190 2.3 16 määräjakaja
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti 06.12.2016 10:31
190 2.3 16 määräjakaja
Löytyykö Suomesta osaajaa ?? 190 2.3 16 määräjakaja pitäisi saada tuottamaan enemmän. kyseessä historic rallipeli joten soppaa pitäisi saada reilusti lisää.
Raimo Kesseli 0400 532539
Raimo Kesseli 0400 532539
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
Laita kuutosen jakaja ja tuki kaksi putken lähtöä...eli löytyyhän siihen kuutosista 300-24 tai jopa kasin jakaja.
Jollakin voisi olla opus siihen mutta luulen että se on rajallinen..käyttäjä Unski voisi osata sanoa tuohon jotain.
tieten mikä on rajusti syöttöä lisää ja miks?
Jollakin voisi olla opus siihen mutta luulen että se on rajallinen..käyttäjä Unski voisi osata sanoa tuohon jotain.
tieten mikä on rajusti syöttöä lisää ja miks?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
Kyllä määränjakajasta löytyy syöttöä ilman mitään osien vaihtoja. Minun mielestäni se on sama monikosylinterisen määränjakajan laitat, polttoaineen määrä on silti sama. Määränjakajan yksityäisen sylinterin sisäiset osat on samat kaikissa määränjakajissa. Läppärungon fyysiset muodot määräävät miten läppä painuu milläkin ilmamäärällä ja se vaikuttaa siihen, kuinka paljon painetta määränjakaja nostaa suuttimille. KE-ja K-jetronichan ovat sisäisellä paine-erolla ohjattuja systeemejä. Pelkkä polttoaineen paineen lisääminen ei saa aikaan mitään järkevää.
Mielestäni parasta oisi saada KE:n ecu vain ohjelmoitua uudelleen tai sitten pitisi vaihtaa vanhempi K-jet-systeemi. KE-jetin mekaaninen muuttaminen on hyvin suurella todennäköisyydellä tuomittu epäonnistumaan. Se on aika varmatoiminen laite, mutta jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Eli jos syöttöä lisää isolla ilmamäärällä...lisääntyy se myöskin pienillä määrillä...jolloin kone tukehtuu.
Timppa
Mielestäni parasta oisi saada KE:n ecu vain ohjelmoitua uudelleen tai sitten pitisi vaihtaa vanhempi K-jet-systeemi. KE-jetin mekaaninen muuttaminen on hyvin suurella todennäköisyydellä tuomittu epäonnistumaan. Se on aika varmatoiminen laite, mutta jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Eli jos syöttöä lisää isolla ilmamäärällä...lisääntyy se myöskin pienillä määrillä...jolloin kone tukehtuu.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti 06.12.2016 10:31
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
mitenkä tuommoisen ecun ohjelmointi tapahtuu ??
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
Tuo on aika vanhaa mallia, eli uusi ohjelma polteltaan piirille joka vaihdetaan sitten avatun ECU:n piirilevyyn. Sitten ECU asennetaan takaisin. Noita ei ohjelmoida lennosta, vaan tehdään yksi muutos vaihdetaan uusi ECU ja kokeillaan mitä tapahtui. Sitten sama uudestaan. Helpointa olisi löytää jostain valmiiksi ohjelmoitu...ja sekin saattaa olla vaikea rasti, koskaan en ole moista viriboksoa nähnyt...tosin en ole koskaan etsinytkään.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
Tuli vielä mieleen, että onko autosi alunperin vähäpäästöinen (katalysaattori ja lambda-anturi)? Sitten mikä mahtaa olla ECU:n siis moottorinohjaimen numero?
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
Jostain videosta katsoin etttä maksimäärän ruuvi on jokaisessa syöttö lähdössä...mutta lisääkö se sitten sitä että onko määris jo säädetty ilmaan nähden tappiinsa...toki jos purat yhden yksilön...multakin löytyy niin sitä tutkimalla se selviäisi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
Mielestäni sitä ei ole enää KE-jetissä, se on muutamassa K-jetin mallissa, se on hienosäätöruuvi suutinten kalibrointiin, jos tarkoitat noita kuusiokololla suojattuja säätöruuveja. Siitä ei ole oikein iloa, kun se säätää syöttöä koko alueelle. Ihan sama sitten vetää seossäätöruuvi tappiin....saa taatusti bensaa isoillakin kierroksilla, mutta muuten ei sitten toimi ollenkaan. Ongelmanahan on saada seosta isoille kierroksille ja kaasu-täysi-auki-asennolle, pienet kierrokset ja osakaasu ei sitten säätöä juuri tarvitsekaan.
Timppa
Timppa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
Omassani säädin kyllä nuo linjalähdöt jokaiselle sylinterille erikseen.
Hieman erillainenhan tuo määris on 8cyl ja ke-jet mutta rakensin itse testipenkin jossa sain onnistumaan, oli kyllä melkoista jumppaa.
Boschin/mersun tuottomäärien mukaan säädin sinne ylälaitaan eli max kaasulla 100cc/min +- 10cc eli säädin 110cc.
Ongelma tuossa säädössä on se että aina kun yhtä linjalähtöa säätää myös kaikki muut muuttuvat.
Hieman erillainenhan tuo määris on 8cyl ja ke-jet mutta rakensin itse testipenkin jossa sain onnistumaan, oli kyllä melkoista jumppaa.
Boschin/mersun tuottomäärien mukaan säädin sinne ylälaitaan eli max kaasulla 100cc/min +- 10cc eli säädin 110cc.
Ongelma tuossa säädössä on se että aina kun yhtä linjalähtöa säätää myös kaikki muut muuttuvat.
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
Oletko koskaan mitannut aukeaako ilmamäärän läppä ajossa sinne maksimiasentoon? Muuttuiko osakaasun syöttömäärät ollenkaan samalla kun säätelit? Onko KE-jetin säätö määränjakajan pohjassa? Esim. tuon videon n. kohdassa 8:00 tuon alaosan pysäytyinruuvit?
https://www.youtube.com/watch?v=E1fIIUSAPBM" onclick="window.open(this.href);return false;
K-Jetin säätöruuvit ovat taas yläosassa ja säätävät alinta avautumispainetta.
Timppa
https://www.youtube.com/watch?v=E1fIIUSAPBM" onclick="window.open(this.href);return false;
K-Jetin säätöruuvit ovat taas yläosassa ja säätävät alinta avautumispainetta.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
Jeps kyllä myös osakaasun syöttö lisääntyi.
Boschin testipenkki säädöt pitää sisällään tyhjäkäynnin, puolikaasun ja täyskaasun arvot jotka kaikki säätyivät sinne ylärajoille.
Ilmamaarän läpän asentoa en ole mitannut ilmeisen hankala toteuttaa.
huomoitava tuo plungerin säätö määriksessä siten, että tehtaan asetus on 0,6mm. itse muutin hieman n 0,03mm arvoon 0,57mm
Lisäksi jos pulssisuhde täytyy säätää n 40% eli normaalia rikkaamalle.
Itsellä kiinni laajakaista lambda ja tuosta nimenomaan lamda arvo. jonka jälkeen pulssisuhde heilui 2500Rpm n 38-43% ja lamda 0,98-1,00
Itse en lähtisi säätelemään jos ei ole penkkiä ja laajakaista lamdaa.
Boschin testipenkki säädöt pitää sisällään tyhjäkäynnin, puolikaasun ja täyskaasun arvot jotka kaikki säätyivät sinne ylärajoille.
Ilmamaarän läpän asentoa en ole mitannut ilmeisen hankala toteuttaa.
huomoitava tuo plungerin säätö määriksessä siten, että tehtaan asetus on 0,6mm. itse muutin hieman n 0,03mm arvoon 0,57mm
Lisäksi jos pulssisuhde täytyy säätää n 40% eli normaalia rikkaamalle.
Itsellä kiinni laajakaista lambda ja tuosta nimenomaan lamda arvo. jonka jälkeen pulssisuhde heilui 2500Rpm n 38-43% ja lamda 0,98-1,00
Itse en lähtisi säätelemään jos ei ole penkkiä ja laajakaista lamdaa.
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
Ilmamäärän läpän asennonhan näet suoraan läpän potentiometrin jännitteestä. Mittaat virta päällä käsin painaen maksimiarvon ja sitten vain ajamaan mittari paikoillaan. Varmaan on hyvä olla apumies katsomassa mittaria....ja suljettu tieosuus.
Tuli vain mieleen, että meneeköhän läppä ikinä ääriasentoonsa...
Timppa
Tuli vain mieleen, että meneeköhän läppä ikinä ääriasentoonsa...
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
Tuliko tuosta säädöstä jotain merkittävää mitattua muutosta (ei siis mutua) moottorin ominaisuuksiin? Sinullahan on ilmeisesti katti-malli, kun katittomassa ei ole pulssisuhdetta käytössä.Jeps kyllä myös osakaasun syöttö lisääntyi.
Boschin testipenkki säädöt pitää sisällään tyhjäkäynnin, puolikaasun ja täyskaasun arvot jotka kaikki säätyivät sinne ylärajoille.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
No enpä oikein tiedä, ainakin enemmän bensaa saa menemään.
Kyllähän tuo hieman tehokkaammalta tuntuu mutta itselle oli tehoa ennenkin tarpeeksi.
Penkissähän tuon kanssa pitäisi käydä.
Olisi tietysti pitänyt mitata nuo syöttämäärät ennenkuin aloin huoltamaan määristä, olivat ilmeisesti boschin säädöissä mitä nyt vuodet olivat muutelleet.
Varttimailia en ole vielä päässyt vetäisemään ennen määrisjumppaa 15,1 sec, mutta jos ensi kesänä saisi ihan faktaa.
Kyllähän tuo hieman tehokkaammalta tuntuu mutta itselle oli tehoa ennenkin tarpeeksi.
Penkissähän tuon kanssa pitäisi käydä.
Olisi tietysti pitänyt mitata nuo syöttämäärät ennenkuin aloin huoltamaan määristä, olivat ilmeisesti boschin säädöissä mitä nyt vuodet olivat muutelleet.
Varttimailia en ole vielä päässyt vetäisemään ennen määrisjumppaa 15,1 sec, mutta jos ensi kesänä saisi ihan faktaa.
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
aikoinaan oli pemarin mekaanisessa ruiskussa sähköinen ryyppysuutin, oisko sen kautta kuitessiin sitä soppaa helpoin lisätä yläkierroksille, siihenhän kuitessii heleppo suutinkärkeä muuttaa, tahi jos haluaa et seokset vielä korkealla kohillaan, niin lambda ohjaamaan ryypyn suuttimen toimintaa, onhan noita konsteja monia, siis porata imusarjaan toisten suutinten paikat jne jne,,,,,
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
Luulen, että kejun aloittajalla on suurin ongelmana tuo Historic-luokka joka rajoittaa aika tarkoin mitä autolle voi tehdä. En tiedä säännöistä juurikaan, mutta ymmärtääkseni polttoainesysteemille ei saa tehdä kovin suura muutoksia. Ymmärtääkseni vain FIA-luokitelluilla osia...tai jotain sinne päin...
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti 06.12.2016 10:31
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
Löytyykö keltään 8 koneen määräjakajaa niin voisi kokeilla onko eroa , alkaa pikkuhiljaa konstit loppua. tarkoitus olisi päästä eroon boxin ohjauksesta . on kokeiltu mekaanisesti säädettävää jakajaa mutta siinä ilmaläppä on auennut ylöspäin joka sekoittaa homman . Esateck on paininut nyt melko kauan auton kanssa eikä saada toimimaan elikä hyviä ideoita otetaan mielellään vastaan , Raimo Kesseli 0400 532539
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
Ihan tavallinen w123 m102 230e:n k-jetronic ruisku sopii suoraan. Sillä pääsee eroon bokseista ilman suurempaa painiskelua. Muutamaa systeemiin kuuluvaa uutta putkea joutuu varmaan taivuttelemaan, mutta esim. määränjakaja, pumput, polttoaineletkut yms. ja ruiskuputket sopii suoraan. Systeemi tarvitsee vain pari sähköliitintä...yhden jos pa-pumpun ohjauksen ja kylmäkäyntisuuttimen poistaa. Osia löytyy varmaan monesta paikkaa...jopa minullakin löytyy sellaisen hilppeet.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti 06.12.2016 10:31
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
Myisitkö nuo ruisku hilppeet , voitko soittaa minulle 0400 532539
Re: 190 2.3 16 määräjakaja
Tekaisin itselleni sellaisen aika yksinkertaisen testipenkin, jolla totesin aikani mittailtuani, että perus 4-sylinterisen K-jet määränjakaja ei tuota maksimissaan kuin ehkä 170 hp. Siitä ei yksinkertaisesti mene polttoainetta tarpeeksi läpi. Olin siis antanut ihan liian optimistista tietoa, pahoittelen.
Sitten tutkin vielä lisää, niin huomasin, että 2.3-16:llä on oma määränjakajansa, kuten myös 2.5-16:ssa. Sitten tutkin lisää ja huomasin, että 911 turbossa käytetään muunneltua 8:sylinterinsen systeemiiä. Näytti, että ilmamäärän läppää on muutettu pienemmäksi ja sitten tietysti kaksi suuttimen lähtöä on tukittu. Ilmeisesti ongelmana on, että vakio määränjakajan "yhteinen" paine-ero-osa on liian vähän virtaava virityskäyttöön. Sillä suuttimet ja suutinputket on samat kaikissa. Ongelmana vain on, että 4-6-8 sylinteristen määränjakajissa on eri jako kiinnitysruuveilla, jotta ilmaläppäkotelo sopisi suoraan ristiin. Lisäksi 4-sylinterisen kotelo on muutenkin ahdas, esim. 6-sylinteriselle. Minulla sitten löytyi yksi turbo Saabin ruiskupaketti, siinä oli kuusisylinterisen määränjakajaosa ja ilmaläppä vaatasi kooltaan 4-sylinterisen ilmaläppää. Mutta ilmaläpän runko-osa oli taas kooltaan kuusisylinteristä vastaava.
Niin ja tosiaan K-jettiä...(ei siis KE-jettiä) käytettiin turbo 911:ssa aina vuoteen 1996 saakka. 3.6 turbo 360 hp. Jotenkin voisin siis arvioida, että jopa 8-sylinterisessä normi K-jetin raja tulee vastaan ennen 400hp:tä.
Timppa
Sitten tutkin vielä lisää, niin huomasin, että 2.3-16:llä on oma määränjakajansa, kuten myös 2.5-16:ssa. Sitten tutkin lisää ja huomasin, että 911 turbossa käytetään muunneltua 8:sylinterinsen systeemiiä. Näytti, että ilmamäärän läppää on muutettu pienemmäksi ja sitten tietysti kaksi suuttimen lähtöä on tukittu. Ilmeisesti ongelmana on, että vakio määränjakajan "yhteinen" paine-ero-osa on liian vähän virtaava virityskäyttöön. Sillä suuttimet ja suutinputket on samat kaikissa. Ongelmana vain on, että 4-6-8 sylinteristen määränjakajissa on eri jako kiinnitysruuveilla, jotta ilmaläppäkotelo sopisi suoraan ristiin. Lisäksi 4-sylinterisen kotelo on muutenkin ahdas, esim. 6-sylinteriselle. Minulla sitten löytyi yksi turbo Saabin ruiskupaketti, siinä oli kuusisylinterisen määränjakajaosa ja ilmaläppä vaatasi kooltaan 4-sylinterisen ilmaläppää. Mutta ilmaläpän runko-osa oli taas kooltaan kuusisylinteristä vastaava.
Niin ja tosiaan K-jettiä...(ei siis KE-jettiä) käytettiin turbo 911:ssa aina vuoteen 1996 saakka. 3.6 turbo 360 hp. Jotenkin voisin siis arvioida, että jopa 8-sylinterisessä normi K-jetin raja tulee vastaan ennen 400hp:tä.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.