C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

Tuli hommattua C-sarjan sportcoupe diesel automaatti -06 jonka ilmastoinnissa on erilliset "AUTO" ja "AC REST" -napit. Ohjekirja on siltä varsin niukka joten soitin Vehoon. Sanoivat että vanhemmissa "AC REST" kytkee ilmastoinnin pois päältä, eli kun kyseisessä napissa palaa valo, ilmastointi on seis. Uudemmissa kuulemma voi olla toisin päin mutta eivät osanneet varmuudella sanoa miten se tässä kyseisessä autossa on.

Kysymys kuuluu miten saan auton kylmäksi. Kun AUTO ja AC REST on molemmat kytkettyinä, puhallin pitää epäsäännöllistä korkeaa sihinää jota se ei pidä AC RESTin ollessa pois päältä. Jotain siis käynnistyy kytkettäessä AC REST ja tällä saa puhallettua matkustamoon jonkinsorttista ilmaa vielä parikymmentä minuuttia ajon jälkeenkin, moottorin ollessa sammutettuna. Pelkällä AUTO toiminnolla ei ole päässyt vielä kunnolla testaamaan, on ollut niin kylmät kelit. Mutta näyttäisi ettei pelkästään sillä päästä ainakaan säätimessä valittavaan 18 asteeseen.

Mistä vuosimallista alkaen AC REST -napin tarkoitus muuttuu ja miten, mikäli Vehon kaverin veikkaus tällaisesta pitää paikkansa?
---
Äsken vielä testattu paremmin, kylmää ei tule myöskään pelkällä AUTO-asennolla.
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Se REST on ainakin mun autossa vielä nk taukolämmitin. Eli kun tuut vaikka kaupan pihalle ja sammutat auton, sit painat sen rest napin pohjaan niin puhallin lähtee päälle ja puhaltelee parikymmentä minuuttia hiljalleen, jolloin ikkunat ei mene huuruun vaikka olis vähä kostea auto. lämmintähän sieltä ei tule kun hetken. Mutta jos sen tarkoitus on uudemmissa eri niin joku muu saa valaista lisää.

AC tarkoittaa ilmastointia, eli jos se ei ole päällä niin jäähdytys ei toimi, jolloin se puhaltaa samaa lämpötilaa kun ulkona on (ellei ole pyydetty kuumempaa).

AC ja auto päällä, niin ilmastointilaitteen kompura on päällä ja automaatti säätää lämpötilan sen mukaan mikä lukema on säädetty.

Jos se vonkaa ja naukuu kun kompura on päällä, niin sieltä on nesteet vähissä. pieni sihinä sieltä kuuluukin kuulua.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja hanta »

jarskak kirjoitti:Se REST on ainakin mun autossa vielä nk taukolämmitin. Eli kun tuut vaikka kaupan pihalle ja sammutat auton, sit painat sen rest napin pohjaan niin puhallin lähtee päälle ja puhaltelee parikymmentä minuuttia hiljalleen, jolloin ikkunat ei mene huuruun vaikka olis vähä kostea auto. lämmintähän sieltä ei tule kun hetken. .
Lämmintä pitäisi kyllä tulla niin kauan kuin moottori on lämmin; tästä pitää kiertovesipumppu huolen jos on ehjä. Omassani oli rikki mutta tämä kävi ilmi vasta kun muista syistä käytin auton testerissä.

Lukeeko siinä napissa muuten EC Rest vai AC Rest ?
W203CDI
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja Division »

Mitä hittoa? Voiko C ja E-malleissa muka oikeasti "Rest" tarkoittaa niin eri asioita, että edes Veho ei meinaa tietää, mitä ne tarkoittavat?

AC=Air Condition=Ilmastointi
Rest=Lepo/Tauko

Ainakin E-malleissa (W/S211) "Rest" on juuri aiemmin kuvatunlainen, eli tarkoittaa taukolämpöä/taukokylmää, riippuen ilmasto-olosuhteista. E-mallissa tosin ei ole edes mahdollista, että "Auto" ja "Rest" voisivat olla yhtäaikaa päällä, koska ne kumoavat toisensa. Kyllä sillä pelkällä "Auto"-asennolla pitäisi saada kylmää, jos vain olet säätänyt Celciukset kylmälle ja ilmastoinnin kompurassa on kylmänesteet tallella (eikä vikoja ilmastoinnissa). Jos kylmää ei pukkaa celcius-asteikon mukaisesti niin vie auto ilmastointihuoltopajalle.

Ps. Missä napajäätiköllä ihminen asuu, jos vielä 31.5.2011 ei ole ollut riittävän lämpimiä kelejä ilmastoinnin testaamiselle...!!!!!?
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13729
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kestotähti kirjoitti:Tuli hommattua C-sarjan sportcoupe diesel automaatti -06 jonka ilmastoinnissa on erilliset "AUTO" ja "AC REST" -napit. Ohjekirja on siltä varsin niukka joten soitin Vehoon. Sanoivat että vanhemmissa "AC REST" kytkee ilmastoinnin pois päältä, eli kun kyseisessä napissa palaa valo, ilmastointi on seis. Uudemmissa kuulemma voi olla toisin päin mutta eivät osanneet varmuudella sanoa miten se tässä kyseisessä autossa on.

Kysymys kuuluu miten saan auton kylmäksi. Kun AUTO ja AC REST on molemmat kytkettyinä, puhallin pitää epäsäännöllistä korkeaa sihinää jota se ei pidä AC RESTin ollessa pois päältä. Jotain siis käynnistyy kytkettäessä AC REST ja tällä saa puhallettua matkustamoon jonkinsorttista ilmaa vielä parikymmentä minuuttia ajon jälkeenkin, moottorin ollessa sammutettuna. Pelkällä AUTO toiminnolla ei ole päässyt vielä kunnolla testaamaan, on ollut niin kylmät kelit. Mutta näyttäisi ettei pelkästään sillä päästä ainakaan säätimessä valittavaan 18 asteeseen.

Mistä vuosimallista alkaen AC REST -napin tarkoitus muuttuu ja miten, mikäli Vehon kaverin veikkaus tällaisesta pitää paikkansa?
---
Äsken vielä testattu paremmin, kylmää ei tule myöskään pelkällä AUTO-asennolla.
Niin Turussa ei näyttänyt menevän +25 rikki eilen mutta kyllä auringonpaisteeseen auton ajamalla olisi voinut ilmastointia jo testailla.

Tulihan siinä auton mukana ohjekirja? Automaatilla ilmastointi ei jäähdytä jos ilmastointi on kytketty pois päältä ja jos tuossa mallissa lukee "AC REST" napissa niin ilmastointi on pois päältä valon ollessa pois päältä. Ja ne suhinathan tulevat varmaan ilmastoinnin höyrystimestä silloin kun ilmastointi toimii. 211:ssä tuo ohjaus muuttui faceliftin myötä, vanhoja ohjekirjoja (netistä) selaamalla voisi selvittää milloin se muuttui 203:ssa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18042
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ellei kummallakaan AC napin asennolla (ainakin vanhemmissa niin että valo ei pala) saa kylmää hyttiin vaikka lämpötila on säädetty alas on ilmastoinnissa vikaa, useimmiten kylmäaineet karanneet vuodon takia.
wiimax.fi
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

Re: C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

jarskak kirjoitti:Se REST on ainakin mun autossa vielä nk taukolämmitin. Eli kun tuut vaikka kaupan pihalle ja sammutat auton, sit painat sen rest napin pohjaan niin puhallin lähtee päälle ja puhaltelee parikymmentä minuuttia hiljalleen, jolloin ikkunat ei mene huuruun vaikka olis vähä kostea auto. lämmintähän sieltä ei tule kun hetken. Mutta jos sen tarkoitus on uudemmissa eri niin joku muu saa valaista lisää.
Homma selvitetty. Aamulla Vehoon jossa huollon kaveri edelleen on sitä mieltä, että AC REST on pelkkä taukolämmitin/jäähdytys joka siis alas painettuna (merkkivalo päällä) laittaa ilmastoinnin lepäämään. Ilmastointihuolto tarjouksessa 100 e mutta sinne viikon jono.

Sieltä suoraan Vianorin ilmastointihuoltoon ovesta sisään ja homma työn alle. Kaveri tiesi heti että AC REST on aina oltava PÄÄLLÄ jotta ilmastointi toimii. Pelkkä AUTO siis kierrättää ainoastaan jäähdyttämätöntä ilmaa. Uudet aineet sisään, AUTO ja AC REST yhtaikaa päälle ja kas; jo jäähtyy. Testailin äsken pihalla eri asentoja ja kaiken huippuna sain tuulilasin huurtumaan sisäpuolelta (auringonpaisteessa, ulkolämpötila 19,5 astetta). Tätä ei usko edes virkavalta. Sain meinaan tammikuussa 300 euron päiväsakot ajon aikana tuulilasin sisäpuolelle muodostuneen huurteen takia, Turussa, vanhalla Fordilla.

Nyt kun vielä jaksaisi perehtyä tuohon auton puhelinjärjestelmään, kun tästä päivästä lähtien kännykkään puhuminen ajon aikana lasketaan ajokieltoon vaikuttavaksi rikokseksi, oikein varta vasten tehdyllä lakimuutoksella. Mutta eihän tuohon Mersun puhelinjärjestelmään sovi kuin Mersun puhelin...?
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Eli jos auto on käynnissä ja painat sitä AC/REST nappia niin ilmastointilaite lähtee päälle, ja kun auto on sammutettu ja painat AC/REST nappia niin taukolämmitin lähtee päälle?

Mun autossa on EC nappi josta lähtee (manuaali) ilmastointi päälle ja REST nappi on erikseen mistä taukolämmitin.
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

Re: C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

jarskak kirjoitti:Eli jos auto on käynnissä ja painat sitä AC/REST nappia niin ilmastointilaite lähtee päälle, ja kun auto on sammutettu ja painat AC/REST nappia niin taukolämmitin lähtee päälle? Mun autossa on EC nappi josta lähtee (manuaali) ilmastointi päälle ja REST nappi on erikseen mistä taukolämmitin.
Juuri näin. Ja vastaavasti lämpimällä säällä AC REST on taukojäähdytys, eli ajon jälkeen kun painoin nappia niin hytti pysyi kauppareissun ajan kylmänä eilisessäkin helteessä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13729
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kestotähti kirjoitti: Pelkkä AUTO siis kierrättää ainoastaan jäähdyttämätöntä ilmaa. Uudet aineet sisään, AUTO ja AC REST yhtaikaa päälle ja kas; jo jäähtyy. Testailin äsken pihalla eri asentoja ja kaiken huippuna sain tuulilasin huurtumaan sisäpuolelta (auringonpaisteessa, ulkolämpötila 19,5 astetta). Tätä ei usko edes virkavalta. Sain meinaan tammikuussa 300 euron päiväsakot ajon aikana tuulilasin sisäpuolelle muodostuneen huurteen takia, Turussa, vanhalla Fordilla.
Ei sen ilmastoinnin päälle kytkemisen ymmärtämiseksi olisi tarvinnut Vianorille mennä, olisi riittänyt kun olisit lukenut yllä olevat viestit, taisi tulla useampaankin kertaan selitettyä.

Oliko sinulla moottori kylmä kun sait tuulilasin huurteeseen sisäpuolelta? Noin ei kuuluisi käydä sillä ilmaa lämmitetään haihduttimen jälkeen sen verran että suhteellinen kosteus laskee riittävästi huurtumisen estämiseksi. Kylmällä ilmallahan nimenomaan ilmastoinnin käyttö edistää huurtumista kun tulevaa ilmaa kuivataan.
Kestotähti kirjoitti: Nyt kun vielä jaksaisi perehtyä tuohon auton puhelinjärjestelmään, kun tästä päivästä lähtien kännykkään puhuminen ajon aikana lasketaan ajokieltoon vaikuttavaksi rikokseksi, oikein varta vasten tehdyllä lakimuutoksella. Mutta eihän tuohon Mersun puhelinjärjestelmään sovi kuin Mersun puhelin...?
Ei siihen mersuun mitään mersun puhelinta tarvita mutta puhelinvarustus autossa pitää olla, onhan sinulla?
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

Re: C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

DBFI kirjoitti:
Kestotähti kirjoitti: Pelkkä AUTO siis kierrättää ainoastaan jäähdyttämätöntä ilmaa. Uudet aineet sisään, AUTO ja AC REST yhtaikaa päälle ja kas; jo jäähtyy. Testailin äsken pihalla eri asentoja ja kaiken huippuna sain tuulilasin huurtumaan sisäpuolelta (auringonpaisteessa, ulkolämpötila 19,5 astetta). Tätä ei usko edes virkavalta. Sain meinaan tammikuussa 300 euron päiväsakot ajon aikana tuulilasin sisäpuolelle muodostuneen huurteen takia, Turussa, vanhalla Fordilla.
Ei sen ilmastoinnin päälle kytkemisen ymmärtämiseksi olisi tarvinnut Vianorille mennä, olisi riittänyt kun olisit lukenut yllä olevat viestit, taisi tulla useampaankin kertaan selitettyä.

Oliko sinulla moottori kylmä kun sait tuulilasin huurteeseen sisäpuolelta? Noin ei kuuluisi käydä sillä ilmaa lämmitetään haihduttimen jälkeen sen verran että suhteellinen kosteus laskee riittävästi huurtumisen estämiseksi. Kylmällä ilmallahan nimenomaan ilmastoinnin käyttö edistää huurtumista kun tulevaa ilmaa kuivataan.
Kestotähti kirjoitti: Nyt kun vielä jaksaisi perehtyä tuohon auton puhelinjärjestelmään, kun tästä päivästä lähtien kännykkään puhuminen ajon aikana lasketaan ajokieltoon vaikuttavaksi rikokseksi, oikein varta vasten tehdyllä lakimuutoksella. Mutta eihän tuohon Mersun puhelinjärjestelmään sovi kuin Mersun puhelin...?
Ei siihen mersuun mitään mersun puhelinta tarvita mutta puhelinvarustus autossa pitää olla, onhan sinulla?
Ilmastoinnin huollon yhteydessä selvisi että sitä ei ollut vielä koskaan huollettu, joten toiminnan testaus oli hyvistä ohjeistakin huolimatta mahdotonta ennen kuin huolto oli tehty ja laitteisto antoi kylmää hyttiin.

Moottori oli kuuma kun sain lasit huurtumaan. Huollossa mitattiin että suuttimista tulee tarvittaessa pakkasasteita ja tämä mainitaan ohjekirjassakin.

Mikä tämä puhelinjärjestelmä käytännössä on? Onhan kojelaudassa kaikki puhelimen käyttönapit ja mittaristossa valikot + ohjekirjassa niiden käyttö. Mutta siltä osin ohjekirja onkin täysin puutteellinen, miten ja minkälainen SIM-kortin sisältävä laite tähän auton omaan systeemiin on mahdollista yhdistää. Eli millaisilla piuhoilla ja minne tämä nokialainen siinä autossa kytketään.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18042
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmastoinnin huollon yhteydessä selvisi että sitä ei ollut vielä koskaan huollettu, joten toiminnan testaus oli hyvistä ohjeistakin huolimatta mahdotonta ennen kuin huolto oli tehty ja laitteisto antoi kylmää hyttiin.
Mistäs sen tietää ettei ole koskaan huollettu, ei mistään.
Kylmäaineet oli siis lopussa kuten aiemmin arvelin.
Moottori oli kuuma kun sain lasit huurtumaan. Huollossa mitattiin että suuttimista tulee tarvittaessa pakkasasteita ja tämä mainitaan ohjekirjassakin.
Tehokas ilmastointi...
wiimax.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Yleistä on, että lasi vetää sumuiseksi ulkopuolelta, kun lämpimässä ilmassa oleva
kosteus tiivistyy kylmän lasin pintaan.

En ole koskaan kuullut, että ilmastointi olisi vetänyt lasia jäähän sisäpuolelta, tosin
harva lienee yrittänytkään. Kuten DBFI selitti, jäähdytetty ilma kuivataan eikä sen pitäisi
tuottaa huurua tai huurretta.

Lasi saattaa haljeta helteellä, jos ohjaa täydet kylmät lasille.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13729
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kestotähti kirjoitti: Moottori oli kuuma kun sain lasit huurtumaan. Huollossa mitattiin että suuttimista tulee tarvittaessa pakkasasteita ja tämä mainitaan ohjekirjassakin.

Mikä tämä puhelinjärjestelmä käytännössä on? Onhan kojelaudassa kaikki puhelimen käyttönapit ja mittaristossa valikot + ohjekirjassa niiden käyttö. Mutta siltä osin ohjekirja onkin täysin puutteellinen, miten ja minkälainen SIM-kortin sisältävä laite tähän auton omaan systeemiin on mahdollista yhdistää. Eli millaisilla piuhoilla ja minne tämä nokialainen siinä autossa kytketään.
Tästä on kinattu ennenkin mutta se ilmastointi on kyllä edelleen rikki jos se puhaltaa "pakkasasteita". Sehän tarkoittaisi sitä että haihdutin on alle nolla Celsiusta eli (käytännössä) kaikki kosteus jäätyy haihduttimeen ja hetken päästä se on tukossa eikä ilmaa virtaa sisälle ollenkaan. Kyllä sieltä ilmastoinnista kylmää ilmaa voi tulla, muutama plus aste ja aluksi kun sisällä on kosteutta niin saattaisi hetkeksi vetää lasit huuruun.

Siitä puhelinvarustuksesta edelleen veikkaan (mainitsemiesi kohtien perusteella) että autossa ei ole mitään puhelinsarja eikä sitä Nokialaista (tai muutkaan) saa kytkettyä millään piuhalla tai bluetoothilla. SIM-kortin voi laittaa vaikka tuhkakuppiin, toimii yhtä hyvin sieltä kuin muualtakin.

Jos kuitenkin keskikonsolista löytyy UHI-liitin ja (tai) jos mittaristosta löytyy puhelinvalikko niin silloin autossa varmaan on puhelinsarja.
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

Re: C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

DBFI kirjoitti: Tästä on kinattu ennenkin mutta se ilmastointi on kyllä edelleen rikki jos se puhaltaa "pakkasasteita". Sehän tarkoittaisi sitä että haihdutin on alle nolla Celsiusta eli (käytännössä) kaikki kosteus jäätyy haihduttimeen ja hetken päästä se on tukossa eikä ilmaa virtaa sisälle ollenkaan. Kyllä sieltä ilmastoinnista kylmää ilmaa voi tulla, muutama plus aste ja aluksi kun sisällä on kosteutta niin saattaisi hetkeksi vetää lasit huuruun.
Toiminta lienee ihan ohjekirjan mukaista, koska siellä sanotaan että suuttimien läheisyydessä on mahdollista saada sekä palovammoja että jäätymisestä aiheutuvia paleltumia. Erikseen vielä mainitaan että tarvittaessa tulee pakkasilmaa. Haihduttimen kosteusanturilla voidaan säädellä milloin putkeen työnnetään pakkasta. Jo Vehon veikkauksien perusteella tässä -06 mallissa koko laitteisto on monelta osin erilainen kuin pari vuotta vanhemmissa. Tämän huomaa helpoiten ohjekirjoja vertailemalla ja käytännössä kokeilemalla. Hyvä toiminto ainakin tuo matkustamon jakaminen ilmavyöhykkeisiin. Kuskin paikalla voi "saunoa" samalla kun matkustaja hytisee turkki päällä, tai päinvastoin. Yllättävän tehokkaasti se pitää hytin toisen puolen kylmänä ja toisen kuumana. Raja ei tietysti ole veitsellä leikattu mutta käsin kosketeltava lämpötilan ero kuitenkin.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13729
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kestotähti kirjoitti: Toiminta lienee ihan ohjekirjan mukaista, koska siellä sanotaan että suuttimien läheisyydessä on mahdollista saada sekä palovammoja että jäätymisestä aiheutuvia paleltumia. Erikseen vielä mainitaan että tarvittaessa tulee pakkasilmaa. Haihduttimen kosteusanturilla voidaan säädellä milloin putkeen työnnetään pakkasta. Jo Vehon veikkauksien perusteella tässä -06 mallissa koko laitteisto on monelta osin erilainen kuin pari vuotta vanhemmissa.
Tämä ei nyt varsinaista aihetta edistä mutta kun tuossa tuli selvä asiavirhe niin kyllä siitä pitäisi yhteisymmärrykseen päästä. En löytänyt linkkiä 203:n on-line ohjekirjaan mutta tässä linkki 211:n ohjekirjaan jossa varmaan sama teksti johon viittaat:
http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... 9443.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmasuuttimien säätäminen
Loukkaantumisvaara

Ilmasuuttimista voi tulla erittäin kuumaa tai erittäin kylmää ilmaa. Ilmasuuttimien välittömässä läheisyydessä paljaaseen ihoon voi tulla jopa palovammoja tai paleltumia. Varmista, että paljas iho ei ole liian lähellä ilman ilmasuuttimia. Ohjaa ilmavirta tarvittaessa auton sisätilan muihin osiin.

Ei tuossa sanota että suuttimista tulee pakkasilmaa. Jos C:n ohjekirjasta sellainen teksti löytyy niin voisitko laittaa sen näkyville (vaikka tänne ei suoraan saakaan kuvia liitettyä).

+4 asteen ilma on sekin kylmää ja voi teoriassa aiheuttaa vammoja, siinä kuin +80 astetta voi aiheuttaa palovammoja. Ensisijaisesti nuo kommentit ovat valmistajan liability'n väistämistä.

Silloin kun on eri mieltä aiemmin esitetystä väitteestä olisi syytä laittaa teknisiä referenssejä vahvistamaan vastakkaista näkemystä. Referoin itse WIS:in selostuksiin, ensinnäkin 203:lle ei kuvata kosteusanturia ollenkaan. Uudemmissa sekä isommissa korimalleissa sellainen kyllä on mutta tuo ei sinänsä vaikuta haihduttimen minimilämpötilaan. WIS sanoo 203:lle "The refrigerant compressor (A9) is switched off when the evaporator temperature reaches +2 C. This serves to prevent the evaporator from icing up". Itse asiassa tuo 2 astettakin on aika alhainen, ehkä käytännössä suuttimissa lämpötila on siinä 4 asteen tuntumassa alimmillaan tuolla haihduttimen lämpötilalla mutta "kiistaa" oli siitä tuleeko suuttimista pakkasilmaa vai ei eikä tuolla haihduttimen lämpötilalla millään jäähdytetä suuttimista tulevaa ilmaa pakkasen puolelle.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja AM »

Ilmastoinnin huollon yhteydessä omastakin mitattiin pakkasasteita. Toisella kertaa lauhduttimen/kuivaimen vaihdon jälkeen mittaustulos jäi jonnekin tuonne +4 asteeseen samalla mittarilla. Samaten isän samanlaisesta autosta mitattiin "vain" plus asteita. En tiedä sitten onko edes mahdollista että puhaltaisi pakkasen puolelle menevää ilmaa vai oliko kyseessä joku virhe mittarissa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13729
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

AM kirjoitti:Ilmastoinnin huollon yhteydessä omastakin mitattiin pakkasasteita. Toisella kertaa lauhduttimen/kuivaimen vaihdon jälkeen mittaustulos jäi jonnekin tuonne +4 asteeseen samalla mittarilla. Samaten isän samanlaisesta autosta mitattiin "vain" plus asteita. En tiedä sitten onko edes mahdollista että puhaltaisi pakkasen puolelle menevää ilmaa vai oliko kyseessä joku virhe mittarissa.
Tuossa ongelmana ei ollut höyrystimen lämpötila-anturi, olisko ollut kyse vähäisestä kylmäaineen määrästä. Se nimittäin tyypillisesti aiheuttaa toispuoleisen höyrystimen jäätymisen. En muista johtuuko tuo siitä että lämpötila-anturi on siellä reunalla jonne jäähdytysteho ei riitä. Enpä muista sitäkään miten sähköisesti ohjatussa ilmastoinnissa käy jos lämpötila-anturi on rikki, jäähdyttääkö ollenkaan vai jäähdyttääkö täysillä.
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

Re: C 200 CDI -06: AC REST -napin tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

DBFI kirjoitti:
Kestotähti kirjoitti: Toiminta lienee ihan ohjekirjan mukaista, koska siellä sanotaan että suuttimien läheisyydessä on mahdollista saada sekä palovammoja että jäätymisestä aiheutuvia paleltumia. Erikseen vielä mainitaan että tarvittaessa tulee pakkasilmaa. Haihduttimen kosteusanturilla voidaan säädellä milloin putkeen työnnetään pakkasta. Jo Vehon veikkauksien perusteella tässä -06 mallissa koko laitteisto on monelta osin erilainen kuin pari vuotta vanhemmissa.
Tämä ei nyt varsinaista aihetta edistä mutta kun tuossa tuli selvä asiavirhe niin kyllä siitä pitäisi yhteisymmärrykseen päästä. En löytänyt linkkiä 203:n on-line ohjekirjaan mutta tässä linkki 211:n ohjekirjaan jossa varmaan sama teksti johon viittaat:
http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... 9443.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmasuuttimien säätäminen
Loukkaantumisvaara

Ilmasuuttimista voi tulla erittäin kuumaa tai erittäin kylmää ilmaa. Ilmasuuttimien välittömässä läheisyydessä paljaaseen ihoon voi tulla jopa palovammoja tai paleltumia. Varmista, että paljas iho ei ole liian lähellä ilman ilmasuuttimia. Ohjaa ilmavirta tarvittaessa auton sisätilan muihin osiin.

Ei tuossa sanota että suuttimista tulee pakkasilmaa. Jos C:n ohjekirjasta sellainen teksti löytyy niin voisitko laittaa sen näkyville (vaikka tänne ei suoraan saakaan kuvia liitettyä).

+4 asteen ilma on sekin kylmää ja voi teoriassa aiheuttaa vammoja, siinä kuin +80 astetta voi aiheuttaa palovammoja. Ensisijaisesti nuo kommentit ovat valmistajan liability'n väistämistä.

Silloin kun on eri mieltä aiemmin esitetystä väitteestä olisi syytä laittaa teknisiä referenssejä vahvistamaan vastakkaista näkemystä. Referoin itse WIS:in selostuksiin, ensinnäkin 203:lle ei kuvata kosteusanturia ollenkaan. Uudemmissa sekä isommissa korimalleissa sellainen kyllä on mutta tuo ei sinänsä vaikuta haihduttimen minimilämpötilaan. WIS sanoo 203:lle "The refrigerant compressor (A9) is switched off when the evaporator temperature reaches +2 C. This serves to prevent the evaporator from icing up". Itse asiassa tuo 2 astettakin on aika alhainen, ehkä käytännössä suuttimissa lämpötila on siinä 4 asteen tuntumassa alimmillaan tuolla haihduttimen lämpötilalla mutta "kiistaa" oli siitä tuleeko suuttimista pakkasilmaa vai ei eikä tuolla haihduttimen lämpötilalla millään jäähdytetä suuttimista tulevaa ilmaa pakkasen puolelle.
Minkälainen nuppirivi kuvailemasi ilmastointilaitteen hallintapaneelissa on? Minulla on sellainen tehdasasennus jota ei ole auton omassa alkuperäisessä suomenkielisessä ohjekirjassa ollenkaan.
Vastaa Viestiin