W124 perän onnistunut täystuho

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
healer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 25.12.2016 02:59

W124 perän onnistunut täystuho

Viesti Kirjoittaja healer »

Vaihdoimme koko takakelkan tukivarsineen kaikkineen lankkuun. "Uusi" osa tuli uudemmasta mersusta, jonka perämurikka on varustettu abs-anturilla, ja sen koppa on myös parikolme centtiä pidempi. Uudessa myös kardaanin kiinnityslaipat ovat isommat, joten eihän se vanha kardaani sopinut uuteen perään.

Koska olemme kädettömiä, ja kiireessä, roiskastiin nuo väkisin sinne, eli hieman poralla avittaen reikiä isommaksi, survoin pienilaippasen rättikumin ja kartaanin isompilaippaseen perämurikkaan. Tuumasin notta tästä ei hyvä heilu mutta kokeillaan nyt jos se edes hetken kestäisi kunnes saa sopivaa palikkaa.

Päästiin noin 10km, ja perä päästi armottoman kuolonkorahduksen, samalla jarruttaen auton vauhtia huomattavasti. Onneksi ei ollut liukasta. Jurnutus oli aiwan järkyttävän pahaa kuultavaa.

Nooo ajelin sillä vielä kolme viikkoa, vaikka perässä kuulosti pyörivän lähinnä erikokoisia kivenmurikoita, vähän sillä että nyt kokeillaan stana että milloin se kuolee täysin.

Lopulta, ajellessa erästä loivaa alamäkeä, kaasu ylhäällä, perä rusahti lukkoon ja takapyörät jumiin. Tästäkin päästiin vielä, kunhan piti koko ajan vetoa päällä, eli toista jalkaa jarrulla lopun matkaa. Heti jos päästi moottorijarrutusta tapahtumaan, oli takapyörät lukossa. En uskaltanut ajaa kävelyvauhtia kovempaa.

Viimein saatuani nosturipaikan, todettiin että pinjonin laakeri oli oikeastaan kadonnut, ja siinä pitkittäisakselissa oli väljää centtitolkulla joka suuntaan.


Mutta loppudiagnoosi? Voiko erikokoiset laipat tuhota sen noinkin nopeasti, vai olisko perä jo ollut aiwan paska ostettaessa? Kyllä sinne öljyä laitettiin että kuivana ei pyörinyt.


Nyt tuonne on vaihdettu takakardaani isommalla laipalla, ja vain joku murikka mikä sattui löytymään eräästä dieselautomaatti lankusta. Nelilovisella laatikolla varustettuun bensaan välitys on nyt aika tiheä, (n. -15km/h) mutta toisaalta renkaiksi on tarkoituskin laittaa jossain välissä niin isot "maasto" renkaat kuin sinne mahtuu, jolloin ainakin osan välityksistä saa takaisin.

Kardaanin puolivälin merkit tuli kohdakkoin, ja boorit liukuu aivan vapaasti. Kannatinlaakeri tosin saattoi alkaa ääntämään nyt pakkasilla (?) Sellainen jännä vaimea vinkuminen/vonkuminen joka muuttaa säveltä kaasupolkimen mukaan.

Tipsit olis tervetulleita että jos haluaa olla ääritarkka, miten tuota murikkaa linjaisi kardaanin suhteen tms? Näin äkkipäätä ei tule mieleen kuin se etupuolen kumityyny. Vai liekö tuolla niin väliä?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 perän onnistunut täystuho

Viesti Kirjoittaja atlas »

Laippa jos erikokoinen voi sen koittaa vaihtaa vanhasta perästä...onhan voinut kardaani painaa pinjonin laippaa taaksepäin muta yleensä se kestää kauheita voimia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2351
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W124 perän onnistunut täystuho

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

healer kirjoitti:
Koska olemme kädettömiä, ja kiireessä, roiskastiin nuo väkisin sinne, eli hieman poralla avittaen reikiä isommaksi, survoin pienilaippasen rättikumin ja kartaanin isompilaippaseen perämurikkaan. Tuumasin notta tästä ei hyvä heilu mutta kokeillaan nyt jos se edes hetken kestäisi kunnes saa sopivaa palikkaa.

Päästiin noin 10km, ja perä päästi armottoman kuolonkorahduksen, samalla jarruttaen auton vauhtia huomattavasti. Onneksi ei ollut liukasta. Jurnutus oli aiwan järkyttävän pahaa kuultavaa.

Nooo ajelin sillä vielä kolme viikkoa, vaikka perässä kuulosti pyörivän lähinnä erikokoisia kivenmurikoita, vähän sillä että nyt kokeillaan stana että milloin se kuolee täysin.

Lopulta, ajellessa erästä loivaa alamäkeä, kaasu ylhäällä, perä rusahti lukkoon ja takapyörät jumiin. Tästäkin päästiin vielä, kunhan piti koko ajan vetoa päällä, eli toista jalkaa jarrulla lopun matkaa. Heti jos päästi moottorijarrutusta tapahtumaan, oli takapyörät lukossa. En uskaltanut ajaa kävelyvauhtia kovempaa.

Viimein saatuani nosturipaikan, todettiin että pinjonin laakeri oli oikeastaan kadonnut, ja siinä pitkittäisakselissa oli väljää centtitolkulla joka suuntaan.
Valtava määrän työtä ja suurta vaivaa on vaatinut auton rikkominen noinkin perusteellisesti. Paljon helpompaa on ostaa toimiva auto parilla-kolmella sadalla ja käydä sillä autolla ostamassa mersuun sopiva osa.

Kaiken tuon vaivan jälkeen se mersu ei vieläkään ole kunnossa.

Kaikella kunnioituksella, tämä oma tietämys on tullut kantapään kautta kymmenien vuosien aikana....
healer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 25.12.2016 02:59

Re: W124 perän onnistunut täystuho

Viesti Kirjoittaja healer »

Valtava määrän työtä ja suurta vaivaa on vaatinut auton rikkominen noinkin perusteellisesti. Paljon helpompaa on ostaa toimiva auto parilla-kolmella sadalla ja käydä sillä autolla ostamassa mersuun sopiva osa.

Kaiken tuon vaivan jälkeen se mersu ei vieläkään ole kunnossa.

Kaikella kunnioituksella, tämä oma tietämys on tullut kantapään kautta kymmenien vuosien aikana....[/quote]


Jaa? Kyllä tuo nyt kulkee ja toimii ☺ Eikä tartte jumpata sen laipan kanssa enää, kun sinne sopii murikka tietääkseni ihan mistä vaan uudemmasta nytten...
healer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 25.12.2016 02:59

Re: W124 perän onnistunut täystuho

Viesti Kirjoittaja healer »

atlas kirjoitti:Laippa jos erikokoinen voi sen koittaa vaihtaa vanhasta perästä...onhan voinut kardaani painaa pinjonin laippaa taaksepäin muta yleensä se kestää kauheita voimia.
Tämähän oltaisiin tehty, mutta viikonloppuyönä ei saatu mistään sopivaa hylsyä siihen hommaan enää siinä vaiheessa. Eikä oltu yhtään varmoja että onko se laippa saman pituinen muutenkaan... Onko pahasti jumissa jne jne. Siinä tuli aikakin vastaan, kun toiseen mersaan (202) swapattiin 124:n olka-akseli taakse. No se 202 saatiin leimaan sentään.

Kattoin kyllä että liikkumavaruja kardaanin booreissa on. Nyt kun siellä on se dieseltomaatin perä abs anturilla niin mahtuu olemaan. Takakardaanit oli saman pituiset.
healer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 25.12.2016 02:59

Re: W124 perän onnistunut täystuho

Viesti Kirjoittaja healer »

Hittolainen kun ei kaikkea aina älyä kertoakaan, siis kyseessähän on 88 farkku 2.0 kaasarilla, ei vähäpäästöinen. Toiset lyö mersua tonttiin ym, itse haluan mutapallot alle ja niin korkeaksi kuin saa. On käyny jopa biokaasut mielessä, jolloin käyttökustannukset ja käyttömaksut tippuu, ja kaasaripeliinhän kaasut ei liene vaikeat asentaa.
Mutta suapi nähdä nytten.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17263
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 perän onnistunut täystuho

Viesti Kirjoittaja dealer »

Suosittelen luopumaan biokaasu ym. suunnitelmista luettuani tämän
hieman poralla avittaen reikiä isommaksi, survoin pienilaippasen rättikumin ja kartaanin isompilaippaseen perämurikkaan
ettei vaan sattuisi mitään isompaa :wtf:

Mutta niin, onpa erikoinen perätuho tullut kuitenkin. Hyvin harvoin noita edes hajalle saa, ehtii kyllästyä ulinaan ja huutoon ja vaihtaa ehjän tilalle ennen varsinaista rikkoutumista.
Tahtoo sanoa että joko kerrottu väkisinremontointi on perän särkenyt, tai sitten se on ostaessa ollut juuri avattu ja jotenkin väärin uudelleen kasattu.
wiimax.fi
healer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 25.12.2016 02:59

Re: W124 perän onnistunut täystuho

Viesti Kirjoittaja healer »

dealer kirjoitti:Suosittelen luopumaan biokaasu ym. suunnitelmista luettuani tämän
hieman poralla avittaen reikiä isommaksi, survoin pienilaippasen rättikumin ja kartaanin isompilaippaseen perämurikkaan
ettei vaan sattuisi mitään isompaa :wtf:

Mutta niin, onpa erikoinen perätuho tullut kuitenkin. Hyvin harvoin noita edes hajalle saa, ehtii kyllästyä ulinaan ja huutoon ja vaihtaa ehjän tilalle ennen varsinaista rikkoutumista.
Tahtoo sanoa että joko kerrottu väkisinremontointi on perän särkenyt, tai sitten se on ostaessa ollut juuri avattu ja jotenkin väärin uudelleen kasattu.

Tässä se jutun clue juuri on :lol: Kuinka paljon väkivaltaa tuo kampe kestää, jos joskus ns. kenttäolosuhteissa on vaan pakko soveltaa. Ts. onko näissä todettu jokin heikkous. Kyllähän se pieni rätti venyi laippojen syvennyksiin ovaaliksi, mutta ns. tasan kuitenkin. Pultit eivät vaan suostuneet menemään läpi asti ilman että työsti reunoista hieman pois, kun tulokulma oli hieman liian jyrkkä.

N. vuodenhan se peffa oli maannut säiden armoilla laanilla, että siinähän se selitys voi ollakin. Ei edes pressua päällä. Tuho tapahtui ilman mitään ennakkovaroitusta eli ei mitään vonkumista. Ei edes pientä normivollotusta. Samantien laakista täysin paskaksi tasasella eikä mitään rääkkäystä.

Pinjonin laakeri ehkä ruostunut, otti lämmöt ja tietyn pisteen jälkeen morjes. Erikoista munkin mielestä. Koettu nyt sitten tämäkin. Toisaalta, yllättävän pitkään sillä vielä pääsi, ennenkuin löi lopulta takapyörät lukkoon. Tai sitten oli vaan onnea, ettei heti vetänyt juntturaan.
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 253
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: W124 perän onnistunut täystuho

Viesti Kirjoittaja Forestman »

healer kirjoitti:
dealer kirjoitti:Suosittelen luopumaan biokaasu ym. suunnitelmista luettuani tämän
hieman poralla avittaen reikiä isommaksi, survoin pienilaippasen rättikumin ja kartaanin isompilaippaseen perämurikkaan
ettei vaan sattuisi mitään isompaa :wtf:

Mutta niin, onpa erikoinen perätuho tullut kuitenkin. Hyvin harvoin noita edes hajalle saa, ehtii kyllästyä ulinaan ja huutoon ja vaihtaa ehjän tilalle ennen varsinaista rikkoutumista.
Tahtoo sanoa että joko kerrottu väkisinremontointi on perän särkenyt, tai sitten se on ostaessa ollut juuri avattu ja jotenkin väärin uudelleen kasattu.

Tässä se jutun clue juuri on :lol: Kuinka paljon väkivaltaa tuo kampe kestää, jos joskus ns. kenttäolosuhteissa on vaan pakko soveltaa. Ts. onko näissä todettu jokin heikkous. Kyllähän se pieni rätti venyi laippojen syvennyksiin ovaaliksi, mutta ns. tasan kuitenkin. Pultit eivät vaan suostuneet menemään läpi asti ilman että työsti reunoista hieman pois, kun tulokulma oli hieman liian jyrkkä.

N. vuodenhan se peffa oli maannut säiden armoilla laanilla, että siinähän se selitys voi ollakin. Ei edes pressua päällä. Tuho tapahtui ilman mitään ennakkovaroitusta eli ei mitään vonkumista. Ei edes pientä normivollotusta. Samantien laakista täysin paskaksi tasasella eikä mitään rääkkäystä.

Pinjonin laakeri ehkä ruostunut, otti lämmöt ja tietyn pisteen jälkeen morjes. Erikoista munkin mielestä. Koettu nyt sitten tämäkin. Toisaalta, yllättävän pitkään sillä vielä pääsi, ennenkuin löi lopulta takapyörät lukkoon. Tai sitten oli vaan onnea, ettei heti vetänyt juntturaan.
Tämmöisiä seppiä ei pitäisi yleiseen liikenteeseen päästää.
healer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 25.12.2016 02:59

Re: W124 perän onnistunut täystuho

Viesti Kirjoittaja healer »

Näitähän haetaan välillä vähän mistä ladonnurkasta sattuu, ja olisikin mielenkiintoista tietää, kuinka moni viitsii ja kerkeää nähdä kaikki taiteen sääntöjen mukaiset vaivat?

A, älä varastoi sitä sateessa.

B, selvitä etukäteen että sopiiko se varmasti, vai todetaanko siinä rööki huulessa kimpassa että tooottakai se sinne sopii. Ne on kaikki ihan samanlaisia.

C, Pura koko kampe ensin atomeiksi, tarkista ja kasaa. Varaa tähän ainakin viikko ja kulje töihin bussilla.


Siinä on nyt sitten kaikenmaailman viisastelijoille pieni käytännön testi, kun se ei aina mene niinkuin siellä Strömsössä. Tuntuuko se vain siltä, vai onko tässä kuviossa jotain perinjuurin suomalaista :shock:
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2351
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W124 perän onnistunut täystuho

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

healer kirjoitti:Näitähän haetaan välillä vähän mistä ladonnurkasta sattuu, ja olisikin mielenkiintoista tietää, kuinka moni viitsii ja kerkeää nähdä kaikki taiteen sääntöjen mukaiset vaivat?

A, älä varastoi sitä sateessa.

B, selvitä etukäteen että sopiiko se varmasti, vai todetaanko siinä rööki huulessa kimpassa että tooottakai se sinne sopii. Ne on kaikki ihan samanlaisia.

C, Pura koko kampe ensin atomeiksi, tarkista ja kasaa. Varaa tähän ainakin viikko ja kulje töihin bussilla.


Siinä on nyt sitten kaikenmaailman viisastelijoille pieni käytännön testi, kun se ei aina mene niinkuin siellä Strömsössä. Tuntuuko se vain siltä, vai onko tässä kuviossa jotain perinjuurin suomalaista :shock:

Ei ole viisastelua vaan luetun ymmärtämisen puutetta. Kuten "kaikella kunnioituksella" sinulle kerroin että oma kokemukseni on hankittu kantapään kautta ja vuosikymmenien aikana niin vieläkään ei mennyt jakeluun.

Noista kuvailemistasi syistä sitä yhden vanhan risan auton ylläpitoa ei ole minulla ole varaa harrastaa koska se on veitsi kurkulla elämistä kuten itsekin väkevästi todistit. Minulla on työmatkaa kuukaudessa noin 1000km ja on pakko olla aina auto jolla se toimeentulon hankinta mahdollistuu.

Yllämainituista syistä johtuen meillä on tällä hetkellä kolme autoa käytössä ja silloin yhden tai jopa kahden auton remontti/huolto ai aiheuta kuvailemisasi järjettömiä kokeiluja. Järjettömiä siksi, että olen tehnyt tuollaisia aikanaan ja todennut ne täysin turhiksi operaatioiksi. Näistä meidän taloutemme kulkuneuvoista uusin on 10 vuotta vanha ja vanhin 24 vuotta vanha joten aivan tuntemattomia nuo ongelmasi eivät täällä ole.

Olisi jollakin tavalla perusteltavaa jos olisi Siperiassa ja vaimo saatettu siunattuun tilaan tai ainakin vakava tarkoitus yrittää sellaista jolloin olisi pakko tehdä mitä tahansa päästäkseen liikkeelle.

Nykyään saa ajokuntoisen auton alle viidelläsadalla (työkaveri osti saksalaisen 180€:lla) ja sen saa käytännössä ilmaiseksi (6€) liikennekäytöstä poistoon jolloin tarpeen tullessa saa välittömästi ja halvalla vara-auton käyttöön. Näin on esimerkiksi meillä tällä hetkellä.

Jokainen luonnollisesti tekee omat ratkaisunsa mutta ei niistä ulkopuolisia kannata syyttää kateellisiksi jos yrittää neuvoa ihan ilmaiseksi.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 perän onnistunut täystuho

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei se tuolla kardaanin muokkauksella ole särkynyt vaan tosiaan järkevin selitys toi ruostuminen sisältä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W124 perän onnistunut täystuho

Viesti Kirjoittaja karra »

Kiristääköhän joillakin tipaton tammikuu pantaa päässä vai muuten ahistaa? Ketjussa kysyttiin teknisiä asioita mutta sitten alettiin arvostella että miten on tehty ja lisäksi neuvottiin että miten ei saa tehdä :shock: .

Itse erehdyin yhdessä projektitopikissa kyselemään remontin syytä niin sain haukut että jokainen saa tehdä omalle autolle mitä haluaa :lol:

On tää menny aika ihmeelliseksi fooruumi!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2351
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W124 perän onnistunut täystuho

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

karra kirjoitti:Kiristääköhän joillakin tipaton tammikuu pantaa päässä vai muuten ahistaa? Ketjussa kysyttiin teknisiä asioita mutta sitten alettiin arvostella että miten on tehty ja lisäksi neuvottiin että miten ei saa tehdä :shock: .

Itse erehdyin yhdessä projektitopikissa kyselemään remontin syytä niin sain haukut että jokainen saa tehdä omalle autolle mitä haluaa :lol:

On tää menny aika ihmeelliseksi fooruumi!
Ei kiristä panta päässä. Aiheeseen palatakseni käytin nuorempana sahanpurua ko. peräongelmissa mutta kokemuksen kartuttua siirryin banaaniin. Banaani vaimentaa tehokkaammin ja parantaa voiteluominaisuuksia.

Ole hyvä.
healer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 25.12.2016 02:59

Re: W124 perän onnistunut täystuho

Viesti Kirjoittaja healer »

Joo, ratkes vähän lapasesta ehkä tää threadi. Ei tossa ole henkiöön menevää arvostelua sen enempää kuin omaan henkilöön menevää.

Joka tapauksessa joku muu tuollaisen kestotestin kuitenkin suorittaa joskus. Ei ole ihan yleinen vika tollanen, ja nyt tiedetään tasan tarkkaan miten siinä voi käydä. Toisilla voi olla nopeudet vähän toista luokkaa kuin ne olosuhteet joissa itse viihdyn. Keskuudessmme on myös heitä, jotka yrittävät ajaa vaikka etupallo olisi kokonaan irti ja pyörä retkottaa sivuttain. En lähde sen kummemmin ruotimaan keitä he voisivat olla..

Eräs kuulemani tapa selvittää perän kunto on kokeilla pitkittäisvälys, mutta tod. näk. tässä tapauksessa se oli ruostunut jumiin, mutta silti laipat pyörivät. Näkeekö sen laakerin kunnon, kun ottaa laipan irti? Ja minkä kokoinen hylsy siihen käy? Mittasin sen jo mauserilla, mutta en voi enää muistaa tarkkaan. Sehän täytyy olla sellainen 12 kulmanen hylsy ja nimenomaan pitkä hylsy, lyhyt ei riitä.


Edit: Uunon hoksotin palaa hetkittäin tms. Jos sinne on joskus, siis joskus laitettu sahanpurua, eihän siellä öljy välttämättä pääse joka paikkaan. Ties vaikka olisi vaan hitsannut kiinni syystä että aiemmat turaamiset. Mutta joo näillä miettein etc.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 perän onnistunut täystuho

Viesti Kirjoittaja atlas »

30mm ihan tavallinen 3/4 tuuman hylsy kun laittaa ensin hylsyn ja sitten avaimen neliön huulille..pohjaanhan se ei mene mutta onnistuu näin normi hylsyllä..1/2hylsy ei tainnut mahtua keski tappi akselilta mennä reikään.
Siitä edestä sitä laakerin kuntoa et kyllä näe..stefakin edessä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
healer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 25.12.2016 02:59

Re: W124 perän onnistunut täystuho

Viesti Kirjoittaja healer »

atlas kirjoitti:30mm ihan tavallinen 3/4 tuuman hylsy kun laittaa ensin hylsyn ja sitten avaimen neliön huulille..pohjaanhan se ei mene mutta onnistuu näin normi hylsyllä..1/2hylsy ei tainnut mahtua keski tappi akselilta mennä reikään.
Siitä edestä sitä laakerin kuntoa et kyllä näe..stefakin edessä.

Eli piilossa se siellä on jos on. Saatampa pierettää seuraavaa nosturilla vaihde päällä jonkin aikaa . Oli aika karu yllätys, mutta käytetty on aina käytetty osa...

Toinen halusi välttämättä hyödyntää 124:n olka-akselin lähes peltoautokuntoiseen 202:seensa, ja voin raportoida että paska se on, en suosittele. Onpahan sekin nähty. Omaani en laittaisi, ja onneksi ei tarvitse töikseen tehdä tollasia. Mutta kaipa toiset customoi noita jo kuin moottoripyöriä.
healer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 25.12.2016 02:59

Re: W124 perän onnistunut täystuho

Viesti Kirjoittaja healer »

Päivitän tähän lisää infoa sikäli kuin sitä tässä tulee.

Pari viikkoa menty ilman ongelmia. Sattui varmaan parempi onni tämän perseen kanssa...

En tiedä kuinka te teette homman, mutta itse otin tavaksi vähintään laittaa murikan ruustukkiin ns. alassuin eli se pinjoni alas. Sitten pyöritellen sitä siinä, jotta öljy valuisi joka paikkaan, myös sinne pitkittäisakselin laakerille. Annan sen "valua" siinä koko sen ajan, kun irrottelen vanhaa persettä, ja pyöräytän, nostelen ja kolistelen sitä "uutta" siinä ohimennen siinä ruuvipuristimella...

Tarkemmat speksit oli siis seuraavat:

- Vm 88 2,0 bensa farkku 4 vaiht. manuaali. Perä muistaakseni 3,64. Perän laippa 80mm. Perä ilman ABS anturia, ja pituussuunnassa lyhempi.

- Vaihdettu tuntemattomasta vuosimallin diesel automaatista perä, laippa 90mm, sekä 90mm laipallinen takakardaani. Välitys muistaakseni 3,15. On ABS anturi, Perä pituussuunnassa pitempi.

Takakardaanit samanpituiset. Boorit samankokoiset, ja näyttää siltä että liikkumavaraa on, myös kannatinlaakerin kiinnityksessä.

Toisille voi olla päivänselvää. Mulle ei todellakaan ollut.
Vastaa Viestiin