W220 tulviva ilmastointilaite, tyyppvika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

W220 tulviva ilmastointilaite, tyyppvika

Viesti Kirjoittaja jysi »

W220-omistajat, tarkistakaapa onko ilmanoton vesireikä auki! Lehdet ym. p**ka tukkii pohjaventtiilin ja tuloksena on kastuva raitisilmansuodatin, lämppärin moottori ja apumiehenpuolen jalkatila. Tarpeeksi pitkään jatkuessaan lopputulos on puhallinmoottorin ja/tai säätimen rikkoutuminen, hometta ja sieniä sisätiloissa ja lisää elektroniikkavikoja apumiehenpuolen jalkatilassa olevissa laitteissa.

Vesireiän avaaminen onnistuu helposti 50 cm pitkällä puikolla jossa on merkkiviiva 30 cm kohdalla - pidemmälle työnnettäessä puikko saattaa lipsahtaa sisälokasuojan puolelle ja naarmuttaa peltiä. Puhdistusohje ja kuva puikosta löytyy WIS-työohjeesta AP83.10-P-8339M, kopio täällä:
http://www.motor-talk.de/forum/aktion/A ... tId=690680" onclick="window.open(this.href);return false;

SItten kuvia, ensin tulviva ilmanottoaukko:
Kuva

Tyhjennyksen jälkeen pohjaventtiili on näkyvillä:
Kuva

"Tuore" illmansuodatin on syytä vaihtaa uuteen ja kuivempaan. W220 käyttää samaa suodatinta kun E- ja C-sarja joten niitä löytyy myös lähikaupasta (esim Motonet 19-2245). Ilmansuodattimeen pääsee käsiksi irrottamalla hansikaslokeron:
1. lamppu irti, lampun johto irti
2. ruuvit irti: 2 yläkulmissa, 2 alareunassa kumitulppien alla
3. avauskaapeli irti ja hansikaslokero ulos

Tämän jälkeen lämmityslaitteen huoltoluukku on näkyvillä - ovi aukeaa valkoista luistia siirtämällä

Kuva

Lämmityslaitteen moottori, siivet ja elektroninen nopeudensäädin = regulaattori = etuvastus on lämmityslaitteen alapuolella. Irrotus tapahtuu seuraavasti:
1. pohjamuovi irti
2. hansikaslokeron alla oleva matto: pohjasta 2 ruuvia irti ja sitten liu'utetaan alas/eteenpäin
3. virtaliitin irti
4. lämmityslaitteen pohjalevy irti, 5 x torx + lopuksi käännetään takareunasta alaspäin jolloin keulapäässä olevat hakaset irrottaa otteen
5. moottoripaketti irti, 4 x torx

Jos moottori oikuttelee, nyt kannattaa laittaa piuha takaisin paikalleen ja paikallistaa vika:
1. Tarkistetaan 40 A sulake (F35, oikeanpuoleinen sulakerasia konepellin alla)
2. Tuleeko käyttöjännite ja maa säätimelle asti? (12-13 V liitäntäjohdon paksuissa karvoissa)
3. Kun lämmityslaite on päällä, ohuesta johdosta maahan pitää olla nopeuden säätöjännite joka muuttuu kun puhaltimen nopeutta muutetaan säätöpaneelista nolllasta MAX:iin ja takaisin
4. Säätömodulista moottorille lähtevissä paksuissa johdoissa pitää olla jännite joka muutttuu vastaavasti kun nopeutta säädetään = säädin on ehjä
5. Jos moottori ei pyöri vaikka saa jännitettä, se on rikki. Varmistetaan katkaisemalla virrat ja irrottamalla säätimen johto, nostetaan puhallin pöydälle ja annetaan akusta/virtalähteestä 12 V suoraan moottorin napoihin. (Syytä kiinnittää/pitää paikoillaan tukevasti, muuten tuloksena on helikopteri...)

Puhallinta saa alkuperäisvaraosana (A220 820 31 42) vajaan tonnin hintaan tai tarvikkeena (Hella/Behr 8EW009159211) kolmanneksen halvemmalla.

Pelkkä moottori on Bosch 0 130 101 110 ja se löytyy Boschin luettelosta samoin kun hinta (n. 150 EUR) mutta maahantuojan mukaan osaa ei ole saatavilla. Voi voi.

Tekniset tiedot:
Halkaisija 73 mm
Akselin paksuus 8 mm
Nimellisteho 390 W, virta 32,5 A

Yleismallin W124/Vito/Sprinter/Volvo 850/Volvo 400/Scudo/Jumpy jne. moottori on mekaanisesti muuten passeli mutta vähän liian lyhyt. Hintaa lähikaupassa 65 EUR ja Boschina 75 EUR. Akseli kannattaa jättää 3-4 mm vajaaksi puhaltimen siipiä paikalleen painettaessa ja lopullinen korkeuden hienosäätö tehdä vaikkapa 1-2 14 mm korilaattaa moottorin perän ja kiinnitysraamin välissä apuna käyttäen. Samalla kannattaa porata kehykseen paikka toisellekin moottorin kiinnitysruuville - moottorissa on 2 reikää mutta alunperin niistä on käytetty vain toista. Toispuoleinen kiinnitys voi vetää moottoria kiristettäessä vinoon.

On syytä käyttää riittävän paksuja=alkuperäisiä sähköjohtoja + kunnon ABIKO-liitoksia tai tinaa koska virtaa kulkee paljon. Korvikemoottoria käytettäessä voi lopuksi virtamittarilla testata paljonko virtaa uusi moottori vie ja vaihtaa tarpeen mukaan pienemmän sulakkeen (uusi moottori voi olla "heikoin lenkki" oikosulun sattuessa).

Siinäpä se tällä kertaa, taas puhaltaa.
Torque7811
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 06.10.2015 18:18

Re: W220 tulviva ilmastointilaite, tyyppvika

Viesti Kirjoittaja Torque7811 »

Kiitos vinkeistä tutkin tuon.
W220 320 -04
Cermedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 29.11.2015 15:08

Re: W220 tulviva ilmastointilaite, tyyppvika

Viesti Kirjoittaja Cermedes »

Moro,

Tein tuon saman homman omalle w220. Huomasin, että pohjaventtiili on murtunut tosi pahasti.

Mistä päin noita saisi ostettua uusia?
W202 C180 -97 ajossa
Audi A5 2.0TDI B8 -10 talviteloilla
Ex Audi A4 2.0TDI B7 -06
Ex w201 C200 -87
Ex w202 C220 -00
Ex w220 S320 -01
Ex w203 C320 -00
pulkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 14.05.2018 08:22

Re: W220 tulviva ilmastointilaite, tyyppvika

Viesti Kirjoittaja pulkka »

Päivitettynä tietona,sisätilanpuhallinta A220 820 31 42 saa alle satasella esim https://www.autonvaraosat24.fi/topran/2730193" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin