Akku alkoi purkautua jo kesällä muutamassa yössä KUN keskuslukitusta käytettiin. Bensatankin lukitusta epäiltiin & voideltiin - ei oiennut.
Lukituksen jälkeen oikean takaoven lukitus "surrasi" (ja surraa) jopa kymmeniä sekunteja kuuluvasti (ilmeisesti alipainepumppu käy vaikka ovi jo lukossa). Sitten ääni häviää eli ilmeisesti pumppu sammuu.
Huoltamon sähkömies mittaili jännitteitä (ilmeisesti sulakkeilta?) eikä löytänyt vikaa - ilmoittivat että purkuvirta alle 0.001 A.
Kuitenkin nyt viimeksi akku, jossa oli (itse navoilta mitattuna) jännitettä 12.3 V toissapäivänä, oli purkautunut 9.7 V:iin hieman yli vrk:ssa! Kun käynnistystä yritti, niin oikean takaoven "surraus" kuului hetken aikaa selvästi.
Onkohan keskuslukituksessa tai oven lukituksessa jokin tunnistin, joka voi käynnistää pumpun uudestaan kun keskuslukitus on kiinni?
Vai mikä on kroonisen virranpurkautumisen takana?
Purkaako W124 takaoven alipainepumppu auton akun?
Re: Purkaako W124 takaoven alipainepumppu auton akun?
Se takapenkin alla oleva alipainepumppu ei voi syyllinen olla. Siitä palaa moottorin käämit jo jos useita kertoja peräkkäin suljet ja avaat ovet. Mutta jos se käy pitkään vaikka lukot on jo sulkeutuneet,kertoo alipainevuodosta jossain. Ovessa olevassa kalvossa reikä taikka alipaineputkissa liitinvuoto. Salakavala akunpurkaja on tavaratilan valo jos luukku on jäänyt auki. Tai sen kytkin viallinen. Taikka takalukuvalot,joita ei päivänvalossa huomaa päällä olevan. Ehkä vaan akku joka purkaa itseään eikä pätkäajoilla ei ehdi kunnolla lataantua. Joku muu keksii taas lisää todennäköisyyksiä.JarOla kirjoitti:Akku alkoi purkautua jo kesällä muutamassa yössä KUN keskuslukitusta käytettiin. Bensatankin lukitusta epäiltiin & voideltiin - ei oiennut.
Lukituksen jälkeen oikean takaoven lukitus "surrasi" (ja surraa) jopa kymmeniä sekunteja kuuluvasti (ilmeisesti alipainepumppu käy vaikka ovi jo lukossa). Sitten ääni häviää eli ilmeisesti pumppu sammuu.
Huoltamon sähkömies mittaili jännitteitä (ilmeisesti sulakkeilta?) eikä löytänyt vikaa - ilmoittivat että purkuvirta alle 0.001 A.
Kuitenkin nyt viimeksi akku, jossa oli (itse navoilta mitattuna) jännitettä 12.3 V toissapäivänä, oli purkautunut 9.7 V:iin hieman yli vrk:ssa! Kun käynnistystä yritti, niin oikean takaoven "surraus" kuului hetken aikaa selvästi.
Onkohan keskuslukituksessa tai oven lukituksessa jokin tunnistin, joka voi käynnistää pumpun uudestaan kun keskuslukitus on kiinni?
Vai mikä on kroonisen virranpurkautumisen takana?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: Purkaako W124 takaoven alipainepumppu auton akun?
Moe.
Mä en tiedä, ymmärsinkö ihan täysin sitä, minkä ongelman ajattelit olevan homman takana, mutta:
- Systeemissä on siis yksi sähkötoiminen alipainepumppu, joka tekee alipainetta joko lukot aukaisevaan tai lukitsevaan alipainelinjaan silloin, kun lukot pitää avata tai lukita
- Siis, oikeassa takaovessa ei ole mitään alipainepumppua (vaan -sylinteri), mutta ainakin sedanissa alipainepumppu on kyllä melko lähellä takaovea (takaistuimen alla). Kai se voi kuulostaa olevan siellä ovessa?
- Takaovissa ei ole mitään tuntoelimiä, jonka perusteella pumppu tietäisi, ovatko lukot auki tai kiinni. Toisin sanoen, vaikka takaovien lukot olisivat missä asennossa, alipainepumppu ei siihen reagoi. (Ja tämä koskee takasivuovia, ei farmarin takaluukkua, jota oveksikin joskus nimitetään.)
- Etuovissa ja takaluukussa on tunnistin, joka huomaa sen, missä asennossa lukko on. Niinpä keskuslukon pumppu saa käynnistyssignaalinsa siitä, kun etuoven tai takaluukun lukko avataan tai lukitaan.
Ja sitten. Jos se ääni tosiaan tulee sieltä ovesta, niin viittaisi melkoisesti siihen, että systeemi ei ole alipainetoiminen, vaan sähköllä toimiva. Sellaisia jotkut ovat jälkiasentaneet näihin. Ulospäin ei kuulu juuri mitään, varsinkaan surisevaa, ääntä, kun sähköisellä aliapainepumpulla ohjattu systeemi W124:ssä toimii normaalisti. Vaimean surinan sieltä kyllä kulee, jos taustamelu on vähäinen.
Toisaalta, jos laitteessa on kyllä alipainepumpulla ohjattu lukitusjärjestelmä, onko siinä kauko-ohjauslaitetta? Sellainen voi vikaannuttuaan varmaankin omia aikojaan käskeä sitä pumppua käynnistymään tai pitämään sen käynnissä epänormaalin kauan. Kerrallaan kymmeniä sekunteja surraava pumppu ei kuulu asiaan, jos systeemi on kunnossa.
Lopulta, homman toiminnasta on juttua paitsi täällä foorumilla muuallakin (eli hakutoiminnolla voit löytää), muun muassa myös tässä linkissä: http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... pdf#page=1
Jaha... jsmaa ehtikin jo vastailla ennen kuin sain oman juttuni julkaistua. Täyttä asiaa kirjoittaa hän.
T: Timo
Mä en tiedä, ymmärsinkö ihan täysin sitä, minkä ongelman ajattelit olevan homman takana, mutta:
- Systeemissä on siis yksi sähkötoiminen alipainepumppu, joka tekee alipainetta joko lukot aukaisevaan tai lukitsevaan alipainelinjaan silloin, kun lukot pitää avata tai lukita
- Siis, oikeassa takaovessa ei ole mitään alipainepumppua (vaan -sylinteri), mutta ainakin sedanissa alipainepumppu on kyllä melko lähellä takaovea (takaistuimen alla). Kai se voi kuulostaa olevan siellä ovessa?
- Takaovissa ei ole mitään tuntoelimiä, jonka perusteella pumppu tietäisi, ovatko lukot auki tai kiinni. Toisin sanoen, vaikka takaovien lukot olisivat missä asennossa, alipainepumppu ei siihen reagoi. (Ja tämä koskee takasivuovia, ei farmarin takaluukkua, jota oveksikin joskus nimitetään.)
- Etuovissa ja takaluukussa on tunnistin, joka huomaa sen, missä asennossa lukko on. Niinpä keskuslukon pumppu saa käynnistyssignaalinsa siitä, kun etuoven tai takaluukun lukko avataan tai lukitaan.
Ja sitten. Jos se ääni tosiaan tulee sieltä ovesta, niin viittaisi melkoisesti siihen, että systeemi ei ole alipainetoiminen, vaan sähköllä toimiva. Sellaisia jotkut ovat jälkiasentaneet näihin. Ulospäin ei kuulu juuri mitään, varsinkaan surisevaa, ääntä, kun sähköisellä aliapainepumpulla ohjattu systeemi W124:ssä toimii normaalisti. Vaimean surinan sieltä kyllä kulee, jos taustamelu on vähäinen.
Toisaalta, jos laitteessa on kyllä alipainepumpulla ohjattu lukitusjärjestelmä, onko siinä kauko-ohjauslaitetta? Sellainen voi vikaannuttuaan varmaankin omia aikojaan käskeä sitä pumppua käynnistymään tai pitämään sen käynnissä epänormaalin kauan. Kerrallaan kymmeniä sekunteja surraava pumppu ei kuulu asiaan, jos systeemi on kunnossa.
Lopulta, homman toiminnasta on juttua paitsi täällä foorumilla muuallakin (eli hakutoiminnolla voit löytää), muun muassa myös tässä linkissä: http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... pdf#page=1
Jaha... jsmaa ehtikin jo vastailla ennen kuin sain oman juttuni julkaistua. Täyttä asiaa kirjoittaa hän.

T: Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Purkaako W124 takaoven alipainepumppu auton akun?
Vanhemmissa Mersuissa, kuten W123:ssa keskuslukitus on toteutettu kahdella alipaineletkulla, toinen avaa ja toinen sulkee. Alipaine on otettu moottorista ja sitä varastoidaan alipainesäiliöissä. Uudemmissa, kuten W124:ssa
keskuslukitusjärjestelmässä on erillinen sähkötoiminen ilmapumppu joka pyörii molempiin suuntiin, kehittäen joko alipaineen tai ylipaineen. Järjestelmä tarvitsee vain yhden ilmaputken lukkoa kohden. Ylipaine sulkee ja alipaine avaa lukot.
keskuslukitusjärjestelmässä on erillinen sähkötoiminen ilmapumppu joka pyörii molempiin suuntiin, kehittäen joko alipaineen tai ylipaineen. Järjestelmä tarvitsee vain yhden ilmaputken lukkoa kohden. Ylipaine sulkee ja alipaine avaa lukot.
Re: Purkaako W124 takaoven alipainepumppu auton akun?
Joo, kiitos tarkennuksesta. Nimenomaan yksi ilmalinja menee sylintereille, eikä kahta, kuten taisin antaa ymmärtää tuossa yllä (pahoitteluni siitärokka1965 kirjoitti:W124:ssa keskuslukitusjärjestelmässä on erillinen sähkötoiminen ilmapumppu joka pyörii molempiin suuntiin, kehittäen joko alipaineen tai ylipaineen. Järjestelmä tarvitsee vain yhden ilmaputken lukkoa kohden. Ylipaine sulkee ja alipaine avaa lukot.

Niin joo, sitä en huomannut mainita, että kun ensimmäisessä viestissä mainitaan polttoainetankin luukun lukkohärvelin voitelemisesta, niin sielläkään vika ei tällä kertaa ole, jos systeemi on nimenomaan tuo alkuperäinen sähkö-pneumaattinen. Siellä oleva sylinteri kun on samalla tavalla "tyhmä" kuin takasivuovienkin elementit - on se sitten auki tai kiinni, niin pumppu ei sitä tietoa saa mistään, eikä tuon sylinterin asento, asennon muuttuminen tai muuttumattomuus vaikuta siihen pumpun käynnistymiseen tai sammumiseen mitään.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Purkaako W124 takaoven alipainepumppu auton akun?
Kiitokset vastanneille - mitä ilmeisimmin alipainepumppu ei ole vian takana.
Auto meni nyt huoltamolle, joka etsii (toivottavasti) lisää mahdollisia purkulähteitä (jo toista vuorokautta, toivottavasti ei ns. valohoidossa).
Summeeraten:
- Tuosta takaluukun valosta olen kuullut aiemminkin, mutta lamppu taisi olla palanut joten sitä en ole epäillyt. Ainoa aiemmin kärryssä ollut toimimaton osa paljastui tosin virtakatkon vuoksi: se takaluukun lukko ei toimi avaimella (kumpikaan avain ei mene lukkooon lainkaan), siitä syystä tuo sähkövika kävi hankalaksi kun ovet oli keskuslukittu niin apuvirtakaapelit jäi lukkojen taakse ...
- Vika tuntuu esiintyvän selvimmin kun keskuslukitusta käyttäen ovet lukittiin (siksi se Defan poispurku, yksi epäilyksenalainen vähemmän) ja siksi hain tuon pumpunkin toimintaperiaatetta (joka selvisi hyvin, tuskin syyllinen)
- Jossain vaiheessa ennen kunnon pakkasia vaikutti siltä kuin C-sulakkeen (mukavuustoiminnot) irrotus olisi auttanut, pakkasten saavuttua toki akku saattoi vain olla niin tyhjä eikä kunnolla ehtinyt latautua lyhyillä ajoilla kerran pari viikossa.
- MUTTA toisaalta vaihdettu akkukin purkautui muistaakseni ainakin kerran pakkasaikaan niin alas ettei käynnistys onnistunut; 100-varma tuosta C-sulakkeen tilanteesta juuri tuolloin en ole, todennäköisesti kytkin sulakkeen takaisin paikalleen heti kun vian piti olla korjattu - tuon lukkovian vuoksi vaihtoehto oli käyttää ovien lukitusvipuja ja jättää takaluukku lukitsematta.
Selvitys jatkuu...
Auto meni nyt huoltamolle, joka etsii (toivottavasti) lisää mahdollisia purkulähteitä (jo toista vuorokautta, toivottavasti ei ns. valohoidossa).
Summeeraten:
- Tuosta takaluukun valosta olen kuullut aiemminkin, mutta lamppu taisi olla palanut joten sitä en ole epäillyt. Ainoa aiemmin kärryssä ollut toimimaton osa paljastui tosin virtakatkon vuoksi: se takaluukun lukko ei toimi avaimella (kumpikaan avain ei mene lukkooon lainkaan), siitä syystä tuo sähkövika kävi hankalaksi kun ovet oli keskuslukittu niin apuvirtakaapelit jäi lukkojen taakse ...

- Vika tuntuu esiintyvän selvimmin kun keskuslukitusta käyttäen ovet lukittiin (siksi se Defan poispurku, yksi epäilyksenalainen vähemmän) ja siksi hain tuon pumpunkin toimintaperiaatetta (joka selvisi hyvin, tuskin syyllinen)

- Jossain vaiheessa ennen kunnon pakkasia vaikutti siltä kuin C-sulakkeen (mukavuustoiminnot) irrotus olisi auttanut, pakkasten saavuttua toki akku saattoi vain olla niin tyhjä eikä kunnolla ehtinyt latautua lyhyillä ajoilla kerran pari viikossa.
- MUTTA toisaalta vaihdettu akkukin purkautui muistaakseni ainakin kerran pakkasaikaan niin alas ettei käynnistys onnistunut; 100-varma tuosta C-sulakkeen tilanteesta juuri tuolloin en ole, todennäköisesti kytkin sulakkeen takaisin paikalleen heti kun vian piti olla korjattu - tuon lukkovian vuoksi vaihtoehto oli käyttää ovien lukitusvipuja ja jättää takaluukku lukitsematta.
Selvitys jatkuu...