ABC-ALUSTA
ABC-ALUSTA
Sl 500 v2002 tekis mieli mutta tuo ABC ilmajouset vähan hiertää, juttuja kun niistä lukee mitä täälläkin niistä kirjoitetaan, niin aika ongelma netuntuvat olevan.Toimiiko ne edes hyvin huollettuna, auto tulis vain kesäkäyttöön.
Re: ABC-ALUSTA
En minä paljoakaan näistä ymmärrä, mutta käsittääkseni ABC tarkoittaa hydraulista alustaa ja ilma-alustan nimi on Airmatic joten kumpikohan näissä "ABC-ilmajousissa" nyt sitten hiertääkään?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5916
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: ABC-ALUSTA
Tuon ikäisessä on hydraulialustaalatalo55 kirjoitti:Sl 500 v2002 tekis mieli mutta tuo ABC ilmajouset vähan hiertää, juttuja kun niistä lukee mitä täälläkin niistä kirjoitetaan, niin aika ongelma netuntuvat olevan.Toimiiko ne edes hyvin huollettuna, auto tulis vain kesäkäyttöön.
Mökkillä
'
'
Re: ABC-ALUSTA
Mielestäni täällä on ollut ABC alustastakin juttua jossain topikissa paljon, mutta haulla (kun ei voi hakea sanalla ABC) en löytänyt muuta kuin tämän:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=136776" onclick="window.open(this.href);return false;
Nimimerkki Avantgarde kertoi minulle kerran että jos oikein pahasti menee remonttiin niin toimintatonni ei todellakaan riitä vaan pitää olla toimintakymppitonni.
Itse suunnittelin aikanaan CL:n ostoa mutta tästä syystä se jäi. Juttelin lauantaina mersukorjaamoa pitävän kaverin kanssa, oli CL 600 mersulla Kouvolassa ja hän vahvisti minulle sen asian että jos autoa on säännöllisesti huollettu niin se saattaa toimia ihan hyvin jos sitä edelleen huolletaan. Tämä tarkoittaa siis tiheää alustahydrauliikan öljyjen ja suodattimien vaihtoja. Sinne kertyy likaa ja pienikin likamäärä aiheuttaa ongelmia.
Eli mahdollisimman vähän ajettu, mielellään tasalämmössä (tämä on minun mielipide, SL on yleensä kesäauto Saksassakin) ja usein huollettu voisi olla turvallinen ostos.
Olihan noita CL:iä kourallinen Itätähdessäkin eli kyllä niillä ajetaan.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=136776" onclick="window.open(this.href);return false;
Nimimerkki Avantgarde kertoi minulle kerran että jos oikein pahasti menee remonttiin niin toimintatonni ei todellakaan riitä vaan pitää olla toimintakymppitonni.
Itse suunnittelin aikanaan CL:n ostoa mutta tästä syystä se jäi. Juttelin lauantaina mersukorjaamoa pitävän kaverin kanssa, oli CL 600 mersulla Kouvolassa ja hän vahvisti minulle sen asian että jos autoa on säännöllisesti huollettu niin se saattaa toimia ihan hyvin jos sitä edelleen huolletaan. Tämä tarkoittaa siis tiheää alustahydrauliikan öljyjen ja suodattimien vaihtoja. Sinne kertyy likaa ja pienikin likamäärä aiheuttaa ongelmia.
Eli mahdollisimman vähän ajettu, mielellään tasalämmössä (tämä on minun mielipide, SL on yleensä kesäauto Saksassakin) ja usein huollettu voisi olla turvallinen ostos.
Olihan noita CL:iä kourallinen Itätähdessäkin eli kyllä niillä ajetaan.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: ABC-ALUSTA
Tossa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=154465" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaikea löytää autoa joka on hyvin huollettu alustan osalta, kun öljynvaihto ei kuulu edes huolto-ohjelmaan
Ehkä joltain löytyisi, joka on ensiksi rempannut sen kokonaan ja sen jälkeen huoltanut.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=154465" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaikea löytää autoa joka on hyvin huollettu alustan osalta, kun öljynvaihto ei kuulu edes huolto-ohjelmaan

Re: ABC-ALUSTA
Yleisesti hydraulialustasta vaikuttaa tosiaan olevan mielipide se, että asiallisesti huollettuna se on ihan kestävä peli. Tarkoittaa öljyjen ja suodattimen vaihtoa riittävän usein. Suodatin noissa on jossain vaiheessa ilmeisesti vaihtunut tiheämmäksi (10 mikrosta -> 3 mikroon) eli kai siellä mersullakin on huomattu ettei järjestelmä siedä sitä likaa.
Käytetyn ostossa on tietysti hankalaa tietää miten sitä on huollettu. Alustan tutkisin tarkkaan öljyvuotojen löytämiseksi ja mielellään starilla ajaisin "rodeota" samalla pumpun paineita katsellen. Myös nuo joka nurkasta löytyvät painevaraajat voi muistaakseni testata starilla. Tosin jos joku niistä on pettänyt niin se saattaa ilmetä jo ihan sillä kun laskee hidastetöyssyyn vähän "liian kovaa", jos mittaristoon tulee herjoja niin se on luultavasti risan painevaraajan syytä (tai sitten pumppu vetää ihan viimeisiään...).
Kesäautoon ABC ei ehkä ole se paras valinta, järjestelmä pysyy luultavasti paremmassa kunnossa säännöllisellä käytöllä kuin sillä että kaikki venttiilit ym hilppeet jätetään niille sijoilleen juuttumaan puoleksi vuodeksi.
EDIT: Puhuin soopaa, painevaraajia ei ole joka nurkassa, vaan etupäälle on yksi, takapäälle toinen ja paluulinjassa sitten kolmas pienempi.
Käytetyn ostossa on tietysti hankalaa tietää miten sitä on huollettu. Alustan tutkisin tarkkaan öljyvuotojen löytämiseksi ja mielellään starilla ajaisin "rodeota" samalla pumpun paineita katsellen. Myös nuo joka nurkasta löytyvät painevaraajat voi muistaakseni testata starilla. Tosin jos joku niistä on pettänyt niin se saattaa ilmetä jo ihan sillä kun laskee hidastetöyssyyn vähän "liian kovaa", jos mittaristoon tulee herjoja niin se on luultavasti risan painevaraajan syytä (tai sitten pumppu vetää ihan viimeisiään...).
Kesäautoon ABC ei ehkä ole se paras valinta, järjestelmä pysyy luultavasti paremmassa kunnossa säännöllisellä käytöllä kuin sillä että kaikki venttiilit ym hilppeet jätetään niille sijoilleen juuttumaan puoleksi vuodeksi.

EDIT: Puhuin soopaa, painevaraajia ei ole joka nurkassa, vaan etupäälle on yksi, takapäälle toinen ja paluulinjassa sitten kolmas pienempi.
Re: ABC-ALUSTA
Oman 600:sen "huollot" alustan suhteen:
14.4.2005 (37770 km) Tandem-pumppu (takuuseen) + öljyt
14.11.2005 (46230 km) Tandem-pumppu (takuuseen) + öljyt
2.8.2011 (99000) Tandem-pumppu + öljyt 4.5l
Kaikki muu on alkuperäistä ABC-systeemissä, eli kyllä se jotain kestää.
Nyt on 142 tkm mittarissa ja öljyjen+suodattimen vaihto pitäisi todellakin tehdä.
14.4.2005 (37770 km) Tandem-pumppu (takuuseen) + öljyt
14.11.2005 (46230 km) Tandem-pumppu (takuuseen) + öljyt
2.8.2011 (99000) Tandem-pumppu + öljyt 4.5l
Kaikki muu on alkuperäistä ABC-systeemissä, eli kyllä se jotain kestää.
Nyt on 142 tkm mittarissa ja öljyjen+suodattimen vaihto pitäisi todellakin tehdä.