Jarrujen korjauksesta...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 26.02.2013 19:02
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2013 16:51
Terve kaikille,
Apua tarvitsisin seuraavanlaisessa asiassa:
Hiljattain huomasin ongelman etujarrujen kanssa, kun jarruttaa esim. 80 nopeudesta niin etujarrut täristää pahasti. Käytin tänään auton Veholla diagnoosissa ja tuli tyly tuomio; etujarrut joutuu uusimaan. Jarrusatulat, levyt ja palat. Hintaa operaatiolle tulisi arviolta 2500e... Sanovat seuraavasti: "jarrusatuloiden männät jumissa (hapettuneet pilalle)--> tarvitaan eteen uudet satulat, levyt ja palat." Osaako kukaan palstalainen sanoa onko tosiaan näin? Kannattaako jostain muualta hakea toinen arvio? Kärry siis 2007 C230T Sport STW A, mittarissa 104000. Kiitos jo etukäteen sille joka auttaa!
W203 C230 Combi Sport

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3624
Liittynyt: Ma 05.06.2006 23:50
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2013 17:21
Osat voivat löytyä ebay.de:stä ja kotimaisista tarvikeliikkeistä (tai käytetyt jarrusatulat purkaamosta) alle 700 eurolla, jos on aikaa hakea niitä. Asennus onnistuu TI-menetelmällä, jos on kokemusta tai osaava ystävä ja vielä kohtuuhinnalla jarrukorjaamossakin. Tuosta 2500 euron kustannusarviosta voisi saada puolet tai 2/3 pois.

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 26.02.2013 19:02
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2013 18:02
Kiitos. Muuten hyvä toi ebay.de, mutta ei toi kieli oikein aukea...ja itsellä aika huonosti autotuntemusta. Olisiko esim. tämä oikea:
http://viewitem.eim.ebay.fi/BREMSSATTEL-VORNE-VA-LINKS-MERCEDES-CKLASSE-W203-S203-CL203-160220/370889664641/item
W203 C230 Combi Sport
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3624
Liittynyt: Ma 05.06.2006 23:50
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2013 18:12
Minusta sinun autosi mallia ei löytynyt tuon ilmoituksen listasta. Tuossa C230 Sportissa saattaa olla isommat jarrut kuin noissa perusmalleissa.

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8787
Liittynyt: Pe 17.10.2003 18:47
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2013 18:32
eikai nyt sunkhaan 100tkm 5v ajetussa autossa vielä satulat ole uusimisen tarpeessa?

Jos on niin on kyllä todella huonolaatuisia osia.
Merkkiliikkestä ei kannata kyllä apua hakea. Puhdasta rahastusta.

Jarrulevyt on todennäköisesti kierot jos jarrut ravistaa. Uudet palat ja levyt tarvikeliikkeestä ja jos ei itse vaihda niin jossakin korjaamossa tuskin monen kympin homma.
"tavis" korjaamoilla löytyy varmasti tietotaito satuloiden verryttämiseksi. (eestaas liikettä männille ja rasvaa suojakumien alle)

Ja kuskillekkin tiedoksi että niitä jarruja kannattaa välillä myös käyttää vähän rajummin etteivät jumiudu. Eli sillointällöin vaikka 80-100kmh vauhdista pumppaamalla tehokkaita jarrutuksia.
Samalla jarrupalojen pinnat puhdistuu mahdollisista lasittumista.

Toki nuo kannattaa tehdä silloin kun näköpiirissä ei ole muita tienkäyttäjiä. :mrgreen:

Noilla opeilla ei ole vielä ikinä tarvinut mihinkään satuloita vaihtaa/ remontoida.



http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 26670/4/14
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 25459/4/14
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... /2794/4/14


Onko auton korimalli W203 vai W204?

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 26.02.2013 19:02
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2013 18:44
Kiitos infosta. Tuolta näyttäiskin löytyvän aika hyvin... On W203. Täytyy käydä kysymässä toinen arvio jostain muualta kun Veholta...muutama tuttu (eivät tiedä autoista paljoa) ovat kanssa sanoneet että kuullostaa oudolta jos satulat ovat jo nyt entisiä...
W203 C230 Combi Sport
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 13:39
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2013 19:33
Satuloita pystyy kunnostamaan. Vesihiomapaperilla (600) voi kevyesti hoonata
sylinterit ja puhdistaa männät vaakasuuntaisin vedoin. Hiomajätteet on huuhdeltava
pois tarkasti. Uudet kumit pitää laittaa, männän tiivistekumi ja pölysuoja.

Nihkeästi liikkuva mäntä lähtee ulos sylinteristä kätevästi polkimella painamalla.
Jos mäntiä on monta, yksi liikkuu, kun muut lukitaan. Kunnostettu mäntä liikkuu
kevyesti sormin.

Satula voi tarrata jarrulevyyn kiinni irrotusvaiheessa, jos levyssä on kulumareunus
ja jos mäntä kanittaa. Koska osat menevät uusiksi, voi rauhassa kammeta
vaikka sorkkaraudalla tai ruuvitaltalla, niin lopulta satula irtoaa.

Jarruneste menee tietysti vaihtoon, mutta sehän pitäisi vaihtaa usein muutenkin.
DOT 4 lienee sopiva neste, 2 litraa riittää huuhteluihinkin. Jarrujen ilmauksessa
olisi hyvä olla kaveri apuna.

Samalla voi tarkistaa jarruletkujen kunnon, ettei ole murtumia.

Sitten vaan uudet levyt ja palat alkuperäislaatua, jotta ne varmasti toimivat
keskenään hyvin. Lisäksi kannattaa uusia kulumisen tunnistin. Osat eivät
paljon maksa, kun hakee ne vaikkapa KL-varaosista. Olisiko pari sataa yhteensä.

Hoonaukseen on myös työkaluja, mutta käsipelilläkin pääsee hyvään tulokseen,
kun ei hio liikaa, hioo vain hapettumat pois.

Itse olen tehnyt tämän homman yksin alle 20-vuotiaana kotipihan lumihangessa
10 asteen pakkasella taskulampun valossa. Ei ollut rahaa laittaa edes käytettyihin
jarrusatuloihin. Hyvin onnistui homma, taisi olla Peugeot tai vastaava auto.

Jos arvelluttaa, jokin korjaamokin saattaa suostua tekemään kunnostuksen.
On hankala arvioida etukäteen, kuinka pahat hapettumat ovat ja työlle pitäisi
antaa takuu. Ja hinta tietysti nousee, jos ei tee itse.

Youtubessa on runsaasti asiaan liittyviä ohjeita, esim.
http://www.youtube.com/watch?v=Kb8-0RcyFpc
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 13:39
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2013 20:19
Saksan Ebayssa uusi satula maksaa 108,49 euroa / kpl ja kaksi satulaa tulee
kotiovelle 25 eurolla, yhteensä alle 250 euroa:

http://www.ebay.de/itm/MERCEDES-C-KLASS ... 565a55cd91

Sama jarrusatula A 0014209683 on malleissa 230, 230K, 240, 270 CDI, 280 ja 320:
Einbauort : hinter d... Mercedes-Benz C-Klasse W203 C 230 2005/01-2007/02 2496 ccm, 150 KW, 204 PS
Einbauort : hinter d... Mercedes-Benz C-Klasse W203 C 230 2005/01-2007/02 2496 ccm, 150 KW, 204 PS
Einbauort : hinter d... Mercedes-Benz C-Klasse W203 C 230 Kompressor 2004/02-2007/02 1796 ccm, 141 KW, 192 PS
Einbauort : hinter d... Mercedes-Benz C-Klasse W203 C 230 Kompressor 2004/02-2007/02 1796 ccm, 141 KW, 192 PS
Einbauort : hinter d... Mercedes-Benz C-Klasse W203 C 240 2000/05-2007/02 2597 ccm, 125 KW, 170 PS
Einbauort : hinter d... Mercedes-Benz C-Klasse W203 C 240 2000/05-2007/02 2597 ccm, 125 KW, 170 PS
Einbauort : hinter d... Mercedes-Benz C-Klasse W203 C 270 CDI 2000/12-2007/02 2685 ccm, 125 KW, 170 PS
Einbauort : hinter d... Mercedes-Benz C-Klasse W203 C 270 CDI 2000/12-2007/02 2685 ccm, 125 KW, 170 PS
Einbauort : hinter d... Mercedes-Benz C-Klasse W203 C 280 2005/01-2007/02 2996 ccm, 170 KW, 231 PS
Einbauort : hinter d... Mercedes-Benz C-Klasse W203 C 280 2005/01-2007/02 2996 ccm, 170 KW, 231 PS
Einbauort : hinter d... Mercedes-Benz C-Klasse W203 C 320 2000/05-2007/02 3199 ccm, 160 KW, 218 PS
Einbauort : hinter d... Mercedes-Benz C-Klasse W203 C 320 2000/05-2007/02 3199 ccm, 160 KW, 218 PS
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 534
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2013 20:25
Epä tuon ikäinen auto mitään uusia satuloita kaipaa, uudet levyt ja palat sekä kunnollista jarrun käyttöä siihen päälle .Kuten Mika.T jo edellä sanoikin

Omissakaan autoissa ei ole satuloiden kanssa ollut ikinä mitään ongelmaa, käytän sitä jarrupoljinta aina suht raskaalla jalalla, ei aleta laahaamaan jarrua kilometri ennen punaisia valoja :D
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 26.02.2013 19:02
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2013 20:31
Danke. Eli voisi selvitä palojen ja levyjen vaihdolla sekä satuloiden puhdistuksella?
W203 C230 Combi Sport
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 13:39
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2013 20:38
Jarrut saattavat hapettua ja kanittaa, jos jarrumännän pölysuojus rikkoontuu.

Vaihtamaton jarruneste voi olla vetistä ja myös aiheuttaa korroosiota
hyvin vanhoissa autoissa.

Totta on, ettei satuloissa mitään vikaa pitäisi olla kuusi vuotta vanhassa
autossa, vaikkei olisi koskaan vaihdettu jarrunesteitä. Levyt ja palat vaihtoon,
korjaamo puhdistaa ja voitelee liikkuvat osat mitään purkamatta, tarkistaa
pölysuojukset, sitten lyhyt sisäänajo jarruille ja sen jälkeen vaan kovaa ajoa!
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8787
Liittynyt: Pe 17.10.2003 18:47
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2013 21:24
Jarkko puhuu nyt 500tkm ja 15-20v vanhoista autoista. :D

Ei 100tkm ajettu ja 5-6vuotta vanha auto kaipaa vielä uusia tai hirveitä kunnostuksia satuloihin.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 26.02.2013 19:02
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: To 12.09.2013 11:41
Vien auton paikalliselle pajalle (suositeltiin muutaman ihmisen toimesta), putsataan satulat, uudet levyt ja palat, katsotaan selviääkö sillä vai vaatiiko tosiaan uudet satulat. Kiitos kaikille avusta! Jos nyt satulat joutuu uusimaan, niin löytyykö tuon Jarkon laittaman linkin takaa oikeat osat autooni?
W203 C230 Combi Sport
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 13:39
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: To 12.09.2013 14:05
H2Oski kirjoitti:Vien auton paikalliselle pajalle (suositeltiin muutaman ihmisen toimesta), putsataan satulat, uudet levyt ja palat, katsotaan selviääkö sillä vai vaatiiko tosiaan uudet satulat. Kiitos kaikille avusta! Jos nyt satulat joutuu uusimaan, niin löytyykö tuon Jarkon laittaman linkin takaa oikeat osat autooni?


Jos on pölysuojat ehjät, ei jarru tarvitse kovin kummoista puhdistusta. Ihan
tavallinen jarrupalojen vaihdon kanssa aina tehtävä puhdistus ja voitelu riittää.

Pölysuojat hapertuvat omia aikojaan rikki 15-20 vuodessa, 6 vuotta vanhassa
ne hajoavat vain, jos niitä on ronkittu. Pölysuojia vilkaistaan korjaamolla aina
(tai pitäisi vilkaista) jarrupalojen vaihdossa.

Vaikka nyt puhdistusohjeen laitoinkin esiin, ei hapettumia pitäisi olla näin uudessa
autossa. Kunnostuksiin tai satulan vaihtoon ei pitäisi olla tarvetta, ellei pölysuoja
ole ollut molemmin puolin rikki jo jonkin aikaa, mikä on epätodennäköistä.

Linkittämäni jarrusatula pitäisi sopia, mutta varaosanumerolla voi varmistua
asiasta. En nyt kuitenkaan olisi heti vaihtamassa satuloita.

Yleensä takasatulat jumittavat ihan käytön puutteesta, koska ne eivät ole toiminnassa
kevyissä jarrutuksissa. Yksimäntäinen kelluva satula edessä ei ole kovin herkkä
jumittamaan, koska mäntä liikkuu aina jarrutuksissa. Tässäkin autossa näyttäisi
olevan yksimäntäinen satula edessä.

Omassa autossa on myös yksimäntäinen satula ja huomasin, ettei siinä ole
lainkaan pölysuojia liukutapeissa, eikä ilmeisesti kuulukaan olla, vaikka yleensä on.
Liukutappi sallii satulan liikkua niin, ettei tarvita kahta mäntää. Kannattaa vilkaista myös
nämä tapit ja voidella tai vaihtaa tarvittaessa.

Eli varaat vaan ajan hyvälle korjaamolle ja vaihdatat levyt ja palat ja valitat hiukan
jumittamisesta ja pyydät vilkaisemaan kumien ehjyyden ja että kaikki liikkuu, kuten pitää.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 26.02.2013 19:02
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: To 12.09.2013 18:58
JarkkoN kirjoitti:
H2Oski kirjoitti:Vien auton paikalliselle pajalle (suositeltiin muutaman ihmisen toimesta), putsataan satulat, uudet levyt ja palat, katsotaan selviääkö sillä vai vaatiiko tosiaan uudet satulat. Kiitos kaikille avusta! Jos nyt satulat joutuu uusimaan, niin löytyykö tuon Jarkon laittaman linkin takaa oikeat osat autooni?


Jos on pölysuojat ehjät, ei jarru tarvitse kovin kummoista puhdistusta. Ihan
tavallinen jarrupalojen vaihdon kanssa aina tehtävä puhdistus ja voitelu riittää.

Pölysuojat hapertuvat omia aikojaan rikki 15-20 vuodessa, 6 vuotta vanhassa
ne hajoavat vain, jos niitä on ronkittu. Pölysuojia vilkaistaan korjaamolla aina
(tai pitäisi vilkaista) jarrupalojen vaihdossa.

Vaikka nyt puhdistusohjeen laitoinkin esiin, ei hapettumia pitäisi olla näin uudessa
autossa. Kunnostuksiin tai satulan vaihtoon ei pitäisi olla tarvetta, ellei pölysuoja
ole ollut molemmin puolin rikki jo jonkin aikaa, mikä on epätodennäköistä.

Linkittämäni jarrusatula pitäisi sopia, mutta varaosanumerolla voi varmistua
asiasta. En nyt kuitenkaan olisi heti vaihtamassa satuloita.

Yleensä takasatulat jumittavat ihan käytön puutteesta, koska ne eivät ole toiminnassa
kevyissä jarrutuksissa. Yksimäntäinen kelluva satula edessä ei ole kovin herkkä
jumittamaan, koska mäntä liikkuu aina jarrutuksissa. Tässäkin autossa näyttäisi
olevan yksimäntäinen satula edessä.

Omassa autossa on myös yksimäntäinen satula ja huomasin, ettei siinä ole
lainkaan pölysuojia liukutapeissa, eikä ilmeisesti kuulukaan olla, vaikka yleensä on.
Liukutappi sallii satulan liikkua niin, ettei tarvita kahta mäntää. Kannattaa vilkaista myös
nämä tapit ja voidella tai vaihtaa tarvittaessa.

Eli varaat vaan ajan hyvälle korjaamolle ja vaihdatat levyt ja palat ja valitat hiukan
jumittamisesta ja pyydät vilkaisemaan kumien ehjyyden ja että kaikki liikkuu, kuten pitää.

Näin taidan tehdä...eli tolle Vehon lausunnolle "jarrusatuloiden männät jumissa (hapettuneet pilalle) tarvitaan eteen uudet satulat, levyt ja palat (ha=2500€)" ei kannata antaa arvoa?
W203 C230 Combi Sport
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 534
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: To 12.09.2013 21:09
Noille vehon ohjeille ei pidä antaa mitään arvoa...

