W168 laatikon irroitus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MEZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 25.07.2010 17:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

W168 laatikon irroitus?

Viesti Kirjoittaja MEZ »

Onko kukaan irroittanut automaattilaatikkoa W168:sta?
Lähinnä kiinnostaisi, onko kukaan onnistunut irroittamaan sitä laskematta koko apurunko/moottoripakettia alas?

Auto on -99 A160.

T;TK
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W168 laatikon irroitus?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MEZ kirjoitti:Onko kukaan irroittanut automaattilaatikkoa W168:sta?
Lähinnä kiinnostaisi, onko kukaan onnistunut irroittamaan sitä laskematta koko apurunko/moottoripakettia alas?

Auto on -99 A160.

T;TK
Koko pakettia alaspäin 8-10cm
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
MEZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 25.07.2010 17:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W168 laatikon irroitus?

Viesti Kirjoittaja MEZ »

Mitä pitää irroittaa pois tieltä?
Lähteekös automaattilaatikko ihan vetämällä irti, kun pultit on auki? Niinku manuaalilaatikkokin? Ei ole kokemusta aikaisemmin automaatin irroittamisesta..
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W168 laatikon irroitus?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MEZ kirjoitti:Mitä pitää irroittaa pois tieltä?
Lähteekös automaattilaatikko ihan vetämällä irti, kun pultit on auki? Niinku manuaalilaatikkokin? Ei ole kokemusta aikaisemmin automaatin irroittamisesta..
turbin irti veto levystä, Sitä varten on reijjät siinä "kytkin kopassa"
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
MEZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 25.07.2010 17:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W168 laatikon irroitus?

Viesti Kirjoittaja MEZ »

Kuinka monta ja millaisia ruuveja?
Saako mottia laskettua tuon 10 cm irroittelematta mitään sen ihmeempiä?
MÖsteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 12.09.2011 14:38

Re: W168 laatikon irroitus?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri »

Moro,

Kokemukseni ovat w168 manuaalilaatikkoisesta. Mutta laatikkoa lukuunottamatta lienee tekniikka täysin sama, sillä samaan moottoriin ja koloon se automaattikin tulee.

1. Vaihdelaatikkoa ei saa tuosta autosta irti ilman, että irroittaa koko apurungon koneineen päivineen, ja ottaa sen kunnolla erilleen autosta. Apurungosta sitten vuorostaan irroitellaan ensin moottori-vaihdelaatikko yhdistelmä, ja tämän jälkeen alkaa itse laatikon irroittelu.

2. Rungon irroitusta varten auto pitää saada noin 65-70 cm ylös maasta. Sen jälkeen tarvitaan jokin keino ottaa noin 250 kiloinen massa hallitusti alas, milli kerrallaan ettei mitään hajoa. Jo irroitusvaiheessa on hyvä miettiä miten se nosto aikanaan onnistuu. Itse tein pattingista kelkan sinne alle, ja siirtelin koneikkoa kolmella tunkilla ja varmistin puupönkillä.

3. Ensin irroitetaan konehuoneesta ainakin:
- Ilmansuodin+ilmamassamittari ja näiden johdotukset
- Lasinpesunesteen astia johtoineen ja letkuineen
- Jäähdytin letkuineen (ja nesteineen)
- Ohjaustangon alapää
- Vaihdevaijerit (jaa näitä ei automaatissa kai olekaan, mutta kai sinnekin jotain letkuja menee?)
- Ohaustehostimen johdot
- Pari maajohtoa rungosta
- Bensaletku
- Ilmapumpun letkut (on bensakoneessa siinä bensaletkun vieressä)

Auton alta poistetaan ainakin:
- Etupyörät, iskaritkin kannattaa irroittaa, ainakin yläpäästä pitääkin
- ABS-sensorien johdot
- Sisälokarien muovit
- Etupuskuri
- Moottorin alta kaikki muovikatteet (noin 4 erillistä palasta).
- Pakoputki irti ja käännetään sivuun
- Metalliset apurungon tuet (osoittavat taaksepäin, sellaiset lattaraudat) irtii ainakin etupäästä ja sitten voi kääntää sivuun.

Tässä vaiheessa runkoa voi alkaa irroittelemaan. Se on kiinni kahdeksalla pultilla, takimmaisissa on kaksi lähes vierekkäin. Pultit pystyy (ja pitääkin) irroittaa niin, ettei itse ole välissä, jos kaikesta tuennasta huolimatta koko höskä putoaa alas. Runkoa kannattaa alkaa vipuamaan irti heti, kun kaikki pultit ovat löysällä, mutta vielä kierteillään, näin se irtoaa paikaltaan tulematta heti tonttiin. Sorkkarauta on hyvä apuväline tässä. Konetta laskiessa pitää varoa, ettei öljyntäyttötorvi pääse nojaamaan tööttiä rikki, tai ettei se muutenkaan nojaa voimalla mihinkään. Samoin pitää muutenkin varoa ja katsoa, ettei mitään jää roikkumaan kiinni.

Kun konetta on laskettu noin 60 milliä, on irroitettava starttimoottorin ja laturin johdot. Laturista saa johdot jo aiemminkin irti, mutta starttiin pääsee käsiksi vasta koneen ollessa alempana.

4. Kun koneikko on irrallaan autosta, niin pitää purkaa kaikki mahdollinen, mikä estää irroittamasta moottoria. Kumisia moottorinkiinnitystyynyjä kannattaa varoa hajottamsta, tai oikeammin ne kannattaa saman tien uusia.

5. Vaihdelaatikko on moottorissa kiinni noin 14 ruuvilla.

6. Lainaa kirjastosta Haynesin korjausopas, tai tilaa se kirjakaupasta. (Myös honkajoelta sen kai saa tilaamalla). Ilman tuota kirjaa on aika turhaa alkaa yrittämään, tekemisen ilo häipyy arvailun tuskaan.

7. Osta torxeja, sekä hylsyt että päät.

Tuossa nyt on jotain tietoa, mitä ulkomuistista tuli äkkiä mieleen. Syksyllä ropasin manuaalilaatikkoisen toimimaan, kun oli kampilaakerit menneet. Aloittaessa projekti tuntui loputtomalta, mutta kun auton sai kasaan, niin palkitsevaahan se oli. Ja nyt kun on 7500 kilsaa jo ajettu uusilla laakereilla, niin koko homma on jo mukava muisto. Mutta tarkkana pitää olla, ettei hajota mitään kallista tai loukkaa itseään!

:)
MEZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 25.07.2010 17:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W168 laatikon irroitus?

Viesti Kirjoittaja MEZ »

Jes! Kiitti ohjeista!

Joo, on noita koneita irroiteltu ja laatikoita, mutta tää W168 ei ole tuttu.
Mites, muistatko, säilyikö ilmastointi "ehjänä" irroittamalla kompura jossain vaiheessa? Eli tarvinnee apulaitehihna ottaa veks
MÖsteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 12.09.2011 14:38

Re: W168 laatikon irroitus?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri »

Terve,

No, mulla ei ole kärryssä ilmastointia, mutta Haynes neuvoo irroittelemaan sen paikaltaan ja sitomaan nippusiteillä /vast. sivuun. Paineletkuja ja siten kaasuja (tai mitä siellä onkaan) ei siis tarvitsisi tyhjentää. Näin se siis neuvotaan tekemään, mutta käytännöstä en tältä osin tiedä enempää. Homma varmaan riippuu paljolti siitä, minkä verran letkut antavat siirrellä kompuraa.

Tuosta edellisestä listasta jäi näköjään puuttumaan akku, eli sekin pitää alkajaisiksi ainakin kytkeä irti. Moottorin johdotuksia ei liene hyvä alkaa riipimään pois, jos sähkö on vielä olemassa, startin ja laturin piuhoista puhumattakaan.

:)
hharri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 19:33
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: W168 laatikon irroitus?

Viesti Kirjoittaja hharri »

Tuolla on juttua ja kuvia mm. A:n vaihdelaatikoista: http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
E W212 350CDI 4Matic -10
B W246 180CDI -15
E S210 320CDI -01, kohta toivottavasti paalattu kunhan saadaan tallista ulos
MÖsteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 12.09.2011 14:38

Re: W168 laatikon irroitus?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri »

Tuo Britti-sivusto on ihan huippupaikka.
Sivun ylläpitäjä Lofty on kerännyt mielettömän määrän tietoa A-mersun hoidosta. Hyvää siinä on erityisesti se, että tuolle kaverille tulee postia ympäri maapallon kyseisen laitteen ropaajilta.
Saksasta löytyy myös keskustelupalsta, googlaa hakusanalla "Elchen", niin sieltä löytyy. Siellä on todennäköisesti eniten A-mersun tuntemusta tarjolla, ongelma on vaan se kieli. Tai se on lähinnä mun ongelma, kun en osaa. Löysin tosin sielä moottoriremonttiin jos nyt en apua, niin ainakin yhden jolla oli ollut täsmälleen sama vika kun omassani oli.

Jaajuu, laitoin syksyllä muutaman kuvankin tänne näytille:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 02#p735202
MEZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 25.07.2010 17:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W168 laatikon irroitus?

Viesti Kirjoittaja MEZ »

No niin, laatikko on pöydällä odottelemassa avaamista.

Irroituksesta sen verran, että tässä yksilössä oli kaksiosainen apurunko ja koko mottipakettia ei tarvinnut laskea alas. Vasemman puolen pyöränripustus ja apurunko irti ja moottoria hieman alaspäin, niin pääsi irroittelemaan kaikki pultit. 9 kpl torxeja + startin pultit ja laatikko oli irti. Lisäksi myös 6 kpl pultteja turbiinin kyljestä.

Aikamoinen arbeit siinä silti oli, vaikka esim syyläriä ja nesteitä ei tarvinnut ottaa pois. Ihan yhdessä illassa homma ei autotallin lattialla onistunut.
MÖsteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 12.09.2011 14:38

Re: W168 laatikon irroitus?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri »

Moi,

Hyvä että onnistuu. Mitä vuosimallia auto onkaan? Kuulostaa tosi erilaiselle, mitä vuoden 1999 manuaali on. Siinä apurunko on vielä yhtä metallia, joten sitä ei saa osittain irroitettua mitenkään. Mitä kautta nostit vaihdelaatikkosi pois? Ylhäältä vaiko alakautta? Vanhassa moottori ja vaihteisto istuvat neljän kumityynyn varassa, joista kaksi on vaihdelaatikossa kiinni, siksi pelkkää moottoria ei voi jättää runkoon roikkumaan. Manuaalista ei myöskään mahtuisi irroittamaan vaihdelaatikkoa paikallaan, kun sivusuunnassa(kin) olisi liian ahdasta... kai.

Olisi tosi mielenkiintoista nähdä kuvia värkistä, ja varsinkin sitten kun alkaa automaattilootan sisuskalut tulla näkyville.

Työ iloa! :)
MEZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 25.07.2010 17:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W168 laatikon irroitus?

Viesti Kirjoittaja MEZ »

Nyt on osat hommattuna ja huomenna alkaa laatikko menemään kiinni päin.
Ykkösen "disc support" -rumpu oli ihan mekaanisesti revennyt, uusi tilalle ja katotaan, josko toimii.

Yritän huomenna ottaa hieman kuvia, joten jos niitä joku haluaa katella, niin vaikkapa s-postiosoitetta tulemaan privana..
Auto on muuten -99/-00 eli rekisteröity -99 loppuvuodesta, mallivuosi käsittääkseni 2000. Alakautta sen sieltä purin pois, moottori makaa tunkkien varassa. Laatikossa on tässäkin ne samat kaksi tukikumia, jotka lähti apurungon mukana pois. Konetta ja laatikkoa laskin hieman "vinoon" vasemmalle, niin laatikko mahtui irtoamaan. Pahin oli irroittaa startin ruuvit, muissa ei ongelmia.

Mitenköhän, kun turbiinista tuossa valui jonkun verran öljyjä ulos.. Pitääköhän/kannattaako se täyttää kun laittaa kasaan ja pitääkö se jotenkin ilmata? Vai hoituuko homma kun öljyt lähtee jossain vaiheessa kiertämään, kun käynnistellään?
MEZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 25.07.2010 17:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W168 laatikon irroitus?

Viesti Kirjoittaja MEZ »

Joo, loota paikallaan, mutta en sitte muistanu ottaa siitä kuvia.. :(
Apurunko vielä irti, joten huomisellekin riitää hommia. Jos vaikka huomenna illalla pääsis kokeilemaan...
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W168 laatikon irroitus?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ja homman riitti pikusen(~8-10cm) laskea pakettia alas
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
MEZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 25.07.2010 17:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W168 laatikon irroitus?

Viesti Kirjoittaja MEZ »

Joo, riitti. Sen verran tarvi laskea, että startin pultit sai irti.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W168 laatikon irroitus?

Viesti Kirjoittaja jackie »

Täällä ois kanssa korjattu laatikko menossa paikoilleen. Nyt pohdinkin, onko mitään muuta osaa starttimoottorin lisäksi, mitä kannattaa ehdottomasti vaihtaa samalla kun moottoripaketti on roikkumassa?

Ja huomio tuosta kaksiosaisesta apurungosta; onko kellää muulla tullut vastaan faceliftia, jossa apurunko ois yhtä rautaa? Tuo on 2002, ja yllätyin, kun runko ei katkennutkaan keskeltä. Liekö mällätty ja vaihdettu, vaikka autosta ei kyllä oo tähän mennessä löytyny muita viitteitä kolaroinnista...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Vastaa Viestiin