SLK R171/2004 120kW, mitä ESP sisältää?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 27.12.2018 23:22
ViestiLähetetty: Pe 28.12.2018 00:05
Tommosen vähän ajetun manuaalin ostin ja meinaan ajaa talvellakin.
Ostaessa oli kitkat alla ja vähän pelkäsin näitä etelän vesi-/jääkelejä. Mutta mitä, menee ESP päällä kuin omia aikojaan, tarttisi vetää törkeän kovaa, jotta tän saisi edes kohtalaiseen sivuluisuun.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä toi ESP pitää sisällään? Ei voi olla pelkkä yksinkertainen luistonesto, tää reagoi selvästi muuhunkin kuin pelkästään siihen, että renkaitten pyörimisnopeus on suurempi kuin auton nopeus. Ensin se kyllä rajoittaa kierroksia tms. mutta sen jälkeen tapahtuvaa mä en oikein ymmärrä ...puuttuuko se jarruihin tai jotain?

Mulla oli aiemmin samanikäinen Volvo T4 automaatilla ja siinä ei ollut kuin tyhmä luistonesto. Oli muuten aika kammottava ajettava pääkallokelillä)))

Eikä tää nyt oo mikään varsinainen ongelma, tahtoisi vaan tietää, että miten tää homma toimii.


Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: Ma 26.03.2018 15:38
ViestiLähetetty: Pe 28.12.2018 01:15
Jarrutteleehan se pyöriä erikseen sen mukaan missä liikaa luistoa tapahtuu. Hyödyntää tietona myös ratin asentoa (haluttu menosuunta) ja autosta löytyvää anturia joka mittaa näitä.... hmm.. no paremman sanan puuttuessa g voimia? Kiihtyvyystunnistin tms jota myös käytetään tuossa monimutkaisessa laskennassa joka päättää mitä pyöriä jarrutellaan.

Moottorista otetaan myös voimaa pois tarpeen mukaan.

Pyörien jarrutteluhan saa aikaan samankaltaisen ohjauksen joka löytyy esimerkiksi panssarivaunusta, oikean puolen pyöriä kun jarruttaa niin auto pyrkii kääntymään oikealle jne.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Pe 17.04.2009 15:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä
ViestiLähetetty: Pe 28.12.2018 22:00
mabvbad kirjoitti:..Mutta mitä, menee ESP päällä kuin omia aikojaan, tarttisi vetää törkeän kovaa, jotta tän saisi edes kohtalaiseen sivuluisuun.
:D ESP:n tarkoitus on just estää sivuluisut ja sutimiset, ... näköjään toimii...
Edellä Ruuvimeisseli jo kertoikin mitä systeemi tekee...

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 27.12.2018 23:22
ViestiLähetetty: Pe 11.01.2019 23:22
Olin mä sitten jarrujen kanssa oikeilla jäljillä;) Ensin mä ajattelin jotain perän sähköistä säätösysteemiä, mutta tuntui vähän turhan monimutkaiselta :eh:

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1649
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: La 12.01.2019 17:38
Älä kuitenkaan ihan sokeasti luota esp:hen. Saatta joskus jonkun anturi yms. häiriön vuoksi pudota pelistä ja sitten merssu on tuskanen pideltävä....
Perheessä:
S 2O4 C 350 CDI -09
S 212 E 200 CDI -11
C126 500 SEC-89
ex
W208 CLK 320 -99
W211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 27.12.2018 23:22
ViestiLähetetty: Ti 05.02.2019 16:53
tahtoomersun kirjoitti:Älä kuitenkaan ihan sokeasti luota esp:hen. Saatta joskus jonkun anturi yms. häiriön vuoksi pudota pelistä ja sitten merssu on tuskanen pideltävä....


Loistava talvi, ei oo pitkään aikaan ollut näin hauskaa. Kitkarenkaat ja käynyt iltaisin leikkimässä ESP pois kytkettynä.
SLK:ssa aivan loistava balanssi, lähtee aina kylki edellä ja saa aina oikaistua ihan pienellä korjausliikkeellä.

Aiemmista autoista ainoastaan vanhan mallinen Mini ollut yhtä hauskanen tapaus;) Ja sekin kaksi talvea kesärenkailla.

Kunhan toi katto toimii kevään tullessa, niin olen hyvinkin tyytyväinen ostamaani autoon.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 781
Liittynyt: La 15.06.2013 10:08
Paikkakunta: Sirius
ViestiLähetetty: Ke 06.02.2019 07:33
Jos omalla SLK:lla talvella ajaisin niin hommaisin kyllä aidon mekaanisen tasauspyörästön lukon.

Tuo ESP on mielestäni yksi ärsyttävimpiä piirteitä muuten niin sporttisessa kulkineessa. Vaikka sen kytkee pois niin silti se rutistelee sielä taustalla ja aiheuttaa harmia. Mittariston piilovalikosta toki saa dynomoden päälle, mutta se on turhan hankala proseduuri arkikäyttöön.
Nykyiset...
'04 SLK55 AMG V8 Kleemann K2

Ollut joskus...
'00 300M 3.5 V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'00 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 Audi A8 4.2i V8
'00 CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 27.04.2017 11:17
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: Ke 06.02.2019 13:44
MouTine kirjoitti:Jos omalla SLK:lla talvella ajaisin niin hommaisin kyllä aidon mekaanisen tasauspyörästön lukon.

Tuo ESP on mielestäni yksi ärsyttävimpiä piirteitä muuten niin sporttisessa kulkineessa. Vaikka sen kytkee pois niin silti se rutistelee sielä taustalla ja aiheuttaa harmia. Mittariston piilovalikosta toki saa dynomoden päälle, mutta se on turhan hankala proseduuri arkikäyttöön.


Mutta jos tuo SLK 200 on manuaali, niin tilannehan muuttuu.
AMG:ssä automaatti ja vääntö tekee talviajon aika tavalla hankalaksi, vaikka olisi laatikon winter-mode päällä. Enkä usko, että lukko tilannetta paljoa parantaisi; niillä väännöillä lähtee vaan pito molemmilta pyöriltä yhtä aikaa :D
-- C200 4Matic 2019 --
-- SLK 32 AMG 2001 --

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1082
Liittynyt: Ti 14.09.2010 21:22
ViestiLähetetty: Ke 06.02.2019 15:48
mabvbad kirjoitti:Tommosen vähän ajetun manuaalin ostin ja meinaan ajaa talvellakin.
Ostaessa oli kitkat alla ja vähän pelkäsin näitä etelän vesi-/jääkelejä. Mutta mitä, menee ESP päällä kuin omia aikojaan, tarttisi vetää törkeän kovaa, jotta tän saisi edes kohtalaiseen sivuluisuun.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä toi ESP pitää sisällään? Ei voi olla pelkkä yksinkertainen luistonesto, tää reagoi selvästi muuhunkin kuin pelkästään siihen, että renkaitten pyörimisnopeus on suurempi kuin auton nopeus. Ensin se kyllä rajoittaa kierroksia tms. mutta sen jälkeen tapahtuvaa mä en oikein ymmärrä ...puuttuuko se jarruihin tai jotain?

Mulla oli aiemmin samanikäinen Volvo T4 automaatilla ja siinä ei ollut kuin tyhmä luistonesto. Oli muuten aika kammottava ajettava pääkallokelillä)))

Eikä tää nyt oo mikään varsinainen ongelma, tahtoisi vaan tietää, että miten tää homma toimii.


Sitä ESP:tä voi yrittää ohittaa kytkennöillä sähköjärjestelmään.

Meillä on auto jossa edellisen omistajan toimesta on manuaali keinukytkin jolla ESP:n ja ABS:n saa pois helposti napsauttamalla. Samalla lähtee myös sähkötoiminen ohjaustehostin jolloin auto on järjettömän raskas kääntää mutta kumia saa poltettua eikä mitään elämää suojelevaa ESP:tä ole rajoitteena.

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: atlas, Google [Bot], moska ja 14 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi