Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Mulla on kanssa otettu tasonsäätö pois ja tilalla on http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=67-5061" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=18-1203" onclick="window.open(this.href);return false; sekä http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=34-3024" onclick="window.open(this.href);return false; ja hyvä on. Ei roiku perä ja ihan hyvä ajella.
Alatukivarteen ja iskarin alapäähän pientä muutosta niin saa käymään paikalleen, tuossa ohjeita http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ri#p330442" onclick="window.open(this.href);return false;
Alatukivarteen ja iskarin alapäähän pientä muutosta niin saa käymään paikalleen, tuossa ohjeita http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ri#p330442" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 200TDT 3h paku
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Kiitos kattavasta vastauksesta! Tuo ei ainakaan ole kallis kokeilu, vaikka lopputulos ei miellyttäisikään.
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Tässä vielä tuotekoodeina, ettei tieto häviä:
67-5061
Nimike
Vahv takajousi MB W124
Hinta
29.90 €
Tuote
18-1203
Nimike
Takajousen koroke MB124/201"3"
Hinta
3.36 €
iskarit:
34-3024
Nimike
Takakaasu Saab 99/90/900
Hinta
34.90 €
On kyllä edullinen iskari ja varmaan biltemassa vielä halvempi
67-5061
Nimike
Vahv takajousi MB W124
Hinta
29.90 €
Tuote
18-1203
Nimike
Takajousen koroke MB124/201"3"
Hinta
3.36 €
iskarit:
34-3024
Nimike
Takakaasu Saab 99/90/900
Hinta
34.90 €
On kyllä edullinen iskari ja varmaan biltemassa vielä halvempi
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
On kyllä edullinen iskari ja varmaan biltemassa vielä halvempi [/quote]
Joo, biltemasta taitaa löytyä nestemallina sama iskari pariinkymppiin
Joo, biltemasta taitaa löytyä nestemallina sama iskari pariinkymppiin
W124 200TDT 3h paku
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Selailin Bilteman luetteloa ja sieltä löytyi:veskola kirjoitti: iskarit:
34-3024
Nimike
Takakaasu Saab 99/90/900
Hinta
34.90 €
On kyllä edullinen iskari ja varmaan biltemassa vielä halvempi
takaiskari
Saab 90/99 ja 900
70-639 hinta 24,90€
edit. tämä oli tosiaan nesteiskari...
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Niin biltemassa on volvon ja saabin osat aivan uskomattoman halpoja, merkkiä pitäis vaihtaa mutta olen enemmän kallellaan saksalaiseen laatuun.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Kait sitä Kiinanpaskaa löytyy sakuihinkin ku oikein jaksaa ettiä.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Pikkuhiljaa saksalaiset muuttuvat kiinalaiseksi ja sitten ei ole kellään enää kivaa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Vähän tilannepäivitystä...
Ensimmäiseksi hain biltemasta nuo yllämainitut saabin iskarit. Pelkästään niiden vaihdolla tilanne meni vielä huonommaksi, eli iskarit kolisi pohjaan pienimmässäkin epätasaisuudessa ja meni todella levottomaksi.
Seuraavaksi kokeilin w202 farmarin -35mm madallusjousia (FK), jotka olivat melkolailla identtiset paikalla olleiden jousien kanssa ja perä siis edelleen lintassa ja sai pohjaamaan jalalla vetokoukun päältä painamalla.
Nyt alla on w211 kuormajouset (ei ole varma tieto, mutta jouset on w211 taksista, jossa perä oli todella korkealla).
Näillä jousilla perä nousi ja reilusti ja tuli melko jäykäksikin. Renkaan ja kaaren väliin jäi ainakin 10cm, eli kierros pari pitää vielä ottaa pois, niin uskoisin olevan aika hyvä.
Ensimmäiseksi hain biltemasta nuo yllämainitut saabin iskarit. Pelkästään niiden vaihdolla tilanne meni vielä huonommaksi, eli iskarit kolisi pohjaan pienimmässäkin epätasaisuudessa ja meni todella levottomaksi.
Seuraavaksi kokeilin w202 farmarin -35mm madallusjousia (FK), jotka olivat melkolailla identtiset paikalla olleiden jousien kanssa ja perä siis edelleen lintassa ja sai pohjaamaan jalalla vetokoukun päältä painamalla.
Nyt alla on w211 kuormajouset (ei ole varma tieto, mutta jouset on w211 taksista, jossa perä oli todella korkealla).
Näillä jousilla perä nousi ja reilusti ja tuli melko jäykäksikin. Renkaan ja kaaren väliin jäi ainakin 10cm, eli kierros pari pitää vielä ottaa pois, niin uskoisin olevan aika hyvä.
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Nyt on jousia lyhennetty.JVa79 kirjoitti:Vähän tilannepäivitystä...
Ensimmäiseksi hain biltemasta nuo yllämainitut saabin iskarit. Pelkästään niiden vaihdolla tilanne meni vielä huonommaksi, eli iskarit kolisi pohjaan pienimmässäkin epätasaisuudessa ja meni todella levottomaksi.
Seuraavaksi kokeilin w202 farmarin -35mm madallusjousia (FK), jotka olivat melkolailla identtiset paikalla olleiden jousien kanssa ja perä siis edelleen lintassa ja sai pohjaamaan jalalla vetokoukun päältä painamalla.
Nyt alla on w211 kuormajouset (ei ole varma tieto, mutta jouset on w211 taksista, jossa perä oli todella korkealla).
Näillä jousilla perä nousi ja reilusti ja tuli melko jäykäksikin. Renkaan ja kaaren väliin jäi ainakin 10cm, eli kierros pari pitää vielä ottaa pois, niin uskoisin olevan aika hyvä.
Otin 1.5 kierrosta pois ja korkeus tuli omaan makuun ihan hyvä (matalampi kuin vakio). Jouset tuntuvat toimivan todella hyvin myös ajossa, mutta täysin tyytyväinen en vieläkään ole, johtuen noista Saabin iskareista.
Ne tuntuvat olevan ihan hyvät vakio korkeudella tai siitä ylemmäs, mutta 3-4cm madalluksen kanssa edelleen pääsee lyömään pohjaan isommissa montuissa.
Jos tässä jossain välissä vielä jaksaisi kerran kokeilla laittaa takaisin ne iskarit, mitkä siellä alkujaan oli, kun ne eivät silloinkaan pohjanneet niin herkästi
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Mitäs arvon raati olisi mieltä, toimisiko sellainen homma, kun kaverin kans mietittiin, jos laittaisin tasonsäätöiskarit takaisin mutta "manuaalisella" tasonsäädöllä?
Eli öljysäiliö, josta lähdöt iskareille ja kanteen esim. renkaan täyttöventtiili, josta voisi painetta lisätä iskareille kompuralla.
Itse en sen kummemmin ole perehtynyt tuon systeemin toimintaan, joten en tiedä toimisiko tuo millään muotoa noin?
Ensimmäisenä mahdollisena ongelmana tulee mieleen ilmasta öljyyn siirtyvä kosteus ja monta muuta asiaa, mutta jos joku haluaa heti PERUSTELLUSTI heti idean tyrmätä, niin tiedän unohtaa koko asian
Toinen vähän hankalampi vaihtoehto olisi jokin sylinteri- tai kalvoratkaisu, mutta...
En siis tuolla tasonsäädöllä omassa käytössä tee mitään, vaikka hyvä systeemi onkin. Nämä "korvaavat" vaihtoehdot vain ei tunnu toimivan, kun haluaisi suht matalan ja jäykän alustan. Alkuperäisen systeemin palauttaminenkin on mahdollista, mutta suhteellisen työlästä, kun kaikki putket pitäisi tehdä uusiksi ja kaikki osat vaihtaa varaosa-autosta tuohon toiseen, eikä sen varaosa-auton tasonsäädön toiminnastakaan ole muuta tietoa, kuin että perä näyttää olevan normaalilla korkeudella.
Eli öljysäiliö, josta lähdöt iskareille ja kanteen esim. renkaan täyttöventtiili, josta voisi painetta lisätä iskareille kompuralla.
Itse en sen kummemmin ole perehtynyt tuon systeemin toimintaan, joten en tiedä toimisiko tuo millään muotoa noin?
Ensimmäisenä mahdollisena ongelmana tulee mieleen ilmasta öljyyn siirtyvä kosteus ja monta muuta asiaa, mutta jos joku haluaa heti PERUSTELLUSTI heti idean tyrmätä, niin tiedän unohtaa koko asian
Toinen vähän hankalampi vaihtoehto olisi jokin sylinteri- tai kalvoratkaisu, mutta...
En siis tuolla tasonsäädöllä omassa käytössä tee mitään, vaikka hyvä systeemi onkin. Nämä "korvaavat" vaihtoehdot vain ei tunnu toimivan, kun haluaisi suht matalan ja jäykän alustan. Alkuperäisen systeemin palauttaminenkin on mahdollista, mutta suhteellisen työlästä, kun kaikki putket pitäisi tehdä uusiksi ja kaikki osat vaihtaa varaosa-autosta tuohon toiseen, eikä sen varaosa-auton tasonsäädön toiminnastakaan ole muuta tietoa, kuin että perä näyttää olevan normaalilla korkeudella.
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
eikö siellä ole 100 bar paine? tjsp iha muuta kuin kompuralla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
No siinä tapauksessa joku jarrusylinteri-tyyppinen ratkaisu olis ainoa vaihtoehtoSergey kirjoitti:eikö siellä ole 100 bar paine? tjsp iha muuta kuin kompuralla.
Eli vastaava, kuin kaverilla on asd-perässä moottorikelkan (käsi)jarrusylinteri + kahva
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Hydrauli liitin iskarin letkun päähän ja tällä haluttu paine -> http://tuotteet.etra.fi/fi/g7027258/" onclick="window.open(this.href);return false; ? Voisko edes toimia näin periaatteessa vaikka ?
Bmw e91 320d -07
Mb W211 200cdi -04
Suzuki Alto ss80 -83
Mazda Hardtop -80
Mb W211 200cdi -04
Suzuki Alto ss80 -83
Mazda Hardtop -80
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Onko kellään tietoa noista Motonetin jousista? http://www.motonet.fi/fi/product/675061" onclick="window.open(this.href);return false;
Ne on siis vahvistetut, farkkuun sopivat. Motonetissa ei ole farkkuun muita jousia. Eli jos poistaa tasonsäätöiskarit niin mitä nuo jouset auttaa kerran autossa on jo farkun jouset?
Olen niin monta iltaa maannut kylmällä lattialla auton alla ja nyt kun sain taas paikat tiiviiksi ja öljynkierronkin pelaamaan niin löytyi 3 uutta vuotokohtaa tasonsäädön piirissä. Nyt riittää, aloitan illalla purkamaan noita pois ja pitäisi tietää haenko huomenna iskareiden ja korotuskumien lisäksi vielä nuo jouset? Jos ne on varmasti jäykemmät kuin vakio farkun jouset niin kannattaa investoida.
Jos ei kukaan tiedä kokeilen omilla jousilla ensin mutta löysäksihän se perä jää...
Ajattelin jättää ASD:n toimintaan kuin sen piiri ei ole vuotanut mistään. Tasonsäätöventtiilille menevä putki pitäisi siirtää suoraan ASD-venttiilille eli tasonsäätö vaan ohitetaan, saa nähdä toimiiko.
Ne on siis vahvistetut, farkkuun sopivat. Motonetissa ei ole farkkuun muita jousia. Eli jos poistaa tasonsäätöiskarit niin mitä nuo jouset auttaa kerran autossa on jo farkun jouset?
Olen niin monta iltaa maannut kylmällä lattialla auton alla ja nyt kun sain taas paikat tiiviiksi ja öljynkierronkin pelaamaan niin löytyi 3 uutta vuotokohtaa tasonsäädön piirissä. Nyt riittää, aloitan illalla purkamaan noita pois ja pitäisi tietää haenko huomenna iskareiden ja korotuskumien lisäksi vielä nuo jouset? Jos ne on varmasti jäykemmät kuin vakio farkun jouset niin kannattaa investoida.
Jos ei kukaan tiedä kokeilen omilla jousilla ensin mutta löysäksihän se perä jää...
Ajattelin jättää ASD:n toimintaan kuin sen piiri ei ole vuotanut mistään. Tasonsäätöventtiilille menevä putki pitäisi siirtää suoraan ASD-venttiilille eli tasonsäätö vaan ohitetaan, saa nähdä toimiiko.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
No johan pistää hanttiin Yritetään nyt vielä senverran kannustaa että Motonetista saa valmiita metalliputkia jotka käy heittämällä paikoilleen. Sit jos eikäy niin ostaa sen päänteko sarjan ja sopivankokoisia päitä niin saa itte tehtyä justiin sellaisen kun tahtoo/tarttee. Putkileikkuri muuten tulee tuon sarjan mukana. Tälleen itte tein putkitukset tasonsäädölle pl. ne iskareihin tulevat putket
Putket on metritavaraa ja ei mielestäni maksanu maltaita
Mulla on yhdet jäykät melki uudet jouset mutta eihän sedanin jouset farkkuun passaa ollenkaan
Putket on metritavaraa ja ei mielestäni maksanu maltaita
Mulla on yhdet jäykät melki uudet jouset mutta eihän sedanin jouset farkkuun passaa ollenkaan
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Kyllä sedanin jouset farkkuun menee paikalleen.
Ellei tasonsäätöiskarit ole rikki, kolise tms. niin kyllähän putket kannattaa uusia että saa pelaamaan.
Ellei tasonsäätöiskarit ole rikki, kolise tms. niin kyllähän putket kannattaa uusia että saa pelaamaan.
oulaistenliikenne.fi
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Niin samoilla linjoilla et montaa paikkaa siellä ei kait enää voi olla vuotamassa kun oot uutta osaa jo laittanu sinne. Jokatapauksessa joudut vielä alla könyämään useammankin kerran jos purat sen kikottimen pois sieltä. Tasonsäätö on kuitenkin loistava varuste Ei tarte välittää paljonko painoa lastaa Ei peräpää laske tonttiin.
Jos kuitenkin luovutat ja jos kerta passaa sedanin jouset ni lisätiedoiksi et on jäykimmät mitä sedaniin on KL:stä saatavilla tai ainakin niin mulle sanottiin.
Ja senverta karra et jos haluat koitella niin pistetään matkaan ja ei tarte ostaa jos ei ole mielestäsi passelit. Maksat vaan postikulut. Jos on sopivat ni kattotaan sit joku passeli hinta niille. Mut eikai me tälle linjalle lähdetä
Jos kuitenkin luovutat ja jos kerta passaa sedanin jouset ni lisätiedoiksi et on jäykimmät mitä sedaniin on KL:stä saatavilla tai ainakin niin mulle sanottiin.
Ja senverta karra et jos haluat koitella niin pistetään matkaan ja ei tarte ostaa jos ei ole mielestäsi passelit. Maksat vaan postikulut. Jos on sopivat ni kattotaan sit joku passeli hinta niille. Mut eikai me tälle linjalle lähdetä
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Olen yrittänyt mutta kun ei ole omia pillejä ym muitakaan Sieverttejä ja tulityöt joka tapauksessa omakotitalon tallissa on arveluuttavia niin taidan antaa olla.
Vasen kertaalleen tehty letku vuotaa iskarin juuresta, se on tehty letkuna sinne banjoliittimelle asti. Oikea banjoliitos vuotaa, siis oikean pallon juuressa jostain. Kolmas käytettynä laitettu oikea letku näytti mehivän, en ole ihan varma. Sitten se tasonsäädön venttiili vuotaa yhdestä juntturin juurestaan.
On vaan nuo pallojen banjoliittimet niin ruosteessa ettei taida lähteä auki. Ja ne pikku putket tasonsäätöventtiilistä banjoliittimen juuriin on myös sen näköiset että ei lähe hevin auki. Ja eihän sinne edes oikein näe, eikä saa käsiä puhumattakaan työkaluista. Alkaa tuo vastustuskerroin olemaan niin kova että muutaman satasen autoon ei kannata uhrata enempää aikaa ja vaivaa.
Jokuhan vois tykätä tuollaisesta missä vikaantuva hyhrauliikka purettu pois perinteisen tekniikan tieltä .
No katson nyt viimeisen kerran tänään illalla mitä teen...
Vasen kertaalleen tehty letku vuotaa iskarin juuresta, se on tehty letkuna sinne banjoliittimelle asti. Oikea banjoliitos vuotaa, siis oikean pallon juuressa jostain. Kolmas käytettynä laitettu oikea letku näytti mehivän, en ole ihan varma. Sitten se tasonsäädön venttiili vuotaa yhdestä juntturin juurestaan.
On vaan nuo pallojen banjoliittimet niin ruosteessa ettei taida lähteä auki. Ja ne pikku putket tasonsäätöventtiilistä banjoliittimen juuriin on myös sen näköiset että ei lähe hevin auki. Ja eihän sinne edes oikein näe, eikä saa käsiä puhumattakaan työkaluista. Alkaa tuo vastustuskerroin olemaan niin kova että muutaman satasen autoon ei kannata uhrata enempää aikaa ja vaivaa.
Jokuhan vois tykätä tuollaisesta missä vikaantuva hyhrauliikka purettu pois perinteisen tekniikan tieltä .
No katson nyt viimeisen kerran tänään illalla mitä teen...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Jos vuotaa jutturan juuresta ja saat sen auki niin O-rengas toimii siinä. Reiän pohjalle sopivan kokoinen O-rengas ja ei tarte edes tiukkan vääntää ja ei vuoda nm. kokemusa on
Jos putki on kuparia niin sitähän voi koittaa lämmittää nii pehmenee ja saa pitämään sellaisenaankin... ehkä
Jos putki on kuparia niin sitähän voi koittaa lämmittää nii pehmenee ja saa pitämään sellaisenaankin... ehkä
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Onko kukaan perehtynyt samanlaisen ilmapalkeen/ilmatyynyt asentamista jousentilalle ja paineen säätö venttiilin säätämään korkeus.
Kuorma-auton venttiili on pieni ja ei ole kallis ..pitää vaan kompura olla mikä tekee paineen...ja normi iskari omalle paikalleen.
Bemarissahan taitaa olla tälläisen.
Usassakin laitetaan tollasia vaikka millaisiin vekoittimiin.
Luulisi luvan tulevan kun on tehty hyvin ja laskelmia.....antaa varmasti hyvää kyytiä.
Kuorma-autoissa toimiva systeemi niin miksei henkilö autossakin.
Jenkkilästähän näitä saada ainakin.
Oikeastaan katsuri on serkkuni niin voisin kysyäkin itse.
Kuorma-auton venttiili on pieni ja ei ole kallis ..pitää vaan kompura olla mikä tekee paineen...ja normi iskari omalle paikalleen.
Bemarissahan taitaa olla tälläisen.
Usassakin laitetaan tollasia vaikka millaisiin vekoittimiin.
Luulisi luvan tulevan kun on tehty hyvin ja laskelmia.....antaa varmasti hyvää kyytiä.
Kuorma-autoissa toimiva systeemi niin miksei henkilö autossakin.
Jenkkilästähän näitä saada ainakin.
Oikeastaan katsuri on serkkuni niin voisin kysyäkin itse.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Jees, kirjoitin tuossa välillä jo yhden viestin. Painepuolelle en ole kerinnyt vielä yhtään uutta osaa laittamaan , tai no yksi iskarin letku jossa uusi pää, mutta se repesi vanhan pään puolelta. Eli toistaiseksi vanhoilla osilla ollaan menty, ja ajatus oli pitää budjetti kurissa.Jari Ke kirjoitti:Niin samoilla linjoilla et montaa paikkaa siellä ei kait enää voi olla vuotamassa kun oot uutta osaa jo laittanu sinne.
Jos kuitenkin luovutat ja jos kerta passaa sedanin jouset ni lisätiedoiksi et on jäykimmät mitä sedaniin on KL:stä saatavilla tai ainakin niin mulle sanottiin.
Ja senverta karra et jos haluat koitella niin pistetään matkaan ja ei tarte ostaa jos ei ole mielestäsi passelit. Maksat vaan postikulut. Jos on sopivat ni kattotaan sit joku passeli hinta niille. Mut eikai me tälle linjalle lähdetä
En halua käydä tohottamaan noita putkia kuumiksi kun siellä on öljyä ja muuta syttyvaa paskaa ja yksin olen tallissa, palaa pian koko talo. Ja autoa en ala (vielä) viemään korjaamolle.
Jos tekisin vähän kokeilumielessä tuon konversion, olisi sitten muillekin tietoa. Jos sedanin jousi passaa niin olen kiinnostunut sinun jousista. Katsotaan jos saan illalla ne vanhat iskarit irti niin laitan vaikka yv:tä, voisin ensi viikon alussa tarvita niitä jousia sitten.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Tässä kuvei jousista Jos joku osaa värikoodit ni saa osviittaa passaako karran kulkineeseen.karra kirjoitti:Jees, kirjoitin tuossa välillä jo yhden viestin. Painepuolelle en ole kerinnyt vielä yhtään uutta osaa laittamaan , tai no yksi iskarin letku jossa uusi pää, mutta se repesi vanhan pään puolelta. Eli toistaiseksi vanhoilla osilla ollaan menty, ja ajatus oli pitää budjetti kurissa.Jari Ke kirjoitti:Niin samoilla linjoilla et montaa paikkaa siellä ei kait enää voi olla vuotamassa kun oot uutta osaa jo laittanu sinne.
Jos kuitenkin luovutat ja jos kerta passaa sedanin jouset ni lisätiedoiksi et on jäykimmät mitä sedaniin on KL:stä saatavilla tai ainakin niin mulle sanottiin.
Ja senverta karra et jos haluat koitella niin pistetään matkaan ja ei tarte ostaa jos ei ole mielestäsi passelit. Maksat vaan postikulut. Jos on sopivat ni kattotaan sit joku passeli hinta niille. Mut eikai me tälle linjalle lähdetä
En halua käydä tohottamaan noita putkia kuumiksi kun siellä on öljyä ja muuta syttyvaa paskaa ja yksin olen tallissa, palaa pian koko talo. Ja autoa en ala (vielä) viemään korjaamolle.
Jos tekisin vähän kokeilumielessä tuon konversion, olisi sitten muillekin tietoa. Jos sedanin jousi passaa niin olen kiinnostunut sinun jousista. Katsotaan jos saan illalla ne vanhat iskarit irti niin laitan vaikka yv:tä, voisin ensi viikon alussa tarvita niitä jousia sitten.
Edit lisäsin kuvan jossa näkyy halkaisija Langan paksuus noin 14mm. Tässäkait on eroja?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Sitähän ei tiedä kuin kokeilemalla onko jäykkyys sopiva sedanin jouset on kuitenkin jäykemmät kuin farkun.
oulaistenliikenne.fi
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Sen verran takkuaa tuo öljynkierron hallinta että muutos on väistämätön
Nyt on iskareiden yläpään pultit herkistettu , tai siis kiertyvat auki ja taas kiinni. Alatukivarren suojamuovin otin pois ja ne mitkä on joskus ollut pulttien ja muttereiden kantoja on nyt ruosteisia möykkyjä. 17 mm 6-kantti hylsy on väljä ja 16 mm on tiukka. Joutuu varmaan rälläköimään pulttien päät poikki ja lyömään läpi...toivottavasti lähtevät.
Nyt tajuan kun on puhuttu pallonivelestä, se on varmaan siellä iskarin alapäässä kun se on kiinni kahdella pultilla tavanomaisen yhden sijaan.
Jumiikohan nuo pultit tuohon iskarin alapäähän miten, eli lähteekö lyömällä?
Nyt on iskareiden yläpään pultit herkistettu , tai siis kiertyvat auki ja taas kiinni. Alatukivarren suojamuovin otin pois ja ne mitkä on joskus ollut pulttien ja muttereiden kantoja on nyt ruosteisia möykkyjä. 17 mm 6-kantti hylsy on väljä ja 16 mm on tiukka. Joutuu varmaan rälläköimään pulttien päät poikki ja lyömään läpi...toivottavasti lähtevät.
Nyt tajuan kun on puhuttu pallonivelestä, se on varmaan siellä iskarin alapäässä kun se on kiinni kahdella pultilla tavanomaisen yhden sijaan.
Jumiikohan nuo pultit tuohon iskarin alapäähän miten, eli lähteekö lyömällä?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
ainaki 124 ja väykyt lähteny iha helposti mulla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
karra kirjoitti:Jumiikohan nuo pultit tuohon iskarin alapäähän miten, eli lähteekö lyömällä
Joo kolme lähti ihan kevyesti napauttamalla kun olin ajanut ensin rälläkällä mutterit veks. Mutta se neljäs, ei ollut viimeinen vaan toinen, ei lähde. Olen takonut hullun lailla, lyttääntyy vaan pultti. Pultinkannan puolelta ei voi kääntää hylsyllä kun se ei pidä.Sergey kirjoitti:ainaki 124 ja väykyt lähteny iha helposti mulla.
Mikähän jumii kun ne kolme lähti helposti eikä pultit olleet sisältä ruosteessa? Pitää ajaa se pultin kanta rälläkällä pois ja vaikka porata molemmilta puolilta sen verran että mahtuu silmukka tulee ulos. Tai jos se pultin kanta on jumissa siinä tukivarressa kun se on loirin sanontaa lainaten yhtä puuta vai oliko se hyvää puuta...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Sain toisen iskarin irti poraamalla alakiinnikkeen pulttia auki molemmilta puolilta.
Tuollahan se alakiinnike oli:
Tässä iskarin paikka:
Tän näkoistä on takapenkin takana, jousipallot siellä lymyilee; saavat kohta kyytiä:
Iskarin yläkiinnitys:
Jouset tuli tänään, ne on tuossa ylempänä kuvissa, kait...
Iskaritkin hain mutta kuva niistä taisi jäädä kameraan. Joka tapauksessa kasaan painettuna aika lyhyet.
Tuollahan se alakiinnike oli:
Tässä iskarin paikka:
Tän näkoistä on takapenkin takana, jousipallot siellä lymyilee; saavat kohta kyytiä:
Iskarin yläkiinnitys:
Jouset tuli tänään, ne on tuossa ylempänä kuvissa, kait...
Iskaritkin hain mutta kuva niistä taisi jäädä kameraan. Joka tapauksessa kasaan painettuna aika lyhyet.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Sinulta tulleet jouset on paikoillaan nyt. Jousilangan paksuus oli 14,6 mm kun se orkkiksissa oli 14,1 mm. Vapaa pitus noissa sedanin jousissa oli n 15 mm lyhyempi mutta sillähän ei ole merkitystä koska jousi puristuu kasaan paikallaan ollessa. Autossa oli kakkosen kumit jousien alla, laitoin uudet kolmoset. Vois iskarin modauksesta ottaa vaikka kuvia kun homma illalla jatkuu...Jari Ke kirjoitti:Jos kuitenkin luovutat ja jos kerta passaa sedanin jouset ni lisätiedoiksi et on jäykimmät mitä sedaniin on KL:stä saatavilla tai ainakin niin mulle sanottiin.
Edit lisäsin kuvan jossa näkyy halkaisija Langan paksuus noin 14mm. Tässäkait on eroja?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Tasonsäätö pois,mitä tilalle?
Ei se iskarien laitto ihan heittämällä käynyt. Alasilmukka ei mahtunut kumpaankaan orkkisreiän kohdalle; sisemmässä iskarin putki otti kiinni tukivarteen ja ulommassa reiässä alasilmukka osui koiranluun alasilmään, varmaan 6 mm menisi päällekkäin.
Tein sitten uudet reiät siihen keskelle, iskari on nyt tehtaan tarkoittamassa kohdassa. Toki reiät heikentää rakennetta mutta ei oleellisesti tuossa kohdassa. Laitoin vanhoihin reikiin pultit puristamaan u-profiilista tukivartta kasaan, tai siis pitämään ryhdissään. En nyt tiedä onko siitä apua ja/tai vaikutusta.
Tein sitten uudet reiät siihen keskelle, iskari on nyt tehtaan tarkoittamassa kohdassa. Toki reiät heikentää rakennetta mutta ei oleellisesti tuossa kohdassa. Laitoin vanhoihin reikiin pultit puristamaan u-profiilista tukivartta kasaan, tai siis pitämään ryhdissään. En nyt tiedä onko siitä apua ja/tai vaikutusta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224