Ilmastointi ei toimi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16
ViestiLähetetty: Ma 28.05.2018 19:41
Potilaan nimi on ML 270 CDI, vm 2001
Autossa on automaattinen ilmastointi, joka lopetti toimintansa, kun ilmat lämpenivät. Niinhän se aina. Mitäkö olen tehnyt. Kävin Vianorilla, jossa lisättiin jäähdytysainetta 10 gr, öljyä 10 gr ja väriainetta 5 gr. Edellinen lisäys on tehty v 2010 tai aikaisemmin. Kompressori ei pyöri ja vaikuttaisi siltä, että vika on kompressorissa. Mutta testaus on hankalaa kompressorin sijainnin vuoksi. Tosin painekytkimen toimivuuttakaan en ole varmuudella voinut todeta. Painekytkimelle näyttäisi menevän 4 johtoa, ja kompressorille yksi pistokkeella ja toinen kiinteästi. Mutta vaikea tutkia, kun ei ole siroja sormia ja rannetta. Eli miten voisin lähteä hakemaan vikakohtaa, että ei tarvisi lähteä uusimaan palikka kerrallaan koko autoa.
mersu ei tielle jätä

Nykyiset:
ML 270 CDI vm 01- käyttöauto silloin kun on kunnossa
300 TDT vm 84, ei rekisterissä
280 SEL vm 70 ei rekisterissä
G300 vm 82- poistettu liikennekäytöstä
Vb170 vm52 - ei rekisterissä


Mersumies
Mersumies
Viestit: 1822
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 28.05.2018 19:52
Laittamallla huoltopainemittarit kiinni ja katsoa mitä imulinjassa paine.
Kompuran tehtävä on imeä, kun paisuntaventtiili on laskenut paineen höyrystimelle. Kuivain ei saa olla tukossa.
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16
ViestiLähetetty: Ma 28.05.2018 20:05
etrade kirjoitti:Laittamallla huoltopainemittarit kiinni ja katsoa mitä imulinjassa paine.

Miten se tehdään kotikonstein. Eli mitä ovat huoltopainemittarit ja mistä niitä saa, mihin ne kiinnitetään ja mikä on imulinja. Ja mitä paine kertoo.
mersu ei tielle jätä

Nykyiset:
ML 270 CDI vm 01- käyttöauto silloin kun on kunnossa
300 TDT vm 84, ei rekisterissä
280 SEL vm 70 ei rekisterissä
G300 vm 82- poistettu liikennekäytöstä
Vb170 vm52 - ei rekisterissä

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1822
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 28.05.2018 20:29
Kompuralta lähtevä ohuempi letku on kuumakaasulinja, joka menee lauhduttimelle auton keulaan.
Lauhduttimella tapahtuu faasimuutos höyrystä nestemäiseksi. Nestelinjassa on kuivain ennen paisuntaventiiliä ja varmaan paineanturi autokylmäs, eli hullus paikas.
Höyrystimellä tapahuu faasimuutos nesteestä höyryksi, ja sitten ollaan taas takaisin kompuralla paksummas letkus, eli imulinjas.

Imulinjan paine on se kylmäntuotto.
Googleen logPh R134a, ja sitten painaa kuvat. X-akseli on entalpia eli faasimuutos ja y-akseli on paine.
Keskellä "kylmänenää" menee logarytmisesti lämpötila, eli paine ja lämpötila menee käsikädessä logarytmisesti yhdessä.

Kun näet paineen imulinjas, niin tiedät tuon googlen kaavion avulla lämpötilan.
Jos paine on liian alhainen, niin on kylmäainevajaus, kuivain tukos, jne.

Hyvin yksinkertaista jos on nähnyt painemittarien näyttämän toimivassa kylmäkierrossa.
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16
ViestiLähetetty: Ma 28.05.2018 21:01
Eli olisiko kuivain tukossa, vai jokin sähköjohto poikki, vai .... kun ei ole noita pianemittareita. Eli pitäisikö auto viedä jollekin "terveyskeskuslääkärille" , joka arvailisi sitten mittareillaan, että vaihdetaan ensin tuo ja jos ei toimi, niin sitten tuo, jne. Eli rahastusta.....
Eihän tämä nyt niin vaikeata voi olla? Vai voiko. Eikös nämä kuitenkin ole mekaanisia vikoja.
mersu ei tielle jätä

Nykyiset:
ML 270 CDI vm 01- käyttöauto silloin kun on kunnossa
300 TDT vm 84, ei rekisterissä
280 SEL vm 70 ei rekisterissä
G300 vm 82- poistettu liikennekäytöstä
Vb170 vm52 - ei rekisterissä

Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: Pe 28.04.2017 18:25
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Ma 28.05.2018 21:26
mjs@live.fi kirjoitti:Eli olisiko kuivain tukossa, vai jokin sähköjohto poikki, vai .... kun ei ole noita pianemittareita. Eli pitäisikö auto viedä jollekin "terveyskeskuslääkärille" , joka arvailisi sitten mittareillaan, että vaihdetaan ensin tuo ja jos ei toimi, niin sitten tuo, jne. Eli rahastusta.....
Eihän tämä nyt niin vaikeata voi olla? Vai voiko. Eikös nämä kuitenkin ole mekaanisia vikoja.



Kyllähän nämä kylmälaiteasennukset ovat alan ammattilaisten temmellyskenttä.
Tavan tallaaja ei oikein pääse eteenpäin jos ei tunne kylmäalaa jossain määrin.
Huoltomittariston saa ostaa 100-200 euron hintaan...käytettyjä halvemmallakin, eikä tarvitse myyjälle esittää Tukesin lupia toimia kylmäalalla.
Tavan tallaaja voi saada täystuhonkin aikaan jos ei tunne alaa siinä määrin jo kylmäaineen sopivuuden ja täytöksen määrän suhteen.
V222

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1822
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 28.05.2018 21:31
Sähköt Starilla ja kylmäainekierron ymmärrys painemittareilla, niin luulis tulevan nopsasti kuntoon.

Kuivaimen jos löytää nestelinjasta, niin lämpötila oltava sama, ennen ja jälkeen.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1822
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 28.05.2018 21:39
sakke88 kirjoitti:Tavan tallaaja voi saada täystuhonkin aikaan jos ei tunne alaa siinä määrin jo kylmäaineen sopivuuden ja täytöksen määrän suhteen.

Yks kaveri soitteli kerran että aikoo tehostaa lämpöpumppuaan lisäämällä sinne kylmäainetta. Kristus.

Tällä foorumilla on todettu että pitää ottaa kylmäaiinetta pois, joissain Vitoissa että faasimuutos on mahdollista, kun ei osattu käyttää painemittareita, mutta joku keksiny lukea jotain dokumentteja.
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16
ViestiLähetetty: Ke 30.05.2018 12:07
Kävin mersu-asiantuntijaliikkeessä testauttamassa, mistä johtuu, että ilmastointi ei toimi. Raportti: Kompressori on muutttuvatilavuuksinen, ja on rikki hihnapyörän puoleisesta päästä. Korjausosia kompressoriin ei saa ja uusi maksaisi 1300, jos saisi. Tarvikekompressorin voi saada 6-700 eurolla. Otin aikalisän.

Katselin EPC-sivulta kompressorin osanumeron (A 000 230 88 11) auton mallinumeron perusteella (WDC1631131X756580). Nettikaupoissa vastaavia tarvikekompressoreita oli noin 200-300 euron tuntumassa. Mutta missään ei ollut mainintaa siitä, onko kyseessä muuttuvatilavuuksinen malli. Sen sijaan kompressoriin tajottiin myös osaa, joka vastaa mielestäni magneettikytkintä (jos nyt noista mitään ymmärrän). Ja tuossa muuttuvatilavuuksissa ei kait pitäisi olla mitään magneettikytkintä.

Samaisen EPC:n kuvista en ole löytänyt kuivainta enkä paisuntalaitetta. Onko kuivain heti lauhduttimen jälkeen vaiko vasta höyrystimen lähettyvillä, entä paisuntalaite.

En siis ole vakuuttunut siitä, että autossa olisi muuttuvatilavuuksinen kompressori, enkä siis sen viallisuudestakaan.
mersu ei tielle jätä

Nykyiset:
ML 270 CDI vm 01- käyttöauto silloin kun on kunnossa
300 TDT vm 84, ei rekisterissä
280 SEL vm 70 ei rekisterissä
G300 vm 82- poistettu liikennekäytöstä
Vb170 vm52 - ei rekisterissä
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16
ViestiLähetetty: Ma 18.06.2018 11:31
Noniin, piti ottaa sitten jäähdyttimen puhallin irti (vähän ahdas paikka) ja ilmastoinnin kompressorista hihnapyörän päässä oleva peltinen kotelo. Ja sieltähän se vika paljastui. Peltinen kotelo, joka on booreilla kiinni kompressorin akselissa, pääsi pyörimään vapaasti. Hihnapyörässä on (tai pitäisi olla) kuminen vastakappalepeltiselle kotelolle. Kuminen vastakappale oli kulunut loppuun. Ja toisin kuin "marmoritiskillä" opastettiin, hihnapyörää saa tilattua netistä. Omani tilasin saksasta, toimitus kesti viikon. Vaihtotyö oli helppo ja korjauksen kustannukset jäivät huomattavasti pienemmiksi - alle 100 euroa toimituskuluineen) kuin "marmoritiskillä" kerrottiin. Kuinkahan moni suostuu maksamaan korjausliikkeisiin ihan älyttömiä korjauskustannuksia, kun luottaa korjaamojen asiantuntemukseen (no olihan se totta, että autossani on muuttuvatilavuuksinen kompressori ja että se oli rikki).
Ja ehdin kuin ehdinkin vielä nauttia automaatti-ilmastoinnin mukavuudesta tänäkin kesänä.

ps "marmoritiski" sitaateissa, koska myyvät myös mm. toistakin saksalaista automerkkiä.
mersu ei tielle jätä

Nykyiset:
ML 270 CDI vm 01- käyttöauto silloin kun on kunnossa
300 TDT vm 84, ei rekisterissä
280 SEL vm 70 ei rekisterissä
G300 vm 82- poistettu liikennekäytöstä
Vb170 vm52 - ei rekisterissä

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2011
Liittynyt: Ti 10.08.2004 19:00
Paikkakunta: 08/09
ViestiLähetetty: Ma 18.06.2018 22:43
etrade kirjoitti:Sähköt Starilla ja kylmäainekierron ymmärrys painemittareilla, niin luulis tulevan nopsasti kuntoon.

Kuivaimen jos löytää nestelinjasta, niin lämpötila oltava sama, ennen ja jälkeen.


Starilla näkee sen auton oman paineanturin kertoman toki muttei sitä onko se ehjä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2011
Liittynyt: Ti 10.08.2004 19:00
Paikkakunta: 08/09
ViestiLähetetty: Ma 18.06.2018 22:49
mjs@live.fi kirjoitti:Noniin, piti ottaa sitten jäähdyttimen puhallin irti (vähän ahdas paikka) ja ilmastoinnin kompressorista hihnapyörän päässä oleva peltinen kotelo. Ja sieltähän se vika paljastui. Peltinen kotelo, joka on booreilla kiinni kompressorin akselissa, pääsi pyörimään vapaasti. Hihnapyörässä on (tai pitäisi olla) kuminen vastakappalepeltiselle kotelolle. Kuminen vastakappale oli kulunut loppuun. Ja toisin kuin "marmoritiskillä" opastettiin, hihnapyörää saa tilattua netistä. Omani tilasin saksasta, toimitus kesti viikon. Vaihtotyö oli helppo ja korjauksen kustannukset jäivät huomattavasti pienemmiksi - alle 100 euroa toimituskuluineen) kuin "marmoritiskillä" kerrottiin. Kuinkahan moni suostuu maksamaan korjausliikkeisiin ihan älyttömiä korjauskustannuksia, kun luottaa korjaamojen asiantuntemukseen (no olihan se totta, että autossani on muuttuvatilavuuksinen kompressori ja että se oli rikki).
Ja ehdin kuin ehdinkin vielä nauttia automaatti-ilmastoinnin mukavuudesta tänäkin kesänä.

ps "marmoritiski" sitaateissa, koska myyvät myös mm. toistakin saksalaista automerkkiä.



Hyvä näin. Ei kannata tällaisessakaan tapauksessa tyttömäisesti hätäillä.

Maailmalta saa kyllä tosiaan näihinkin osia. Sekä magneettikytkimellä oleviin perinteisiin sekä muuttuvatilavuuksisiin.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aippi, esukki, Jukkahep ja 33 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

https://Www.AutoDoc.fi

www.merteil.fi