltu nimenomaan tähän malliin ? Entäs noitten pienempien koneitten? Olis vaan ihan mielenkiintosta tietää. Jossain vaiheessa tuli myös 7-vaihdetta. Oisko siinä kohtaa vaihtunu tuo jäähdytin?
Tottakai siitä autonvalmistaja on vastuussa,ja varmaa itse vaatii korvauksen lauhduttimen valmistajalta virheellisestä tuotteesta,ja MB on myöntänytkin virheen kun korvaa 50% laatikosta,ja suomi poika on tyytyväinen kun 50% korvataan.maksettavaahan ei jääkkään kuin 5000-6000 euroa.Miksei kukaan anna asiaa kuluttajavalituslautakunnan ratkaistavaksi,koska lain mukaan tuote on virheellinen jos se ei kestä sen oletettua kestoikää,ja eikait se mersun laatikolla voi olla 60000-120000km
Takuu ajalla ei tämän asian kanssa ole mitään tekemistä,koska nyt onkin kyseessä virheellinen tuote,ja kun aikanaan tulee päätös kuluttajalautakunnalta on helppo mennä käräjille jos tarvii ja päätös on positiivinen,ja sen jälkeen korjataan kaikki em.vian vuoksi särkyneet laatikot.
Naurettavia vikoja sanottiin 30000km huollossa että alapallonivelet,kuulemma vähän väljät,tehdas maksaa kuulemma pulet, itselle jää maksettavaa 300euroa,mutta ettei ole kuulemme mitään kiirettä vaihtaa,4vuotta vanha auto,ei kyllä äännä mitenkään eikä ole katsastuksessa moittineet,ettei ole vielä tullut vaihdettua.(ettei vaan olisi nivelissä jo alunperin ollut jotain häikkää)Ei ainakaan 124 tarvinut niveliä vaihtaa vielä 200000km
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Jaaha joo, mulla on nyt 250 000 km klasissa (ite ajanu viimeset 100 000) ja pikkasen alkaa ääntään siihen malliin, että repsikan alapallo. No kuka tietää oisko jo vaihdettu edellisen toimesta ? Tuskin, koska on kavereita, jotka on ekoja alapalloja näihin kisoihin vaihdellu. Mutta abaut kaikki muut hässäkät pyörien ympäriltä onkin jo vaihdettu, että menköön toikin vaan.jussilampi kirjoitti: Naurettavia vikoja sanottiin 30000km huollossa että alapallonivelet,kuulemma vähän väljät,tehdas maksaa kuulemma pulet, itselle jää maksettavaa 300euroa,mutta ettei ole kuulemme mitään kiirettä vaihtaa,4vuotta vanha auto,ei kyllä äännä mitenkään eikä ole katsastuksessa moittineet,ettei ole vielä tullut vaihdettua.(ettei vaan olisi nivelissä jo alunperin ollut jotain häikkää)Ei ainakaan 124 tarvinut niveliä vaihtaa vielä 200000km
Arvaapas, vienkö Vehoon korjattavaksi
No mutta niin joo, nää Meset syö nykyään aamupalaksi kopallisen alustan osia ja iltapalaksi suuttimien tiivisteet ja hehkut. Ja jos on oikeen nälkä niin lootan. Sitten yöllä hotkasee vielä pelleistä alareunat.
Mutta löpö ei juurikaan kelpaa, että enempi on ton kiinteen ruuan perään.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -