Luistoesto Väyrysessä renaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
J-PP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 09.05.2004 11:48
Paikkakunta: Tampere

Luistoesto Väyrysessä renaa

Viesti Kirjoittaja J-PP »

Elikkäs 300 TD vm 98 oireilee siten, että voimakkaasti kiihytettäessä luistonesto menee päälle vaikka kuivalla asvaltilla ei pitäisi pyörien päästä luistamaan. Normaaliajossa oireita ei esiinny. Auton oma vikadiagnostikka näyttää että kaikki on ok. Anturit putsattu. Mitä edhotetaan seuraavaksi?
280 CDI
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Vaihda taakse toiset renkaat. Mulla ei toiminut w202:en uusilla Hakkapeliitan nelosilla. Samat oireet. Laitoin taakse vanhat hakkikset ja alkoi luistonesto toimia, kuten tarkoitettu.

Pehmeä lamelli kaatuu kiihdytettäessä alle ja luistonesto luulee pyörän sutivan, koska kehä hetkellisesti pienenee, aiheuttaen pyörintänopeuden kasvun.
J-PP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 09.05.2004 11:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja J-PP »

Vois hyvinkin täsmätä, nimittäin oireet alkoivat uusien talvikumien vaihdon jälkeen (Continental Viking 2 nastat). Täytyypä kokeilla vahemmilla kiekoilla.
280 CDI
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Luistoesto Väyrysessä renaa

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

J-PP kirjoitti:Elikkäs 300 TD vm 98 oireilee siten, että voimakkaasti kiihytettäessä luistonesto menee päälle vaikka kuivalla asvaltilla ei pitäisi pyörien päästä luistamaan.
Heh :D
Kyllä ne pyörät kuule vaan tyhjää yrittää sutia :wink:

Toinen ongelma voi olla se, että etu- ja takarenkaat ovat eri kokoa.



Edit:
Tähän muuten voisi lisätä, että laita Continentalin kitkarenkaat ettei ihan yhtenään kolmiovalo pala :wink:
Tosin vilkkuu se niilläkin, jos vähänkin on kosteaa ja pedaalia lattiaan tarjoilee.
Viimeksi muokannut Ari66, Ke 03.01.2007 23:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

J-PP kirjoitti:Vois hyvinkin täsmätä, nimittäin oireet alkoivat uusien talvikumien vaihdon jälkeen (Continental Viking 2 nastat). Täytyypä kokeilla vahemmilla kiekoilla.
Sama täällä. Uusilla takakumeilla käsittämättömän liukas (Hakkapeliitta 5). Jossain 1000 km paikkeilla alkoi helpottaan ja nyt 3000 km jälkeen on jo pito kelvollinen. Ihme ilmiö. Veikkaisin, että kyse on nastoista. Kun asettuvat / kuluvat, niin eivät enää luistele asfaltilla niin herkästi. Ehkä lamelleissakin on syynsä.

Kuitenkin nytkin luistonesto vilkuttaa täyskiihdytyksessä kuivalla asfaltilla n. alle 50 km/h ja sateella jossain n. alle 100 km/h. Tämän tulkitsen jo normaaliksi näillä väännöillä (vakio 470 Nm). Laitan luistoneston pois, jos kunnolla meinaa kiihdyttää, eikä ole varsinaisesti liukasta. Kun vauhtia on 50 km/h paikkeilla tai yli, niin ei se enää tolkuttomasti suttaa (paitsi mutkassa ja erikoisen liukkaassa rampissa voipi karata). Paikaltaan tai ihan pikkuvauhdista pitää olla tarkempana, ettei nastat lähde. No joo renkaat kuluu, mutta "kulutuspintahan" on tehty kulutusta varten, eikö? :D Nastat muuten pysyy ihmeen hyvin vaikka vähän revittelee. Pinta vaan hupenee sitten nopeemmin.

Lumella ja jäällä pitää mielestäni normaalisti, sikäli kun niitä on pystynyt kokeileen. :shock:
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Täällä uudet Nokian Rsi:n kitkat vilkutteli valoa vielä 140 vauhissa... Nyt kun 2000-3000 km on ajettu niin alkaa vilkkuminen loppumaan jos 2:s vaihteen jälkeen...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Hakkapeliitta Q ja 300TDT vilkuttelee kuivalla asfaltilla kolmiota aika helposti. Ei käynyt niin kesärenkailla.
Epäilen tuota renkaiden "litistymistä". Ei tuossa 300TDT:ssä nyt niin paljon potkua ole, että sutisi kuivalla asfaltilla 70km/h nopeudessa...
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Rassaaja kirjoitti:Hakkapeliitta Q ja 300TDT vilkuttelee kuivalla asfaltilla kolmiota aika helposti. Ei käynyt niin kesärenkailla.
Epäilen tuota renkaiden "litistymistä". Ei tuossa 300TDT:ssä nyt niin paljon potkua ole, että sutisi kuivalla asfaltilla 70km/h nopeudessa...
Jostain vastaavasta siinä kuitenkin on kyse. Onhan tuossa nyt noin 400nm vääntöä kuitenkin lastutettuna...
Jotakin täytyy tapahtua myös renkaassa kun se kilometrien myötä kuitenkin paranee huomattavasti... Näillä kilometreillä ei kuitenkaan puhuta vielä mistään merkittävästä kulumisestakaan.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

pyhimys kirjoitti:
Rassaaja kirjoitti:Hakkapeliitta Q ja 300TDT vilkuttelee kuivalla asfaltilla kolmiota aika helposti. Ei käynyt niin kesärenkailla.
Epäilen tuota renkaiden "litistymistä". Ei tuossa 300TDT:ssä nyt niin paljon potkua ole, että sutisi kuivalla asfaltilla 70km/h nopeudessa...
Jostain vastaavasta siinä kuitenkin on kyse. Onhan tuossa nyt noin 400nm vääntöä kuitenkin lastutettuna...
Jotakin täytyy tapahtua myös renkaassa kun se kilometrien myötä kuitenkin paranee huomattavasti... Näillä kilometreillä ei kuitenkaan puhuta vielä mistään merkittävästä kulumisestakaan.
Tulispas taas sanottua epäselvästi. Siis tarkoitin, että rengas todellakin menee lyttyyn ja siitä luistoneston virhetoiminta. En edelleenkään usko, että tuo oma rottelo oikeasti sutii kuivalla asfaltilla esim. juuri noilla 50-70km/h nopeuksilla. Éhkä pyhimyksen ja muiden viritetyillä vehkeillä näin tapahtuukin. Itsellä tuo voimananto on ihan tehtaan jäljiltä.

Ajan saatossa rengas kovettuu ja kuluminenkin tietenkin pienentää sitä pehmeyttä, joten ehkä vaiva häviää yhden talven ajon jälkeen.

Alkuperäiselle kysyjälle ehdotan kovaa ajoa ja renkaiden kulumisen odottelua tai renkaiden vaihtoa kovempiin.
Vastaa Viestiin