moottori M111.940

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jokus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu

moottori M111.940

Viesti Kirjoittaja jokus »

Näpertämäni W123 alkaa olla peltitöiden osalta pikkuhiljaa kunnossa,koska kyseessä on puhdas rakentelu/harrastus/terapia-projekti niin moottoripuolen päivitys kiinnostaa.Alkuperäinen M102 2,3 bensamoottori on jo kierrätetty sulattoon ja tarjolla olisi M111.940 koodia kantava 16v moottori jolla on iskutilavuutta 2,0.Alustavat puhelinneuvottelut myyjän kanssa antoivat tietoja että kone on W124 mersusta vuodelta 1994.Onko tuo moottori millä ruiskulla? Muutkin tiedot koneesta kiinnostaa? Lähinnä tuon moottorin "modernius" (huomatkaa ne lainausmerkit) toisi mukavaa lisää 123-mersun pellin alle..
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: moottori M111.940

Viesti Kirjoittaja tomant »

jokus kirjoitti:...tarjolla olisi M111.940 koodia kantava 16v moottori jolla on iskutilavuutta 2,0.Alustavat puhelinneuvottelut myyjän kanssa antoivat tietoja että kone on W124 mersusta vuodelta 1994.Onko tuo moottori millä ruiskulla? Muutkin tiedot koneesta kiinnostaa? Lähinnä tuon moottorin "modernius" (huomatkaa ne lainausmerkit) toisi mukavaa lisää 123-mersun pellin alle..
Koneessa on ollut P-Motronic-järjestelmä (PMS, ei tiettävästi sama kuin naisten PMS ,-), joka on ohjannut sekä polttoaineensyöttöä että sytytystä. PMS ruiskuttaa kahdelle sylinterille samanaikaisesti ja siinä käytetään MAP-anturia paineen mittaamiseen, ei ilmamäärämittaria. Sytytys on hoidettu kahden puolan suorasytytysjärjestelmällä ilman jakajaa. C-sarjan (W202) moottorissa M111.941 on myös käytetty PMS-systeemiä ja esim. Haynesin korjauskirjassa on siitä juttua.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
jokus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu

Viesti Kirjoittaja jokus »

Umpijäinen trukkilava saapui kotiini.Lavalla pitäisi olla em. moottori.Piuhaa,liitintä ja sälää toinen mokoma.Lieneeköhän tästä vielä ääni lähtee. :roll:
W123:n avara konehuone onneksi mahdollistaa releitten ym jemmaamisen jokseenkin tyylikkäästi.Katsellaan.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onnea vaan projektiin, saattaa tulla vielä muutama yksityiskohta pohdittavaksi ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
jokus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu

Viesti Kirjoittaja jokus »

Eilen lunastin 722420 03 143355 koodia kantavan vaihdelaatikon koneen perään.Moottori ja vaihteisto ovat nyt pajan lattialla odottamassa sitä kuuluisaa inspiraatiota.Tosiasia on se että homma on aivan järjetön,ehkä M102 olisi mennyt heittämällä sisään mutta...
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Tämähän on mielenkiintonen rojekti :shock: Ei auta kun toivoa että se inspis tulee moikkaamaan jossain vaiheessa :wink:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
jokus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu

Viesti Kirjoittaja jokus »

Moottoria soviteltu ja soviteltu ja vielä kerran soviteltu.Ensi viikolla käyn tutustumassa W123 mersuun jonka pellin alla on OM601-jospa siitä saisi pieniä vinkkejä..lähinnä vaihteiston tuentaan ynnä kardaaniprobleemaan.

Sähkötyöt siirsin suosiolla ammattimiehelle joka suositteli ruiskun vaihtoa esim. hesteciin..katsellaans. :roll:
jokus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu

Viesti Kirjoittaja jokus »

Työmaan laajuus alkaa pikkuhiljaa selvitä..tuli ehkä oltua yli-innostunut mutta eiköhän se tästä.Kardaanin rakennus ulkoistettu ja moottorin tukemiseen tarvitaan vielä hieman pähkäilyä.Sähköt ovat vaiheessa ja suoraan sanottuna olisi kannatanut sittenkin rempata M102 pellin alle. :cry:
jokus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu

Viesti Kirjoittaja jokus »

Koneistamo hävitti kardaanin,tallin lämmitin oli särkynyt ja johtosarjan tekijä joka vei osan johdoista ei vastaa puhelimeen eikä kukaan tiedä missä hän on.

Motivaatio tätä projektia kohtaa on nolla.Sain jo rojuläjästä pienen tarjouksen johon tällä hetkellä tuntuu että saattaisin takertua.

Nämä nousuhumalassa tehdyt ostokset ja kuningasideat on todella vaikea vetää loppuun,ei voi kun nostaa hattua niille joilta se onnistuu.Eli,tämä projekti taisi saada nolon lopun..
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

harmillista... Mua olis kiinnostanut sama projekti... Tietty jos sinne tosiaan laittaa sen Hestecin tai MS:n niin sillähän pääsis eroon käytännössä kaikesta "tarpeellisesta" elektroniikasta mitä auto on syönyt.

Ainoa ongelma sen jälkeen on se, jos vaihteistokin tarvii jotain älyä. Mutta onko niissä älliä ollenkaan ja eikö M102 vaihelaatikko käy M111 jatkeeksi? Ei vissiin kovin kätevästi?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sergey kirjoitti:harmillista... Mua olis kiinnostanut sama projekti... Tietty jos sinne tosiaan laittaa sen Hestecin tai MS:n niin sillähän pääsis eroon käytännössä kaikesta "tarpeellisesta" elektroniikasta mitä auto on syönyt.

Ainoa ongelma sen jälkeen on se, jos vaihteistokin tarvii jotain älyä. Mutta onko niissä älliä ollenkaan ja eikö M102 vaihelaatikko käy M111 jatkeeksi? Ei vissiin kovin kätevästi?
Eiköhän M102, M103 ja M111 käy sama laatikko, ainakin C-sarjassa on käytetty 722.4-automaattia? Ymmärtääkseni 4- ja 6-sylinterisiin käy keskenään sama 722.4- tai 722.3-laatikko ja V8-koneissa on erilainen kiinnitys laatikkoon.

tomant
Viimeksi muokannut tomant, Ma 18.05.2009 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mä kun tässä oon nyt mielessä pyöritellyt vaikka mitä vaihtoehtoja ton mun uuden tenavan kanssa, ostin siihen jo M102 moottorin yhdellä eurolla... mutta M111 olis mahtava kone 220 versiona w123 tai w201 keulille.

Niin jos nyt vihdoinkion sitten opettelis käyttämään sitä Megaspruuttaa niin tuommoseen yhdistelmään se olis ilmeisesti melko helppo laittaa kun on suuttimet jne jo valmiiksi, joten ei tarvisi mekaanisesti tehdä isoja muutoksia.

Eikö Mega pysty hoitamaan esim sytytyksenkin joten ei tarvis sitäkään vakiosta. Täl hetkellä mulla ei ole käytännössä mitään hajua mitä Megasquirt pystyy tekemään ja mitä olen lueskellut megafoorumia niin ottaa kyllä pikkusen päähän sen lukeminen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sergey kirjoitti:mä kun tässä oon nyt mielessä pyöritellyt vaikka mitä vaihtoehtoja ton mun uuden tenavan kanssa, ostin siihen jo M102 moottorin yhdellä eurolla... mutta M111 olis mahtava kone 220 versiona w123 tai w201 keulille.
Tai 230 kompressorilla ,-)
Sergey kirjoitti:Niin jos nyt vihdoinkion sitten opettelis käyttämään sitä Megaspruuttaa niin tuommoseen yhdistelmään se olis ilmeisesti melko helppo laittaa kun on suuttimet jne jo valmiiksi, joten ei tarvisi mekaanisesti tehdä isoja muutoksia.

Eikö Mega pysty hoitamaan esim sytytyksenkin joten ei tarvis sitäkään vakiosta. Täl hetkellä mulla ei ole käytännössä mitään hajua mitä Megasquirt pystyy tekemään ja mitä olen lueskellut megafoorumia niin ottaa kyllä pikkusen päähän sen lukeminen.
Megasquirt tai mikä tahansa muu kehittyneempi ohjausjärjestelmä voi ohjata sytytystä ja ruiskua. M111:sessä pitäisi olla kaikki anturit, puolat, suuttimet ym. valmiina.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo 230komp oliski kova ilman magneetti ventiiliä! Olis aina ahtoja ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kun sulla on jo tuo 111 niin projektina kun on niin laita vaan megasquirt koska motorissa kaikki valmiina ja eikös joka kylällä ole megaseppiä tai ralliautoilijoita jotka auttavat.Ja tieten opiskelemalla lisää.Mega kuiteskin on helpoimmasta päästä säätää,ja on siinä itse oppiva mahdollisuuskin.Kompurakone taitaa olla kallis ja mites koneen vaihto lupa homma kun tehot nousee yli prosenttien.2litran 111 menis ilman alusta muutosta.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tosiaan tuo 2 litranen on vanhan 2,3 litrasen tehoinen eli mitää ei tarvis tehdä tosiaan senkään puolesta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se ruisku ei oo etes kallis siis MS ja kokoamis sarjalla saa vielä halvemmalla.Ja jos ois tuuri niin joku on jo laittanut kyseisen ruiskun 111 koneelle,koska ecu probleemia ollut monella ja pirun kallis korjattava,siis valmiit kartat vois kopioda ja niin pääsis lähemmäs totuutta.
8tappi 230kone ois hyvä mutta ke-jetti pitäis saada veke,ja 16-vena 111 on ollu minunkin mielessä ja ruisku ois MS.Ei kannata kuunnella pelotus puheita ms:stä lopulta ne saa silti pelaamaan,ainakin minun kaveri piirissä.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tottahan se tuokin on... Ehkä jokupäivä vielä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin