S124 takaluukun ja -lasin tiivisteen vaihto? SUORITETTU

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14027
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

S124 takaluukun ja -lasin tiivisteen vaihto? SUORITETTU

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onko kellään kokemusta kyseisestä toimenpiteestä?

Hankin jo syksyllä tiivisteen, kun rollo on hangannut tiivisteen reunan tietyltä osaa rikki. Samoin takaluukkua paineella pestessä kiinni olevan rollon päälle valuu jostain kohti vettä, tämä siis takaluukku kiinni :idea: .

Koetin nyhtää tiivistettä irti urastaan, mutta ei hievahtanutkaan. Ovitiivisteethän ovat lähes vain painamalla kiinni, tässä lienee ymmärrettävästi käytetty jotain liimaa. Millä tavalla tuota osaisi käydä irroittamaan, ja millä liimata uusi paikoilleen? Mustalla Sikalla?
Viimeksi muokannut Timo L., Ke 07.11.2007 10:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: S124 takaluukuntiivisteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Itselläkin on samaa vikaa ja uusi tiiviste odottelee paikalleenpanoa. Nyt vain on ollut sen verran kovia pakkasia ja sen myötä kuivia ilmoja, että hanke on jo melkein päässyt unohduksiin. :D

Joku näistä autonpurkajista (olikohan ml65) sanoi, että se on liimalla kiinni ja että ehjänä ei meinaa irti saada. Liiman laadusta ei allekirjoittaneella ole kokemusta. Pitäisiköhän ihan piruuttaa soittaa Veholle ja tiedustella asiaa. Olisivatkohan ne sen verran palvelunhaluisia. :?

Pitää seurata topiksia ja ilmoitella, jos saan jotain lisätietoa.

Jännä ettei WIS:ssäkää mainita asiasta puolta sanaa. Tai sitten en ole tutkinut tarpeeksi tarkkaan.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Takaluukun tiivisteen irroitu ja liimaus

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Tervehdys Minä olen niitä muutamia irroitellut. Seon tosiaan kovin kiinni. ei siinä muuta konstia ole kuin ottaa tällainen ns paskalasta Tai tylsä taltta ja senjälkeen sillä vaan pikkuhiljaa sitä uraa pitkin yhtäaikaa vetää sitä tiivistettä irti ja lastan kanssa ikäänkuin leikkaa auki mutta niin että ei leikkaa
sitä maalia rikki. Kyllä sitä on olemassa sellaita irroitus spreitä joka irroitta tarrat ja vastaavat mutta se on tarkoitettu ammattikäyttöön ja on aika kallista Mutta kyllä se näillä konsteilla lähtee. kun ei hosu kyllä minä olen kolari autoista eräitä tiivisteitä ehjänä irti liimannut saman takaisin

Sitten takaisin laitto.Kontaktiliimalla ei merkillä niin väliä Ensin tiiviste sieltä
luukun ylitse alakulmat paikoileen asetetaan tiviste siihen uran päälle
senjälkeen vaan liimaa noin 20-30 sm pätkissä molempiin pintoihin ja vaan
sinne ura pohjaan saa kyllä vetää reunoihinkin mutta ei tahdo saada tiivistettä paikalleen kun se otta reunoista kiinni. mutta paina se tiiviste märkänä paikkaansa niin se se menee kohdalleen se tuntuu ettei se ota kunnolla vielä kiinni mutta kyllä se siellä urassa pysyy ja ennen kuin olet
kaikki liimannut niin varmasti on kiinni terveisin js lehti
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kiitti vinkistä. :D Jotenkin noin ounastelinkin projektin etenevän.

Mulla taitaakin olla jo purkillinen Tixoa tuolla kaapissa, joten jos sillä kokeilisi töhertää. On sillä ainakin tuo konepellin telttapatja pysynyt vielä kiinni. :D

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14027
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitos neuvosta, kokeillaan!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2271
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....jos vettä vuotaa sisään niin väitän että takalasin tiiviste vuotaa :!:
...esimerkiksi aika usein farkuissa alalaita lasista vuotaa ja vesi menee takaluukun verhoilun takaa alas ja kastelee sen verhoilu "makkaran" joka on verhoilun ja luukun alamuovin yhtymä kohdassa :!: ....ja vuotaa ne ylhäältäkin paine pesussa :!: ....ja pestäessä ei paljon kannatakkaan tiivisteitä paineella rasittaa :!: ....kyllä siellä tiivisteen vieressä olevassa "rännissä" 99% se vesi kulkee ! ....ja mitä rolloon tulee niin tiivisteen voi suojata kätevästi samanlaisella "lätkä erkalla" kun esim. takaoven etuyläkulma on tehtaalla tehty :idea:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14027
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

cuuno kirjoitti::D ....jos vettä vuotaa sisään niin väitän että takalasin tiiviste vuotaa
...esimerkiksi aika usein farkuissa alalaita lasista vuotaa ja vesi menee takaluukun verhoilun takaa alas ja kastelee sen verhoilu "makkaran" joka on verhoilun ja luukun alamuovin yhtymä kohdassa :!: ....ja vuotaa ne ylhäältäkin paine pesussa :!: ....ja pestäessä ei paljon kannatakkaan tiivisteitä paineella rasittaa :!: ....kyllä siellä tiivisteen vieressä olevassa "rännissä" 99% se vesi kulkee ! ....ja mitä rolloon tulee niin tiivisteen voi suojata kätevästi samanlaisella "lätkä erkalla" kun esim. takaoven etuyläkulma on tehtaalla tehty :idea:
No niin, eihän tässä mennytkään kuin reilu puoli vuotta kun urkenin vaihtamaan tiivisteen. Itse asiassa vaihdoin sekä luukun että lasin tiivisteen; cuuno oli jälleen oikeassa.

Luukun tiiviste oli jollain oranssihtavalla liimalla kiinni, ja tiukassa olikin. Kun uusi tiiviste oli tarkoitus laittaa kiinni, revin pihdeillä vanhan tiivisteen rikki ja siitä sitten puulastan kanssa kävin nyhtämään vanhaa irti. Se liima oli melkein vahvempaa kuin itse tiiviste, melkoinen homma ottaa irti mutta lähti se kun ei hötkyile. J.S. Lehdelle kiitokset myös neuvoista. Tästä tiivisteurasta ei löytynyt ruostetta. Uuden tiivisteen laitoin kiinni Cascon Superset-liimalla. RTO-Tuonnista hankittu tiiviste kävi hyvin paikoilleen.

Tässä välissä otin luukusta irti kaikki listat, kun joistakin kohdista niiden alta näkyi maalin alla olevaa kuplaa. Lopputuloksena melkein jokainen listojen kiinnityskohta piti hioa ruosteista puhtaaksi ja maalata. 14 vuotta tekee näköjään tehtävänsä... Lasin irrottamisessa suurin hankaluus oli takalasinpyyhkijän varren irroitus. En tajunnut, kuinka varren alla, akselin ympärillä oleva muovinen pölysuoja on kiinni. WIS:n mukaan vedin ja vedin sitä, mutta ei lähtenyt. Lopulta päädyin rikkomaan suojan ulkoapäin että sain akselin painumaan lasin läpi sisäänpäin. Ihmettelin aiemmin että mitä varten lasin sisäpuolella, akselin tyven ympärillä on rengassokka. No, sehän piti tietysti sisäpuolelta kiinni sitä pölysuojaa... :oops: . Tässäkin toisaalta näkyy aikahyvin tapa, jolla auto on tehty: ei luotettu siihen, että pelkkä takalasinpyyhkimen varsi pitää pölysuojaa paikallaan ja tiiviinä, vaan se varmistettiin vielä sokalla sisältäpäin. Varmasti kallis ratkaisu verrattuna edellä mainittuun.

Takalasi lähti tiivisteineen helposti irti, kampsein puulastalla tiivisteen huulta lasin alareunasta sen verran että sain sormet väliin. Tätä ennen piti irroittaa lasilämmittimen piuhat molemmista reunoista. Ristipääruuvi vaatii toisella puolella poraamista.

Takalasin tiivisteen alta paljastui myös melkolailla kuplia. Ryobia näytin myös niille. Pintakäsittelyn kuivuttua pari vuorokautta päätin asentaa uuden tiivisteen laseineen ja listoineen paikalleen. Foorumin ohjeiden mukaisesti tein ensin paketin lasista, tiivisteestä ja listasta. Originaalitiivisteessä on lasiurassa valmiina jokin musta liima mikä pitää tiivisteen paikallaan (tiiviste maksoi 99 e, KL:ssä olisi ollut 2 vkon toimitusajalla 90 e). Listat eivät meinanneet painua millään uraansa, mutta Mesedesin saippuakonsultaation avulla ne solahtivat sinne kuin itsestään. Saippuaa ei kannata laittaa kuin vähäsen, koska muutoin asennusvaiheessa lista voi tulla ulos urasta.

Naru tiivisteen huulen alle, päät päällekkäin jonkun matkaa ja lasi ns. huulille. Lasi on kyllä helppo asentaa. Kaveri painelee ulkoapäin ja toinen on kontissa vetämässä naruista että tiiviste menee hyvin paikalleen. Lopputulos oli hyvä ensikertalaisille, alakulmista vain tiiviste jäi montulleen eli lista karkasi urastaan. Pihtejä ja puulastaa käyttäen tiiviste saatiin ongituksi paikalleen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin