Kaivoin sieltä perästä sen varaosanumeron joka on: 124 351 06 08. No googlasin sitten tätä numeroa ja löysin seuraavan sivun: http://www.w124performance.com/docs/mb/ ... ntials.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Numeron perusteella tässä olisi siis w124 perä (en tiedä onko alkuperäisenäkin?) ja seuraavat ominaisuudet: 201.034 1987 190E-16 LSD 3.27 185mm 124-351-06-05
No ensin nousee kysymys tosta 190E-16 kohdasta, miksi siinä olisi 16v perä? ja toinen asia on toi LSD. Eli siinä olisi jonkinlainen n.25-35% kitkalukko. En ole kyllä huomannut tätä ominaisuutta käytännössä ollenkaan, eli yksi pyörä siellä valitettavasti aina vain pyörii..
Mittasin myös perän pituuden, se oli 30cm (ilman kardaanin laippaa) Kertooko toi jo onko siinä isoperä vai pikkuperä? Vetareiden laipat oli 100mm halkaisijaltaan.
Perävälitys olisi tuon taulukon mukaan 3,27. Se voisi hyvin pitää paikkaansa, sillä autossa on 5v manuaali ja kierrokset on 100km/h vain n. 2300r/min
Autossa on 280tkm mittarissa, olen miettinyt pitäisikö paikkaansa. Kone kuitenkin hyvä, ei syö öljyä ja öljyt pysyy kirkkaina. Ruostetta on vain etulokareiden alareunassa. ONGELMA onkuitenkin tuo perä, joka inhottavasti ujeltaa. Jos se olisi alkuperäinen, niin tuskin vielä näillä kilometreillä huutaisi. Mutta jos alkup. hajonnut ja vaihdettu paljon ajettu perä niin sitten ymmärrän. Ujellusta tulee kaasua painaessa n. 60-80km/h nopeudella ja 100km/h jälkeen moottorijarrutuksella. Sen lisäksi peruuttaessa esim. alamäkeen, kun mootttori jarruttaa. Perästä kuuluu nopeuden mukaan kuuluvaa epätasaista, huomattavasti kovempaa "jurnutusta". Pyöränlaakerit on vissiin näillä perusteilla suljettu pois? UJelluksen ja jurnutuksen lisäksi perä tuntuu olevan melko väljä, esim. kun ajaa "kengurukaasuulla", tuntuu perä kolisevan melko voimakkaasti ja vaikuttaa melko väljältä. Joten vaihteita joutuu vaihtamaan melko varovasti ja tietäen mitä tekee

Tiedän että näistä perän ujelluksista on puhuttu täälläkin melko paljon, mutta nuo 2,3 mallit on jäänyt selkeästi muiden varjoon joten toivoisin nyt saavan tätä kautta jotain apua. Jos joku osaisi edes kertoa mikä perä tuossa nyt tosiasiassa on, se helpottaisi huomattavasti perän mahdollista remonttia.. Ja mikä perä noissa sitten alkuperäisenä on? Jos tuo ei ole.
Kaikesta huolimatta olen ollut erittääin tyytyväinen tuohon malliin.. Kulutus ei huimaa päätä ja kuitenkin pääsee jaloista tarpeen tullen pois...

