E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin säätöä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

Kumit kuuleemma ok. Mistähän voisi johtua että tuntuu kuin laatikko pitää vaihdettä vähän liian pitkään päällä. Samaisessa laatikossa myös valillä pieni potku 1 - 2 vaihdossa. Tuo "jyrinä" siis tuntuu vain noin 50km/h vauhdissa, muuten tuntuu pelaavan ok. Mites tähän hommaan liittyy se paljon puhuttu johdinlevy, jos se ei pelaa kunnolla mitkä oireet?
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Myöskin liian pieni ilmamassa-arvo vaikuttaa vaihto-ohjelmaan kyseisellä tavalla.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

kaahonen kirjoitti:Onkohan ominaisuus vai vikaa jossain, eli vm 2004 5-lovinen automaatti, muutama viikko sitten vaihdettu öljyt huuhtelemalla. Samalla vaihdettu KYB, tiivisteet, suodatin ja se pitokehässäkkä. Vaihteet vaihtuu ok, mutta mielestäni vaihde pysyy liian pienellä. Eli kun ajan kaupungissa n. 50km/h on kierrokset vain vähän yli 1100rpm ja kuullostaa sille kuin pykälässä olisi liian pieni vaihde? Toki jos polkasee kaasua niin vaihde vaihtuu pienemmälle. Siis onkohan kyse normaalista toiminnasta vai voisiko vika olla siinä että kone on 200cdi? Vai voisko moottorin/voimansiirron tukikumit olla lopussa?
Olen ajanut samanikäisellä C220cdi:llä siinä kierrokset abaut samat tuolla vauhdilla mutta jotenkin nätimmin menee.
Ilmeisesti tarkoitat että käyttää liian suurta vaihdetta,eli jos ajat 50km/h kierrokset 1100 eli päällä liian suuri vaihde. 320CDI kyllä vetelee tuolla 1100kierroksella ihan mukavasti,eikä siinä mitään vikaa ole jos 200CDI,jaksaa vedellä nuin pienilla kierroksilla! (ehkä kannattaisi laittaa 220CDI ohjelma niin tehot ja vääntö paranisi)
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

jussilampi kirjoitti:
kaahonen kirjoitti:Onkohan ominaisuus vai vikaa jossain, eli vm 2004 5-lovinen automaatti, muutama viikko sitten vaihdettu öljyt huuhtelemalla. Samalla vaihdettu KYB, tiivisteet, suodatin ja se pitokehässäkkä. Vaihteet vaihtuu ok, mutta mielestäni vaihde pysyy liian pienellä. Eli kun ajan kaupungissa n. 50km/h on kierrokset vain vähän yli 1100rpm ja kuullostaa sille kuin pykälässä olisi liian pieni vaihde? Toki jos polkasee kaasua niin vaihde vaihtuu pienemmälle. Siis onkohan kyse normaalista toiminnasta vai voisiko vika olla siinä että kone on 200cdi? Vai voisko moottorin/voimansiirron tukikumit olla lopussa?
Olen ajanut samanikäisellä C220cdi:llä siinä kierrokset abaut samat tuolla vauhdilla mutta jotenkin nätimmin menee.
Ilmeisesti tarkoitat että käyttää liian suurta vaihdetta,eli jos ajat 50km/h kierrokset 1100 eli päällä liian suuri vaihde. 320CDI kyllä vetelee tuolla 1100kierroksella ihan mukavasti,eikä siinä mitään vikaa ole jos 200CDI,jaksaa vedellä nuin pienilla kierroksilla! (ehkä kannattaisi laittaa 220CDI ohjelma niin tehot ja vääntö paranisi)
Juu softattu on, ei kyse olekkaan siitä ettei jaksa vetää.
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

Kumipää kirjoitti:Myöskin liian pieni ilmamassa-arvo vaikuttaa vaihto-ohjelmaan kyseisellä tavalla.
Pitäskö tämän näkyä vikamuistissa? Auto kuitenkin liikku tosi hyvin, kiitos tuikun softauksen. Vikamuistissa ei ollut mitää tähän viittaavaa.
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

Mites oireilee jos on liian vähän öljyä laatikossa? Ajattelin lähinnä tuota potkua 1 - 2 vaihdossa ja jos ois kyse liian vähästä öljystä voisko tehdä tuon ettei vaihda "ajoissa" pienemmälle?
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

kaahonen kirjoitti:Mites oireilee jos on liian vähän öljyä laatikossa? Ajattelin lähinnä tuota potkua 1 - 2 vaihdossa ja jos ois kyse liian vähästä öljystä voisko tehdä tuon ettei vaihda "ajoissa" pienemmälle?

Vaihteisto kyllä pian huomaa Tuikun lisäämän väännön, ja on normaalia että sievässä ajossa käyttää isoa vaihdetta, miksi tuo 1100kierroksella ajelu sua vaivaa,jos moitteetta vetelee,niin kaikki ok ja kulutus on pieni!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

jussilampi kirjoitti:
kaahonen kirjoitti:Mites oireilee jos on liian vähän öljyä laatikossa? Ajattelin lähinnä tuota potkua 1 - 2 vaihdossa ja jos ois kyse liian vähästä öljystä voisko tehdä tuon ettei vaihda "ajoissa" pienemmälle?

Vaihteisto kyllä pian huomaa Tuikun lisäämän väännön, ja on normaalia että sievässä ajossa käyttää isoa vaihdetta, miksi tuo 1100kierroksella ajelu sua vaivaa,jos moitteetta vetelee,niin kaikki ok ja kulutus on pieni!
Lastutuksesta on jo jonkin aikaa. Ei tuo paha ole mutta fiilis on vähän sama kuin manuaalilla ajaa liian isolla vaihteella.
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

kaahonen kirjoitti:
Kumipää kirjoitti:Myöskin liian pieni ilmamassa-arvo vaikuttaa vaihto-ohjelmaan kyseisellä tavalla.
Pitäskö tämän näkyä vikamuistissa? Auto kuitenkin liikku tosi hyvin, kiitos tuikun softauksen. Vikamuistissa ei ollut mitää tähän viittaavaa.
Ei se laskenut arvo välttämättä näy vikamuistissa ollenkaan, kun mittarilta jotain kuitenkin tulee.
Mittausarvoista kannattaa tsekata tuokin, eihän siellä tarvi olla kuin hiukan vuotoa jossain.

tällainen tapaus on sattunut vastaan, mutta en väitä että se olisi sinun autossa, mahdollista kylläkin.
Jos ominaisuus on tullut pikkuhiljaa, niin ei se virisofta sieltä itekseen muutu, jotain mekaanista vikaa on.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

kaahonen kirjoitti:Mites oireilee jos on liian vähän öljyä laatikossa? Ajattelin lähinnä tuota potkua 1 - 2 vaihdossa ja jos ois kyse liian vähästä öljystä voisko tehdä tuon ettei vaihda "ajoissa" pienemmälle?
siis kumpaan suuntaan 1-2 vaihdossa
vai ajoissa pienemälle

jos oireita on vaan jollain lämmöillä niin öljyt tarkistaa,

onko varmaa että pitää liian isoa vaihdetta päällä
eikä likaa turbinlukitusta päällä
tuolla aiemin kuviltu vaiva sopii siihen hyvin ja lisäksi näytävät menevän ihmisiltä sekaisin liian isovaihde/turbinlukitus
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1239
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Tuikkuhan kiristää turbiinilukkoa ohjelmoinnissa, ihan tarkoituksella.
Minusta, ja monen muun mielestä, on hyvä juttu.
Ota mieheen yhteyttä, jos haluat kys. ominaisuutta muuttaa, tai kysy häneltä mielipidettä ainakin?
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

kaahonen kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:
kaahonen kirjoitti:Mites oireilee jos on liian vähän öljyä laatikossa? Ajattelin lähinnä tuota potkua 1 - 2 vaihdossa ja jos ois kyse liian vähästä öljystä voisko tehdä tuon ettei vaihda "ajoissa" pienemmälle?

Vaihteisto kyllä pian huomaa Tuikun lisäämän väännön, ja on normaalia että sievässä ajossa käyttää isoa vaihdetta, miksi tuo 1100kierroksella ajelu sua vaivaa,jos moitteetta vetelee,niin kaikki ok ja kulutus on pieni!
Lastutuksesta on jo jonkin aikaa. Ei tuo paha ole mutta fiilis on vähän sama kuin manuaalilla ajaa liian isolla vaihteella.

Kyllähän sähkölaatikko kun vääntö ohjelmoinnissa nousee 200cdi:ssäkin sinne 400 höyteille,tunnistaa väännön nousun ja lisäksi kun ohjelmoinnissa vähennetään Turbiinin luistoa,kulkee auto nöyrästi pienillä kierroksilla kun pintakaasulla ajelee,joskin heti kiihdytyksessä vaihtaa pienemmälle ja vähennetyn turbiiniluiston takia myös kiihtyy ja tuntuu selvä potku ykköseltä kakkoselle,mutta silloin täytyy antaa jo kenkääkin!
(Ei tuo paha mutta fiilis on semmoinen) Ei varmaan ihan fiiliksen takia kannata ruveta vaihteistovikaa etsimään! Itsellä Sprintterissä sama laatikko ja käytännössä sama kone käyttäytyy ihan samallailla,ja myös E350CDI eli pintakaasulla menee tosi pienillä kiekoilla 66km/h 1000kierroksella ja 100km/h 1500jengaa! Yksi vanha taksimies on myös sitä mieltä, että auto käyttää liian isoa vaihdetta ja siirtelee kepistä aina pienempää. Silloin on jo sama siirtyä manuaali vaihteistoon,jos ei luota mersun automaatin valintoihin.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

Juu saattaa olla näin. Tuo "potku" 1 - 2 on mielestäni kyllä jokin vika kun se tulee ihan normaalissa kiihdytyksessä, siis ykkösellä luistaen liikeelle ja sitten töks kakkonen ja siitä hienosti luistaen kolmoselle ja eteen päin. Mielenkiintoista on se että tuo potku ei tule reippaammassa kiihdytyksessä sillon kierrokset on yli 2500. Eli siis kun vaihto tapahtuu alle 2000 tulee joskus pieni putku kun luistoa ei tapahdu vaihdossa kuten muissa vaihdoissa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

kaahonen kirjoitti:Juu saattaa olla näin. Tuo "potku" 1 - 2 on mielestäni kyllä jokin vika kun se tulee ihan normaalissa kiihdytyksessä, siis ykkösellä luistaen liikeelle ja sitten töks kakkonen ja siitä hienosti luistaen kolmoselle ja eteen päin. Mielenkiintoista on se että tuo potku ei tule reippaammassa kiihdytyksessä sillon kierrokset on yli 2500. Eli siis kun vaihto tapahtuu alle 2000 tulee joskus pieni putku kun luistoa ei tapahdu vaihdossa kuten muissa vaihdoissa.
Siis "potkua" ei tule ja muukin vaihtamin menee hyvin
Kun kiihdyttä "täysillä"
Jos näin niin syy siihen on turbiinin liika lukituminen

E: mikä ei johdu ohjelmasta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

CDI203 kirjoitti:
kaahonen kirjoitti:Juu saattaa olla näin. Tuo "potku" 1 - 2 on mielestäni kyllä jokin vika kun se tulee ihan normaalissa kiihdytyksessä, siis ykkösellä luistaen liikeelle ja sitten töks kakkonen ja siitä hienosti luistaen kolmoselle ja eteen päin. Mielenkiintoista on se että tuo potku ei tule reippaammassa kiihdytyksessä sillon kierrokset on yli 2500. Eli siis kun vaihto tapahtuu alle 2000 tulee joskus pieni putku kun luistoa ei tapahdu vaihdossa kuten muissa vaihdoissa.
Siis "potkua" ei tule ja muukin vaihtamin menee hyvin
Kun kiihdyttä "täysillä"
Jos näin niin syy siihen on turbiinin liika lukituminen

E: mikä ei johdu ohjelmasta
No joo siis näin välillä, oire ei ole jatkuva. Nätimmin vaihteet vaihtuu kun kiihdyttää reippaammin, normikiihdytyksellä saa varmimmin tuon potkun aikaan, tosin on se mielestäni joskus reippaassa kiiihdytyksessäkin sen potkun tehnyt.

Mikä osa säätää tuota luistoa vaihteen vaihdon aikana?
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

kaahonen kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
kaahonen kirjoitti:Juu saattaa olla näin. Tuo "potku" 1 - 2 on mielestäni kyllä jokin vika kun se tulee ihan normaalissa kiihdytyksessä, siis ykkösellä luistaen liikeelle ja sitten töks kakkonen ja siitä hienosti luistaen kolmoselle ja eteen päin. Mielenkiintoista on se että tuo potku ei tule reippaammassa kiihdytyksessä sillon kierrokset on yli 2500. Eli siis kun vaihto tapahtuu alle 2000 tulee joskus pieni putku kun luistoa ei tapahdu vaihdossa kuten muissa vaihdoissa.
Siis "potkua" ei tule ja muukin vaihtamin menee hyvin
Kun kiihdyttä "täysillä"
Jos näin niin syy siihen on turbiinin liika lukituminen

E: mikä ei johdu ohjelmasta
No joo siis näin välillä, oire ei ole jatkuva. Nätimmin vaihteet vaihtuu kun kiihdyttää reippaammin, normikiihdytyksellä saa varmimmin tuon potkun aikaan, tosin on se mielestäni joskus reippaassa kiiihdytyksessäkin sen potkun tehnyt.

Mikä osa säätää tuota luistoa vaihteen vaihdon aikana?

Mahdollisesti ohjelmoinnissa myös vähennetty turbiinin luistoa,kannattaa kysyä Tuikulta! Voihan sitä luistoa ohjelmasta lisätä jos niin haluat. Itse en kyllä tykkää semmoisesta kuminauha vaihteistosta, niinkuin jenkkiautoissa! Turbiini lukitus puottaa myös polttoaineen kulutusta huomattavasti.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jussilampi kirjoitti:
kaahonen kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
kaahonen kirjoitti:Juu saattaa olla näin. Tuo "potku" 1 - 2 on mielestäni kyllä jokin vika kun se tulee ihan normaalissa kiihdytyksessä, siis ykkösellä luistaen liikeelle ja sitten töks kakkonen ja siitä hienosti luistaen kolmoselle ja eteen päin. Mielenkiintoista on se että tuo potku ei tule reippaammassa kiihdytyksessä sillon kierrokset on yli 2500. Eli siis kun vaihto tapahtuu alle 2000 tulee joskus pieni putku kun luistoa ei tapahdu vaihdossa kuten muissa vaihdoissa.
Siis "potkua" ei tule ja muukin vaihtamin menee hyvin
Kun kiihdyttä "täysillä"
Jos näin niin syy siihen on turbiinin liika lukituminen

E: mikä ei johdu ohjelmasta
No joo siis näin välillä, oire ei ole jatkuva. Nätimmin vaihteet vaihtuu kun kiihdyttää reippaammin, normikiihdytyksellä saa varmimmin tuon potkun aikaan, tosin on se mielestäni joskus reippaassa kiiihdytyksessäkin sen potkun tehnyt.

Mikä osa säätää tuota luistoa vaihteen vaihdon aikana?

Mahdollisesti ohjelmoinnissa myös vähennetty turbiinin luistoa,kannattaa kysyä Tuikulta! Voihan sitä luistoa ohjelmasta lisätä jos niin haluat. Itse en kyllä tykkää semmoisesta kuminauha vaihteistosta, niinkuin jenkkiautoissa! Turbiini lukitus puottaa myös polttoaineen kulutusta huomattavasti.
tuolla tais olla mainittu että oire ei ole jatkuva niin ohjelmasta muutamalla
voi tulla onkelmaksi että homma kääntyy toisin päin
eli jos nyt "pitää" toisinaan likaa niin sitten luistaa toisinaan liikka
(ohjelma kun ei itseskseen muuttuile)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

Sinänsä tuikun softa ei muuttanut mitään tämän oireen suhteen. Potku/nykäisy oli jo ennen softausta. Potku on ehkä vähän liian kärkevä kuvaus, nykäisy kuvaa ehkä paremmin tuota tapahtumaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

kaahonen kirjoitti:Sinänsä tuikun softa ei muuttanut mitään tämän oireen suhteen. Potku/nykäisy oli jo ennen softausta. Potku on ehkä vähän liian kärkevä kuvaus, nykäisy kuvaa ehkä paremmin tuota tapahtumaa.
Kuten tuli tuolla jokunen viesti aiemmin kirjoiteltua niin
ei johdu ohjelmasta

E: tarkenus siis ei johdu moottorin ohjauksen (ECU:un) ohjelmasta,

pieni mahdolisuus on että johtuis vaihteston ohjauksen (TCU:un) ohjelmasta,
mutta se on tosi pieni kuvailulla oireilla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

Nyt pari päivää ajellut ja havainnot seuraavia:
1-2 vaihdossa pieni nykäisy, havaittavissa perstuntumalla ja kierrosmittarista, välillä voimakkaampi välillä ei huomaa. Pari kertaa sama nykäisy myös liikkeelle lähdössä, tämä vain kun kiihdyttää rivakammin. Muuten kaikki vaihdot menee nätisti.
Tänään ajoin myös c-koppasella 220cdi tomaatilla ja tuntuu ettei siinä luista liikkeelle lähdössä niin paljon kuin omassa. C-koppasessa ei tunnu nykäisyä 1 - 2 vaihdossa.
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

Öljyn määrä tarkistettu, ok. Lisähavainto se että s- asennossa toimii yllättävän hyvin. Nykäisyä ei tunnu, mistähän tämä johtuu? C-asentossa kunnon nykäisi 1-2 vaihdossa, mutta s-asennossa kaikki ok.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5495
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikö se rikkinäinen vapaakytkin tee tuon 1->2 nykäisyn?
S124 300TE
W124 300D
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

kaahonen kirjoitti:Öljyn määrä tarkistettu, ok. Lisähavainto se että s- asennossa toimii yllättävän hyvin. Nykäisyä ei tunnu, mistähän tämä johtuu? C-asentossa kunnon nykäisi 1-2 vaihdossa, mutta s-asennossa kaikki ok.
Kannattaa ajella ja odotella todellista vikaa, eikä arvuutella olemattomia ,siihen voi mennä kyllä vuosiakin, mutten voi muuta neuvoa antaa!

Yks kaveri sano mikä tuossa kolisee,asiatuntija sano että mersun moottori!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

jussilampi kirjoitti:
kaahonen kirjoitti:Öljyn määrä tarkistettu, ok. Lisähavainto se että s- asennossa toimii yllättävän hyvin. Nykäisyä ei tunnu, mistähän tämä johtuu? C-asentossa kunnon nykäisi 1-2 vaihdossa, mutta s-asennossa kaikki ok.
Kannattaa ajella ja odotella todellista vikaa, eikä arvuutella olemattomia ,siihen voi mennä kyllä vuosiakin, mutten voi muuta neuvoa antaa!

Yks kaveri sano mikä tuossa kolisee,asiatuntija sano että mersun moottori!
Tässä on vinha perä :wink: , mutta ajattelin kuitenkin käyttää asiantuntijalla...
holkki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 26.10.2005 09:18

Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä

Viesti Kirjoittaja holkki »

Joo,mielenkiinnolla seuraan viestiketjun kulkua.... Itsellä -07 215 cdi sprintteri(211tkm) työnnetty ja oireet "kaamosen " tyyliset. Vaihto 1-2 ylöspäin potkaisee joskus,turbiinin lukitus tarttuu liian hanakasti kiinni täristäen 4-5 vaihdossa ja bonuksena täydenkaasun kiihdytys/kova vääntömomentti aiheuttaa 4-5 vaihdossa joskus vaihteen puottamisen takaisin 4.vaihteelle ja vikatilan(ei ahtoja) .Meno jatkuu normaalisti nostamalla kaasu täysin ylös ja taas painamalla normisti kaasua. Ja huom! ei jätä mitään vikakoodia, ainakaan Starilla etsittynä! No ,kaikki normaali tehty,venttiilipöytä puhdistettu pariin kertaan , kyb vaihdettu kahdesti,4 ja 5 vaihteen solenoidit vaihtettu ja aina avatessa vaihdettu pistokeläpivienti,suodin ja öljyt.Ainoa vikakoodi löytyy lootasta, "momentin muuntimen kiinteäksi lukituskytkimen voiman tarve liian suuri" ,numeroa muista.Nollaaminen poistaa tärinän joka palaa epämääräisen ajan kuluessa. Venttiilipöytä/hydr.lohko remppaa? Myös tuo ilmamäärämittari mahdollisuus kiinnostaa...Vaivaa ollut 2 vuotta/75 tkm joten osaan kyllä elää ko. ongelman kanssa!
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

Nyt pari viikkoa ajellut messuilla kun firman pari ollut remontissa ja havainnot seuraavat:

C-asennossa välillä tuntuu nykäisy 1 - 2 vaihdossa, muuten vaihdot ok. Joskus, vain pari kertaa kun antoi kunnolla kenkää pieni nykäisy tuntuu myös liikkeelle lähdössä. Tuo liian isolla vaihteella ajo ei oikeastaan havaittavissa tässä tilassa.

S-asennossa 1 - 2 vaihto paljon miellyttävämpi, mutta joskus nykäisy tuntuu. Sellainen havainto että välillä tuntuu että vaihde pysyy aivan liian pitkään päällä, perstuntumalla moottorin kierrokset käy alle tyhjäkäynnin ja pieni ravistus.
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

S202 kirjoitti:Eikö se rikkinäinen vapaakytkin tee tuon 1->2 nykäisyn?
Osaako joku kertoa tästä lisää? Mitä tuo vapaa kytkin tekee?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

kaahonen kirjoitti: Osaako joku kertoa tästä lisää? Mitä tuo vapaa kytkin tekee?
Mm Salli luiston toiseen suuntaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

kaahonen kirjoitti:
S202 kirjoitti:Eikö se rikkinäinen vapaakytkin tee tuon 1->2 nykäisyn?
Osaako joku kertoa tästä lisää? Mitä tuo vapaa kytkin tekee?
Vapaakytkimet voivat tehdä tota, mutta pääsääntöisesti alkupään 5-loviset (ennen 2000) ovat niitä.
Vapaakytkintä voi epäillä myöhemmissä malleissa kahdesta syystä:
Laatikko on luistamalla poltettu,
tai laatikolla on ajettu huonolla pidolla yli 400000km.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: E200 cdi ajelee isoilla vaihteilla + muuta automaatin sä

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Pienen vedon voisin lyödä, että 1-2 vaihdon nykäisy johtuu riittävän paljon kuluneesta järjestelmäpaineen venttiilistä.
Luistiventtiili kuluu laihasta päästä ja vuotaa K-sarjan kytkimiin "hukkapaineen", josta johtuen kytkentäpaine oppii virheellisesti.

1. vaihteella järjestelmäpaineen laihan pään toisella otsapinnalla (sama pinta = K-sarjan kytkimet) ei saa olla painetta.
Kun vaihde vaihtuu 2. vaihteelle, niin kytkentäpaine alkaa kasvaa järjestelmäpaineen toisella otsapinnalla ja K-sarjan kytkimillä samalla nostaen järjestelmäpaineen korkeampaan painealueeseen.

Kun tämän vuotavan järjestelmäpaineen laiha pää vuotaa hukkapaineen k-sarjan kytkimille, niin 1-2 vaihdon yhteydessä ohjainlaite oppii, ettei kytkentä painetta tarvitsekkaan nostaa (kun siellä on jo paine) ja tällöin se jättää modulointipaineen virheellisesti liian korkeaksi (virheellisestä hukkapaineesta johtuen).

Tästä eripurasta...
Liian pieni kytkentäpaine 1-2 ja liian korkea modulointipaine syndroomasta johtuu, että vaihteen vaihdot venyvät liian korkealle kierrosluvulle ja vaihteen vaihto siirtyy eteenpäin vasta kun kikkailee kaasupolkimella.

Onhan siellä HY:ssä muitakin paikkoja, josta kytkentäpaine oppii virheellisesti ja vaihteen ylimenot Overlapilla toimii väärin.

Uusi / korjattu HY korjaa kaikki ongelmat.
Nykyään, kun korjatun HY:n saa euroopasta noin 500E hintaan, niin ei kauhean kauaa kannata etsiä vikaa muualta.

Sama kulunut HY vikana holkkin Sprintterissä.
Tosin Sprinttereissä menee persplaneetan rattaiden päätyprikkoja murskaksi.
Sen havaitsee kurkkaamalla öljypohjaan, josko siellä olisi messinkimujua.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Vastaa Viestiin