Luistoesto Väyrysessä renaa
Luistoesto Väyrysessä renaa
Elikkäs 300 TD vm 98 oireilee siten, että voimakkaasti kiihytettäessä luistonesto menee päälle vaikka kuivalla asvaltilla ei pitäisi pyörien päästä luistamaan. Normaaliajossa oireita ei esiinny. Auton oma vikadiagnostikka näyttää että kaikki on ok. Anturit putsattu. Mitä edhotetaan seuraavaksi?
280 CDI
Vaihda taakse toiset renkaat. Mulla ei toiminut w202:en uusilla Hakkapeliitan nelosilla. Samat oireet. Laitoin taakse vanhat hakkikset ja alkoi luistonesto toimia, kuten tarkoitettu.
Pehmeä lamelli kaatuu kiihdytettäessä alle ja luistonesto luulee pyörän sutivan, koska kehä hetkellisesti pienenee, aiheuttaen pyörintänopeuden kasvun.
Pehmeä lamelli kaatuu kiihdytettäessä alle ja luistonesto luulee pyörän sutivan, koska kehä hetkellisesti pienenee, aiheuttaen pyörintänopeuden kasvun.
- Ari66
- Valvoja

- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Luistoesto Väyrysessä renaa
HehJ-PP kirjoitti:Elikkäs 300 TD vm 98 oireilee siten, että voimakkaasti kiihytettäessä luistonesto menee päälle vaikka kuivalla asvaltilla ei pitäisi pyörien päästä luistamaan.
Kyllä ne pyörät kuule vaan tyhjää yrittää sutia
Toinen ongelma voi olla se, että etu- ja takarenkaat ovat eri kokoa.
Edit:
Tähän muuten voisi lisätä, että laita Continentalin kitkarenkaat ettei ihan yhtenään kolmiovalo pala
Tosin vilkkuu se niilläkin, jos vähänkin on kosteaa ja pedaalia lattiaan tarjoilee.
Viimeksi muokannut Ari66, Ke 03.01.2007 23:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Sama täällä. Uusilla takakumeilla käsittämättömän liukas (Hakkapeliitta 5). Jossain 1000 km paikkeilla alkoi helpottaan ja nyt 3000 km jälkeen on jo pito kelvollinen. Ihme ilmiö. Veikkaisin, että kyse on nastoista. Kun asettuvat / kuluvat, niin eivät enää luistele asfaltilla niin herkästi. Ehkä lamelleissakin on syynsä.J-PP kirjoitti:Vois hyvinkin täsmätä, nimittäin oireet alkoivat uusien talvikumien vaihdon jälkeen (Continental Viking 2 nastat). Täytyypä kokeilla vahemmilla kiekoilla.
Kuitenkin nytkin luistonesto vilkuttaa täyskiihdytyksessä kuivalla asfaltilla n. alle 50 km/h ja sateella jossain n. alle 100 km/h. Tämän tulkitsen jo normaaliksi näillä väännöillä (vakio 470 Nm). Laitan luistoneston pois, jos kunnolla meinaa kiihdyttää, eikä ole varsinaisesti liukasta. Kun vauhtia on 50 km/h paikkeilla tai yli, niin ei se enää tolkuttomasti suttaa (paitsi mutkassa ja erikoisen liukkaassa rampissa voipi karata). Paikaltaan tai ihan pikkuvauhdista pitää olla tarkempana, ettei nastat lähde. No joo renkaat kuluu, mutta "kulutuspintahan" on tehty kulutusta varten, eikö?
Lumella ja jäällä pitää mielestäni normaalisti, sikäli kun niitä on pystynyt kokeileen.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Jostain vastaavasta siinä kuitenkin on kyse. Onhan tuossa nyt noin 400nm vääntöä kuitenkin lastutettuna...Rassaaja kirjoitti:Hakkapeliitta Q ja 300TDT vilkuttelee kuivalla asfaltilla kolmiota aika helposti. Ei käynyt niin kesärenkailla.
Epäilen tuota renkaiden "litistymistä". Ei tuossa 300TDT:ssä nyt niin paljon potkua ole, että sutisi kuivalla asfaltilla 70km/h nopeudessa...
Jotakin täytyy tapahtua myös renkaassa kun se kilometrien myötä kuitenkin paranee huomattavasti... Näillä kilometreillä ei kuitenkaan puhuta vielä mistään merkittävästä kulumisestakaan.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Tulispas taas sanottua epäselvästi. Siis tarkoitin, että rengas todellakin menee lyttyyn ja siitä luistoneston virhetoiminta. En edelleenkään usko, että tuo oma rottelo oikeasti sutii kuivalla asfaltilla esim. juuri noilla 50-70km/h nopeuksilla. Éhkä pyhimyksen ja muiden viritetyillä vehkeillä näin tapahtuukin. Itsellä tuo voimananto on ihan tehtaan jäljiltä.pyhimys kirjoitti:Jostain vastaavasta siinä kuitenkin on kyse. Onhan tuossa nyt noin 400nm vääntöä kuitenkin lastutettuna...Rassaaja kirjoitti:Hakkapeliitta Q ja 300TDT vilkuttelee kuivalla asfaltilla kolmiota aika helposti. Ei käynyt niin kesärenkailla.
Epäilen tuota renkaiden "litistymistä". Ei tuossa 300TDT:ssä nyt niin paljon potkua ole, että sutisi kuivalla asfaltilla 70km/h nopeudessa...
Jotakin täytyy tapahtua myös renkaassa kun se kilometrien myötä kuitenkin paranee huomattavasti... Näillä kilometreillä ei kuitenkaan puhuta vielä mistään merkittävästä kulumisestakaan.
Ajan saatossa rengas kovettuu ja kuluminenkin tietenkin pienentää sitä pehmeyttä, joten ehkä vaiva häviää yhden talven ajon jälkeen.
Alkuperäiselle kysyjälle ehdotan kovaa ajoa ja renkaiden kulumisen odottelua tai renkaiden vaihtoa kovempiin.





