Jarrutehostin ei toimi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 01.08.2018 17:31
ViestiLähetetty: Ti 13.08.2019 19:55
Otsikon mukaisella merkinnällä sain hylyn katsastuksessa. Itse en ole havainnut jarruissa mitään outoa, vaan toimivat herkasti jarruttaessa missä vauhdissa tahansa. Mitään varoitusvaloa ei myöskään milloinkaan ole jarruihin liittyen ruutuun ilmaantunut. Katsastushemmo ei analysoinut asiaa sen enempää. Ainoan oudon käyttäytymisen olen havainnut ajaessani parkkiruutuun etanavauhtia ja autoa siinä asetellessa. Silloin joudun painamaan poljinta voimakkaasti. Osaatteko paremmin päätellä mistä kysymys. Olisin laittanut kuvan todistuksesta, mutta ei onnistunut koska se oli liian suuri. Tarkemmin siinä luki: hylätty: jarrujärjestelmät, käyttöjarru (1.1.10) Jarrutehostin, ei toimi.
W212 M-B E 200 CGI Käyttöönottovuosi 2009
Fiilistelyyn Mazda MX-5, museoikä lähellä.

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4529
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa
ViestiLähetetty: Ti 13.08.2019 20:09
allekirjoituksen W212 vai mikä?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
W220 320CDI -01

Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 01.08.2018 17:31
ViestiLähetetty: Ti 13.08.2019 20:15
Kyllä
W212 M-B E 200 CGI Käyttöönottovuosi 2009
Fiilistelyyn Mazda MX-5, museoikä lähellä.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 845
Liittynyt: To 27.10.2011 13:47
Paikkakunta: Nurmijärvi
ViestiLähetetty: Ti 13.08.2019 20:22
Veikataan:
Laatikko tarvitsee adaptointia ja mahd. öljynvaihdon? jolla tyhjäkäynnillä puskeminen asettuu (turbiinin lukitus osittain päällä?), ja katsastusmiehellä... no sanotaan nyt vaikka että oli "huono päivä".
Jos se auto vauhdista pysähtyy ilman voimankäyttöä, tehostin toimii kyllä, eikö?
SLK 200K -03
Land Cruiser -05

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2405
Liittynyt: Ti 10.08.2004 19:00
Paikkakunta: 08/09
ViestiLähetetty: Ti 13.08.2019 21:00
iMacInen kirjoitti:Otsikon mukaisella merkinnällä sain hylyn katsastuksessa. Itse en ole havainnut jarruissa mitään outoa, vaan toimivat herkasti jarruttaessa missä vauhdissa tahansa. Mitään varoitusvaloa ei myöskään milloinkaan ole jarruihin liittyen ruutuun ilmaantunut. Katsastushemmo ei analysoinut asiaa sen enempää. Ainoan oudon käyttäytymisen olen havainnut ajaessani parkkiruutuun etanavauhtia ja autoa siinä asetellessa. Silloin joudun painamaan poljinta voimakkaasti. Osaatteko paremmin päätellä mistä kysymys. Olisin laittanut kuvan todistuksesta, mutta ei onnistunut koska se oli liian suuri. Tarkemmin siinä luki: hylätty: jarrujärjestelmät, käyttöjarru (1.1.10) Jarrutehostin, ei toimi.


Katsastusmiehen on kerrottava missä vika on ja tässä tapauksessa miten se ilmenee. Eli onko joku valo palamassa tai obd vikakoodi tai käytännössä jarruttanut ja ei ole toiminut. Pelkkä rikki tai ei toimi ei ihan riitä. Erikoista jos ei sanonut miten rikkinäisyys ilmeni.

No, eipä muuta kun auto testeriin ja koeajoa (ilmeneekö systemaattisesti) ja selvittämään onko jarruissa vikaa ja millaista jos on. Joskus jarrurempan jälestä on ollut vastaavaa oiretta joka kyllä on pumppaamalla ja tarvittaessa ilmailemalla tai nestettä lisäämällä poistunut pysyvästi.

Jos tällainen vika jarruissa olisi systemaattinen ja itse omassa autossa sen huomaisin niin en ajelisi kyllä, joten katsastusmies on asian nostanu pöydälle varmasti aiheesta.

Se miten paljon kovempaa tai syvemmälle joutuu jarrua painamaan kiinostaisi tarkemmin. Entisessä s202 oli lievänä se että saattoi joutua painamaan paikallaan tai pienemmässä kävelyvauhdissa joskus syvemmälle kuin itse ajossa, mutta se meni purkuun.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 01.08.2018 17:31
ViestiLähetetty: Ti 13.08.2019 23:44
tässä todistuksesta osa

Muokattu: poistin liitteen kun näyttää siltä että ei aukea. Näyttää siltä, että näiden liitteiden laittaminen on vielä haastavampaa kuin itse auto...?
Viimeksi muokannut iMacInen päivämäärä Ke 14.08.2019 07:55, muokattu yhteensä 1 kerran
W212 M-B E 200 CGI Käyttöönottovuosi 2009
Fiilistelyyn Mazda MX-5, museoikä lähellä.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 19.09.2017 10:34
ViestiLähetetty: Ke 14.08.2019 06:45
Minulla oli W211 -08 sellainen vika kun veksali parkkiruutuun ja joutui paineleen jarrua yhtenään niin jarrut meni tehottomaksi ja poljin kovaksi. Vika oli alipainepumpussa vika korjaantui pumpun vaihdolla.
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 01.08.2018 17:31
ViestiLähetetty: Ke 14.08.2019 07:52
Metromersu kirjoitti:Minulla oli W211 -08 sellainen vika kun veksali parkkiruutuun ja joutui paineleen jarrua yhtenään niin jarrut meni tehottomaksi ja poljin kovaksi. Vika oli alipainepumpussa vika korjaantui pumpun vaihdolla.


Tutulta tuntuu, mutta jos tehostin ei toimi, niin ilmenisikö vika vain tuossa tilanteessa?
W212 M-B E 200 CGI Käyttöönottovuosi 2009
Fiilistelyyn Mazda MX-5, museoikä lähellä.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 845
Liittynyt: To 27.10.2011 13:47
Paikkakunta: Nurmijärvi
ViestiLähetetty: Ke 14.08.2019 08:50
iMacInen kirjoitti:
Metromersu kirjoitti:Minulla oli W211 -08 sellainen vika kun veksali parkkiruutuun ja joutui paineleen jarrua yhtenään niin jarrut meni tehottomaksi ja poljin kovaksi. Vika oli alipainepumpussa vika korjaantui pumpun vaihdolla.


Tutulta tuntuu, mutta jos tehostin ei toimi, niin ilmenisikö vika vain tuossa tilanteessa?


Voi olla, jos pumppu on ehtoopuolella eikä tuota riittävää alipainetta tyhjäkäynnillä varsinkin toistuvilla jarrutuksilla, mutta ajossa kun kierroksia on enemmän riittää tuotto.
tarkistamisen arvoinen juttu kyllä, ei mikään harvinainen vika.
SLK 200K -03
Land Cruiser -05

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
ViestiLähetetty: Ke 14.08.2019 09:04
itse muihin autoihin verrattuna olen vähän ihmetellyt sitä, että jos 212 seni seisoo jonkin aikaa, niin poljin tuntuu kovalta(ennen käynnistystä), monissa muissa autoissa alipaine säilyy siellä ja yönkin jälkeen jarruissa on tehostusta kerran pari ja jos poljinta painelee, niin kovenee vasta parin painalluksen jälkeen.

Ihan kuin se alipaine vuotaisi pois, siinä linjassa on kai joku yksisuuntaventtiili joka tietysti voi vuotaa.

käynnistymisen jälkeen tehostus tulee kyllä heti.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 19.09.2017 10:34
ViestiLähetetty: Ke 14.08.2019 10:01
Nimenomaan normaali ajossa pelaa niinkuin pitääkin mutta tyhjäkäynnillä kun polkee jarrua useasti niin ei tuota alipainetta riittävästi. Alipainepumppu vaihtoon niin alkaa pelaamaan.
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 01.08.2018 17:31
ViestiLähetetty: To 05.09.2019 19:53
Jatketaan aihetta. Löysin korjaajan, joka sanoi, että haluaa ensin nähdä esim Veholla suoritetun vianetsinnän, ennen kuin ryhtyy tekemään mitään. Vein auton sitten Vehoon, jossa vianetsintä suoritettiin. Hintaa en viitsi edes kertoa. Lapussa luki, että vika on jarrutehostimessa ja se on uusittava. Uusi tehostin 950 e ynnä työt noin 500e. Löysimme sitten AVK:sta vastaavan tehostimen ja asentaja laittoi sen paikalleen, tarkisti kaikki putket ja paineet ja muut paikat jotka tehostimeen liittyvät. Ongelma ei poistunut, vaan poljin koveni jälleen kolmen painalluksen jälkeen ja erityisesti peruutettaessa. Siis toisin sanoen ongelma ei poistunut mihinkään. Mitä virkaa tällaisella vikaraportilla on jos sen saa maahantuojalta, jolla pitäisi olla se lopullinen tietämys asiasta. Asentajani totesi, että hänen laitteillaan hän ei pysty tekemään asialle enempää. Nyt alkaa olla aika epätoivoinen olo, jälkikatsastus on kohta suoritettava. Onko tämä tosiaan vietävä tuonne ryöstöhinnoittelun mekkaan? Ihmettelen myös, minkähänlainen vianetsintä Veholla on suoritettu jos raportin mukainen korjaus on tehty tällä tuloksella, eikä mitään muita mahdollisia vikakohteita ole listattu. Asentajani ei ole mikään harrastelija vaan alalla elantonsa hankkiva.

Asian vierestä vielä pari juttua, koska näyttää siltä että en ole tämän auton kanssa ollut mikään sunnuntailapsi. Lähtiessäni aamulla Veholle vikatestiin, akku oli sanonut itsensä irti. Kaapeleilla käyntiin. Soittivat Veholta, että akku on tiensä päässä ja kysyivät, voidaanko laittaa uusi. No tämä uusi akku oli sitten heidän mielestään se ainoa oikea eli geeliakku, joka vaihtotöineen oli yli 400 e. Vaikea sinne olisi itse enää mistään Motonetistä uutta akkua max 200 e raahata. Sitten loppuhuipentuma: tämän rempan aikana konepellin varoitusvalo äityi palamaan ja pimputtamaan koko ajan vaikka sen paukauttaisi kuinka lujaa kiinni. Eikä lopeta.

Onko Itä-Helsingissä joku paikka missä missä tämän auton sielunelämä tunnettaisiin ja korjattaisiin ilman että joudun kerjuulle loppuvuodeksi?
W212 M-B E 200 CGI Käyttöönottovuosi 2009
Fiilistelyyn Mazda MX-5, museoikä lähellä.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
ViestiLähetetty: To 05.09.2019 20:50
no onko se alipainepumppu vaihdettu? eihän siinä muuta ole kuin tehostin, letku ja alipainepumppu. ja kun tehostin on vaihdettu niin ei siinä paljoa jää jäljelle.
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 01.08.2018 17:31
ViestiLähetetty: To 05.09.2019 21:09
No ei ole. Kun tässä on luotettu Vehon asiantuntemukseen kuin herran sanaan. Siellä sanoivat että alipainepumpun toiminta kyllä tutkittiin, vaikkeivät sitä tuohon raporttiinsa merkinneet. Aion kyllä käydä tästä heidän kanssaan vielä laajemman keskustelun miten ovat asian dokumentoineet. Osaatko kertoa, miten sen kunto saadaan selville?
W212 M-B E 200 CGI Käyttöönottovuosi 2009
Fiilistelyyn Mazda MX-5, museoikä lähellä.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
ViestiLähetetty: Pe 06.09.2019 06:36
jos tehostusta on kerran kaksi, niin itse jarrutehostin silloin luultavasti toimii. Jos sen jälkeen tehostus loppuu niin se viittaisi että alipainepumppu ei tee riittävän nopeasti alipainetta. Ja kun jarrutehostimessa ei ole kuin ne kolme osaa, niin vaihtaisin kyllä sen alipainepumpun. Sitä en kylläkään ostaisi avk:lta, koska se on kuluva osa. ja monesti avk hinnat ovat samat kuin uusi autodocista tai muusta vastaavasta. vaikka niistäkään ei valitse halvinta, vaan jonkun 'merkin'.

Tietysti se AVK:n osakin on voinut olla viallinen, mutta oikeastaan ei ole muuta keinoa sulkea se pois kun vaihtaa se alipainepumppu. Sehän on ainakin v6 sessa helpossa paikassa ja itse vaihdettavissa.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2486
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: Pe 06.09.2019 07:48
iMacInen kirjoitti:No ei ole. Kun tässä on luotettu Vehon asiantuntemukseen kuin herran sanaan. Siellä sanoivat että alipainepumpun toiminta kyllä tutkittiin, vaikkeivät sitä tuohon raporttiinsa merkinneet. Aion kyllä käydä tästä heidän kanssaan vielä laajemman keskustelun miten ovat asian dokumentoineet. Osaatko kertoa, miten sen kunto saadaan selville?


Sille on työ ohjeissa ihan tarkat ohjeet, alipainen mittarin siihen tarvii
Mökkillä
'

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 25.04.2019 21:55
Paikkakunta: Tuusula
ViestiLähetetty: Pe 06.09.2019 07:53
Kyseessä eri korimalli,mutta sanonpa kuitenkin.

Omassa w203 oli alipainepumpulta lähtevässä muoviputkessa alapuolella hiushalkeama. Ajossa toimi normaalisti/hyvin, paitsi kerran vuoden aikana oli jäykempi poljin risteykseen mentäessä. Tyhjäkäynnillä poljin oli jäykkä aina parin painalluksen jälkeen. Katsastuksessa tyhjäkäynnillä valojen korkeudensäätö ei toiminut (alipaineella säätyvät),piti nostaa muutamalla satasella kierroksia että valojen korkeus muuttui säädön mukaan. Alipainemittarilla mitattuna alipainetta oli tyhjäkäynnillä liian vähän,en muista lukemia enää.

Lopulta löytyi tuo halkeama ja ongelmat poistuivat.
Bensat: Dodge Dart -66, Peugeot 205 GTI -88,
Dieselit: MB C200 CDI -06, MB Vito 115 CDI -06, David Brown 950 -58, Kubota KH60 -90, Bobcat 631 -79
Muut: Knaus Wimara 450 -01
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 01.08.2018 17:31
ViestiLähetetty: Pe 13.09.2019 16:23
Päätetään tämäkin tarina ainakin toistaiseksi ja seuraavat kommentit jälkipolville tiedoksi:

Vein auton uudelleen Veholle ja kerroin, että tehostimen vaihdon jälkeen ongelma jatkuu varsinkin peruuttaessa. Poljin siis kovenee noin kolmannella. Täällä puheena olevasta mahdollisesta alipainepumpun viasta puhuin myös. Auto syynättiin uudelleen, alipaineet mitattiin ja olivat viitearvojen sisällä. Lopuksi he veivät auton jälkikatsastukseen, missä se meni heittämällä läpi. Sanoivat että he eivät löydä jarrujärjestelmästä yhtään mitään vikaa ja vertasivat sitä vielä vastaavaan autoon kun testasivat sitä pihalla. Kai nyt tuossa liikkeessä on kuitenkin paras asiantuntemus tästä merkistä? Onneksi eivät enää perineet muuta kuin katsastuskulut. Auto on siis ollut todennäköisesti aivan yhtä virheettömässä kunnossa kuin ennen varsinaista katsastusta. Tämä ei ole vain minun teoria vaan sitä tukivat myös käyttämäni korjaamo ja myös Veho. Tämän katsastajan hylyn myötä sain palamaan rahaa toista tonnia viasta jota korjattiin vaikka vikaa ei koskaan ollut tai löydetty. Palaan asiaan kun seuraava katsastus on vuoden kuluttua.
W212 M-B E 200 CGI Käyttöönottovuosi 2009
Fiilistelyyn Mazda MX-5, museoikä lähellä.

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: FinlandMerceds, Google [Bot], Google Adsense [Bot] ja 37 vierailijaa







kl-varaosat.fi

nettikasinot