S124 jäähdytinneste vuoto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 02.05.2019 06:37
ViestiLähetetty: Ma 08.07.2019 05:51
Huomasin, että mersu laskee alleen jäähdytinnestettä. Lähin tutkimaan vuotoa ja hoksasin, että jäähdytinnestettä tippuu maahan laatikon ja moottorin välistä. Tarkoitan, että sieltä ylhäältä mistä tulee sade/pesuvesiputki. Letkut on kunnossa ainakin lämmityslaitteen putkille asti. Eli onko vuoto nyt siellä kennossa? Jos on niin pitäisikö jalkatilat olla märät, koska tässä on jalkatilat ruti kuivat kun purin sisustaa. Onko siellä lämmityslaitteen moottorin luona mitää letkua jos tämä voisi vuotaa?

Kyseessä w124 250td kombi -92

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3154
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ma 08.07.2019 09:58
Jaa, onko siinä ilmastointilaitetta, nimittäin ainakin ilmastoinnillisessa lämmityslaitteessa on kondenssivedelle poistoletkut lämmityslaitteen pohjassa niin, että asiaan kuuluva vesi valuu pois vissiin vaihteiston päälle ja vuotava kenno tiputtaisi nesteet ulos samaa reittiä. En oo varma, onko ilmastoimattomassa vastaavasti poistoletkut, mutta uskoisin, että on. Lämmityslaitteen kennolle menee alumiiniputket konehuoneen puolelta ja ne ovat kennossa kiinni ruuvi-laippaliitoksella ja tiivistetty O-renkaalla. Näitä putkia on kolme, paitsi vissiin automaatti-ilmastoinnillisessa vain kaksi. Letkuliitokset noihin putkiin ovat näkyvissä konehuoneessa, kuten totesitkin, ja muita letkuliitoksia missään näkymättömissä ei ole.

Ja juuri nuo poistoletkut huolehtivat siitä, että jalkatilat pysyvät kuivina.
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94

Mersumies
Mersumies
Viestit: 4306
Liittynyt: Ke 10.05.2006 10:54
ViestiLähetetty: Ma 08.07.2019 14:18
Ittellä ilmaantu kans lätäkkö tuolle alueelle siis apparinpuolelle. Tai no huomasin nestevuodon jo ostaessani kampetta. No siitä pikkuinen kanki hintaneuvottelulle. Kauppa siitä sit väännettinkin.

Vuotoa piti ettiä jonkin aikaa ja lopulta se löytyikin eli syylarin alavesiletkun klemmari oli löysällä. Ei alkuun osannu tuosta kohtaa edes kattella kun lätäkkö ilmaantui aika kauas alavesiletkusta just samalleen kuin sullakin. Neste valui pohjasuojan päälle ja siitä sit eteenpäin. Mustaa muovia tuo pohjasuoja niin ei niin selkeästi näkykyt mistä vuotaa. No mutta yksi tarkistuken paikka.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 02.05.2019 06:37
ViestiLähetetty: Ma 08.07.2019 21:05
Ei ole ilmastointia tässä autossa. Ei ollut syylärin alavesiletkussa vuotoa. Pitää huomenna pestä kunnolla moottorin tila niin jospa se sieltä jostakin löytyisi. Epäilen vieläkin sitä kennoa. Miten sen kennon pääsisi helpoiten näkemään? Katsonut nuita kennon vaihto hommia niin aikamoinen purku pitää suorittaa.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 02.05.2019 06:37
ViestiLähetetty: Ti 09.07.2019 06:40
Tiputtaa jäähdytinnestettä tuolta jostakin ylhäältä. Tuon vesiputken vierestä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 4306
Liittynyt: Ke 10.05.2006 10:54
ViestiLähetetty: Ti 09.07.2019 14:08
Matti001 kirjoitti:Tiputtaa jäähdytinnestettä tuolta jostakin ylhäältä. Tuon vesiputken vierestä.


Närhenmunathan on tuossa yläpuolela akunvieressä. Siitä lähtee nesteletkuja mutta en jaksa muistaa et miten sieltä on "alasvalureittejä" nesteelle. Lämppärinkenno taitaa olla kotelossa sitämyöten tiiviisti että jos se vuotaa ni nesteet tulee kabiiniin?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3154
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Pe 12.07.2019 01:43
Joo heitetään nyt tähän vaikka sen verran vielä, että:

- Alla olevan kuvan mukaisesti EPC tarjoaa kahta poistoletkua kennoille tiivistyneelle vedelle. Ilmastoinnillisessa nuo ovat varmasti, mutta EPC (tai mikä Parts Information se nykyään nyt onkin) tarjoaa kahta tällaista myös ilmastoimattomaan autoon, eikä tuolle osalle ole mitään USED ONLY W/Automatic air conditioning- tai vastaavaa merkintää. Eli kaipa siellä tuollaiset on, vaikka ei ilmastointia olisikaan. Silloin kenno ei vuoda ohjaamoon, vaan kardaanitunnelin yläosan läpi molemmin puolin, tai no ei se siinä kohdassa ole kardaanitunneli, vaan se on vaihteiston koteloa enemmänkin. Mainituista kahdesta reiästä oikeanpuoleinen näkyy aika kivasti tässä kuvassa suunnilleen keskellä. Siitä menee vaan lämmityslaitteen poistoletku suoraan läpi ja siinä se. Eli se ei liity korin ulkopuolella mihinkään muuhun putkeen, vaan valuva neste päätyy vaihteiston päälle.

Kuva
Ja sit tosiaan se EPC:n kuva, joka antaa varaosanumeron tolle putkelle, tai oikeastaan letkuhan se on.
ScreenHunter 257.jpg


- Akkukotelosta on nurkasta se yksi viemäri, joka johdattaa tuulilasilta valuvat sadevedet johonkin etupyörän taakse, mutta se nyt ei selvästikään liity tähän.
- Lämmityslaitteen ilmanoton vierestä, tai vissiin sieltä tuloilmakanavan pohjasta molemmin puolin on paksut kumiset viemärit (nekin lähinnä sadevedelle), jotka tiputtavat vedet juuri noihin maisemiin. Mutta itse en kyllä ymmärrä mitään tapaa, jolla jäähdytinneste voisi niihin kanaviin päästä.
- Sitten hiukan hankalasti kuvailtavassa paikassa on ainakin myös yksi reikä, josta mahdollisesti valuva neste voisi päätyä tuonne. Kun akun ottaa pois ja tiirailee sen oikean etulokasuojan vieressä seistessään akun paikan yli suunnilleen kohti vaihdekeppiä (siis suuntana), niin siellä suht syvällä, lämmityslaitteen kotelon alla osittain on sen reiän paikka. Jotenkin käsittäisin, että jos joku tietty kennolle johtava alumiiniputki jollain ihmeen tavalla olisi ruvennut vuotamaan juuri sopivasta kohdasta, niin se voisi vuotaa ulos tuolta. Noissa kuvissa on laitettu toi kelta-vihreä johto läpi siitä reiästä, josko tuosta edes vähän saisi jotain käsitystä sen sijainnista.
Kuva
Kuva

En mä oikein tiedä, että onko lämmityslaitteen kennolle mitään muuta pääsyä kuin kojelaudan poistamalla. Ja jos haluaa näppärästi saada kennon vaihdettua, niin on syytä ottaa myös lämmityslaite irti, kun taas toisaalta sen kuulemma on joku saanut vaihdettua niinkin, että lämmityslaite on ollut paikallaan. Itse en sitä tapaa viitsisi edes yrittää, kun vähintäänkin kennon putkiliitokset ovat niin tympeässä paikassa. Vähän samaa hommaa itsekin olin tekemässä, kun otin tuon kuvan, josta lämmityslaite on poistettuna. Silloin vika oli kyllä ilmastoinnin höyrystimessä, mutta kenno vaihtui varmuuden vuoksi samalla, ettei sen takia tarvitsisi kohta uudestaan tehdä vastaavaa purkamis- ja kasaamisjumppaa.

Voiskohan peilillä vilkaista mahdollista vuotoa, jos irrottaisi ratin alapuolelta verhoilun ja sen jälkeen irrottaisi virtalukon vieressä lämmityslaitteessa olevan kumiseinämän? Jari Ke oli siitä joskus laittanut kuviakin, että miten sen saa auki ja kiinni sen kumijutun. Sehän on siinä kyllä alun perin siksi, että se joustaa sen verran, että virtalukon saa irti ilman lämppärin irrotusta, mutta sitä vissiin pystyy käyttämään myös tähystysluuukkuna.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: EliasP, Google Adsense [Bot] ja 36 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi