w201 2.3E perä/voimansiirto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aphe_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 26.02.2012 17:52

w201 2.3E perä/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja aphe_ »

Olen yrittänyt etsiä tietoa tähän 1990vm olevaan 190, 2.3L, 5v manuaali mersuun. Lähinnä voimansiirrosta, että mikä perä siellä nyt oikeasti on! Monessa paikassa puhutaan että noissa on yleensä pikkuperä, oli sitten ASD tai ei. Mutta 2,3 16v olisi isoperä. No toihan on se 2.3, mutta EI 16v.

Kaivoin sieltä perästä sen varaosanumeron joka on: 124 351 06 08. No googlasin sitten tätä numeroa ja löysin seuraavan sivun: http://www.w124performance.com/docs/mb/ ... ntials.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Numeron perusteella tässä olisi siis w124 perä (en tiedä onko alkuperäisenäkin?) ja seuraavat ominaisuudet: 201.034 1987 190E-16 LSD 3.27 185mm 124-351-06-05

No ensin nousee kysymys tosta 190E-16 kohdasta, miksi siinä olisi 16v perä? ja toinen asia on toi LSD. Eli siinä olisi jonkinlainen n.25-35% kitkalukko. En ole kyllä huomannut tätä ominaisuutta käytännössä ollenkaan, eli yksi pyörä siellä valitettavasti aina vain pyörii..

Mittasin myös perän pituuden, se oli 30cm (ilman kardaanin laippaa) Kertooko toi jo onko siinä isoperä vai pikkuperä? Vetareiden laipat oli 100mm halkaisijaltaan.

Perävälitys olisi tuon taulukon mukaan 3,27. Se voisi hyvin pitää paikkaansa, sillä autossa on 5v manuaali ja kierrokset on 100km/h vain n. 2300r/min

Autossa on 280tkm mittarissa, olen miettinyt pitäisikö paikkaansa. Kone kuitenkin hyvä, ei syö öljyä ja öljyt pysyy kirkkaina. Ruostetta on vain etulokareiden alareunassa. ONGELMA onkuitenkin tuo perä, joka inhottavasti ujeltaa. Jos se olisi alkuperäinen, niin tuskin vielä näillä kilometreillä huutaisi. Mutta jos alkup. hajonnut ja vaihdettu paljon ajettu perä niin sitten ymmärrän. Ujellusta tulee kaasua painaessa n. 60-80km/h nopeudella ja 100km/h jälkeen moottorijarrutuksella. Sen lisäksi peruuttaessa esim. alamäkeen, kun mootttori jarruttaa. Perästä kuuluu nopeuden mukaan kuuluvaa epätasaista, huomattavasti kovempaa "jurnutusta". Pyöränlaakerit on vissiin näillä perusteilla suljettu pois? UJelluksen ja jurnutuksen lisäksi perä tuntuu olevan melko väljä, esim. kun ajaa "kengurukaasuulla", tuntuu perä kolisevan melko voimakkaasti ja vaikuttaa melko väljältä. Joten vaihteita joutuu vaihtamaan melko varovasti ja tietäen mitä tekee :D .. Emännän vähän hätäisemmässä käytössä, meno tuntuu melko hyppivältä ja kolisevalta:D

Tiedän että näistä perän ujelluksista on puhuttu täälläkin melko paljon, mutta nuo 2,3 mallit on jäänyt selkeästi muiden varjoon joten toivoisin nyt saavan tätä kautta jotain apua. Jos joku osaisi edes kertoa mikä perä tuossa nyt tosiasiassa on, se helpottaisi huomattavasti perän mahdollista remonttia.. Ja mikä perä noissa sitten alkuperäisenä on? Jos tuo ei ole.

Kaikesta huolimatta olen ollut erittääin tyytyväinen tuohon malliin.. Kulutus ei huimaa päätä ja kuitenkin pääsee jaloista tarpeen tullen pois... :wink: Kiitos kaikille vastaajille jo etukäteen. Ja hyvää alkavaa kevättä! :wave:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 2.3E perä/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos sylinteri kannen etuosassa on hydraulipumppu ja perässä haaroittuu vetari lähtöihin metallinen "jarruputki"on asd perä.
Perän välityksen näät siinä takaosassa on stanssaus.jos muistan oikein niin vetari laipat meni90/pieniperä 110/isoperä.Ja olen jostain nähnyt sellaisen pikku,isoperän just jossakin 2.3e malleissa jokin välimuoto.
välttämättä laakeroinnilla et saa ujellusta pois vaan etsit äänettömän perän ja w124 käy myös kun vaihdat takakannen.
Tuossa on paikka välitykselle:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... +per%C3%A4" onclick="window.open(this.href);return false;

siis topikin sisällä
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
aphe_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 26.02.2012 17:52

Re: w201 2.3E perä/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja aphe_ »

Vaihtoperän oon siihen meinannutkin laittaa.. Mutta jos tossa on tosiaan joku välimuoto niin onko vetarit silloin samanpituisia, ja entä kardaani? Jossakin muistan joskun lukeneeni et toi perä saattais olla eri kokoinen leveydelltään.. tiedä sitten onko se mahdollista...
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w201 2.3E perä/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja tomant »

aphe_ kirjoitti:...Kaivoin sieltä perästä sen varaosanumeron joka on: 124 351 06 08...
Tuolla varaosanumerolla löytyy EPC Netistä perän takakansi, jota on ollut W201 korissa moottoreiden 2.3, 2.6, 2.3-16, 2.5-16 ja 2.5 turbodieselin yhteydessä. Tämä viittaa kyllä siihen isoon perään.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
aphe_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 26.02.2012 17:52

Re: w201 2.3E perä/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja aphe_ »

Tämä vaikuttaa nyt sitten olevan tuo isoperä.. Kalkkunamuotonsa ym. ansiosta:D Mutta mitäs sitten nuo helevetin isot lautaspyörät vetoakseleiden päissä tarkoittaa? En ole missään nähnyt tuommoisia... LSD perähän tuo on, eli se kitkalukko.. Niin ja tuo vetarin pienempi laippa on sen 100mm...??
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
aphe_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 26.02.2012 17:52

Re: w201 2.3E perä/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja aphe_ »

Tuossa vielä vähän parempi kuva.. Eikö se isoperäiseltä näytä? Nuo "vauhtipyörät" vain vähän ihmetyttää:D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
aphe_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 26.02.2012 17:52

Re: w201 2.3E perä/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja aphe_ »

siinä vielä vertauksena w124 300TE mersun perä.. samaa näköä? Paitsi vetoakselit..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 2.3E perä/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onkos nämä molemmat perät asd periä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
aphe_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 26.02.2012 17:52

Re: w201 2.3E perä/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja aphe_ »

alempi on ASR ja ylemmässä ei ilmeisesti mitään ole..
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 2.3E perä/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Paksuntaakos se limppu laipan paksuutta eli kaventaa vetarin pituutta vai onko se jotenkin muuten kiinni?
Mielestäni tollaset limput mäelle.
Pääasia että vetarit käy.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin