W124E: Mikä johto ja liitin kojelaudan alla irrallaan?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

W124E: Mikä johto ja liitin kojelaudan alla irrallaan?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Moi,

olen irrottanut vanhaa jälkiasenteista hälytintä autosta, jossa ei tietääkseni ole ollut alkuperäistä ajonestolaitetta, eikä hälytintä, eikä infrapunaohjattua keskuslukkoa. Niin joo, on tuossa vissiin aiemminkin ollut joku ajonestojuttu, mutta ne liitokset ja asennukset, jotka paljastavat kyseisen asian, eivät mitenkään viittaa siihen, että se olisi ainakaan Mersun tehtaalta ollut kotoisin.

Auto on W124 E300 Turbodiesel -94.

Vanhan Serpi Star -hälyttimen ja sen ajonestojen poistaminen on sinänsä jo mielenkiintoista hommaa, mutta samalla havaitsin, että joku on teipannut pari jotakin johtoa nippuun. Piti tietysti katsoa, mitä sieltä löytyy... Olivat teipattu niin, että eivät kosketa toisiaan eivätkä runkoa, mutta tämmöiset sieltä löytyi.

Kuva

Kuva nyt on mikä on (ja vielä kyljellään, kun en saa sitä kuvapalveluun oikein päin :? ), mutta näkyy siinä rattiputki antamaan käsitystä, missä päin ollaan menossa, ja mistä suunnasta nuo johdot tulevat; jostain ylävasemmalta siis kai. Takana näkyvä avonainen liitin ei välttämättä ole tämän kanssa tekemisissä, mutta se nyt kuitenkin on sellainen, jonka läpi menee ainakin startin herätevirta (nähtävästi matkallaan kohti vaihteenvalitsimen P- tai N-tunnistinta?).

Kuva

Tässä tarkempi kuva itse johdon päistä. Naarasjohto on kokonaan violetti, ja koiraspuolen johto on violetti vihreällä raidalla, molempien paksuus arviolta luokkaa 2,5 neliömilliä. Violetti väri viittaisi jotenkin starttiherätteeseen? Vai ei?

Nyt kun en ole huomannut, että mikään sähkölaite olisi ollut toimimaton (paitsi tuo hälytin toimi miten satttuu), niin ei pysty olemaan ihmettelemättä, että mitä hemmetin johtoja nämä nyt ovat, ja mihin ne kuuluisivat. Onko joku toiminto ohitettu jossain muualla, vai jääkö nyt joku vehje vain yksinkertaisesti toimimatta, mutta itse en sitä ole vain huomannut toistaiseksi? Niistä kytkentäkaavioista, joihin itse pääsin käsiksi, en löytänyt mitään tähän viittaavaa.

Osaisiko joku auttaa? :roll:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: W124E: Mikä johto ja liitin kojelaudan alla irrallaan?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Vanha NMT-puhelimen autosarjan osa tulee mieleen.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124E: Mikä johto ja liitin kojelaudan alla irrallaan?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo,

NMT siinä varmaan on joskus ollutkin, mutta en pitänyt tuota todennäköisimpänä vaihtoehtona, koska nuo piuhat tuntuivat kuuluvan alkuperäiseen johtosarjaan, ja taas tehtaan varusteena ei ole telefoonia ollut.

Niinpä jatkoin tutkimista, ja uskon päässeni hieman eteenpäin.

Tässä on kuva, jossa näkyy saman oloinen liitin: X42/18 (ei se mikään kuusinapainen ole, vaikka teksti niin väittääkin).
http://www.benzworld.org/forums/attachm ... lug_13.pdf

Tässä sitten taas on kytkentäkaavio, jossa näkyy samainen X42/18- liitin, ja siinä on vielä oikean paksuiset ja väriset piuhatkin. Ei ihan sama moottori (606 vs. 603), mutta aika lähelle osuu. Sopisi siinäkin mielessä, että tässä autossa ei ole alkuperäistä ajonestoa ollut, joten siinä pitäisikin olla tuollainen vähän niin kuin sokkoliitin startinestoreleen tilalla. Sen sijaan, jos tuon kaavion mukaan on kytkennät, niin tämän liitoksen ollessa auki, ei startin pitäisi toimia ollenkaan. Pitää lisää tutkia, mitä siellä on viritelty...
http://w124performance.com/service/w124 ... 415400.pdf
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124E: Mikä johto ja liitin kojelaudan alla irrallaan?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tai oikeastaan vielä, nyt kun tarkemmin katselin tuota kuvaa, niin ehkä se liitin X42/18 tosiaan onkin joku kuusinapainen, mutta pelkästään naaraspuoli olisi siinä kuusinapaisessa osassa ja urospuoli tämän systeemin osalta tuollainen yksittäinen. Voiskohan se olla niin?

Täytyykin avata vielä toi X49/2, koska sinne sisälle johonkin napaan oli suoraan kytketty ajoneston johto, ja toinen ajoneston johto oli jossakin violetissa johdossa. Ajattelin alun perin, että joku violetti johto on vetäisty poikki ja ajoneston piuhat väliin (kuten yleensä tehdään), mutta josko se onkin kytketty niin, että virtalukolta tuleva violetti on kiinni ajonestossa ja toinen ajoneston johto kiinni X49/2:ssa kiinni olevassa violetti-vihreässä, niin tuo X42/18 jää tarpeettomaksi näiden johtojen osalta. Ja ilmeisesti tarpeelliseksi neljän muun navan osalta sitten, jos siellä sellaisia on; sehän ei tästä kaaviosta käy ilmi.

Kyllä huomaa, ettei ole sähkötekniikka se ala, jonka kanssa tulisi päivittäin puuhasteltua... :)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124E: Mikä johto ja liitin kojelaudan alla irrallaan?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

... mä nyt tässä itse itselleni vastailen niin maan perusteellisesti. :crazy:

No anyways, vaikkakin edellisen viestini teoria oli omasta mielestä kohtuullinen, se ei ainakan ollut oikea. :?

Ajonestolle on sittenkin katkaistu vain yksi violetti johto, ja sitä paitsi ei siinä liittimessä X49/2 (josta lähtee johtoja vaihdekepin asentotunnistimelle) ollut edes ensimmäistäkään violetti-vihreää johtoa. Enkä sen väristä löytänyt mistään koko autosta muualta kuin tuosta irtonaisesta liittimestä. Olisi pitänyt purkaa aivan tolkuton määrä kamaa päästäkseen seuraamaan, mistä noiden kahden johdon irrallinen pää löytyisi, enkä siihen sitten ryhtynyt sen enempää kuin että mittariston otin pois. Ei auttanut saamaan asiaan selvyyttä. En myöskään löytänyt mistään sellaista liitintä (siis liitinrunkoa), josta tuo irrallinen naarasliitin olisi voitu poistaa. En tajua.

Oliskohan se jotenkin mahdollista, että nuo olisivat olleet noin jo tehtaalta lähtien? Johdot valmiina optiona olevaa ajonestolaitetta varten? Tosin ne oli sen verran tökerösti teipattu kasaan, että tuskin ne ainakaan niin olisivat tehtaalta asti olleet. No, oli miten oli, kun kerran auto on tähänkin asti toiminut ilman noiden kytkemistä, eikä niille käyttöä löydy, niin olkoon noin sitten. Laitan vain niihin kutistesukalla vähän siistimmän eristyksen ja pyrin paketoimaan nätimmin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin