Pallo tuli vaihdetuksi ja suurin vasara mitä siihen tarvitsi oli timpurin vasara ja sillekkin suurin käyttö oli siinä vaiheessa kun uutta sovitti paikoilleen.
Leikkasin rautasahalla pohjan pallosta pois. Lähtee todella helposti kun vaan sahanterä on kunnossa. Pallon pohja tulikin näkösälle. Sit Dremelillä jossa oli kiinni jyrsinterä kaiversin nylonia pallon ympäriltä pois. Tämän operaation jälkeen nylonit melkeimpä tippui tallin lattialle. Sit vaan peukalolla pukkasin alapallon pois.
Otin rautasahan ja sahasin alapallon ulkokuoreen viillon ja vasaralla ja tuurnalla kalautin tasan kaksi kertaa sivusuunnassa pallonkuoren kylkeen ja pallon kuoret liikahti irti. Pari lyöntiä lisää päältäpäin ja vanhan pallon kuoret oli lattialla.
Reiän pesu ja uusi pallo paikoilleen.
Kuvia työvaiheista: http://kuvablogi.com/blog/33389/28/" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 alapallon vaihtohommasta kuvia
Re: W124 alapallon vaihtohommasta kuvia
Hommaahan ei koskaan kannata tehdä vaikeimman kautta, vaan juurikin järkeilemällä
kun kaveri oli puolituntia koittanut asentaa uutta lohkolämppäriä passattiin niin tuumasin että määpä kokeilen (mitään sinne ei nähny, käsikopelolla vain kokeilla), se oli alle minuutti kun se oli sielä lohkossa kirrattuna, ja kaveri tuumas naureskellen että ei liian kauvan sais yks ihminen yrittää 
sportlinestä rasvasin alapallot 10tkm sitte ku narisi, ja oli jäykkä ohjata
voishan ne vaihtaakki kun ei liian vaikeeta näytä olevan ja tee se itse miehiä ollaan! ei ne vielä lopussa ole mutta ei niitä kyllä loppuun kannata ajaakkaa
melkeen vois huolto-ohjelmaan laittaa nuo alapallojen rasvauksen vaikka 30tkm välein?, selvästi kuivaksi oli päässy ja 10 minuutin homma öljynvaihdon yhteydessä 
se alapallohan pitää olla oikeassa asennossa, Pallonivel on oikeassa asennossa, kun alla oleva kolo on tukivarren 'akselin' suuntaisesti auton puolella.



sportlinestä rasvasin alapallot 10tkm sitte ku narisi, ja oli jäykkä ohjata



se alapallohan pitää olla oikeassa asennossa, Pallonivel on oikeassa asennossa, kun alla oleva kolo on tukivarren 'akselin' suuntaisesti auton puolella.

Re: W124 alapallon vaihtohommasta kuvia
Just tuo lovensuunta on se tärkeä! Paljon varmaankin haukutaan jotakin tarvikeosaa kun ei kestäny kauan, mutta ei ole osaa asennettu oikeaan asentoon. Pallo menee paskaks hyvinkin lyhyellä matkalla jos ajetaan sellaisia teitä jotka vaatii paljon joustoja ja pallo on asennettu väärin, eli lovi osoittaa suoraan eteen taikka taakse.
Tärkeä huomio johanilta!
Tärkeä huomio johanilta!
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W124 alapallon vaihtohommasta kuvia
Näinpä. Voin vain kuvitella montako palloa on asennettu lovi väärään suuntaan ja haukutaan sitten osan laatua.sompio kirjoitti:Just tuo lovensuunta on se tärkeä! Paljon varmaankin haukutaan jotakin tarvikeosaa kun ei kestäny kauan, mutta ei ole osaa asennettu oikeaan asentoon. Pallo menee paskaks hyvinkin lyhyellä matkalla jos ajetaan sellaisia teitä jotka vaatii paljon joustoja ja pallo on asennettu väärin, eli lovi osoittaa suoraan eteen taikka taakse.
Tärkeä huomio johanilta!
Edit. Niin ja todella hyvä topicci! Itsekin olen vaihtanut pallot vain ison lekan avulla vaikka tuo on nopeampi (mikäli pallo on tiukassa) ja helpompi tapa. Sopisi melkeinpä ilmoitukseksi tämä topicci kun sen verran moni on tähän hommaan neuvoja kysellyt ja vielä useampi tee-se-itse mies on tuskaillut monta tuntia vaihdossa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W124 alapallon vaihtohommasta kuvia
Laitoin rasvanipan het kättelyssä ja pikku reiän muoviseen "kumiin" ylitäytön varalta
(ei tullu kuvattua) Voihan se olla että tuo nippa kuluu äkkiä piloille mutta hetikös siihen uuden laittaa kun alkaa rasvaa pukkaamaan. Uudet alapallot kun on sellaisia joissa rasvaa on aivan liian vähän ja sekin vähä aivan väärässä paikassa. Tämä sama pätee kaikiin niveliin. Raidetagoissa on myös nipat kaikissa. Porausjäyste tietty täytyy reiän ja jenkojenteon vaiheessa hoitaa pois.
Nippa kannattaa aina laittaa aivan keskelle pohjaa sen takia ettei nippa rajoita nivelen sisässä liikkuvan pallon liikkeitä. Kantapään kautta tuonkin opin
Edittiä: Niin ja täytyy seurata pysyykö nippa alapallossa kiinni. Sehän saa aikamoista röykkyä. Laitoin kunnon lukitteella kiinni. Raidetankojen ulommat päät saa myös liikettä.
Narinoihin nippaa ei saa mutta se pitää sit rasvata muulla keinoin. Toisaalta voipi olla ettei ihen heti tarte rasvailla. Laitoin vaseliiniöljysekoitusta niin paljon kun sitä siellä voi olla. Saman olen tehny ihan kaikkiin uusiin niveliin. Narinoissa pikku ilmakuplat näkyy kun kattoo sen muovisen "kumin" läpi.
Hätävarjelun liioittelua toi varmaan on mutta kun kerran tekee ni tekee sen sit kunnolla

Nippa kannattaa aina laittaa aivan keskelle pohjaa sen takia ettei nippa rajoita nivelen sisässä liikkuvan pallon liikkeitä. Kantapään kautta tuonkin opin

Edittiä: Niin ja täytyy seurata pysyykö nippa alapallossa kiinni. Sehän saa aikamoista röykkyä. Laitoin kunnon lukitteella kiinni. Raidetankojen ulommat päät saa myös liikettä.
Narinoihin nippaa ei saa mutta se pitää sit rasvata muulla keinoin. Toisaalta voipi olla ettei ihen heti tarte rasvailla. Laitoin vaseliiniöljysekoitusta niin paljon kun sitä siellä voi olla. Saman olen tehny ihan kaikkiin uusiin niveliin. Narinoissa pikku ilmakuplat näkyy kun kattoo sen muovisen "kumin" läpi.
Hätävarjelun liioittelua toi varmaan on mutta kun kerran tekee ni tekee sen sit kunnolla

Re: W124 alapallon vaihtohommasta kuvia
vielä kun joku viitsisi laittaa yhtä kattavat kuvat/selostuksen uuden asentamisesta! monella menny sormi suuhun siinä vaiheessa ku uus pitäs saaha paikoilleen 

-s124 300tdt -92
Re: W124 alapallon vaihtohommasta kuvia
Mgo- kirjoitti:vielä kun joku viitsisi laittaa yhtä kattavat kuvat/selostuksen uuden asentamisesta! monella menny sormi suuhun siinä vaiheessa ku uus pitäs saaha paikoilleen

Samallahan tuo olisi tullu mutta pidin sitä ns. helppona nakkina

12 kantti hylsykin on oikein mainio ja mix ei 6 kanttinenkin. Täytyy vaan olla sopivan kokoinen. Hylsyn jatkoksi sit vaan jatkovarsi. ja samalla periaatteella pänniin.
Alatukivarren molemmin puolin (sen reän johon alapallo tuilee) on sellaiset ulokkeet. Kunnollinen tuurna ja mulla oli ihan timpurin vasara ja sit näihin ulokkeisiin kalauttelee. Kolmas paikka on se kohta missä itte alatukivarsi alkaa. Tuurna ja vasara tässäkin kohtaa toimii mainiosti.
Erityisen tärkeää tässä vaiheessa on se että melki joka kalautuksen jälkeen kattoo että uusi alapallo menee kohtisuoraan alatukivarren reikään nähden.
Jos menee vinoon vähänkin enemmän voi homma muuttua todella työlääksi. Eli sen pallon ns boorit ja reikä mihin pallon pitää mennä täytyy mennä tasaisesti yhtäpaljon jokapuolelta. Pikkasenkin kun alkaa mennä vinoon sen näkee heti ja sit vaan putkea siirtämällä sinne suuntaan minkä pitää mennä enemmän Sit vaan REIPAS kalautus sille puolelle uloketta jonka täytyy mennä enemmän ja taas kattomaan miten etenee.
Jos joutuu kalauttamaan pallon ulommaisen reunan puolelle täytyy olla huolellinen ettei tuurna lyöntiä suoritettaessa luiskahda päin alapallon suojakumia. Tässä vaiheessa kumin suojana toimii mainiosti alapallon mukana tuleva muovinen suoja.
Muutamia millejä kun saa menemään alkaa pallo mennä automaattisesti oikein.
Edittiä: 02.07.2013 Tässä linkki toiseen topiikkiin jossa kuvablogin kuvat
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=136517" onclick="window.open(this.href);return false;