M102.980 vesipumpun vaihto?
M102.980 vesipumpun vaihto?
Eli W123 230 E saattaa joutua vesipumpun vaihtotoimenpiteen uhriksi. Termostaattikotelon tiivistämisen jälkeenkin läikkä jää alle. Tosin auton alle en ole päässyt kunnolla tsiigailemaan, mutta W116+M110 -yhdistelmä oirehti samalla tavoin, tuloksena vesipumpun vaihto.
Kuinka siis tapahtuu vesipunpun vaihto helpoimmin? Mistä kannattaa lähteä purkamaan? Onko jotain erikoista huomioitavaa esim. tuulettimen irroituksessa?
Kuinka siis tapahtuu vesipunpun vaihto helpoimmin? Mistä kannattaa lähteä purkamaan? Onko jotain erikoista huomioitavaa esim. tuulettimen irroituksessa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Löytyihän tää topikki. Kiitoksia vaan Timolle tän iltasesta puhelinkonsultoinnista.
Eihän tuo "helpoimmin" tapahu oikei millää konstilla, mutta kyllä se siitä aukeni, ja sitte ku tuli tenkkapoo, ni autto ku soitti EPC:n ja WIS:n (joka ei tosin tänään w123:n suhteen apuja tarjonnut) äärellä olevalle kaverille
Laitan reportaasia hommasta kuvien kera, jahka saan ladattua ne koneelle ja urakan valmiiksi. Miulla on tällä hetkellä vanhan pumpun irrotus siinä vaiheessa, että hihnapyörä on irti, ja pumpun pultit sais nyt periaatteessa löysättyä, mutta hihnapyörän takana olevan magneetin käyttöhässäkän irottaisin mielelläni tässä vaiheessa pumpusta, jos se vaan suostuisi irtautumaan paikoiltaan...
Miulla tuli sama homma eteen oman w123 230E:n kanssa, ja tänää tuli KL-varaosilta Matkahuollon kautta uus vesipumppu merkkiä Kolbenschmidt.Timo L. kirjoitti:Eli W123 230 E saattaa joutua vesipumpun vaihtotoimenpiteen uhriksi.
Kuinka siis tapahtuu vesipunpun vaihto helpoimmin? Mistä kannattaa lähteä purkamaan? Onko jotain erikoista huomioitavaa esim. tuulettimen irroituksessa?
Eihän tuo "helpoimmin" tapahu oikei millää konstilla, mutta kyllä se siitä aukeni, ja sitte ku tuli tenkkapoo, ni autto ku soitti EPC:n ja WIS:n (joka ei tosin tänään w123:n suhteen apuja tarjonnut) äärellä olevalle kaverille

Laitan reportaasia hommasta kuvien kera, jahka saan ladattua ne koneelle ja urakan valmiiksi. Miulla on tällä hetkellä vanhan pumpun irrotus siinä vaiheessa, että hihnapyörä on irti, ja pumpun pultit sais nyt periaatteessa löysättyä, mutta hihnapyörän takana olevan magneetin käyttöhässäkän irottaisin mielelläni tässä vaiheessa pumpusta, jos se vaan suostuisi irtautumaan paikoiltaan...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Tarkoitatko todella, että tuo magneettikytkin on jumissa ? Muutaman kerran olen pumppuja vaihtanut, ja ainakin silloin
se on lähtenyt nätisti irti. Kytkin on kiinnitetty kolmella jalalla, joissa on muistaakseni 10mm pultit. Älä siis käytä voimaa sen irroitukseen, Kytkin on väljästi pumpun kaulalla, eivätkä siis mitenkään jumiutune toisiinsa.
se on lähtenyt nätisti irti. Kytkin on kiinnitetty kolmella jalalla, joissa on muistaakseni 10mm pultit. Älä siis käytä voimaa sen irroitukseen, Kytkin on väljästi pumpun kaulalla, eivätkä siis mitenkään jumiutune toisiinsa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Juuri tätä meinaan. Nuo kolme 6mm pulttia 10mm kannalla (ku oikei aletaa pilkkua viilaamaan) on irti, mut magneetti ei inahakaanHenry V. kirjoitti:Tarkoitatko todella, että tuo magneettikytkin on jumissa ? Muutaman kerran olen pumppuja vaihtanut, ja ainakin silloin
se on lähtenyt nätisti irti. Kytkin on kiinnitetty kolmella jalalla, joissa on muistaakseni 10mm pultit. Älä siis käytä voimaa sen irroitukseen, Kytkin on väljästi pumpun kaulalla, eivätkä siis mitenkään jumiutune toisiinsa.

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Hmm... yllättävää. Magneetin kehyspelti on sitten jotenkin hapettunut pumpun kaulalle.
Kannattaa ruiskuttaa reilusti jotakin irrotusoljyä, ja pitäisi sitten liottuuan irrota ihan sormivoimin.
Tuli mieleen, että jos pumppu on tihkunut pitkään, niin se muodostaa valkoista "kattilakiveä", joka
on siis saattanut liimata osat toisiinsa.
Kannattaa ruiskuttaa reilusti jotakin irrotusoljyä, ja pitäisi sitten liottuuan irrota ihan sormivoimin.
Tuli mieleen, että jos pumppu on tihkunut pitkään, niin se muodostaa valkoista "kattilakiveä", joka
on siis saattanut liimata osat toisiinsa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Minulla oli sama ongelma. Vesipumpun kaula oli halki ja väliin tihkunut vesi oli hapettanut magneettikytkimen kiinni. Otin pois kolmijalkaulosvetäjällä. Näistä magneettikytkimen pulteistakin joutui kaksi poraamaan pois, kun olivat hapettuneet kiinni! Saas nähdä toimiiko megneettikytkin enää - projekti on vielä kesken.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Tässäpä hieman raporttia, vaikka homma vielä vaiheessa onkin. Alkuvaiheessa ei tullu otettua ees kuvia, ku hommanhan pitäis olla selvää pässinlihaa.
Vesipumpun vaihto aloitetaan laskemalla syyläristä vedet pois. Tyhjennysproppu löytyi ainakin tässä Nissensin valmistamassa syylärissä vasemmanpuoleisesta "jalasta", jonka varassa kenno siis lepää koria vasten. Tämän jälkeen voi irrottaa ylävesiletkun, jonka jälkeen flektitunnelin mahtuu nostamaan pois paikoiltaan.
Itse ropeli on kiinni kolmella M8 pultilla. Tämän jälkeen näkyviin tulee sen kiinnike, jossa lienee myös jotain korkeamman luokan tekniikkaa. Kiinnike irtoaa akselin päästä kun kiertää 13mm kannalla olevan mutterin irti. Tämä mutteri pitää paikoillaan myös kuusikulmaista holkkia/prikkaa, johon käy 24 avain, ja jonka avulla akselin keskellä olevan M8-kierteisen pinnapultin saa kierrettyä auki. Kuvassa näkyy se pinnapultti, mutta se mainittu holkki ei oo ny siinä päällä:

Kun pinnapultti on kierretty irti, ei hihnapyörä vielä suostu noin vaan irtoamaan, vaan tätä varten akselin päässä on sisäpuolinen M10 hienokierre (en tullu mitanneeks nousua, mutta sopiva pultti löyty käytettyjen w124 taka-akseliston osien laatikosta
) johon voi siis kääntää ulosvetopultin, jolla työntää hihnapyörä ulos.

Ite en koittanu tuota kiertämällä irrottaa, vaan nostin tässä vaiheessa syylärin pois keulilta - silläkin uhalla että joutu automaattivaihteiston öljyletkut irrottamaan - ja käytin irrotukseen vetovasaraa.
Kun hihnapyörä on irti, tulee viskon magneetti näkyville. Tämän rungosta lähtee kiinnikkeet kolmelle vesipumpun pultille, ja kun ne on kierretty auki, pitäis magneetin pudota ryminällä pois paikoiltaan.

Tämäpä ei vaan suostunu suosiolla irtoomaan, ja ulosvetäjäkin alko vaan vääntää magneetin koppaa mutkalle. Täytyi siis irrottaa vesipumppu magneetteineen, ja irtauttaa ne muilla tavoin toisistaan:

Vesipumpun kaula on edelleen magneetin sisällä. Tuo täytynee nakertaa yheltä syrjältä poikki, niin jospa se sit sieltä irtoais.

Tässä vaiheessa kannattanee testata magneetin toiminta, ennen ku käyttää yhtään enempää aikaa purkamiseen. Pitäiskö tuon siis tarrata peltiseen pöyän pintaan kiinni, kuha vaa laittaa jännitteen piuhoihi?
Vesipumpun vaihto aloitetaan laskemalla syyläristä vedet pois. Tyhjennysproppu löytyi ainakin tässä Nissensin valmistamassa syylärissä vasemmanpuoleisesta "jalasta", jonka varassa kenno siis lepää koria vasten. Tämän jälkeen voi irrottaa ylävesiletkun, jonka jälkeen flektitunnelin mahtuu nostamaan pois paikoiltaan.
Itse ropeli on kiinni kolmella M8 pultilla. Tämän jälkeen näkyviin tulee sen kiinnike, jossa lienee myös jotain korkeamman luokan tekniikkaa. Kiinnike irtoaa akselin päästä kun kiertää 13mm kannalla olevan mutterin irti. Tämä mutteri pitää paikoillaan myös kuusikulmaista holkkia/prikkaa, johon käy 24 avain, ja jonka avulla akselin keskellä olevan M8-kierteisen pinnapultin saa kierrettyä auki. Kuvassa näkyy se pinnapultti, mutta se mainittu holkki ei oo ny siinä päällä:

Kun pinnapultti on kierretty irti, ei hihnapyörä vielä suostu noin vaan irtoamaan, vaan tätä varten akselin päässä on sisäpuolinen M10 hienokierre (en tullu mitanneeks nousua, mutta sopiva pultti löyty käytettyjen w124 taka-akseliston osien laatikosta


Ite en koittanu tuota kiertämällä irrottaa, vaan nostin tässä vaiheessa syylärin pois keulilta - silläkin uhalla että joutu automaattivaihteiston öljyletkut irrottamaan - ja käytin irrotukseen vetovasaraa.
Kun hihnapyörä on irti, tulee viskon magneetti näkyville. Tämän rungosta lähtee kiinnikkeet kolmelle vesipumpun pultille, ja kun ne on kierretty auki, pitäis magneetin pudota ryminällä pois paikoiltaan.

Tämäpä ei vaan suostunu suosiolla irtoomaan, ja ulosvetäjäkin alko vaan vääntää magneetin koppaa mutkalle. Täytyi siis irrottaa vesipumppu magneetteineen, ja irtauttaa ne muilla tavoin toisistaan:

Vesipumpun kaula on edelleen magneetin sisällä. Tuo täytynee nakertaa yheltä syrjältä poikki, niin jospa se sit sieltä irtoais.

Tässä vaiheessa kannattanee testata magneetin toiminta, ennen ku käyttää yhtään enempää aikaa purkamiseen. Pitäiskö tuon siis tarrata peltiseen pöyän pintaan kiinni, kuha vaa laittaa jännitteen piuhoihi?
Viimeksi muokannut jackie, Ma 05.08.2013 01:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Kokeilin tuosta ehjästä yleismittarilla ja sanoo "piip", kun kytkee mittarin piuhat ruskeaan ja mustaan.
....onpahan uskomattoman tiukassa
....onpahan uskomattoman tiukassa

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Testasin magneetin toimivuuen. Akkulaturista jännite napoihin, ni kyllä tuossa tuntu eloa olevan.
Lähtihän se kaula irti, ku ajoin kolmesta kohtaa halki paineilmasahalla ja sit naputtelin taltan kanssa:

Mutta mutta... Olipaha tullu väärän mallinen pumppu, ei uppoo tarpeeks syvälle tuo magneetti. Ottaa piuhan läpivienti kaulaan kiinni 5mm ennen pohjaamista, ja korvakkeet jää vielä reilusti enemmän irti :

Ja sit ku tarkemmin kattoo, ni puuttuuhan tosta uuesta pumpusta yks laturin kiinnikettä varten oleva korvakekin:

Täytyy huomenna soittaa KL:ään. Kysyin vielä tilatessa erikseen, et onhan tää varmasti oikee, ku heijän nettisivuillaan on kahta vaihtoehtoa, ja sieltä sanottiin et käy se, et se toinen malli on moniurahihnallisiin
Pesin samalla moottorin, ku kerta oli rojuja pois eestä.


Lähtihän se kaula irti, ku ajoin kolmesta kohtaa halki paineilmasahalla ja sit naputtelin taltan kanssa:

Mutta mutta... Olipaha tullu väärän mallinen pumppu, ei uppoo tarpeeks syvälle tuo magneetti. Ottaa piuhan läpivienti kaulaan kiinni 5mm ennen pohjaamista, ja korvakkeet jää vielä reilusti enemmän irti :

Ja sit ku tarkemmin kattoo, ni puuttuuhan tosta uuesta pumpusta yks laturin kiinnikettä varten oleva korvakekin:

Täytyy huomenna soittaa KL:ään. Kysyin vielä tilatessa erikseen, et onhan tää varmasti oikee, ku heijän nettisivuillaan on kahta vaihtoehtoa, ja sieltä sanottiin et käy se, et se toinen malli on moniurahihnallisiin

Pesin samalla moottorin, ku kerta oli rojuja pois eestä.


Viimeksi muokannut jackie, Ke 23.11.2011 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Taitaa olla 124:n pumppu ? kun siinä on erilainen magneettikytkin.
(PS: hyviä nuo Betan vasarat)
(PS: hyviä nuo Betan vasarat)
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Niinhän se kait lienee. Tossa on vaa myöski kierteet banjoliittimelle (liitin näkyy kuvassa jo uuessa pumpussa paikoillaan), joka on siis sille termostaatin ohittavalle pienelle putkelle w123:ssa. Miulla on tossa nurkissä yks päreinä oleva w124 200E:n kone, jossa ei pumpussa ees tuota reikää ollu. Seki vähä pääs hämäämään, ku vertasin heti alkuun KL:stä tullutta pumppua tuoho w124:n koneessa olevaan pumppuun ja totesin et uuessa pumpussa on banjoliittimen paikka, joten kyllä sen taytyy w123:een olla.Henry V. kirjoitti:Taitaa olla 124:n pumppu ? kun siinä on erilainen magneettikytkin.
Aika tarkka huomio, tai siis niinku hyvä tunnistus, iha vaa vasaran varren perusteella tehyksHenry V. kirjoitti:(PS: hyviä nuo Betan vasarat)

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Minkäs kokoinen tuo uuden pumpun flektin akselitappi on? 123:ssa se on n. 20 mm.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Pitääpäs mitata tuo, ennen ku laittaa pumpun takas. KL:ssä oikee pumppu maksaa 279€, kun Lappeenrannan Autotarvikkeesta se luvattiin tiukkaan hintaan 240€. Lisäksi tuo pumppu ois ollu KL:llekin tilaustavaraa, kun taas Autotarvikkeeseen se tulee huomiseks.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Jatketaas vielä spekulointia noista pumpuista. Tuossa pumpun paketissahan tosiaan luki, että sen pitäis käyä myös miun autoon:

Kuitenkin, ku tänään sinne KL:ään soitin, ja se tarkisti sitte reksiterinumeron perusteella sen pumpun käypäsyyen, ni se tuumas että kyllähän tähän pitää eri pumppu olla. Samoin varmistin vielä Autotarvikkeesta, että kattoo kuvasta, näkyykö tilatussa pumpussa ylävesiletkun liitännän alapuolella "ylimääräinen" korvake; sanoi että kyllä löytyy.
Nyt kysyisinkin, onko kenelläkään w123:ssa tuota tollasta pumppua, missä ei sitä laturin kannakkeen korvaketta olis? Miulla on hallin pihassa Waden Ruotsi-230E, joten pitää tarkistaa siitä iha ekaks.

Kuitenkin, ku tänään sinne KL:ään soitin, ja se tarkisti sitte reksiterinumeron perusteella sen pumpun käypäsyyen, ni se tuumas että kyllähän tähän pitää eri pumppu olla. Samoin varmistin vielä Autotarvikkeesta, että kattoo kuvasta, näkyykö tilatussa pumpussa ylävesiletkun liitännän alapuolella "ylimääräinen" korvake; sanoi että kyllä löytyy.
Nyt kysyisinkin, onko kenelläkään w123:ssa tuota tollasta pumppua, missä ei sitä laturin kannakkeen korvaketta olis? Miulla on hallin pihassa Waden Ruotsi-230E, joten pitää tarkistaa siitä iha ekaks.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Just tuli KL:stä uusi pumppu, ja näyttäis mittojen mukaan olevan käypänen 123.223 mesen M102:een. GRAF PA272


Viimeksi muokannut pjj53, Ke 23.11.2011 13:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Minkä vuotinen siun auto on? Onko siinä pumpussa tuo laturin kannakkeen korvake? Tuo Graf on nyt sit sellane makarooni, itse edellytin alkuperäisyyttä (niin pitkään ku kukkaronnyörit antaa myöten), eli siksi pitää saaha Kolbenschmidtpjj53 kirjoitti:Just tuli KL:stä uusi pumppu, ja näyttäis mittojen mukaan olevan käypänen 123.223 mesen M102:een. GRAF PA272

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Auto on valmistettu 1982 puolella ja käyttönotettu 1983 puolella.
Tässä vielä rusikoitu vanha pumppu ja tänään tullut uusi

edit: Hyvin meni graffi paikalleen, vaikka ensin näytti, ettei hihnapyörä osu linjaan, mutta keskimutteria kiristämällä lopsahti paikoilleen. Tuli vaan pimeys ja vesisade tuonne "Pohjolan liikenteen talliin", ettei enää jaksanut syyläriä laittaa paikalleen. Jatketaan, kun päivä kirkastuu
edit2: Ja valkenihan se seuraava päivä. Piti vielä magneettikytkimen syvyyttä säätää shimmiprikalla, jotta hihnapyörä pyörii oikeassa linjassa. Nyt on jo nesteet sisällä ja kone käytetty normaalilämpöiseksi. Näyttäis, ettei vuotojakaan oo jääny.
Tässä vielä rusikoitu vanha pumppu ja tänään tullut uusi

edit: Hyvin meni graffi paikalleen, vaikka ensin näytti, ettei hihnapyörä osu linjaan, mutta keskimutteria kiristämällä lopsahti paikoilleen. Tuli vaan pimeys ja vesisade tuonne "Pohjolan liikenteen talliin", ettei enää jaksanut syyläriä laittaa paikalleen. Jatketaan, kun päivä kirkastuu
edit2: Ja valkenihan se seuraava päivä. Piti vielä magneettikytkimen syvyyttä säätää shimmiprikalla, jotta hihnapyörä pyörii oikeassa linjassa. Nyt on jo nesteet sisällä ja kone käytetty normaalilämpöiseksi. Näyttäis, ettei vuotojakaan oo jääny.
Viimeksi muokannut pjj53, To 24.11.2011 16:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Sanoisin että kyllä ne italiaanot tekee ihan hyviä pumppuja (niinkuin vasaroitakin ).
Niitä vaan tehdään siellä, kun tuo alumiinin valaminen tuntuu sujuvan edullisesti. Pumpun laadukkuuden ratkaisee aika pitkälle käytetyn laakerin laatu - tosin sitä ei päälle päin näe.... Laadukkaat italialais merkit käyttävät kuitenkin merkkilaakereita.
Näin tarkistamatta arvelen, että noiden w123/ M102 pumppujen ero oli se, että oli "viscolla/ ja ilman" ?
Tähän viittaisi myös se, että tuo magneettirengas ei sopinut siihen kaulalle ?

Niitä vaan tehdään siellä, kun tuo alumiinin valaminen tuntuu sujuvan edullisesti. Pumpun laadukkuuden ratkaisee aika pitkälle käytetyn laakerin laatu - tosin sitä ei päälle päin näe.... Laadukkaat italialais merkit käyttävät kuitenkin merkkilaakereita.
Näin tarkistamatta arvelen, että noiden w123/ M102 pumppujen ero oli se, että oli "viscolla/ ja ilman" ?
Tähän viittaisi myös se, että tuo magneettirengas ei sopinut siihen kaulalle ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Tämä lienee viskolliseen 201:een käyvä pumppu. Saanee käymään myös viskolliseen 123:een.

Olisi sitten mulla tämä pumppu joutavana, jos jollakin on tarvetta!

Olisi sitten mulla tämä pumppu joutavana, jos jollakin on tarvetta!
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Kyl menee elämä vaikeeks, etenki jos sitä vielä erikseen yrittää
Eipä sitä pumppua ollu Autotarvikkeeseen tänään tullukaan. Maahantuojan (oiskoha se ollu Kaha) saldo oli näyttäny yhtä kappaletta, nimen omaan sitä Kolbenschmidtiä, mut ei siellä sittenkä ollu ollu sitä. Menis tehdastilaukseen, ja saapuminen kestäis x viikkoa. Jätettiin homma siis siellä sikseen.
Nöyrryin jopa käymään Motonetissä, kun kerta satuin Lappeenrannassa olemaan. Niilläki ois ollu tilaustavaraa, ehkä ens viikolla ois tullu, eikä merkistä osattu sanoo yhtää mitään, joten jatkoin matkaa. Myös Lappeenrannan AD myi eioota. Tarkistin siinä sivussa sähköpostista, et alkuperäisosakin ois ollu Saksan toimitus...
Ei auttanu ku kääntää luotettavan japanialaisen työjuhdan keula kotia kohti. Soitin matkalla Imatran Autourheiluun: "palataanpa siinä vesipumppuasiassa takas makaroinialaisten osien pariin, eli ajelen tästä sinne ni katotaan mitä löytyy". Perille päästyäni myyjä kertoi, et ei kovin hyvältä näytä tilanne heiänkään osatoimittajilla, mut onneks HL:n valikoimista löyty oikeen näkönen pumppu merkkiä Dolz. Huomiseks pitäis pumpun tulla, joten kait tuon sais viikonloppuna vihdoin kuntoon.
Aika paljon vaivaa mokomasta pumpusta, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin, etenkin kun HL Groupin nettisivujen mukaan "Mm. Fordin laatupalkinnolla palkittu Dolz takaa testatut ja ensiasennuslaatuiset tuotteet."

Eipä sitä pumppua ollu Autotarvikkeeseen tänään tullukaan. Maahantuojan (oiskoha se ollu Kaha) saldo oli näyttäny yhtä kappaletta, nimen omaan sitä Kolbenschmidtiä, mut ei siellä sittenkä ollu ollu sitä. Menis tehdastilaukseen, ja saapuminen kestäis x viikkoa. Jätettiin homma siis siellä sikseen.
Nöyrryin jopa käymään Motonetissä, kun kerta satuin Lappeenrannassa olemaan. Niilläki ois ollu tilaustavaraa, ehkä ens viikolla ois tullu, eikä merkistä osattu sanoo yhtää mitään, joten jatkoin matkaa. Myös Lappeenrannan AD myi eioota. Tarkistin siinä sivussa sähköpostista, et alkuperäisosakin ois ollu Saksan toimitus...
Ei auttanu ku kääntää luotettavan japanialaisen työjuhdan keula kotia kohti. Soitin matkalla Imatran Autourheiluun: "palataanpa siinä vesipumppuasiassa takas makaroinialaisten osien pariin, eli ajelen tästä sinne ni katotaan mitä löytyy". Perille päästyäni myyjä kertoi, et ei kovin hyvältä näytä tilanne heiänkään osatoimittajilla, mut onneks HL:n valikoimista löyty oikeen näkönen pumppu merkkiä Dolz. Huomiseks pitäis pumpun tulla, joten kait tuon sais viikonloppuna vihdoin kuntoon.
Aika paljon vaivaa mokomasta pumpusta, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin, etenkin kun HL Groupin nettisivujen mukaan "Mm. Fordin laatupalkinnolla palkittu Dolz takaa testatut ja ensiasennuslaatuiset tuotteet."

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Sellasta joo... Oli tullu HL:ltä tänää sähköposti, et ei sitä pumppua oikeesti oo heilläkään. Kokeillaas nyt sit, et jos sieltä KL:n hyllystä löytys vielä yks tollane Graf...jackie kirjoitti:Kyl menee elämä vaikeeks, etenki jos sitä vielä erikseen yrittää![]()
... onneks HL:n valikoimista löyty oikeen näkönen pumppu merkkiä Dolz. Huomiseks pitäis pumpun tulla, joten kait tuon sais viikonloppuna vihdoin kuntoon.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
No ei oo helppoo tää elämä. Tänään tuli puhelu KL:stä, et eivät ollu saanu pumppuajackie kirjoitti:Sellasta joo... Oli tullu HL:ltä tänää sähköposti, et ei sitä pumppua oikeesti oo heilläkään. Kokeillaas nyt sit, et jos sieltä KL:n hyllystä löytys vielä yks tollane Graf...jackie kirjoitti:Kyl menee elämä vaikeeks, etenki jos sitä vielä erikseen yrittää![]()
... onneks HL:n valikoimista löyty oikeen näkönen pumppu merkkiä Dolz. Huomiseks pitäis pumpun tulla, joten kait tuon sais viikonloppuna vihdoin kuntoon.

Venetmäeltä pitäis nyt sit tulla pumppu. Heilläkää ei ollu hyllyssä, mut sano huomiseks saavansa. Varoittelin, et tuntuu olevan kaikilta maahantuojilta pumput loppu, joten se selvitti saatavuuen ja soitti sit takas et kyllä nyt pitäis oikeenlaine pumppu olla tulossa. Katotaaha minkäsorttine puhelu sieltä huomenna tulee

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Lycka till! Sain oman 123:n katsastettua ja eikun baanalle!
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Aikasemmissa viesteissäni olleet kuvat ei näköjään enää näy, joten lätkäsen ne tähän. Lukijan vastuulle jää kuvan yhdistäminen oikeaan työvaiheeseen 

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: M102.980 vesipumpun vaihto?
Törmäsinpä toisessa topikissa internetin tarjontaan vesipumpuista. Kolbenschmidt puuttuu vaihtoehdoista, mutta montaa muuta laadukkaampaa merkkiä löytyy, ja hinnat on aika edullisia täkäläisiin verrattuna.
http://www.autonvaraosat24.fi/mercedes- ... categories" onclick="window.open(this.href);return false;[]=1260&brand[]=2&brand[]=50&brand[]=101&from=0&to=10000
http://www.autonvaraosat24.fi/mercedes- ... categories" onclick="window.open(this.href);return false;[]=1260&brand[]=2&brand[]=50&brand[]=101&from=0&to=10000
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)