W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja valotus »

Tieto lisää tuskaa... joten otetaas vähän takaisin. Löysin nimittäin vihdoin kaavion tuolle Wabcon kompuralle, tosin Audi A8 version, mutta käytännössä sama laite on kuitenkin kyseessä.

Eli sieltä löytyy kuin löytyykin paluuilman kierrätys kuivaimen kautta. Todettakoon kuitenkin heti, että sen toiminta vaatisi käytännössä 100% hyötysuhteen, eli täysin sama kosteus jonka kuivain erottaa tulevasta ilmasta siirtyisi takaisin poistuvaan ilmaan. Jos ja kun tämä ei toteudu, kertyy kuivaimeen kosteutta kunnes se toimii enemmänkin ilmankostuttimena. Omasta käytännön kokemuksesta siis -04 mallin kuivain oli aivan läpimärkä sisuskaluiltaan, vaikka se valmistajan mukaan on "huoltovapaa".

Tässä siis Audin kompura, joka on sama Wabco jota Mersun lisäksi käyttävät ainakin BMW, Jaguar, Range/Land-Rover, VW ja Porsche.

Kuva

Vuokaavio kyseiselle laitteelle on seuraavanlainen:

Kuva

Ja lataus/purkuvaiheiden toiminnat:

Kuva

Eli kaavion mukaan purkuvaiheessa solenoidiventtiili (5) päästää jousilta tulevan paineen avaamaan varoventtiilin (6), joka näin toimii myös takaisinkierrätyksen poistoventtiilinä. Tuo meni itseltäni aluksi täysin ohi, kun ajattelin sen avautuvan ainoastaan kompressorin mahdollisesta ylipaineesta.

Enää pähkäilytti, että mitä kautta poistoilma sitten tulee kuivaimeen ja mistä poistuu sieltä, mutta tuollahan se vastaus onkin aikaisemmin ottamassani kuvassa:

Kuva

Kuivainpatruunapurkin pohjallahan on kaksi takaiskuventtiiliä, joiden vastakappaleet näkyvät tuolla kuivainkammion pohjalla. Vasemmanpuoleinen on korkeapaineen jousiin päästävä venttiili (3a) ja oikeanpuoleinen takaisin tulevan ilman rasiaan päästävä venttiili (3b). Nähtävästi poistoilma siis tulee oikeanpuoleisesta kulkien rasian läpi ja kiertää sitten keskiputken kautta patruunan ja kammion väliin, josta sille on kammion pohjalla poistokanava varoventtiilille. Se näyttäisi olevan kuvassa noiden kahden aukon välissä, lähempänä vasemmanpuoleista.

Mutta edelleenkin suosittelen viimeistään talviaikaisten ongelmien ilmaantuessa avaamaan kuivaimen ja tarkistamaan että se toimii niin kuin pitääkin. Rakeiden uunikuivauksen jälkeen kompura toimii sen osalta jälleen kuin uutena ja männänrenkaan vaihdon jälkeen vielä paremmin. Tämän kompuran rakennehan on niin primitiivinen, että mäntä on kiinteästi kiertokangessa ilman männäntappia ja se kallistellessaan kuluttaa ajan mittaan männänrengasta huomattavasti enemmän kuin jos mäntä liikkuisi täysin sylinterin suuntaisesti.

EDIT: Täydennetäänpä vielä tätä esseetä sellaisellakin toteamuksella, että varsinkin jousipalkeessa oleva ilmavuoto viimeistään sössii tuon kuivaimen automaattisen regeneroinnin idean. Eli silloin kosteaa ilmaa menee määrällisesti enemmän kuivaimen läpi kuin mitä rakeita kuivaavaa tulee takaisin.
Viimeksi muokannut valotus, Ke 26.02.2014 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Niin se huolto vapaus on vähän samalainen kuin
Automaati laatikossa(öljyn vaihdon sijaan vaihdetaan laatiko tai tässä tapauksessa kompura)
Yksi syy minkä takia huoltokirjalla ei ole edes vessaparin virkaa
Jos huolto ohjelmaa on noudatettu(yleensähän ei edes siinä olevia hommia ole tehty vaikka ovat rastiruutuun laitettaneet
Esim Lähes poikeuksetta avainpesä luukussa niin jumissa että avain ei sinne mene edes piikaus konella...kun menee
Jonnekin korpeen autelemaan akun tyhjenyttyä)

E:klonks konsernin kulkimista tiedä mutta ainkin mersun kompurassa on paineen laskuventiili
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

valotus kirjoitti: Ti 25.02.2014 23:27 Tieto lisää tuskaa... joten otetaas vähän takaisin. Löysin nimittäin vihdoin kaavion tuolle Wabcon kompuralle, tosin Audi A8 version, mutta käytännössä sama laite on kuitenkin kyseessä.

Eli sieltä löytyy kuin löytyykin paluuilman kierrätys kuivaimen kautta. Todettakoon kuitenkin heti, että sen toiminta vaatisi käytännössä 100% hyötysuhteen, eli täysin sama kosteus jonka kuivain erottaa tulevasta ilmasta siirtyisi takaisin poistuvaan ilmaan. Jos ja kun tämä ei toteudu, kertyy kuivaimeen kosteutta kunnes se toimii enemmänkin ilmankostuttimena. Omasta käytännön kokemuksesta siis -04 mallin kuivain oli aivan läpimärkä sisuskaluiltaan, vaikka se valmistajan mukaan on "huoltovapaa".

Tässä siis Audin kompura, joka on sama Wabco jota Mersun lisäksi käyttävät ainakin BMW, Jaguar, Range/Land-Rover, VW ja Porsche.

Kuva

Vuokaavio kyseiselle laitteelle on seuraavanlainen:

Kuva

Ja lataus/purkuvaiheiden toiminnat:

Kuva

Eli kaavion mukaan purkuvaiheessa solenoidiventtiili (5) päästää jousilta tulevan paineen avaamaan varoventtiilin (6), joka näin toimii myös takaisinkierrätyksen poistoventtiilinä. Tuo meni itseltäni aluksi täysin ohi, kun ajattelin sen avautuvan ainoastaan kompressorin mahdollisesta ylipaineesta.

Enää pähkäilytti, että mitä kautta poistoilma sitten tulee kuivaimeen ja mistä poistuu sieltä, mutta tuollahan se vastaus onkin aikaisemmin ottamassani kuvassa:

Kuva

Kuivainpatruunapurkin pohjallahan on kaksi takaiskuventtiiliä, joiden vastakappaleet näkyvät tuolla kuivainkammion pohjalla. Vasemmanpuoleinen on korkeapaineen jousiin päästävä venttiili (3a) ja oikeanpuoleinen takaisin tulevan ilman rasiaan päästävä venttiili (3b). Nähtävästi poistoilma siis tulee oikeanpuoleisesta kulkien rasian läpi ja kiertää sitten keskiputken kautta patruunan ja kammion väliin, josta sille on kammion pohjalla poistokanava varoventtiilille. Se näyttäisi olevan kuvassa noiden kahden aukon välissä, lähempänä vasemmanpuoleista.

Mutta edelleenkin suosittelen viimeistään talviaikaisten ongelmien ilmaantuessa avaamaan kuivaimen ja tarkistamaan että se toimii niin kuin pitääkin. Rakeiden uunikuivauksen jälkeen kompura toimii sen osalta jälleen kuin uutena ja männänrenkaan vaihdon jälkeen vielä paremmin. Tämän kompuran rakennehan on niin primitiivinen, että mäntä on kiinteästi kiertokangessa ilman männäntappia ja se kallistellessaan kuluttaa ajan mittaan männänrengasta huomattavasti enemmän kuin jos mäntä liikkuisi täysin sylinterin suuntaisesti.

EDIT: Täydennetäänpä vielä tätä esseetä sellaisellakin toteamuksella, että varsinkin jousipalkeessa oleva ilmavuoto viimeistään sössii tuon kuivaimen automaattisen regeneroinnin idean. Eli silloin kosteaa ilmaa menee määrällisesti enemmän kuivaimen läpi kuin mitä rakeita kuivaavaa tulee takaisin.
Hyvä jos saisit päiviteltyä kuvat takaisin toimimaan :D itsellä juuri tulossa tämä sama homma.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Nicole_Turtiainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 11.08.2021 08:16

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja Nicole_Turtiainen »

Mielestäni Daimlerilta olisi ollut hyvä veto tarjota neloskoneisiin S211 rautajousia vakiona ja halukkaat olisi saanut airmaticin niihinkin lisävarusteena. Eihän se ilman kuormaa ajettuna ole yhtä mukava, kuin ilmajousitettu, mutta ei kuitenkaan mitään sellaista, minkä kanssa ei voisi elää. Eipä ne kuormat niin paljon raskaampia ole, sedaniin verrattuna, että sitä voitaisiin pitäää välttämättömyytenä(hinnat alk malleissa). Käytettynä nuo voisi olla haluttuja(joka Mersua ei tietenkään kiinnosta), kun jousien uusimiseen ei tarvitse upottaa auton hintaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja dealer »

Rautajouset olisivat ihan OK 211 farkkuun taakse, jos niiden kanssa olisi samanlainen tasonsäätö kuin vanhemmissa E-sarjalaisissa.
Valmistajan ei kuitenkaan tarvitse miettiä saako jotain osaa alle auton hinnan tarvikkeenakaan siinä vaiheessa kun auton hinta on vajonnut viiteensataan euroon.
wiimax.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja epk »

höpo höpö, kuulostaa jo ihan tojota kuskin rienauksilta, että myytäisiin tähdellistä E-farkkua ilmantasonsäätöä :lol: Perus farkun tasonsäädön korjauskustannukset pysyneet suhteellisen saman -80 luvulta asti (oli sitten ilmalla tai hydraulinen) joten ei sitä mihinkään kannata muutella sen takia just että siihen tonnin pommiin maksaa toinen tonni se korjata.

Ajelkoot muun merkkiset farkut perse alhaalla jatkossakin, ostaa sellaisen jos sillä kyydillä kerran ei ole niin väliä :wave:
S.S.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: To 13.01.2011 20:32

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja S.S.S »

epk kirjoitti: Pe 16.09.2022 15:55 Ajelkoot muun merkkiset farkut perse alhaalla jatkossakin, ostaa sellaisen jos sillä kyydillä kerran ei ole niin väliä :wave:
:thumbup: Tätä olen itsekin ihmetelly, että ensin ostetaan mersu ja sitten muutetaan se ominaisuuksiltaan muuksi (~huonommaksi). Eikö se olisi kuitenkin helpompi ja varmasti halvempi ostaa suoraan jonkun muun merkkinen kulkine? Pakkoko se on mersulla ajaa... Ostaa farmari Volvon, jonka takapenkille voi istua vain yksi aikuinen ilman perän niiausta! :think:
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Vastaa Viestiin