Ohjaustehostimen öljynvaihdosta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Ohjaustehostimen öljynvaihdosta

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Olen ajatellut vaihtaa ohjaustehostimeen öljyt ja ko homman tarpeellisuudesta on haulla löytynyt kahdenlaista mielipidettä. Joittenkin mielestä ei kannata vaihtaa ja toisten taas kannattaa ? Ilmeisesti epäilijät pelkäävät että epäpuhtauksia menee järjestelmään vaihdettaessa. No, itse asiaan:

-Kannattaako siis vaihto ?
-Imemällä entiset pois ?
-Onko systeemissä suodatinta ja miten se puhdistetaan/vaihdetaanko uusi. Mitä maksaa uusi suodatin ?
-Muuta huomioitavaa ?

Niin ja auto on W202 C180 kuten alla lukee :)
MB C180 vm -95
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Ainahan vaihto kannattaa. Imemällä tai letkun irti ottamalla ja valuttamalla tyhjäksi. Suodatin on siellä nestesäiliössä ja maksaa euroja. Muista ilmata järjestelmä vaihdon jälkeen. Tapahtuu siten, että nostat etupyörät ilmaan ja kääntelet ohjausta. Muista lisätä välillä säiliöön öljyä.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ei taida C-mallissa olla enää suodatinta säiliön pohjalla...
mutta kannattaa ehdottomasti vaihtaa ne öljyt.
Joku mersupurkaamo??
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Suodattimesta

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Tos yks päivä katselin ja kyllä siellä säiliön pohjalla joku muovikartio näyttää olevan. En viitsinyt nostaa sitä niin paljoa ylös että olis nähny onko se suodatin vai ei... ?

Kukas tietää siis onko C mallin W202:ssa suodatinta ohjaustehostimessa ? (selviää tietty kysymällä vehostakin :) )
MB C180 vm -95
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jaah, asia alkaa olla minullakin ajankohtainen. Eli onko 115:ssä suodatinta, pitääko se vaihtaa tai pestä?

..ja mitä öljyä sinne kuuluu laittaa :oops:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ei ainakaan saa mistään uutta suodatinta....
Ja en ikinä merkkiliikkeessä vaihtanut c-mallin suodatinta. :?:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Sivonen kirjoitti:Jaah, asia alkaa olla minullakin ajankohtainen. Eli onko 115:ssä suodatinta, pitääko se vaihtaa tai pestä?

..ja mitä öljyä sinne kuuluu laittaa :oops:
Varmasti. Suodin Veholla muistaakseni jotain 8-10 egin tasoa. Öljynä siellä on Mobil ATF 220.
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Leka kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:Jaah, asia alkaa olla minullakin ajankohtainen. Eli onko 115:ssä suodatinta, pitääko se vaihtaa tai pestä?

..ja mitä öljyä sinne kuuluu laittaa :oops:
Varmasti. Suodin Veholla muistaakseni jotain 8-10 egin tasoa. Öljynä siellä on Mobil ATF 220.
hmmm...ainakin w124 ohjaustehostimessa käytettävä alkuperäinen öljy ei todellakaan ole automaattilaatikkoöljyä ATF 220,vaan on aivan eriväristäkin,vehon(mb-original),eikä maksa purkki paljoakaan,alkuperäisissä MB-purnukoissa ei mainita sanakaa öljyn viskositeetista,vain varaosanumero.
Tästä on aiemminkin tarinoitu,ja suosittelen ostamaan veholta tuon ohjaustehostimen öljyn,sekä suodattimen.
Isolla injektioruiskulla(apteekista)imin vanhat pois ja laitoin uudet litkut sisälle.
Ainakin omasssa autossani vm-90 oli sikapaskaset öljyt,tuskin koskaan vaihdettu?
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Make kirjoitti:
Leka kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:Jaah, asia alkaa olla minullakin ajankohtainen. Eli onko 115:ssä suodatinta, pitääko se vaihtaa tai pestä?

..ja mitä öljyä sinne kuuluu laittaa :oops:
Varmasti. Suodin Veholla muistaakseni jotain 8-10 egin tasoa. Öljynä siellä on Mobil ATF 220.
hmmm...ainakin w124 ohjaustehostimessa käytettävä alkuperäinen öljy ei todellakaan ole automaattilaatikkoöljyä ATF 220,vaan on aivan eriväristäkin,vehon(mb-original),eikä maksa purkki paljoakaan,alkuperäisissä MB-purnukoissa ei mainita sanakaa öljyn viskositeetista,vain varaosanumero.
Tästä on aiemminkin tarinoitu,ja suosittelen ostamaan veholta tuon ohjaustehostimen öljyn,sekä suodattimen.
Isolla injektioruiskulla(apteekista)imin vanhat pois ja laitoin uudet litkut sisälle.
Ainakin omasssa autossani vm-90 oli sikapaskaset öljyt,tuskin koskaan vaihdettu?
Njet, kyllä se on automaattivaihteistoöljyä. Onko sitten juuri se 200 tai 220, vai ylipäätään pitääkö olla maininta soveltuvuudesta ohjaustehostimelle , en tiedä....? Mekaaniseen simpukkaan käytetään tavallista peräöljyä, 80-90w.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Make kirjoitti:[hmmm...ainakin w124 ohjaustehostimessa käytettävä alkuperäinen öljy ei todellakaan ole automaattilaatikkoöljyä ATF 220,vaan on aivan eriväristäkin,vehon(mb-original),eikä maksa purkki paljoakaan,alkuperäisissä MB-purnukoissa ei mainita sanakaa öljyn viskositeetista,vain varaosanumero.
W123:en kuuluu ainakin toi ATF 220, joten luulisi myös W115-koriseen käyvän.
Perus ATF 220:set sinne vaihdossa lykkäsin suosituksien mukaisesti ja normaalisti on toiminut.
Oho, mielenkiinto heräili; minkä väristä se 124:n tehostinöljy on jos ei punaista?
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Se että vehon kauppaamissa original MB-purkeissa ei lue sanaakaan automaattivaihteistoöljystä saati sitten viskositeeteista ei ole mikään ihme.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mulla on 190sen tehostimessa ihan tavalliset 10w-40 moottoriöljyt. hyvin on kohta 4vuotta toiminu... =) entiset öljyt tuli pihalle kun pakkasella paukahti se painepuolen letku... eip äole noita öljyjäkään tullu vaihettua vaikka sillon oli tarkotus vaihtaa heti kun sa oikeaa öljyä hommattua...
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

ilman muuta

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Kannattaa vaihtaa !! Alkuperäissuodatin ei maksa kun muutaman euron motonetissa ja veholta saa sen öljyn (ei maksa paljon) se on jonkin sortin hydrauliöljyä ,,, onhan automaatti öljynkin hydrauli öljyä eli kaipa sekin käy tuo ATF 220 (punainen) Sitä laitoin ekalla kerralla , nyt viimeksi kun vaihdoin niin
laitoin Vehon litkua (keltaista) kun sekin oli niin halpaa!! :)

Vaihdan itse aina joka toinen vuosi kun on niin helppo, halpa ja nopea
toimenpide !!
Kannattaa vaihtaa ,niin ei pauku pakkasessa , niinkuin
on porukalle näköjään käynyt ! :o

Näin ainakin w124 koppasessa mersussa..
Viimeksi muokannut Automatic260E, Pe 16.07.2004 13:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Mika.T kirjoitti:mulla on 190sen tehostimessa ihan tavalliset 10w-40 moottoriöljyt. hyvin on kohta 4vuotta toiminu... =) entiset öljyt tuli pihalle kun pakkasella paukahti se painepuolen letku... eip äole noita öljyjäkään tullu vaihettua vaikka sillon oli tarkotus vaihtaa heti kun sa oikeaa öljyä hommattua...
Toissa talvena meni paluupuolen letku (W124). Pakkasta oli reilusti yli 30 astetta. Olin ajanut n. 17 km kotoa töihin ja varttitunnin jälkeen lähdin ajamaan uudelleen, jolloin letku posahti. Pikakorjauksena oli, että oikaisin syylärin edessä kiertävän jäähdytysputken pois, jolloin ei tarvinnut laittaa uutta letkua..
Öljyksi laitoin ATF 220 ja hyvin on toiminut siitä lähtien.
Sen jäähdytysputken otin käyttöön vasta tänä keväänä, jolloin vaihdoin suodattimen. Matala rasia siellä säiliön pohjalla, eikä maksanut Motonetissä kuin muutaman euron. Sitä suodatinta ei edes hoksaa, ennen kuin on tyhjentänyt säiliön.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Leka kirjoitti: Oho, mielenkiinto heräili; minkä väristä se 124:n tehostinöljy on jos ei punaista?
Tuo Original- hydrauliöljy on ruskeaa
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tehostimen öljy

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Ja mjotonjet auttaa aina :wink:

Ohjausvaihdeöljy MB-0009898803 1L (KELTAINEN). . . . . . . 59-0008 8.80
Terveisin
Tero
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

C-mallissa on suodatin ohjaustehostimen säiliössä. Öljyksi suositellaan Mobil SHC ATF tai Mobil ATF 220. Suodatin ainakin on tuossa ZF-ohjaustehostimessa tuosta sitten LUK valmistamasta tehostimesta en sitten tiedä. Ai kumpi on kumpi? ZF on metallisäiliö, josta lähtee koko kansi, kun kierretään kiinnitysruuvi keskeltä auki ja LUK:ssa on muovi korkki pelkästään.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Joo.
peltikantisessa varmasti on suodatin, mutta ei muovisäiliöisessä?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Sivonen kirjoitti:Jaah, asia alkaa olla minullakin ajankohtainen. Eli onko 115:ssä suodatinta, pitääko se vaihtaa tai pestä?

..ja mitä öljyä sinne kuuluu laittaa :oops:
W115:n omistajan käsikirjan mukaan ohjaustehostimen suodatin on vaihdettava 50tkm välein. Öljynä käytetään ATF-automaattiöljyä. Eli jos on tehostin, niin suodatin on vaihdettava.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
^Kojola^
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 03.08.2011 17:18

Re: Ohjaustehostimen öljynvaihdosta

Viesti Kirjoittaja ^Kojola^ »

Onko Mb E230 -95 autossa ohjaustehostimen suodatin?
Vastaa Viestiin