Käyttöauto
   

w203 Hammastangon oletettu käyttöikä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 01.11.2011 12:46
ViestiLähetetty: Ti 01.11.2011 13:22
Tervehdys olen uusi mersun omistaja ja nyt olisi sitten kyseltävää iteseäni viisaammilta.
Eli autona w203 korin c-mese,kilsoja 210tkm ja nyt siitä hajosi hammastanko. Onko tämä oletettu käyttöikä osalle?
Ostin auton kesällä liikkeestä ja olen ajanut sillä itse 10tkm. Onko hammastangon vika voinut olla jo tiedossa liikkeessä,
jostan auton ostin? Vai voiko se ykskaks hajota mitään ilmoittamatta?
Kiitos vastauksista jo etukäteen



Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: To 04.10.2007 20:17
Paikkakunta: kiiminki
ViestiLähetetty: Ti 01.11.2011 16:50
mikä siihen tuli?

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 289
Liittynyt: La 30.06.2007 12:52
Paikkakunta: Lieto
ViestiLähetetty: Ti 01.11.2011 17:22
Tosiaan, mitä siitä on rikki? Käsittääksen sen välystä pystyy kiristämään, jos siellä on rahtunen klappia.
W204 C180K avantgarde -myyty-

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 01.11.2011 12:46
ViestiLähetetty: Ti 01.11.2011 17:42
Olin mökiltä tulossa ja ykskaks muuttu ohjaus jäykäks.Pysähdyin ja katsoin ohjaustehostimen öljytilanteen. Öljy pinta oli alhaalla. Tuurilla olin juuri sveitsinportin auton kohdalla ja sain sieltä samantien ostettua lisää öljyä tehostimeen. Kun pääsin kotipihaan huomasin, että se vuotaa ohjaustehostimenöljyä apukuskinpuolelta. Seuraavana päivänä ajoin huoltoon ja sieltä todettiin hammastangon olevan rikki. Veholta uusi osa maksaisi 2000e. Tilattiin uusi hammastanko saksasta puolet halvempi ja se on nyt matkalla suomeen. Mutta se ihmetyttää, että voiko tuo hammastanko hajota tolleen ykskaks?

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.05.2011 09:58
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: Ke 02.11.2011 05:42
Outoa.Itse olisin ennemmin veikannut ohjaustehostimen hajonneen...

- Artsi -
W203-01

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1713
Liittynyt: Ma 26.04.2004 09:30
Paikkakunta: 87200
ViestiLähetetty: Ke 02.11.2011 10:30
Kyllä niitä menee ,omaani tuli samanlainen vika,autow211 .Ajettu alle 200,thkm
Saksasta sain 2 vuoden takuulla ja tosiaan maksaa vain murto osan vehon hintoihin nähden.
Harmi kun kerkesin ostaa ja heti oli ebayssa uusi ja lisäksi raidetangon päätkin mukana.
Hinta vain 500€ ja veholla jo raidetangon päät maksaa melkein saman. :(

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 23.10.2010 12:27
ViestiLähetetty: Pe 04.11.2011 21:10
Mutta miten se voi yhtäkkiä hajota atomeiksi? Sehän on terästä, kuluu hiljalleen.

Vai meneekä jotenkin irtipoikkihalki?
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 11561
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: La 05.11.2011 13:08
Eiköhän sieltä petä pelkät painetehostetun sylinterin tiivisteet.Joku voisi kyllä avata sen ja tutkia löytyisikö ´siihen tiivisteitä.Audilla ja wv samaa vikaa ja toyotan joissain euroopan malleissa ihan yleistä ja valmistaja on vielä zf jonka nyt luulisi olevan ihan parhaasta päästä.
Jos tosiaa ei vaihto osa niin eikun auki ja jos vielä sorvaamalla saisi paremmat /vahvemmat tiivisteet sisään niin ei tartte jatkuvasti vaihdella mutta luulen että tulevaisuudessa vasta harrastajat alkavat tätä tehdä.Nyt vaan käyttö autot kuntoon ja ajoon.
sääli kyllä että noin kallis ja etenkin kun vertaa simpukoihin niin käyttöikä todella lyhyt.
V*ttu kyllä nykyään mitään ei tehdä hyvin vaan markkinointi ja kulutus on etusijalla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe

-Rämät mutta maksetut-

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1713
Liittynyt: Ma 26.04.2004 09:30
Paikkakunta: 87200
ViestiLähetetty: La 05.11.2011 14:38
atlas kirjoitti:Eiköhän sieltä petä pelkät painetehostetun sylinterin tiivisteet.Joku voisi kyllä avata sen ja tutkia löytyisikö ´siihen tiivisteitä.Audilla ja wv samaa vikaa ja toyotan joissain euroopan malleissa ihan yleistä ja valmistaja on vielä zf jonka nyt luulisi olevan ihan parhaasta päästä.
Jos tosiaa ei vaihto osa niin eikun auki ja jos vielä sorvaamalla saisi paremmat /vahvemmat tiivisteet sisään niin ei tartte jatkuvasti vaihdella mutta luulen että tulevaisuudessa vasta harrastajat alkavat tätä tehdä.Nyt vaan käyttö autot kuntoon ja ajoon.
sääli kyllä että noin kallis ja etenkin kun vertaa simpukoihin niin käyttöikä todella lyhyt.
V*ttu kyllä nykyään mitään ei tehdä hyvin vaan markkinointi ja kulutus on etusijalla.



Veholla sanoivat ,jotta noita ei saa korjata kuin asiaan perehtyneet korjaamot.
On turvallisuus osa ja niissä on omat lainsäädökset.onneksi.
Jos jokainen sain räplätä niin millaisia pommeja tiellä liikkuisikaan.
Ei ne korjatut hammastangot ole kalliita,tai miten sen ajattelee,ainakaan vehon hintoihin suhteutettuna.
Noilla on vielä 2 vuoden takuu.

esim,
http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=w203 ... m270.l1313

Itse tilasin täältä ja kaikki sujui hyvin.
Pitää maksaa 100€ yli tuon hinnan joka on tuossa EBAYN hinnassa + rahti 35€,satkun saa takaisin kun palauttaa vanhan osan takaisin.
Tosin siitä pitää vähentää palautus kulut lähetyskuluista.
http://www.ebay.de/itm/Lenkgetriebe-Mer ... 600wt_1001

Kannattaa tarkistaa,jotta tulee oikea osa ,niitä on montakin eri versiota/mallia.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2791
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: La 05.11.2011 14:57
Meppec240 kirjoitti:Ostin auton kesällä liikkeestä ja olen ajanut sillä itse 10tkm.


Ihan vaan tuli mieleen, että joko puoli vuotta on täynnä? Kuluttajansuoja on kuluttajalle aika armelias ja myyjälle myrkkyä vanhemmankin auton osalta. Minusta tuollainen remontti menisi kevyesti myyjän piikkiin.
W8
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 11561
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Su 06.11.2011 12:55
Monessa automerkissä vaan on hammastangon päässä vaihdettavat nivelet ja kiristys ja mutteri kiinni jolla lukitus ihan kiristämällä eli aika heppoinen.Sisäinen säätö taas tiivisteiden vaihdossa ei tartte koskea.Voihan myös miettiä saako simpukkaa kiristää koska kiinnileikkaamisen vaara on suuri jos sitä kiristää liikaa.Muutenkin esim.toyota myy tiivisteitä zf-hammastankoon ja kukaan ei kiellä vaihtamasta niitä.Toisaalta eihän asentajatkaan saa mainostaa sitä itse tehtynä.Onhan näissä oma vaaransa tehdä se väärin mutta voihan sitä tehdä väärin muutakin alustan osissa tehtävää vaihto työtä.
Monesti vaan ne jotka itse repaavat autojaan eivät pelkää purkaa ja omaavat jo jotain taitoja ja luulen että ihminen automaattisesti ei koske osiin joita epäilee osaavansa korjaavansa.
Muutenkin nämä osat on ihmisen tekemiä.
Asia erikseen jos tehdas on tehnyt oman varmistuksensa ettei osia saada tai se on rakennettu niin ettei sitä edes pureta mutta vaihto-osan ollessa kyseessä se kuitenkin korjataan.Asia erikseen jos tangon saa takuulla ja siihen noin 500e kuin 2000e.Siitä tämä vuodatus.
Entäs kun auto vanhenee ja sen artvo on tämän tangon arvoinen niin harrastajat kyllä sen purkavat.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe

-Rämät mutta maksetut-

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 01.11.2011 12:46
ViestiLähetetty: Ma 07.11.2011 12:42
Oukei, kiitos vastauksista ja ajatuksista. Osan pitäisi saapua tällä viikolla suomeen.
Pitää olla yhteydessä autoliikkeeseen, josta auton ostin, kun saan korjaamolaskun kouraani. Katsotaan millainen sota
saadaan aikaiseksi.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2791
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: Ti 08.11.2011 13:31
Meppec240 kirjoitti:Oukei, kiitos vastauksista ja ajatuksista. Osan pitäisi saapua tällä viikolla suomeen.
Pitää olla yhteydessä autoliikkeeseen, josta auton ostin, kun saan korjaamolaskun kouraani. Katsotaan millainen sota
saadaan aikaiseksi.


Sotapa hyvinkin, kun myyjälle pitäisi antaa mahdollisuus hoitaa asia kuntoon.
W8

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 01.07.2013 16:56
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: Ma 21.10.2013 14:00
herätelläänpäs tätä topikkia, mitenkä hammastangon väljeneminen näkyy väljeneekö tanko pysty vai pituussuunnassa?
jos elämä on rankkaa lue aku ankkaa

MB w203 vm.01

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20
ViestiLähetetty: Ma 21.10.2013 15:27
Terve
Jos tankoon tulee väljää kuskin puolelle, niin sitä välystä voi säätää. Siinä on 17mm kannalla mutteri, josta kierretään pikkasen kiinni, kunnes alkaa tangon liikkuminen olla tahmeaa. Sitten pikkasen auki ja kovaa ajoa. Pitää toki koittaa ihan rauhassa pukkien päällä, että ohjaus liikkuu vapaasti, eikä tartu mihinkään matkalla. Se pikkasen on muuten yksi kierros tai jotain muuta maltillista.
T:Pekka

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1070
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 21.10.2013 16:42
Miten tuo väljä kuskinpuolella ilmenee ? Tuntuuko ratissa vai kuuluuko pikku töysyissä kolinaa ? Mun autossa nimittäin kuuluu nuo kolahdukset pienissä (3 cm) terävissä töyssyissä enkä ole aiheuttajaa löytänyt, ei myöskään katsuri.
W203CDI
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Ti 14.08.2012 13:06
ViestiLähetetty: Ma 21.10.2013 18:26
Kyllä sen ratissa huomaa jos on väljä. Pyörät suorassa niin tuntuu ratissa pientä klappia.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 01.07.2013 16:56
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: Ma 21.10.2013 18:44
hanta kirjoitti:Miten tuo väljä kuskinpuolella ilmenee ? Tuntuuko ratissa vai kuuluuko pikku töysyissä kolinaa ? Mun autossa nimittäin kuuluu nuo kolahdukset pienissä (3 cm) terävissä töyssyissä enkä ole aiheuttajaa löytänyt, ei myöskään katsuri.

Kun työnnän eturenngasta sisäänpäin niin raidetanko ja hammastanko nousee ylöspäin jonkinverran sinällään ei tunnu väljää mutta ihmetyttää toi periksiantaminen, onko normaalia?
jos elämä on rankkaa lue aku ankkaa

MB w203 vm.01
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 11561
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Ma 21.10.2013 19:49
Tangosta puhutaan eli se ei ole itse hammastanko vaan pallonivelestä kiinni tankoon ja usein on kiristettävissä mutta itse hammastangossa ei pitäisi olla mitään säätö mahdollisuuksia...en kyllä ole tutkinut ja nähnytkään tuon tankoa..mutta yleisesti.
sulla on nyt siinä pääty helassa se väljä.
Voithan kysyä kl-varaosista että saako sitä helaa edes irrallaan..tällöin voisi ehkä vaihtaa...no pitäisi kuitenkin ehkä ottaa se tabgon suojus kumi irti ja päästä tutkimaan onko se miten sinne laitettu vai prässätty jotenkin päädyt sitten kiinni.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe

-Rämät mutta maksetut-

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 01.07.2013 16:56
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: Ti 22.10.2013 16:22
kiitos..Onko kellää tietoa mistä löytyis ohjausvaihtee??tn räjäytyskuvaa, oon ettiny mut en löytäny?
jos elämä on rankkaa lue aku ankkaa

MB w203 vm.01
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 11561
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Ti 22.10.2013 17:15
Normisti jos tilataan esim. kl-varaosista tai esim.veholta osia niin lähettävät kuvan räjäytetystä osasta ..tässä siis hammastangosta jonka perusteella voi tilata haluamansa osan mutta siinä samassa ei ole orkkis tilaus numeroa.
Koeta jos löytäisit tossa tekniikka osion ylä topikeissa venjän sivuilta kun valitset mallin ja alat penkoa sieltä ja ne on englanniksi...voi olla että siellä on vain kokonainen tanko mutta sieltä kyllä löytyy sen osan orkkisnumero jolla voi taas metsästää googlen kautta sitä.
Toinen olisi jos haluaa käytetyn tangon niin varaosahaku.fi.
Nettivaraosissakin oli purettuna yksityisillä noita malleja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 11561
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Ti 22.10.2013 17:34
Näkyyköhän?
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m ... 42404b3e70
toi on kyllä läpeensä venäjäksi mutta onneksi taipuu itseltä.
oli siellä englanniksikin sivusto ja kannattaa syöttää suoraan vin-koodi niin löytyy helpommin jos se toimii.
tuon parempaa en löytänyt.

Muuten toi 120 osa jos se on kierteellä niin vanhemmissa toisissa merkeissä on sen tangon kiristys ratasta vasten mutta auttaako se tässä?

Ja sitten tossa on se varaosanumero kaiketi...Mercedes Benz A 2034603300 Steering Rack
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe

-Rämät mutta maksetut-

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 01.07.2013 16:56
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: Ti 22.10.2013 19:07
Kiitos.Tutkitaan asiaa :)
jos elämä on rankkaa lue aku ankkaa

MB w203 vm.01

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20
ViestiLähetetty: Ti 22.10.2013 23:00
Kyllä sen kiristyksen pitäisi auttaa juuri tuohon välykseen. Käsittääkseni tukirengas, josta hammastanko tulee läpi, on aina väljä eikä tarkoitettukaan poistamaan välystä.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 01.07.2013 16:56
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: Ke 23.10.2013 19:21
Juuri toi osa numero 120 näyttää väljältä kun se tanko nousee yläreunaanpäin
jos elämä on rankkaa lue aku ankkaa

MB w203 vm.01
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 11561
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Ke 23.10.2013 20:27
Se on sellanen puolikuun näköinen osa ja muissa tangoissa sen voi kiriä lähemmäs tankoa eli älä osta sitä vaan katso voisko sitä säätää..kiertämällä tai mikä lie systeemi?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe

-Rämät mutta maksetut-

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 01.07.2013 16:56
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: To 24.10.2013 02:42
atlas kirjoitti:Näkyyköhän?
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m ... 42404b3e70
toi on kyllä läpeensä venäjäksi mutta onneksi taipuu itseltä.
oli siellä englanniksikin sivusto ja kannattaa syöttää suoraan vin-koodi niin löytyy helpommin jos se toimii.
tuon parempaa en löytänyt.

Muuten toi 120 osa jos se on kierteellä niin vanhemmissa toisissa merkeissä on sen tangon kiristys ratasta vasten mutta auttaako se tässä?

Ja sitten tossa on se varaosanumero kaiketi...Mercedes Benz A 2034603300 Steering Rack


Oma kone antaa vaihtoehdoksi kääntää venäjän suomeksi ja aika hyvinhän se sen kääntää :)
jos elämä on rankkaa lue aku ankkaa

MB w203 vm.01
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ke 19.05.2010 22:23
Paikkakunta: Numminen
ViestiLähetetty: To 24.10.2013 11:45
Ns. tehdaskorjatun hammastangon tilasin sakuista ässään about 340€ hintaan. Sillä on nyt ajeltu pari vuotta ja hyvin pelaa. Satasen vähempi olisi pitänyt maksaa, jos vanhan olisin lähettänyt vaihdossa. Suomen rahtikulut vaan estää kokonaan tämmöisen ekologisen toiminnan.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1070
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 17.11.2013 13:36
pekkak kirjoitti:Kyllä sen kiristyksen pitäisi auttaa juuri tuohon välykseen. Käsittääkseni tukirengas, josta hammastanko tulee läpi, on aina väljä eikä tarkoitettukaan poistamaan välystä.


Onkohan tuolla välyksellä mitään tekemistä kolinan kanssa ? Kaveri nytkytti hammastangon päätä ja sai pientä kloklotusta aikaiseksi. Kiristelin sitten hammastankoa siitä mutterista n kierroksen, mutta lievä vasemman etupyörän kolahdus ei muuttunut ainakaan paljoa. Kolahdus kuuluu mm kun peruutan auton tallista ja etupyörä putoaa n 5 cm kynnykseltä.
Iskarit on uudet, niveliä vaihdeltu eikä katsurikaan, pyynnöstä huolimatta löytänyt mistään väljää. Kallistuksen vakaajan tarkistin irroittamalla koiranluun kokonaan koeajon ajaksi. Voisiko tuommoisen kolahduksen aiheuttaa iskarin yläpään laakeri ? En siinä kyllä huomannut mitään kun äskettäin vaihdoin iskarit.
W203CDI
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Sastamala / Tampere
ViestiLähetetty: Ma 28.04.2014 20:35
Vaihtelin tuossa omaan kulkineeseen ylätukivarren(orkkis 04 leimalla 390tkm) :P ja sisemmän raidepään kun kolina paikallistettiin sinne. Vaihto ei auttanut, sama "klopina" kuuluu kun ratista ravistaa sammuksissa. Eli hammastangon varsi on väljä liukutiiviistelaakeriin nähden. En huomannut varmistaa tätä kun sisempi nivel oli irti.
Eräässä toisessa w203 kuuluu samanlainen kolina vaikka on juuri katsastettu.
Onko tuohon hammastankoon saatavilla varaosia, vai pitääkö ostaa ebäystä korjattu :think:
S203 200CDI -04 Facelift "Tatech hoidettu"
C203 180 -01 Sportcoupe kauppakassina
EX:
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Seuraava

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: apg, Google [Bot], Google Adsense [Bot], Jari Ke, jayjay70, kaide_n, miksalo, Snakerock, sompio ja 31 vierailijaa

   






Autoilijanoutlet.fi



AUTOIHINvaraOSAT.fi

Etuvanne.com

Etuvanne.com