W220 airmatic kyykkäs

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 03.02.2014 19:55
ViestiLähetetty: Pe 14.02.2020 07:24
Eilen emännän kauppareissulla auto yhtäkkiä tipahti alas eikä noussut enään, sai nilkutettua kotiin ja ite löin töitten jälkeen auton käyntiin niin nousi ylös. Lähin sitten tallille ihmetteleen ja matkalla auto tipahti taas, yks mahdollinen vuotokohta oli jo tiedossa joten fiksasin sen ja auto nousi taas ylös. Pääsin kotiin niin pihassa tipahti taas eikä enään nouse kun pari senttiä ja jää siihen. Kompura pörisee kyllä. Ja koko auto siis tipahtaa, ei vaan yks nurkka tai toinen pää.


Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10407
Liittynyt: Pe 25.07.2008 20:26
Paikkakunta: Finland Proper
ViestiLähetetty: Pe 14.02.2020 11:24
Kelpaako samat kommentit kuin naapurifoorumilla?

Etsi yhteinen piste mistä ilma voi kulkea luvatta kaikista tolpista.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 03.02.2014 19:55
ViestiLähetetty: Pe 14.02.2020 15:25
Eli letku kompuralta jakoblokille tai jakoblokki? Eikös jos jakoblokilta/venttiililtä iskareille menevissä letkuissa ois vuoto niin kyykkäis vaan se nurkka?

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 04.08.2018 10:52
ViestiLähetetty: Pe 14.02.2020 16:56
Ilmasäiliö on myös jossain.
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5029
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa
ViestiLähetetty: Pe 14.02.2020 17:44
sekin on venttiilin takana... tuosta pähkimään
https://w220.ee/File:W220_level_control ... nction.png
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 03.02.2014 19:55
ViestiLähetetty: Pe 14.02.2020 18:39
Töitten jälkeen löin auton vajaan vuorokauden seisomisen jälkeen tohon pihaan käyntiin, 10min päästä menin kattoon niin oli noussu ylös, sammutin auton ja ainakin nyt vielä reilun tunnin jälkeen on ylhäällä edelleen. Mutta tosta jos ajaan lähden niin melkein lyön pääni pantiks että tipahtaa parin km sisään. Eli voiko tässä nyt rajata vuodon kompura-jakoblokki välille? Jos tulee iso vuoto jollekkin pussille niin sulkeeko siis toimiva venttiili tämän linjan että muille pusseille riittää ilma ja täten vaan yks nurkka tipahtaa? Itellä kun tipahtaa juurikin koko auto.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: La 30.03.2019 23:57
ViestiLähetetty: Pe 14.02.2020 18:53
buubaa kirjoitti:Töitten jälkeen löin auton vajaan vuorokauden seisomisen jälkeen tohon pihaan käyntiin, 10min päästä menin kattoon niin oli noussu ylös, sammutin auton ja ainakin nyt vielä reilun tunnin jälkeen on ylhäällä edelleen. Mutta tosta jos ajaan lähden niin melkein lyön pääni pantiks että tipahtaa parin km sisään. Eli voiko tässä nyt rajata vuodon kompura-jakoblokki välille? Jos tulee iso vuoto jollekkin pussille niin sulkeeko siis toimiva venttiili tämän linjan että muille pusseille riittää ilma ja täten vaan yks nurkka tipahtaa? Itellä kun tipahtaa juurikin koko auto.


Oisko vuoto jossain ilmapussin "poimussa/taitoksessa", eli ei fuskaa kuin tietyssä asennossa tms?
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 03.02.2014 19:55
ViestiLähetetty: Pe 14.02.2020 19:15
Tätä mietin itekkin mut mitä ite saanu selon lukemastani niin sillon pitäis kyykätä vaan sen yhden nurkan, tää kun tipahtaa kokonaan kerralla ja vaikee uskoo et kaikki neljä pussia ottaa loparit samaan aikaan mut oon kyllä voinu käsittää väärinkin :think: Eilen en autoo saanu tossa pihassa nouseen ylös millään mut tänään se sitten nousikin vaikkei oo liikkunu senttiäkään niin sekin sotii vähän sitä vastaan :think:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ke 09.04.2003 06:25
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Pe 14.02.2020 21:57
Yleisesti:Jos Airmatic-auto on mieluisa ja tarkoitus omistaa kauemminkin,niin ostaisin alkuperäisen venttiiliblokin(300-350e)ja kompressorin(tarvike n.100e). Siis,jos ei tietoa nykyisten iästä ja toimivuudesta. Ilmajousetkaan ei ole ikuisia,mutta kun nuo kaksi on kunnossa,niin voi pärjätä ties kuinka kauan ilman vikoja..ja kustannus vaivaiset 400-500e. Se ei mielestäni autoilun maailmassa ole paljon,eikä varsinkaan kun kyseessä ilmajousituksen keskeiset osat. Kiinalaisia-(blokki)ja käytettyjä osia(blokki ja kompura) en laittaisi,en myöskään lähtisi kompuraa kunnostelemaan korjaussarjalla.
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5029
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa
ViestiLähetetty: La 15.02.2020 08:13
se satasen tarvikekompura on kyllä melko varmasti kuitenkin alkuperältään kiinalainen...

... sellaisen laitoin pari vuotta sitten, ei ole ongelmia ollut. Myös Miesslerin tolppa on toiminut, vaikka iskari kovemmalta tuntuukin kuin alkup.

Se kompuran ei-kiinalainen-korjaussarja (männänrengas ja sylinteri) ei ihan halpa ole, ehkä se toimisi. Josssain sarjoissa on laakerikin mukana.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01

Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10407
Liittynyt: Pe 25.07.2008 20:26
Paikkakunta: Finland Proper
ViestiLähetetty: La 15.02.2020 09:27
Hesusnis kirjoitti:
Oisko vuoto jossain ilmapussin "poimussa/taitoksessa", eli ei fuskaa kuin tietyssä asennossa tms?


Jos fuskaa tietyssä asennossa niin hetken päästä se ei enää olekaan siinä asennossa. Miksi sitten putoaa tonttiin asti ja kaikki kulmat?

Eikö tässä ole todennäköisempää että kompressorin y1 venttiili takkuilee. Eli välillä kun auto yrittää pikkasen nostaa alustaa, ilmanpaine kompurasta tai painesäiliöstä vuotaakin laskuventtiilin läpi ulos. Tasonsäätöfarkuissa yleinen tilanne.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 03.02.2014 19:55
ViestiLähetetty: La 15.02.2020 11:48
Illalla kävin pikkulenkin niin tipahti sit perä pelkästään tällä kertaa eikä noussu enään kun pari kertaa kokeilin käynnistää uusiks, tänään aamulla löin auton käyntiin niin heti lähti perä nouseen ja nyt ainakin parin tunnin seisomisen jälkeen edelleen ryhdissään. Omaan korvaan rupeis kuulostaan tuolta jakoblokki/venttiili vialta vai mitä raati sanoo?
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5029
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa
ViestiLähetetty: La 15.02.2020 12:45
Homman tekee vaikeaksi se että tapahtumat tuntuvat olevan kovin satunnaisia ja vaihtelevia. En vaihtaisi mitään ennenkuin tekisin starilla painetestit ja näkisin mitä asema-anturit (ja miksei paineanturit näyttävät) kun vika on päällä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 03.02.2014 19:55
ViestiLähetetty: La 15.02.2020 18:28
Joo todella sattumanvaraselta alkaa tuntuun, tänään toimi vähän pidemmänkin aikaa kunnes sitten tällä kertaa tipahti pelkkä keula :shock:

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: To 11.04.2019 09:26
ViestiLähetetty: La 15.02.2020 19:21
Jos on ollut pakkasta, niin vika voi olla jäätyvä vesi venttiileissä. Käyttäytyy silloin omituisesti, ilman logiikkaa.

Onko kompressorin ilman kuivainta huollettu?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ke 09.04.2003 06:25
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: La 15.02.2020 23:37
Itse en usko tähän jäätymisteoriaan(terveessä systeemissä),joka sitkeästi elää.Kunnossa oleva kompressorikaan tuskin huoltoa kaipaa.

Voit tehdä helpon testin: irrota venttiiliyksikön ja kompressorin välinen letku - kompuran päästä - ja laita letkun pää vesilasiin.Jos ilmakuplia muodostuu,vaikka vain vähänkin,niin venttiiliyksikkö vuotaa sisäisesti.Päästää siis ilmaa väärään suuntaan,pois ilmajousilta,ja tällöin laitteella voi heittää vesilintua. Tällaisissa tapauksissa voi kompurakin olla rikki tai kärsinyt,kun on toiminut ikäänkuin painesäiliönä.

Osien hankinnasta vielä:Kompressorin korjaussarja tai uusi venttiili maksaa sen verran että mielekkäämpää ostaa koko vekotin,kun noita kiinalaisia tosiaan saa jopa satkulla,ja ihme kyllä näyttävät toimivan.Venttiiliyksikön täytyy olla alkuperäinen.
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)

Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10407
Liittynyt: Pe 25.07.2008 20:26
Paikkakunta: Finland Proper
ViestiLähetetty: Su 16.02.2020 09:12
Ari kirjoitti:Itse en usko tähän jäätymisteoriaan(terveessä systeemissä),joka sitkeästi elää.Kunnossa oleva kompressorikaan tuskin huoltoa kaipaa.

Voit tehdä helpon testin: irrota venttiiliyksikön ja kompressorin välinen letku - kompuran päästä - ja laita letkun pää vesilasiin.Jos ilmakuplia muodostuu,vaikka vain vähänkin,niin venttiiliyksikkö vuotaa sisäisesti.Päästää siis ilmaa väärään suuntaan,pois ilmajousilta,ja tällöin laitteella voi heittää vesilintua. Tällaisissa tapauksissa voi kompurakin olla rikki tai kärsinyt,kun on toiminut ikäänkuin painesäiliönä.

Osien hankinnasta vielä:Kompressorin korjaussarja tai uusi venttiili maksaa sen verran että mielekkäämpää ostaa koko vekotin,kun noita kiinalaisia tosiaan saa jopa satkulla,ja ihme kyllä näyttävät toimivan.Venttiiliyksikön täytyy olla alkuperäinen.


Airmatic ongelmista on tosiaan monia sitkeitä teorioita. Tuo kompressorin toimiminen painesäiliönä oli minulle uusi. Kerro mikä siellä kuluu jatkuvasta paineesta?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ke 09.04.2003 06:25
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Su 16.02.2020 09:56
Kuluu tai ei,pointti on että kompuran ei ole tarkoitus olla se osa,mikä estää ilman karkaamisen.Nämähän voi lopulta vuotaa kuoristaankin(kuten venttiiliyksikkökin),jälleen yksi syy miettiä kannattaako korjata vanhaa.Varaosapuheet on yleisellä tasolla,ketjun aloittajan parempi yrittää ensin selvittää mikä rikki,ellei sitten raha polttele taskussa.
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Su 16.02.2020 10:45
Eihän se olekkaan, sitä ennen on venttiili. Ja ei se kompuran venttiili miksikään mene vaikka paine olisi sitä vasten.
Kaksi venttiiliä koko mööpelissä tuon paineen poisto venttiilin lisäksi. Loput on sitten kompuran jälkeen blokissa. Eihän tää mitään rakettitiedettä ole, imuletku luultavasti paskana ja kompura täynnä paskaa ja vettä. Tai sitten vain vettä jos letku on ehjä. Jos kompura pyörii niin se on vielä pelastettavissa huoltosarjalla muuten ei kannata edes miettiä ja laittaa uus.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: La 30.03.2019 23:57
ViestiLähetetty: Su 16.02.2020 10:51
Missäpäin auto sijaitsee?

Jos pk-seudulla, niin J&M Tech Raaseporissa on hyvä paikka, vuosien kokemus ilmajousituksista ja mm. Star löytyy. Hinta huomattavasti edukkaampi kuin merkkarilla.

Käytin omani tuolla, kuivattiin kompuran ryynit, uusi jakoblokki ja suodatin ja tarkistettiin liitokset.

Järjestelmässäni ei ollut toki vikaa, joten tämä olin ns. ennakoiva huolto. Orkkis ilmapusseilla menty 178tkm, joten niiden uusiminen kohta ajankohtainen.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88

Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10407
Liittynyt: Pe 25.07.2008 20:26
Paikkakunta: Finland Proper
ViestiLähetetty: Su 16.02.2020 11:26
Ari kirjoitti:Kuluu tai ei,pointti on että kompuran ei ole tarkoitus olla se osa,mikä estää ilman karkaamisen.Nämähän voi lopulta vuotaa kuoristaankin(kuten venttiiliyksikkökin),jälleen yksi syy miettiä kannattaako korjata vanhaa.Varaosapuheet on yleisellä tasolla,ketjun aloittajan parempi yrittää ensin selvittää mikä rikki,ellei sitten raha polttele taskussa.


Juu eli halusin vaan ymmärtää minkä näit ongelmaksi siitä kompuran paineistumisesta (ja huomioitko mihin osiin sinne voi paine muodostua, noin kuin MJPfin tarkensi). Omasta mielestä suurempi ongelma on se että kompura ei paineistu vaan paineenlaskuventtiili päästää ilmat läpi. Toki venttiiliblokinkin pitäisi olla kunnossa ja pitää paineet pois kompuralta, haittaa siellä sitten tai ei.

Ehdottomasti pitäisi selvittää missä vika on ja sen pohjalta korjata tai ostaa uusia osia.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ke 09.04.2003 06:25
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Su 16.02.2020 13:43
Kiitos korjauksista. Näyttäisi usein olevan molemmissa osissa vikaa,ja ihmekös se jos ovat iäkkäitä tai rikkinäinen imuletku päästänyt kosteuden systeemiin..kuten edellä kuvailtiinkin.Tästä syystä voi monelle olla houkuttelevaa -ikäänkuin poikkeustapauksena - uusia osat ihan varmuuden vuoksi.En ole muuten varaosamyyjä :)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2585
Liittynyt: Ti 10.08.2004 19:00
Paikkakunta: 08/09
ViestiLähetetty: Su 16.02.2020 23:49
buubaa kirjoitti:Töitten jälkeen löin auton vajaan vuorokauden seisomisen jälkeen tohon pihaan käyntiin, 10min päästä menin kattoon niin oli noussu ylös, sammutin auton ja ainakin nyt vielä reilun tunnin jälkeen on ylhäällä edelleen. Mutta tosta jos ajaan lähden niin melkein lyön pääni pantiks että tipahtaa parin km sisään. Eli voiko tässä nyt rajata vuodon kompura-jakoblokki välille? Jos tulee iso vuoto jollekkin pussille niin sulkeeko siis toimiva venttiili tämän linjan että muille pusseille riittää ilma ja täten vaan yks nurkka tipahtaa? Itellä kun tipahtaa juurikin koko auto.


Jos mahdollista niin kokeileppa kauanko pysyy ylhäällä kun auto virraton airmatikin osalta. Ottaa vaikka airmatikin sulakkeet tai akun kengän irti... Periaatteessa pitäis pysyä ehjä auto pari viikkoa ylhäällä.

Itsellä ollut selvittelyssä miksi auto ei nukahda vaan syö akkua... Kun ottaa akun irti - pysyy ylhäällä... Kun antaa olla akusta virransyötön paikallaan yön aikana monesti on lössähtänyt. Veikkaan itsellä syyksi "sähkövuotoa" enkä ilmavuotoa. Testailen tätä lisää.

Jos lössähtää esim mukulakivillä tai tärinäraidoilla ajaessa on tolpissa vikaa. Tolpan vuotoa voi koettaa paikata paikkausaineella. Mutta voi vuotaa muualtakin kuin pussiin reikiintymisestä - esim pussien kiinnitys tolppaan tai yläpäässä olevasta venttiilistä ja sen ympäröivän epoksivalun viasta ja sen alla olevasta tiivistyksestä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa







kl-varaosat.fi

PowerOn24.com

nettikasinot


Nettikasinot