Satula irti navasta, palat pois satulasta ja jos ja kun saat männän/männät painettua takaisin satulan sisälle ilma suurta väkivaltaa (ilman 100T prässiä :D ) satula ja mäntä on varmasti kunnossa. Tosiaan tuossakin on kaiketi uiva satula edessä niin ne liukuholkit kannattaa ottaa esille ja puhdistaa sekä rasvata
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 26.02.2013 19:02
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Ti 01.10.2013 18:57
Nyt on auto takaisin korjauksen jälkeen. Vein sen tuttuni suosittelemalle korjaamolle. Sanoivat heti että satuloita ei tarvi uusia, männät olivat täysin kirkkaat...uudet levyt, palat, kulumisen ilmaisin, nesteet ja palojen ohjaustapit? Tapit oli kuulemma aivan kierot, joku oli ne hakannut kieroon. Hintaa koko operaatiolle tuli 695 ja jarrut tuntuu todella hyvältä, ei minkäänlaista tärinää. Veholle lähti sähköposti asiasta. Loppu hyvin kaikki hyvin. Kiitos kaikille avusta!
W203 C230 Combi Sport

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
ViestiLähetetty: Ma 07.10.2013 09:40
Aika helposti säästit 1800€ kun et mennyt Veholle :thumbup:
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 14.12.2019 19:48
Paikkakunta: kuopio
ViestiLähetetty: Ti 14.01.2020 18:43
Ei mennyt W203 leimasta läpi. Molemmat etujarruletkut hitusen vaurioituneet ja kohta päästään niitä vaihtelemaan.

Sitten mikkihiirikysymysten pariin :D : tietävätkö tietäjät mikä on w203 jarrujärjestelmän tilavuus ja mitä nestettä sinne kuuluu laittaa. Kiitokset etukäteen!
-W202 om604 1994
-S203 200cdi 2001
-w203 270cdi 2001
-W211 200cdi 2006
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19105
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Ti 14.01.2020 19:20
Ei sillä tilavuudella ole niin väliä koska ilmauksessa tai nesteen vaihdossa joutuu ajamaan ulos paljon nestetä että ilma poistuu..letkujen vaihto ...ilmaus niin 1 litra kevyesti riittää..0.5 kin mutta saa sitä olla varalta silti...jos kaikki vaihdetaan saa varata jo 2litraa kevyesti koska uutta pitää tulla joka yleensä jo värin puolesta näkee kun tulee läpi...aloitus kauimmasta pisteestä jarrusylinteristä katsoen....kun vaihdetaan kaikissa jotain osia tai kaikki nesteet.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml
ViestiLähetetty: Ti 14.01.2020 19:49
kalis20 kirjoitti:Ei mennyt W203 leimasta läpi. Molemmat etujarruletkut hitusen vaurioituneet ja kohta päästään niitä vaihtelemaan.

Sitten mikkihiirikysymysten pariin :D : tietävätkö tietäjät mikä on w203 jarrujärjestelmän tilavuus ja mitä nestettä sinne kuuluu laittaa. Kiitokset etukäteen!


Dot4 plus, eli siis matalaviskositeettista dot4:sta. Mersu ei muistaakseni ilmottele muita kuin omat tuotteensa mutta ainaki Brembo DOT 4-LV toimii hyvin. Näitä matalaviskositeettisia myös myydään Dot 4-ESP nimillä.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1423
Liittynyt: Ti 14.09.2010 21:22
ViestiLähetetty: Ti 14.01.2020 20:41
amatoori kirjoitti:
kalis20 kirjoitti:Ei mennyt W203 leimasta läpi. Molemmat etujarruletkut hitusen vaurioituneet ja kohta päästään niitä vaihtelemaan.

Sitten mikkihiirikysymysten pariin :D : tietävätkö tietäjät mikä on w203 jarrujärjestelmän tilavuus ja mitä nestettä sinne kuuluu laittaa. Kiitokset etukäteen!


Dot4 plus, eli siis matalaviskositeettista dot4:sta. Mersu ei muistaakseni ilmottele muita kuin omat tuotteensa mutta ainaki Brembo DOT 4-LV toimii hyvin. Näitä matalaviskositeettisia myös myydään Dot 4-ESP nimillä.


Tuota olen miettinyt monelta kantilta ja vanhempaan autoon laitoin nyt suosituksen mukaisen DOT 4 -nesteen.

Tuosta vaihdosta ei kovin kauaa ollut, jokunen kuukausi kun tarkistin nesteen mittarilla ja se näytti että neste oli jo jonkun verran vesipitoista. En uskonut vaan tarkistin siitä samasta Brembon pöntöstä ja tulos edelleen sama.

Vertailun vuoksi katsoin aiemmin kaikissa autoissa käyttämäni Brembon DOT 5.1 -nesteen vesipitoisuutta ja testeri näytti täysin puhdasta, kaikki vihreät valot paloivat.

Tuo Brembon Dot 4 oli ainakin siitä erästä valmiiksi jo osittain huonoa. Vastedes laitan aina DOT 5.1 -nestettä.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml
ViestiLähetetty: Ti 14.01.2020 21:04
E200kompressor kirjoitti:
Tuota olen miettinyt monelta kantilta ja vanhempaan autoon laitoin nyt suosituksen mukaisen DOT 4 -nesteen.

Tuosta vaihdosta ei kovin kauaa ollut, jokunen kuukausi kun tarkistin nesteen mittarilla ja se näytti että neste oli jo jonkun verran vesipitoista. En uskonut vaan tarkistin siitä samasta Brembon pöntöstä ja tulos edelleen sama.

Vertailun vuoksi katsoin aiemmin kaikissa autoissa käyttämäni Brembon DOT 5.1 -nesteen vesipitoisuutta ja testeri näytti täysin puhdasta, kaikki vihreät valot paloivat.

Tuo Brembon Dot 4 oli ainakin siitä erästä valmiiksi jo osittain huonoa. Vastedes laitan aina DOT 5.1 -nestettä.


Mielenkiintosta. Ittellä ei ole testeriä joten testailut jääneet ja koittanu vaihdella nesteet aina samalla kun tekee jotain jarruille. (joskus menny useampi vuosi, hyi hyi) Minkä merkkinen/mallinen mittari sulla on? Olisko mahdollista että tossa brembon dot4-lv versiossa olis joku aine joka fuulaa sitä?

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1423
Liittynyt: Ti 14.09.2010 21:22
ViestiLähetetty: Ti 14.01.2020 22:23
amatoori kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:
Tuota olen miettinyt monelta kantilta ja vanhempaan autoon laitoin nyt suosituksen mukaisen DOT 4 -nesteen.

Tuosta vaihdosta ei kovin kauaa ollut, jokunen kuukausi kun tarkistin nesteen mittarilla ja se näytti että neste oli jo jonkun verran vesipitoista. En uskonut vaan tarkistin siitä samasta Brembon pöntöstä ja tulos edelleen sama.

Vertailun vuoksi katsoin aiemmin kaikissa autoissa käyttämäni Brembon DOT 5.1 -nesteen vesipitoisuutta ja testeri näytti täysin puhdasta, kaikki vihreät valot paloivat.

Tuo Brembon Dot 4 oli ainakin siitä erästä valmiiksi jo osittain huonoa. Vastedes laitan aina DOT 5.1 -nestettä.


Mielenkiintosta. Ittellä ei ole testeriä joten testailut jääneet ja koittanu vaihdella nesteet aina samalla kun tekee jotain jarruille. (joskus menny useampi vuosi, hyi hyi) Minkä merkkinen/mallinen mittari sulla on? Olisko mahdollista että tossa brembon dot4-lv versiossa olis joku aine joka fuulaa sitä?


Tarkennan vielä, että kyseessä oli Motonetista ostettu Brembo Dot4, ei siis Dot4-LV mutta jokin siinä oli halvempaa. Mittareina Bahcon halpa mittari sekä vielä halvempi kiinanmittari. Vesipitoisuuden mittaus ei ole kovin vaativaa tekniikkaa vaativa.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml
ViestiLähetetty: Ke 15.01.2020 09:46
E200kompressor kirjoitti:
Tarkennan vielä, että kyseessä oli Motonetista ostettu Brembo Dot4, ei siis Dot4-LV mutta jokin siinä oli halvempaa. Mittareina Bahcon halpa mittari sekä vielä halvempi kiinanmittari. Vesipitoisuuden mittaus ei ole kovin vaativaa tekniikkaa vaativa.


Niin se mittarihan taitaa lähinnä mitata sähkönjohtavuutta. Eli jos nesteessä on jotain mikä johtaa sähköä se voi näyttää väärin.

Noi viskositeetithan menee jäykimmästä notkeimpaan järjestyksessä Dot 4 -> Dot 5.1 -> Dot 4 LV/ESP. Kaikki ne varmasti toimii mutta erot saattaa tulla sitten pakkasella kun ESP:lle jarrut on turhan hitaat.

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot], Ruuvimeisseli, tomtom ja 21 vierailijaa







kl-varaosat.fi

kl-varaosat.fi

nettikasinot