E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin säätöä
Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
Kumit kuuleemma ok. Mistähän voisi johtua että tuntuu kuin laatikko pitää vaihdettä vähän liian pitkään päällä. Samaisessa laatikossa myös valillä pieni potku 1 - 2 vaihdossa. Tuo "jyrinä" siis tuntuu vain noin 50km/h vauhdissa, muuten tuntuu pelaavan ok. Mites tähän hommaan liittyy se paljon puhuttu johdinlevy, jos se ei pelaa kunnolla mitkä oireet?
Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
Myöskin liian pieni ilmamassa-arvo vaikuttaa vaihto-ohjelmaan kyseisellä tavalla.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
Ilmeisesti tarkoitat että käyttää liian suurta vaihdetta,eli jos ajat 50km/h kierrokset 1100 eli päällä liian suuri vaihde. 320CDI kyllä vetelee tuolla 1100kierroksella ihan mukavasti,eikä siinä mitään vikaa ole jos 200CDI,jaksaa vedellä nuin pienilla kierroksilla! (ehkä kannattaisi laittaa 220CDI ohjelma niin tehot ja vääntö paranisi)kaahonen kirjoitti:Onkohan ominaisuus vai vikaa jossain, eli vm 2004 5-lovinen automaatti, muutama viikko sitten vaihdettu öljyt huuhtelemalla. Samalla vaihdettu KYB, tiivisteet, suodatin ja se pitokehässäkkä. Vaihteet vaihtuu ok, mutta mielestäni vaihde pysyy liian pienellä. Eli kun ajan kaupungissa n. 50km/h on kierrokset vain vähän yli 1100rpm ja kuullostaa sille kuin pykälässä olisi liian pieni vaihde? Toki jos polkasee kaasua niin vaihde vaihtuu pienemmälle. Siis onkohan kyse normaalista toiminnasta vai voisiko vika olla siinä että kone on 200cdi? Vai voisko moottorin/voimansiirron tukikumit olla lopussa?
Olen ajanut samanikäisellä C220cdi:llä siinä kierrokset abaut samat tuolla vauhdilla mutta jotenkin nätimmin menee.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
Juu softattu on, ei kyse olekkaan siitä ettei jaksa vetää.jussilampi kirjoitti:Ilmeisesti tarkoitat että käyttää liian suurta vaihdetta,eli jos ajat 50km/h kierrokset 1100 eli päällä liian suuri vaihde. 320CDI kyllä vetelee tuolla 1100kierroksella ihan mukavasti,eikä siinä mitään vikaa ole jos 200CDI,jaksaa vedellä nuin pienilla kierroksilla! (ehkä kannattaisi laittaa 220CDI ohjelma niin tehot ja vääntö paranisi)kaahonen kirjoitti:Onkohan ominaisuus vai vikaa jossain, eli vm 2004 5-lovinen automaatti, muutama viikko sitten vaihdettu öljyt huuhtelemalla. Samalla vaihdettu KYB, tiivisteet, suodatin ja se pitokehässäkkä. Vaihteet vaihtuu ok, mutta mielestäni vaihde pysyy liian pienellä. Eli kun ajan kaupungissa n. 50km/h on kierrokset vain vähän yli 1100rpm ja kuullostaa sille kuin pykälässä olisi liian pieni vaihde? Toki jos polkasee kaasua niin vaihde vaihtuu pienemmälle. Siis onkohan kyse normaalista toiminnasta vai voisiko vika olla siinä että kone on 200cdi? Vai voisko moottorin/voimansiirron tukikumit olla lopussa?
Olen ajanut samanikäisellä C220cdi:llä siinä kierrokset abaut samat tuolla vauhdilla mutta jotenkin nätimmin menee.
Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
Pitäskö tämän näkyä vikamuistissa? Auto kuitenkin liikku tosi hyvin, kiitos tuikun softauksen. Vikamuistissa ei ollut mitää tähän viittaavaa.Kumipää kirjoitti:Myöskin liian pieni ilmamassa-arvo vaikuttaa vaihto-ohjelmaan kyseisellä tavalla.
Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
Mites oireilee jos on liian vähän öljyä laatikossa? Ajattelin lähinnä tuota potkua 1 - 2 vaihdossa ja jos ois kyse liian vähästä öljystä voisko tehdä tuon ettei vaihda "ajoissa" pienemmälle?
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
kaahonen kirjoitti:Mites oireilee jos on liian vähän öljyä laatikossa? Ajattelin lähinnä tuota potkua 1 - 2 vaihdossa ja jos ois kyse liian vähästä öljystä voisko tehdä tuon ettei vaihda "ajoissa" pienemmälle?
Vaihteisto kyllä pian huomaa Tuikun lisäämän väännön, ja on normaalia että sievässä ajossa käyttää isoa vaihdetta, miksi tuo 1100kierroksella ajelu sua vaivaa,jos moitteetta vetelee,niin kaikki ok ja kulutus on pieni!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
Lastutuksesta on jo jonkin aikaa. Ei tuo paha ole mutta fiilis on vähän sama kuin manuaalilla ajaa liian isolla vaihteella.jussilampi kirjoitti:kaahonen kirjoitti:Mites oireilee jos on liian vähän öljyä laatikossa? Ajattelin lähinnä tuota potkua 1 - 2 vaihdossa ja jos ois kyse liian vähästä öljystä voisko tehdä tuon ettei vaihda "ajoissa" pienemmälle?
Vaihteisto kyllä pian huomaa Tuikun lisäämän väännön, ja on normaalia että sievässä ajossa käyttää isoa vaihdetta, miksi tuo 1100kierroksella ajelu sua vaivaa,jos moitteetta vetelee,niin kaikki ok ja kulutus on pieni!
Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
Ei se laskenut arvo välttämättä näy vikamuistissa ollenkaan, kun mittarilta jotain kuitenkin tulee.kaahonen kirjoitti:Pitäskö tämän näkyä vikamuistissa? Auto kuitenkin liikku tosi hyvin, kiitos tuikun softauksen. Vikamuistissa ei ollut mitää tähän viittaavaa.Kumipää kirjoitti:Myöskin liian pieni ilmamassa-arvo vaikuttaa vaihto-ohjelmaan kyseisellä tavalla.
Mittausarvoista kannattaa tsekata tuokin, eihän siellä tarvi olla kuin hiukan vuotoa jossain.
tällainen tapaus on sattunut vastaan, mutta en väitä että se olisi sinun autossa, mahdollista kylläkin.
Jos ominaisuus on tullut pikkuhiljaa, niin ei se virisofta sieltä itekseen muutu, jotain mekaanista vikaa on.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
siis kumpaan suuntaan 1-2 vaihdossakaahonen kirjoitti:Mites oireilee jos on liian vähän öljyä laatikossa? Ajattelin lähinnä tuota potkua 1 - 2 vaihdossa ja jos ois kyse liian vähästä öljystä voisko tehdä tuon ettei vaihda "ajoissa" pienemmälle?
vai ajoissa pienemälle
jos oireita on vaan jollain lämmöillä niin öljyt tarkistaa,
onko varmaa että pitää liian isoa vaihdetta päällä
eikä likaa turbinlukitusta päällä
tuolla aiemin kuviltu vaiva sopii siihen hyvin ja lisäksi näytävät menevän ihmisiltä sekaisin liian isovaihde/turbinlukitus
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
Tuikkuhan kiristää turbiinilukkoa ohjelmoinnissa, ihan tarkoituksella.
Minusta, ja monen muun mielestä, on hyvä juttu.
Ota mieheen yhteyttä, jos haluat kys. ominaisuutta muuttaa, tai kysy häneltä mielipidettä ainakin?
Minusta, ja monen muun mielestä, on hyvä juttu.
Ota mieheen yhteyttä, jos haluat kys. ominaisuutta muuttaa, tai kysy häneltä mielipidettä ainakin?
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
kaahonen kirjoitti:Lastutuksesta on jo jonkin aikaa. Ei tuo paha ole mutta fiilis on vähän sama kuin manuaalilla ajaa liian isolla vaihteella.jussilampi kirjoitti:kaahonen kirjoitti:Mites oireilee jos on liian vähän öljyä laatikossa? Ajattelin lähinnä tuota potkua 1 - 2 vaihdossa ja jos ois kyse liian vähästä öljystä voisko tehdä tuon ettei vaihda "ajoissa" pienemmälle?
Vaihteisto kyllä pian huomaa Tuikun lisäämän väännön, ja on normaalia että sievässä ajossa käyttää isoa vaihdetta, miksi tuo 1100kierroksella ajelu sua vaivaa,jos moitteetta vetelee,niin kaikki ok ja kulutus on pieni!
Kyllähän sähkölaatikko kun vääntö ohjelmoinnissa nousee 200cdi:ssäkin sinne 400 höyteille,tunnistaa väännön nousun ja lisäksi kun ohjelmoinnissa vähennetään Turbiinin luistoa,kulkee auto nöyrästi pienillä kierroksilla kun pintakaasulla ajelee,joskin heti kiihdytyksessä vaihtaa pienemmälle ja vähennetyn turbiiniluiston takia myös kiihtyy ja tuntuu selvä potku ykköseltä kakkoselle,mutta silloin täytyy antaa jo kenkääkin!
(Ei tuo paha mutta fiilis on semmoinen) Ei varmaan ihan fiiliksen takia kannata ruveta vaihteistovikaa etsimään! Itsellä Sprintterissä sama laatikko ja käytännössä sama kone käyttäytyy ihan samallailla,ja myös E350CDI eli pintakaasulla menee tosi pienillä kiekoilla 66km/h 1000kierroksella ja 100km/h 1500jengaa! Yksi vanha taksimies on myös sitä mieltä, että auto käyttää liian isoa vaihdetta ja siirtelee kepistä aina pienempää. Silloin on jo sama siirtyä manuaali vaihteistoon,jos ei luota mersun automaatin valintoihin.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
Juu saattaa olla näin. Tuo "potku" 1 - 2 on mielestäni kyllä jokin vika kun se tulee ihan normaalissa kiihdytyksessä, siis ykkösellä luistaen liikeelle ja sitten töks kakkonen ja siitä hienosti luistaen kolmoselle ja eteen päin. Mielenkiintoista on se että tuo potku ei tule reippaammassa kiihdytyksessä sillon kierrokset on yli 2500. Eli siis kun vaihto tapahtuu alle 2000 tulee joskus pieni putku kun luistoa ei tapahdu vaihdossa kuten muissa vaihdoissa.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
Siis "potkua" ei tule ja muukin vaihtamin menee hyvinkaahonen kirjoitti:Juu saattaa olla näin. Tuo "potku" 1 - 2 on mielestäni kyllä jokin vika kun se tulee ihan normaalissa kiihdytyksessä, siis ykkösellä luistaen liikeelle ja sitten töks kakkonen ja siitä hienosti luistaen kolmoselle ja eteen päin. Mielenkiintoista on se että tuo potku ei tule reippaammassa kiihdytyksessä sillon kierrokset on yli 2500. Eli siis kun vaihto tapahtuu alle 2000 tulee joskus pieni putku kun luistoa ei tapahdu vaihdossa kuten muissa vaihdoissa.
Kun kiihdyttä "täysillä"
Jos näin niin syy siihen on turbiinin liika lukituminen
E: mikä ei johdu ohjelmasta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
No joo siis näin välillä, oire ei ole jatkuva. Nätimmin vaihteet vaihtuu kun kiihdyttää reippaammin, normikiihdytyksellä saa varmimmin tuon potkun aikaan, tosin on se mielestäni joskus reippaassa kiiihdytyksessäkin sen potkun tehnyt.CDI203 kirjoitti:Siis "potkua" ei tule ja muukin vaihtamin menee hyvinkaahonen kirjoitti:Juu saattaa olla näin. Tuo "potku" 1 - 2 on mielestäni kyllä jokin vika kun se tulee ihan normaalissa kiihdytyksessä, siis ykkösellä luistaen liikeelle ja sitten töks kakkonen ja siitä hienosti luistaen kolmoselle ja eteen päin. Mielenkiintoista on se että tuo potku ei tule reippaammassa kiihdytyksessä sillon kierrokset on yli 2500. Eli siis kun vaihto tapahtuu alle 2000 tulee joskus pieni putku kun luistoa ei tapahdu vaihdossa kuten muissa vaihdoissa.
Kun kiihdyttä "täysillä"
Jos näin niin syy siihen on turbiinin liika lukituminen
E: mikä ei johdu ohjelmasta
Mikä osa säätää tuota luistoa vaihteen vaihdon aikana?
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
kaahonen kirjoitti:No joo siis näin välillä, oire ei ole jatkuva. Nätimmin vaihteet vaihtuu kun kiihdyttää reippaammin, normikiihdytyksellä saa varmimmin tuon potkun aikaan, tosin on se mielestäni joskus reippaassa kiiihdytyksessäkin sen potkun tehnyt.CDI203 kirjoitti:Siis "potkua" ei tule ja muukin vaihtamin menee hyvinkaahonen kirjoitti:Juu saattaa olla näin. Tuo "potku" 1 - 2 on mielestäni kyllä jokin vika kun se tulee ihan normaalissa kiihdytyksessä, siis ykkösellä luistaen liikeelle ja sitten töks kakkonen ja siitä hienosti luistaen kolmoselle ja eteen päin. Mielenkiintoista on se että tuo potku ei tule reippaammassa kiihdytyksessä sillon kierrokset on yli 2500. Eli siis kun vaihto tapahtuu alle 2000 tulee joskus pieni putku kun luistoa ei tapahdu vaihdossa kuten muissa vaihdoissa.
Kun kiihdyttä "täysillä"
Jos näin niin syy siihen on turbiinin liika lukituminen
E: mikä ei johdu ohjelmasta
Mikä osa säätää tuota luistoa vaihteen vaihdon aikana?
Mahdollisesti ohjelmoinnissa myös vähennetty turbiinin luistoa,kannattaa kysyä Tuikulta! Voihan sitä luistoa ohjelmasta lisätä jos niin haluat. Itse en kyllä tykkää semmoisesta kuminauha vaihteistosta, niinkuin jenkkiautoissa! Turbiini lukitus puottaa myös polttoaineen kulutusta huomattavasti.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
tuolla tais olla mainittu että oire ei ole jatkuva niin ohjelmasta muutamallajussilampi kirjoitti:kaahonen kirjoitti:No joo siis näin välillä, oire ei ole jatkuva. Nätimmin vaihteet vaihtuu kun kiihdyttää reippaammin, normikiihdytyksellä saa varmimmin tuon potkun aikaan, tosin on se mielestäni joskus reippaassa kiiihdytyksessäkin sen potkun tehnyt.CDI203 kirjoitti:Siis "potkua" ei tule ja muukin vaihtamin menee hyvinkaahonen kirjoitti:Juu saattaa olla näin. Tuo "potku" 1 - 2 on mielestäni kyllä jokin vika kun se tulee ihan normaalissa kiihdytyksessä, siis ykkösellä luistaen liikeelle ja sitten töks kakkonen ja siitä hienosti luistaen kolmoselle ja eteen päin. Mielenkiintoista on se että tuo potku ei tule reippaammassa kiihdytyksessä sillon kierrokset on yli 2500. Eli siis kun vaihto tapahtuu alle 2000 tulee joskus pieni putku kun luistoa ei tapahdu vaihdossa kuten muissa vaihdoissa.
Kun kiihdyttä "täysillä"
Jos näin niin syy siihen on turbiinin liika lukituminen
E: mikä ei johdu ohjelmasta
Mikä osa säätää tuota luistoa vaihteen vaihdon aikana?
Mahdollisesti ohjelmoinnissa myös vähennetty turbiinin luistoa,kannattaa kysyä Tuikulta! Voihan sitä luistoa ohjelmasta lisätä jos niin haluat. Itse en kyllä tykkää semmoisesta kuminauha vaihteistosta, niinkuin jenkkiautoissa! Turbiini lukitus puottaa myös polttoaineen kulutusta huomattavasti.
voi tulla onkelmaksi että homma kääntyy toisin päin
eli jos nyt "pitää" toisinaan likaa niin sitten luistaa toisinaan liikka
(ohjelma kun ei itseskseen muuttuile)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
Sinänsä tuikun softa ei muuttanut mitään tämän oireen suhteen. Potku/nykäisy oli jo ennen softausta. Potku on ehkä vähän liian kärkevä kuvaus, nykäisy kuvaa ehkä paremmin tuota tapahtumaa.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?
Kuten tuli tuolla jokunen viesti aiemmin kirjoiteltua niinkaahonen kirjoitti:Sinänsä tuikun softa ei muuttanut mitään tämän oireen suhteen. Potku/nykäisy oli jo ennen softausta. Potku on ehkä vähän liian kärkevä kuvaus, nykäisy kuvaa ehkä paremmin tuota tapahtumaa.
ei johdu ohjelmasta
E: tarkenus siis ei johdu moottorin ohjauksen (ECU:un) ohjelmasta,
pieni mahdolisuus on että johtuis vaihteston ohjauksen (TCU:un) ohjelmasta,
mutta se on tosi pieni kuvailulla oireilla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä
Nyt pari päivää ajellut ja havainnot seuraavia:
1-2 vaihdossa pieni nykäisy, havaittavissa perstuntumalla ja kierrosmittarista, välillä voimakkaampi välillä ei huomaa. Pari kertaa sama nykäisy myös liikkeelle lähdössä, tämä vain kun kiihdyttää rivakammin. Muuten kaikki vaihdot menee nätisti.
Tänään ajoin myös c-koppasella 220cdi tomaatilla ja tuntuu ettei siinä luista liikkeelle lähdössä niin paljon kuin omassa. C-koppasessa ei tunnu nykäisyä 1 - 2 vaihdossa.
1-2 vaihdossa pieni nykäisy, havaittavissa perstuntumalla ja kierrosmittarista, välillä voimakkaampi välillä ei huomaa. Pari kertaa sama nykäisy myös liikkeelle lähdössä, tämä vain kun kiihdyttää rivakammin. Muuten kaikki vaihdot menee nätisti.
Tänään ajoin myös c-koppasella 220cdi tomaatilla ja tuntuu ettei siinä luista liikkeelle lähdössä niin paljon kuin omassa. C-koppasessa ei tunnu nykäisyä 1 - 2 vaihdossa.
Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä
Öljyn määrä tarkistettu, ok. Lisähavainto se että s- asennossa toimii yllättävän hyvin. Nykäisyä ei tunnu, mistähän tämä johtuu? C-asentossa kunnon nykäisi 1-2 vaihdossa, mutta s-asennossa kaikki ok.
Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä
Eikö se rikkinäinen vapaakytkin tee tuon 1->2 nykäisyn?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä
Kannattaa ajella ja odotella todellista vikaa, eikä arvuutella olemattomia ,siihen voi mennä kyllä vuosiakin, mutten voi muuta neuvoa antaa!kaahonen kirjoitti:Öljyn määrä tarkistettu, ok. Lisähavainto se että s- asennossa toimii yllättävän hyvin. Nykäisyä ei tunnu, mistähän tämä johtuu? C-asentossa kunnon nykäisi 1-2 vaihdossa, mutta s-asennossa kaikki ok.
Yks kaveri sano mikä tuossa kolisee,asiatuntija sano että mersun moottori!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä
Tässä on vinha peräjussilampi kirjoitti:Kannattaa ajella ja odotella todellista vikaa, eikä arvuutella olemattomia ,siihen voi mennä kyllä vuosiakin, mutten voi muuta neuvoa antaa!kaahonen kirjoitti:Öljyn määrä tarkistettu, ok. Lisähavainto se että s- asennossa toimii yllättävän hyvin. Nykäisyä ei tunnu, mistähän tämä johtuu? C-asentossa kunnon nykäisi 1-2 vaihdossa, mutta s-asennossa kaikki ok.
Yks kaveri sano mikä tuossa kolisee,asiatuntija sano että mersun moottori!

Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä
Joo,mielenkiinnolla seuraan viestiketjun kulkua.... Itsellä -07 215 cdi sprintteri(211tkm) työnnetty ja oireet "kaamosen " tyyliset. Vaihto 1-2 ylöspäin potkaisee joskus,turbiinin lukitus tarttuu liian hanakasti kiinni täristäen 4-5 vaihdossa ja bonuksena täydenkaasun kiihdytys/kova vääntömomentti aiheuttaa 4-5 vaihdossa joskus vaihteen puottamisen takaisin 4.vaihteelle ja vikatilan(ei ahtoja) .Meno jatkuu normaalisti nostamalla kaasu täysin ylös ja taas painamalla normisti kaasua. Ja huom! ei jätä mitään vikakoodia, ainakaan Starilla etsittynä! No ,kaikki normaali tehty,venttiilipöytä puhdistettu pariin kertaan , kyb vaihdettu kahdesti,4 ja 5 vaihteen solenoidit vaihtettu ja aina avatessa vaihdettu pistokeläpivienti,suodin ja öljyt.Ainoa vikakoodi löytyy lootasta, "momentin muuntimen kiinteäksi lukituskytkimen voiman tarve liian suuri" ,numeroa muista.Nollaaminen poistaa tärinän joka palaa epämääräisen ajan kuluessa. Venttiilipöytä/hydr.lohko remppaa? Myös tuo ilmamäärämittari mahdollisuus kiinnostaa...Vaivaa ollut 2 vuotta/75 tkm joten osaan kyllä elää ko. ongelman kanssa!
Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä
Nyt pari viikkoa ajellut messuilla kun firman pari ollut remontissa ja havainnot seuraavat:
C-asennossa välillä tuntuu nykäisy 1 - 2 vaihdossa, muuten vaihdot ok. Joskus, vain pari kertaa kun antoi kunnolla kenkää pieni nykäisy tuntuu myös liikkeelle lähdössä. Tuo liian isolla vaihteella ajo ei oikeastaan havaittavissa tässä tilassa.
S-asennossa 1 - 2 vaihto paljon miellyttävämpi, mutta joskus nykäisy tuntuu. Sellainen havainto että välillä tuntuu että vaihde pysyy aivan liian pitkään päällä, perstuntumalla moottorin kierrokset käy alle tyhjäkäynnin ja pieni ravistus.
C-asennossa välillä tuntuu nykäisy 1 - 2 vaihdossa, muuten vaihdot ok. Joskus, vain pari kertaa kun antoi kunnolla kenkää pieni nykäisy tuntuu myös liikkeelle lähdössä. Tuo liian isolla vaihteella ajo ei oikeastaan havaittavissa tässä tilassa.
S-asennossa 1 - 2 vaihto paljon miellyttävämpi, mutta joskus nykäisy tuntuu. Sellainen havainto että välillä tuntuu että vaihde pysyy aivan liian pitkään päällä, perstuntumalla moottorin kierrokset käy alle tyhjäkäynnin ja pieni ravistus.
Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä
Osaako joku kertoa tästä lisää? Mitä tuo vapaa kytkin tekee?S202 kirjoitti:Eikö se rikkinäinen vapaakytkin tee tuon 1->2 nykäisyn?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä
Mm Salli luiston toiseen suuntaankaahonen kirjoitti: Osaako joku kertoa tästä lisää? Mitä tuo vapaa kytkin tekee?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä
Vapaakytkimet voivat tehdä tota, mutta pääsääntöisesti alkupään 5-loviset (ennen 2000) ovat niitä.kaahonen kirjoitti:Osaako joku kertoa tästä lisää? Mitä tuo vapaa kytkin tekee?S202 kirjoitti:Eikö se rikkinäinen vapaakytkin tee tuon 1->2 nykäisyn?
Vapaakytkintä voi epäillä myöhemmissä malleissa kahdesta syystä:
Laatikko on luistamalla poltettu,
tai laatikolla on ajettu huonolla pidolla yli 400000km.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä
Pienen vedon voisin lyödä, että 1-2 vaihdon nykäisy johtuu riittävän paljon kuluneesta järjestelmäpaineen venttiilistä.
Luistiventtiili kuluu laihasta päästä ja vuotaa K-sarjan kytkimiin "hukkapaineen", josta johtuen kytkentäpaine oppii virheellisesti.
1. vaihteella järjestelmäpaineen laihan pään toisella otsapinnalla (sama pinta = K-sarjan kytkimet) ei saa olla painetta.
Kun vaihde vaihtuu 2. vaihteelle, niin kytkentäpaine alkaa kasvaa järjestelmäpaineen toisella otsapinnalla ja K-sarjan kytkimillä samalla nostaen järjestelmäpaineen korkeampaan painealueeseen.
Kun tämän vuotavan järjestelmäpaineen laiha pää vuotaa hukkapaineen k-sarjan kytkimille, niin 1-2 vaihdon yhteydessä ohjainlaite oppii, ettei kytkentä painetta tarvitsekkaan nostaa (kun siellä on jo paine) ja tällöin se jättää modulointipaineen virheellisesti liian korkeaksi (virheellisestä hukkapaineesta johtuen).
Tästä eripurasta...
Liian pieni kytkentäpaine 1-2 ja liian korkea modulointipaine syndroomasta johtuu, että vaihteen vaihdot venyvät liian korkealle kierrosluvulle ja vaihteen vaihto siirtyy eteenpäin vasta kun kikkailee kaasupolkimella.
Onhan siellä HY:ssä muitakin paikkoja, josta kytkentäpaine oppii virheellisesti ja vaihteen ylimenot Overlapilla toimii väärin.
Uusi / korjattu HY korjaa kaikki ongelmat.
Nykyään, kun korjatun HY:n saa euroopasta noin 500E hintaan, niin ei kauhean kauaa kannata etsiä vikaa muualta.
Sama kulunut HY vikana holkkin Sprintterissä.
Tosin Sprinttereissä menee persplaneetan rattaiden päätyprikkoja murskaksi.
Sen havaitsee kurkkaamalla öljypohjaan, josko siellä olisi messinkimujua.
Luistiventtiili kuluu laihasta päästä ja vuotaa K-sarjan kytkimiin "hukkapaineen", josta johtuen kytkentäpaine oppii virheellisesti.
1. vaihteella järjestelmäpaineen laihan pään toisella otsapinnalla (sama pinta = K-sarjan kytkimet) ei saa olla painetta.
Kun vaihde vaihtuu 2. vaihteelle, niin kytkentäpaine alkaa kasvaa järjestelmäpaineen toisella otsapinnalla ja K-sarjan kytkimillä samalla nostaen järjestelmäpaineen korkeampaan painealueeseen.
Kun tämän vuotavan järjestelmäpaineen laiha pää vuotaa hukkapaineen k-sarjan kytkimille, niin 1-2 vaihdon yhteydessä ohjainlaite oppii, ettei kytkentä painetta tarvitsekkaan nostaa (kun siellä on jo paine) ja tällöin se jättää modulointipaineen virheellisesti liian korkeaksi (virheellisestä hukkapaineesta johtuen).
Tästä eripurasta...
Liian pieni kytkentäpaine 1-2 ja liian korkea modulointipaine syndroomasta johtuu, että vaihteen vaihdot venyvät liian korkealle kierrosluvulle ja vaihteen vaihto siirtyy eteenpäin vasta kun kikkailee kaasupolkimella.
Onhan siellä HY:ssä muitakin paikkoja, josta kytkentäpaine oppii virheellisesti ja vaihteen ylimenot Overlapilla toimii väärin.
Uusi / korjattu HY korjaa kaikki ongelmat.
Nykyään, kun korjatun HY:n saa euroopasta noin 500E hintaan, niin ei kauhean kauaa kannata etsiä vikaa muualta.
Sama kulunut HY vikana holkkin Sprintterissä.
Tosin Sprinttereissä menee persplaneetan rattaiden päätyprikkoja murskaksi.
Sen havaitsee kurkkaamalla öljypohjaan, josko siellä olisi messinkimujua.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57