moottori M111.940
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
- Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu
moottori M111.940
Näpertämäni W123 alkaa olla peltitöiden osalta pikkuhiljaa kunnossa,koska kyseessä on puhdas rakentelu/harrastus/terapia-projekti niin moottoripuolen päivitys kiinnostaa.Alkuperäinen M102 2,3 bensamoottori on jo kierrätetty sulattoon ja tarjolla olisi M111.940 koodia kantava 16v moottori jolla on iskutilavuutta 2,0.Alustavat puhelinneuvottelut myyjän kanssa antoivat tietoja että kone on W124 mersusta vuodelta 1994.Onko tuo moottori millä ruiskulla? Muutkin tiedot koneesta kiinnostaa? Lähinnä tuon moottorin "modernius" (huomatkaa ne lainausmerkit) toisi mukavaa lisää 123-mersun pellin alle..
Re: moottori M111.940
Koneessa on ollut P-Motronic-järjestelmä (PMS, ei tiettävästi sama kuin naisten PMS ,-), joka on ohjannut sekä polttoaineensyöttöä että sytytystä. PMS ruiskuttaa kahdelle sylinterille samanaikaisesti ja siinä käytetään MAP-anturia paineen mittaamiseen, ei ilmamäärämittaria. Sytytys on hoidettu kahden puolan suorasytytysjärjestelmällä ilman jakajaa. C-sarjan (W202) moottorissa M111.941 on myös käytetty PMS-systeemiä ja esim. Haynesin korjauskirjassa on siitä juttua.jokus kirjoitti:...tarjolla olisi M111.940 koodia kantava 16v moottori jolla on iskutilavuutta 2,0.Alustavat puhelinneuvottelut myyjän kanssa antoivat tietoja että kone on W124 mersusta vuodelta 1994.Onko tuo moottori millä ruiskulla? Muutkin tiedot koneesta kiinnostaa? Lähinnä tuon moottorin "modernius" (huomatkaa ne lainausmerkit) toisi mukavaa lisää 123-mersun pellin alle..
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Onnea vaan projektiin, saattaa tulla vielä muutama yksityiskohta pohdittavaksi ,-)
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
- Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu
Moottoria soviteltu ja soviteltu ja vielä kerran soviteltu.Ensi viikolla käyn tutustumassa W123 mersuun jonka pellin alla on OM601-jospa siitä saisi pieniä vinkkejä..lähinnä vaihteiston tuentaan ynnä kardaaniprobleemaan.
Sähkötyöt siirsin suosiolla ammattimiehelle joka suositteli ruiskun vaihtoa esim. hesteciin..katsellaans.
Sähkötyöt siirsin suosiolla ammattimiehelle joka suositteli ruiskun vaihtoa esim. hesteciin..katsellaans.

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
- Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu
Koneistamo hävitti kardaanin,tallin lämmitin oli särkynyt ja johtosarjan tekijä joka vei osan johdoista ei vastaa puhelimeen eikä kukaan tiedä missä hän on.
Motivaatio tätä projektia kohtaa on nolla.Sain jo rojuläjästä pienen tarjouksen johon tällä hetkellä tuntuu että saattaisin takertua.
Nämä nousuhumalassa tehdyt ostokset ja kuningasideat on todella vaikea vetää loppuun,ei voi kun nostaa hattua niille joilta se onnistuu.Eli,tämä projekti taisi saada nolon lopun..
Motivaatio tätä projektia kohtaa on nolla.Sain jo rojuläjästä pienen tarjouksen johon tällä hetkellä tuntuu että saattaisin takertua.
Nämä nousuhumalassa tehdyt ostokset ja kuningasideat on todella vaikea vetää loppuun,ei voi kun nostaa hattua niille joilta se onnistuu.Eli,tämä projekti taisi saada nolon lopun..
harmillista... Mua olis kiinnostanut sama projekti... Tietty jos sinne tosiaan laittaa sen Hestecin tai MS:n niin sillähän pääsis eroon käytännössä kaikesta "tarpeellisesta" elektroniikasta mitä auto on syönyt.
Ainoa ongelma sen jälkeen on se, jos vaihteistokin tarvii jotain älyä. Mutta onko niissä älliä ollenkaan ja eikö M102 vaihelaatikko käy M111 jatkeeksi? Ei vissiin kovin kätevästi?
Ainoa ongelma sen jälkeen on se, jos vaihteistokin tarvii jotain älyä. Mutta onko niissä älliä ollenkaan ja eikö M102 vaihelaatikko käy M111 jatkeeksi? Ei vissiin kovin kätevästi?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Eiköhän M102, M103 ja M111 käy sama laatikko, ainakin C-sarjassa on käytetty 722.4-automaattia? Ymmärtääkseni 4- ja 6-sylinterisiin käy keskenään sama 722.4- tai 722.3-laatikko ja V8-koneissa on erilainen kiinnitys laatikkoon.Sergey kirjoitti:harmillista... Mua olis kiinnostanut sama projekti... Tietty jos sinne tosiaan laittaa sen Hestecin tai MS:n niin sillähän pääsis eroon käytännössä kaikesta "tarpeellisesta" elektroniikasta mitä auto on syönyt.
Ainoa ongelma sen jälkeen on se, jos vaihteistokin tarvii jotain älyä. Mutta onko niissä älliä ollenkaan ja eikö M102 vaihelaatikko käy M111 jatkeeksi? Ei vissiin kovin kätevästi?
tomant
Viimeksi muokannut tomant, Ma 18.05.2009 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
mä kun tässä oon nyt mielessä pyöritellyt vaikka mitä vaihtoehtoja ton mun uuden tenavan kanssa, ostin siihen jo M102 moottorin yhdellä eurolla... mutta M111 olis mahtava kone 220 versiona w123 tai w201 keulille.
Niin jos nyt vihdoinkion sitten opettelis käyttämään sitä Megaspruuttaa niin tuommoseen yhdistelmään se olis ilmeisesti melko helppo laittaa kun on suuttimet jne jo valmiiksi, joten ei tarvisi mekaanisesti tehdä isoja muutoksia.
Eikö Mega pysty hoitamaan esim sytytyksenkin joten ei tarvis sitäkään vakiosta. Täl hetkellä mulla ei ole käytännössä mitään hajua mitä Megasquirt pystyy tekemään ja mitä olen lueskellut megafoorumia niin ottaa kyllä pikkusen päähän sen lukeminen.
Niin jos nyt vihdoinkion sitten opettelis käyttämään sitä Megaspruuttaa niin tuommoseen yhdistelmään se olis ilmeisesti melko helppo laittaa kun on suuttimet jne jo valmiiksi, joten ei tarvisi mekaanisesti tehdä isoja muutoksia.
Eikö Mega pysty hoitamaan esim sytytyksenkin joten ei tarvis sitäkään vakiosta. Täl hetkellä mulla ei ole käytännössä mitään hajua mitä Megasquirt pystyy tekemään ja mitä olen lueskellut megafoorumia niin ottaa kyllä pikkusen päähän sen lukeminen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Tai 230 kompressorilla ,-)Sergey kirjoitti:mä kun tässä oon nyt mielessä pyöritellyt vaikka mitä vaihtoehtoja ton mun uuden tenavan kanssa, ostin siihen jo M102 moottorin yhdellä eurolla... mutta M111 olis mahtava kone 220 versiona w123 tai w201 keulille.
Megasquirt tai mikä tahansa muu kehittyneempi ohjausjärjestelmä voi ohjata sytytystä ja ruiskua. M111:sessä pitäisi olla kaikki anturit, puolat, suuttimet ym. valmiina.Sergey kirjoitti:Niin jos nyt vihdoinkion sitten opettelis käyttämään sitä Megaspruuttaa niin tuommoseen yhdistelmään se olis ilmeisesti melko helppo laittaa kun on suuttimet jne jo valmiiksi, joten ei tarvisi mekaanisesti tehdä isoja muutoksia.
Eikö Mega pysty hoitamaan esim sytytyksenkin joten ei tarvis sitäkään vakiosta. Täl hetkellä mulla ei ole käytännössä mitään hajua mitä Megasquirt pystyy tekemään ja mitä olen lueskellut megafoorumia niin ottaa kyllä pikkusen päähän sen lukeminen.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kun sulla on jo tuo 111 niin projektina kun on niin laita vaan megasquirt koska motorissa kaikki valmiina ja eikös joka kylällä ole megaseppiä tai ralliautoilijoita jotka auttavat.Ja tieten opiskelemalla lisää.Mega kuiteskin on helpoimmasta päästä säätää,ja on siinä itse oppiva mahdollisuuskin.Kompurakone taitaa olla kallis ja mites koneen vaihto lupa homma kun tehot nousee yli prosenttien.2litran 111 menis ilman alusta muutosta.
Se ruisku ei oo etes kallis siis MS ja kokoamis sarjalla saa vielä halvemmalla.Ja jos ois tuuri niin joku on jo laittanut kyseisen ruiskun 111 koneelle,koska ecu probleemia ollut monella ja pirun kallis korjattava,siis valmiit kartat vois kopioda ja niin pääsis lähemmäs totuutta.
8tappi 230kone ois hyvä mutta ke-jetti pitäis saada veke,ja 16-vena 111 on ollu minunkin mielessä ja ruisku ois MS.Ei kannata kuunnella pelotus puheita ms:stä lopulta ne saa silti pelaamaan,ainakin minun kaveri piirissä.
8tappi 230kone ois hyvä mutta ke-jetti pitäis saada veke,ja 16-vena 111 on ollu minunkin mielessä ja ruisku ois MS.Ei kannata kuunnella pelotus puheita ms:stä lopulta ne saa silti pelaamaan,ainakin minun kaveri piirissä.