S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaihto?

Viesti Kirjoittaja illinois »

vanhan viestin kertausta.

Lisätääs nyt vaihto-ohje kun parikin kyselyä tullut.

Tarvittavat työkalut & vermeet
-suojalasit
-hallitunkki
-pukit auton alle 2 st
- 17 mm hylsy + väännin
- 10 mm kiintolenkki/piippu-avain/hylsy + väännin
- 11 mm kiintolenkki pienempää paineputkea varten
- 17 mm kiintolenkki (tai jos jumissa niin hyvälaatuinen jakari) isompaa paineputkea varten
-teräsharja
-ruosteenirrotusspray
-ruosteenesto/suoja spray
- öljyastia (kuten moottoriöljynvaihdossa)
-puhtaita rättejä reilusti
- puhdistusspray (CRC Bräkleen/ Quickleen tmv)
- uutta hydrauliöljyä (KL myy Fuchs:ia) ainakin 1 ltr. Mieluiten 2.
- uusi suodatin hydrauliöljysäiliöön esim.MB *A002 184 5501
- hydrauliikan tiivistysnestette esim.Wurth Tuote n:o 089 3545 050 (lila)

Pari päivää ennen harjaa ison ja pienen paineputken juurta puhtaaksi auton alla ja ruiskuta ruosteenirroitusspraytä muhimaan. Autoa ei tarvi välttämättä nostaa tässä vaiheessa ilmaan.Mahtuu kyllä takarenkaan takaa kurottamaan. Lisäksi spraytä voi ruiskuttaa paineakun kiinnitysmuttereiden juureen (3 kpl)

Kun vaihtoaika koittaa

1. Nosta auto turvallisesti pukeille
2. Rengas pois
3. ruosteenirroitusspraytä lisää ja pyyhi mutterin kanta puhtaaksi.
4. samalla kannattaa pyyhkiä isompia hiekkakasoja/likaa paineakun liittimien läheisyydestä ja lokasuojan sisäpinnoilta ko.paikassa. Puhtaus tässä tärkeää ennen irroitusta.
5.Suojalasit päähän

6. Irroita VAROVASTI jompi kumpi letkuista löysälle, vati alle.
Jos ei heti irtoa niin älä yritä väkisin. Lisää ruosteensuojaspraytä ja koita nytkyttää tai aavistus kireämmälle ja sitten uusi irroitus löysemmälle. Maltti on tässä valttia.

Huom. Kun metalliletku irtoaa niin saattaa ampua kurat silmille eli suojaa vaikka takatuenta jarruineen pyyhinrätillä ja käytä niitä suojalaseja.

7. Kun letkut irti harjaa kierteen puhtaaksi, pudista päät ja kääri puhdas rätinpala irtopään ympärille.

8. Nyt voit avata konepeiton ja ottaa hydraulipurkin esille. Varaa rättejä säiliön ympärille. Nesteen lisääminen ja/tai suodattimen vaihto hiukan nolosti suunniteltu tässä mutta onnistuu helposti kunhan et öljyä koko keulaa...no ainakin ruosteenestokäsittely tulisi samalla tehtyä.

9. Jos haluat vaihtaa nestettä samalla niin voit startata auton (huolehdi tallin tuuletuksesta), pumpun imupää kiinni säiliössä ja vahdit ettei pääse haukkaamaan ilmaa (ei toki vaarallista).Auton käydessä lorottaa hitaasti hydrauliöljyä niistä irroitetuista metalliputkista paineakun vieressä.
Voit välillä lisätä nestettä säiliöön mutta sammuta auton täytön ajaksi ellet täytä hydraulisäiliön öljytikun rei`ästä.

10. Sitten vaan uudet paineakut takaisin ja poistat ne suojatulpat vasta kun akku paikallaan. Huom!
- älä kiristä niitä 3 kiinnitysruuvia ihan kireälle ennen kuin metalliputket (iso &pieni) on kunnolla jengoillaan. Pientä säätövaraa on paineakun kiinnistysreikien avulla mahdollista tehdä.

- putsattuihin kierteisiin laitoin pienen tipan em. hydrauliikan tiivistysnestettä. Oli niissä alunperinkin jokin "lukite" tmv.

- kun ruuvaat putket kiinni, kiristä mutta älä missään tapauksessa liian lujaan, äläkä nuljaa mutterin kantaa.Eli jos syttyy se legendaarinen "vielä vähän" päässäsi niin älä vaan kiristä enää.

11. Kun akku/akut vaihdettu niin voi samalla vaihtaa sen hydrauliöljysäiliön imuputkessa olevan suodattimen.

12. Laita auto käyntiin ja katso pitääkö liitoksesi

13. Jos ok, niin ruosteensuojasprayaa joka mutteri ja kanta joka suunnassa.

14. Joudut todennäköisesti lisäämään säiliöön hydrauliöljyä 0,5..1 ltr ensi vaiheessa. Ajele autolla muutama km ja sammuta. Todennäköisesti joudut lisäämään vielä ainakin 0,5 ltr lisää.

15. Jos auton takapää muuten kunnossa niin ihastu kun huomaat miten se takapään tasonsäätö/vaimennus oikein toimikaan kun lähti tehtaalta.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaihto?

Viesti Kirjoittaja oheimala »

No VOIHAN LIMETIN, siinäpä tuli ohje suoraan "for dummies" :D

KIITOS!
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
sv22
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa

Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaihto?

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Lisätarkennusta tähän aiheeseen, tällainen projekti olis nyt kuukauden sisään tehtävä:

Tarviiko paineensäätöyksiköstä availla ilmausruuvia (jos tarvitsee, missä moinen mokkelo sijaitsee)?
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaihto?

Viesti Kirjoittaja sompio »

Tähän 10 v vanhaan sv22:n eittämään kysymykseen ilmauksen tarpeesta ei ole kukaan vastannut. Itseä aihe kiinnostaa koska usin omaan väykkyyn säätimeltä paineakuille menevät linjat. Yksi putki petti tienpäällä ja pumppu puhalsi pöntön tyhjäksi.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Vastaa Viestiin