w201 ja (tyhjä)käynti helvetti...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Valski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 28.09.2013 18:51
Paikkakunta: Jämsänkoski

w201 ja (tyhjä)käynti helvetti...

Viesti Kirjoittaja Valski »

Joo elikkäs.. olen aiemminkin kirjoittanut asiasta mutta vedetääs nyt uudella pohjalla..

Juu elikkäs tuollainen 190E 2.0 ruisku vittuilee ja rankasti.. ensin oli tyhjäkäynti ongelmia kierrokset 1200 - 2000 vaihtelevasti ja netin saloja tutkittu ja kaikkialle soitettu tästä syystä niin yj rele vaihdettu tinattu sekä ns tyhjäkäyntimoottori putsailtu ja vaihdeltu ja toimii kanssa.. imuilma vuodot tarkastettu ei vuotoja.. kaasuläpän jouset paikoillaan ja näin.. sitten kävi tutulla nikkarilla pimeässä hoidossa että sai päästöt vehkeestä ja lähes 0 päästöt lappuu ja oli säädellyt autoa että pystyisi ajamaan, no kyllähän se paikallaan toimi ja ilmeisesti vähän aikaa ajossakin mutta olin konttorille päin aatonaattona menossa niin eipä pysyn käynnissä kun ympyrään tullessa löi kytkimen pohjaan niin kierrokset 4-500 ja sitten sammui, no eihän sitä voi leimata jos auto ei pysy käynnissä... kääntänyt muistaakseni kaasu läppää auki ruuvista ruiskun kyljessä sekä ottanut ns "tyhjäkäyntimoottorin pois pelistä eli johdot irti" niin nyt ei käy kylmänä tyhjäkäyntiä mutta kun lämmöt yli 65 astetta niin rupee käymään tasaista 900-1000 käyntiä. oli mittaillut ja selvinnyt että ohjainlaita saa liian isoa jännitettä, ja kehui että maavikavoisi hyvinkin olla tässä tapauksessa kyseessä. Oisiko kellään tietoa ja taitoja kertoa ja selittää mitä tässä vaiheessa kannattaisi ruveta tekemään ja mistä maavikaa tai ylipäätään vikaa ruveta etsimään? Tässä nyt on tarpeeks montaa eri mersun KE-Jetronic kirjaa selailtu ja ammattikoulun vanhoja kirjoja ke jetronic ruiskusta ja paikkoja kyselty ja soiteltu läpitte sekä mersufoorumia selattu mutta tuntuu ettei tämmöistä vikaa ole missään vehkeessä ollut eikä niinsanotusti uutta tietoa ole tullut vastaan..?
Viimeksi muokannut Valski, To 26.12.2013 17:46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- S211 2004 -
- W201 2.3 JM -
- W201 1989 -
- VAZ 2015 -
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: w201 ja (tyhjä)käynti helvetti...

Viesti Kirjoittaja markoala »

Onko lambdaa autossa? Minun autossa oli käynti aivan sekaisin kun lambda oli rikki.
W213 220d +W242 electric drive
Valski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 28.09.2013 18:51
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: w201 ja (tyhjä)käynti helvetti...

Viesti Kirjoittaja Valski »

On kyllä ja ilmeisesti toimii koska päästöt olivat kun uudessa autossa? eikä koneet herjannut lamdaa?
- S211 2004 -
- W201 2.3 JM -
- W201 1989 -
- VAZ 2015 -
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 ja (tyhjä)käynti helvetti...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Nyt on otettu Ecu pois ruiskun toiminnasta kun liitin otettu irti.
Eli liitin takaisin ja tutkimaan mikä tekee nyt noi matalat tai yli kierrokset.
Oletko tutkinut kumikaukalon kunnon?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: w201 ja (tyhjä)käynti helvetti...

Viesti Kirjoittaja koyama »

atlas kirjoitti:Nyt on otettu Ecu pois ruiskun toiminnasta kun liitin otettu irti.
Eli liitin takaisin ja tutkimaan mikä tekee nyt noi matalat tai yli kierrokset.
Oletko tutkinut kumikaukalon kunnon?
mitä tuo kumikaukalon kunto tarkoittaa käytännössä ?
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 ja (tyhjä)käynti helvetti...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siinä ruiskun alla on sellainen kaukolomainen kumi joka tulee ruiskuun ja kaasuläpän väliin ja halkeilee vanhetessaan ja tekee imuvuotoa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: w201 ja (tyhjä)käynti helvetti...

Viesti Kirjoittaja koyama »

Kuulin äskettäin jutun tyhjäkäynti viasta samanlaisesta autosta .Eli lämpimänä kierrokset seilaa jonkin verran kun käyntiin laittaa.Talvella pakkasella huomattavaa seilaamista.Kierroksista en tiedä,mutta ilmeisesti liikaa,koska häirinnyt ajoa.
Itseään" mersukorjaamoksi "tituleeraava oli vaihtanut lambdan kaikkine johtosarjoineen vaikka päästöissä ei ongelmaa.Toinen korjaamo oli sanonut,että turhaa työtä,muttei sekään ollut vikaa löytänyt.
Auton omistaja tuskaili vian kanssa pitkään kunnes se paljastui vahingossa.
Irroitettava karvalankamatto painoi kaasupoljinta koko ajan ja pakkasella kun matto oli jäässä niin painoi vielä enemmän.Hämäsi tuota mekaanista tyhjäkäynnin säätöä.Siitä en enempää tiedä miten?Valistuneemmat voivat kertoa miten se toimii
.Auto alkoi toimia kuten pitääkin ilman kierroksien seilaamista
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
190E_1.8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 11.09.2013 23:26
Paikkakunta: Harjavalta

Re: w201 ja (tyhjä)käynti helvetti...

Viesti Kirjoittaja 190E_1.8 »

Olis myös ongelmaa w201 ja kisakiree 1.8 käy erittäin huonosti tyhjäkäyntiä (saattaa olla että käy kolmella). YJ-rele kolvattu ja sytkäosat uusittu kun YJ:n irrottaa niin sammuu mistä mahtaa johtua olisiko neuvoja?
MB W201 1.8 - 90
MB T211 2.7 CDI - 03
Ex Opel vectra 2.5 V6 - 99
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: w201 ja (tyhjä)käynti helvetti...

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Jonon jatkoksi... Kaveri hommas ROSSO 1.8 -91 mesen, mittaris n. 230tkm. "SBY" oisko jonku foorumilaisen entine?

Auto lähtee hyvin käyntiin kylmänä, vähä aikaa tais käydä ~1000rpm tasasee, sit alko semmone ihme humppaus ~1000-1500rpm. Tuntu et kone täristää enemmälti ja ääni varmaanki nokkaketjulta kimeämpi ainakin ku omas koneessa. Ajossa muuten pelaa ihan normisti ku kierrokset yli 2tonnia, matka-ajossa 80km/h meni ihan tasasee, mersumaisesti. Kuluttaa kuulemma normaalia selkeesti enemmän.

Vaihdetut osat: YJ-rele tinattu ja kokeiltiin miun autostaki, ei vaikutusta. Tulpanjohdot, virranjakajan kansi, tyhjäkäyntisäädin, mikrokytkin johon kaasuvipu palautuu. Menee moottorijarrulle ja molemmat jouset kaasuvivustossa kunnossa. Kumikaukalo oli vähän noussu, sen oli painanu takas paikallee, alipaineletkut pitäs olla kunnossa.

Virranjakaja oli käännetty toiseen äärilaitaan, varmaan sytytysennakko olis hyvä kattoa lampulla kohilleen? Onkoha lambdalle missäpäin liitin?
Korvakuulolla oli säätäny seosta, jolla sai auton kestämää humppaus käynnillä, neki ois varmaa jossai puljussa parempi käydä laittamas kohalleen.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 ja (tyhjä)käynti helvetti...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sytty säätyy automaattisesti eli laitat vaan ykk kampura ja ykkönen nastankohdin jakajan sisällä.
Katsokaan se kaukalon kunto ,eli määris pois ja sitten...tollanen nousu ja takas painallus kertoo että se on rikki,reikä siinä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 573
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: w201 ja (tyhjä)käynti helvetti...

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Oireet: Kylmänä tyhjäkäynti huonoa, humppaa 500 - 1500 rpm välillä. Täytyy myös startata noin 5 sekuntia. Kun lähtee ajamaan toimii hyvin, kunhan kierrokset pysyy edes 1000 rpm. Pysähtyessä sammuu. Lämpöjen noustua 60 asteeseen käy myös tyhjäkäyntiä. Hieman ravistaen, mutta niin vähän, että sitä ei kiekkamittarista pysty havaitsemaan.

Lamppuöljypuhdistuken jo tein (eikä siitä ollut mitään apua) ja vielä pitäis karstoja poltella, koska auto on ollut iäkkäällä omistajalla ja ajettu 30 tkm viimeisen 15 vuoden aikana.

Täytyypä ilmojen lämmetessä tarkistella jo esille tulleita asioita ja ihmetellä sitten lisää.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 573
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: w201 ja (tyhjä)käynti helvetti...

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Lisätään edelliseen, että nyt kun polttoainepumppu on vaihdettu, eikä vuoda mistään, on kulutus huonon tyhjäkäynnin huomioiden vähäinen 8,7l /100km taajama-ajossa.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 ja (tyhjä)käynti helvetti...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Epäilisin alipaine vuotoa jossakin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 573
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: w201 ja (tyhjä)käynti helvetti...

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Voi olla, koska se economy-mittari ei tahdo pysyä vihreimmällä alueella. Silti ihmetyttää, että päästöt on ok ja jos on alipainevuotoa, niin eikö kulutuksenkin pitäisi nousta?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 ja (tyhjä)käynti helvetti...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sopivasti alipainetta...seos laihenee kulutus laskee..ei tee kyllä hyvää.
Toisaalta eha koettaa säätää seosta mutta senkin säätö alue on rajoitettu jonka ylitettyään ei voi enää tehdä mitään ja laihan seosken osuus kasvaa kokoajan kunnes se ei jaksa enää käydä ja käynnistyäkään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 573
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: w201 ja (tyhjä)käynti helvetti...

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Tähän mennessä on:
- tulpat vaihdettu
- polttoainepumppu vaihdettu (alkoi vuotamaan)
- lisäilmaluisti puhdistettu (ei ollut juurikaan likainen, mutta nyt kiiltää)
- Kaasuvivusto voideltu, molemmat jouset ovat paikallaan.
- Kumikaukalo sormituntumalta ehjä, letku tuntuu ehjältä ja oli paikoillaan.

Potentiometri on tarkistamatta (enkä toistaiseksi tiedä missä se on), mutta tuntuisi epätodennäköiseltä, että siinä on vikaa, koska tällä on ajettu vain 184 tkm. Miten alipainevuotoja pitäisi lähteä tutkimaan?

Polttelin karstojakin kun tuli asiaa lähteä käymään Hämeenlinnassa, mutta sillä ei ollut vaikutusta mihinkään. Kulutuskin oli vain 8,1 /100 km, vaikka nopeus oli 140 km/h tuntumassa. Viimeisin taajamakulutus oli 9,1 /100 km.

Edit: Rassauksen välissä forumilla käynnin jälkeen vika korjattu. Tuolla http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3#p1006453" onclick="window.open(this.href);return false; lisää aiheesta.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Vastaa Viestiin