W123/240D/-85 Mittarivalot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
nylaka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 15.01.2011 14:23
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

W123/240D/-85 Mittarivalot

Viesti Kirjoittaja nylaka »

Hei ! Kuuluuko yllämainitussa autossa olla erittäin himmeät mittarivalot vai onko mahdollisesti lamppuja palanut. Jos näin niin saisinko ohjeita niiden vaihtamiseen. En raaskisi viedä paikalliseen Veho-liikkeeseen ( Sveitsinportin Auto, Hyvinkää ) koska saattaa olla kallis operaatio.
Terveisin Kari Nylander, LHU-800
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: W123/240D/-85 Mittarivalot

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Eikös noissa ole mittarivalojen himmennin?
Pyörittele sitä, jos vaikka tokenisi :wink:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: W123/240D/-85 Mittarivalot

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Jos ei auta, vedä mittari ulos ja ihmettele.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3974
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W123/240D/-85 Mittarivalot

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Moi,

täydentääkseni vielä sitä, mitä on jo sanottu:

- Mittaristossa on valoina kaksi lamppua
- siis, jos valoa on tasaisesti oikealla ja vasemmalla, molemmat polttimot vissiin palavat
- Polttimot ovat mittariston takaseinässä, yläreunassa
- mallia lasikanta, mutta nyt en mistään löytänyt, kuuluuko sen olla 3 vai 5 Wattia (molemmat sopivat fyysisesti, mutta veikkaisin, että 3W on oikeampi, koska se ei aiheuta niin kovaa lämpökuormaa)
- Valo mittaristolle kulkee polttimolta kirkkaasta muovista tehtyvä valojohdinta pitkin; niitä on yksi per lamppu
- ja niillä on tapana aikaa myöden kärähtää, varsinkin, jos käytetään liian isoa polttimoa ja sitä vielä pidetään täysillä pitkiä aikoja (esim. kesäkuumalla...). Käytännössä kärähtäminen meinaa sitä, että valojohtimen muoto muuttuu (pää sulaa lampun läheltä) ja väri samalta alueelta tummuu. Ja sittenhän se ei enää toimi niin kuin pitäisi. Sopisi aika hyvin oireisiin tässäkin tapauksessa?
- Ja mittariston voi vain vetää pois sellaisilla koukuilla, mutta helpointa saattanee olla kuitenkin tehdä niin, että irrottaa verhouksen siitä kuskin jalkatilasta ja sitten vain työntää sen mittariston takakautta pois kohti rattia. Se ei ole millään ruuveilla tms. kiinni. Sitten, kun sen on saanut työnnettyä pois kojelaudasta, saa irrottaa sähköliittimet, nopeusmittarin vaijerin sekä öljynpainemittarin öljyputken. Ei ole mikään ammattikorjaajaa vaativa toimenpide ensinkään.

Ja sitten, jos käy ilmi, että valojohtimet ovat epäkuntoiset, niin itse olen joskus vain kylmästi sahannut kärähtäneen osan pois. Sen jälkeen se sahattu pinta pitää tietty saada sileäksi: hiomapaperia, hienompaa hiomapaperia jne. aika monta kertaa. Sitten vesihiomapaperia, aina vain hienompaa ja lopulta kiillotustahnaa (kuten Farecla G3) ja lopulta vaikka autovahaa, mallia kliineri. Sillä saa kirkkaan pinnan, ja valo kulkee taas paremmin sinne mihin pitäisikin. Samalla voi sen valojohtimen ympärillä olevat muovit maalata vaikka valkoisiksi, niin sekin saattaa hiukan auttaa valon kulkemista (ei tietenkään kannata maalailla mitään sellaista kohtaa, joka jäisi näkyviin... ;) ). En nyt suoraan muista, pitääkö valojohtimien esiin saamiseksi ruuvata mittarit irti kehyksestä, mutta varsin yksinkertainen juttu sekin on.

Ja vielä yksi juttu; nykyään on saatavissa myös sellaisia LED-lamppuja, jotka sopivat suoraan tuon lampun tilalle. Halutessaan saa tosi kirkkaan valaistuksen ja erilaisia värejä ja ehkä mukavin juttu on se, että sitten jos on ottanut asiakseen fiksata kärähtäneet valojohteet, niin LED ei kuumene, eikä siis enää uudestaan sulata niitä johteita. Niissä ei tosin toimi mittarivalojen himmennys enää samalla tavalla kuin ennen, joten se on syytä ottaa huomioon, mutta kyllä niitäkin saa aika paljon himmennettyä sillä kytkimellä; ääripäiden ero on vain selvästi pienempi kuin hehkulampuilla.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: W123/240D/-85 Mittarivalot

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Moi

Jos olet PKS seudulta niin voin mahdollisesti auttaa tuossa pihalla polttimoiden vaihtoasiassa. Himmentimenkin vaihto voisi onnistua kun on kolvit sun muut laitteet (uusia himmentimiä tosin ei ole varastossani).

Säävaraus: talvella en tee pihalla muuta kuin lumitöitä.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123/240D/-85 Mittarivalot

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Aikoinaan juotin siihen säätimeen "jumpperin", jolla ohitin koko säätimen = valot olivat koko ajan kirkkaalla :wink:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
nylaka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 15.01.2011 14:23
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: W123/240D/-85 Mittarivalot

Viesti Kirjoittaja nylaka »

Kiitos hyvistä ohjeista. Laittaisitko Kipsu yhteystietosi. Puhelimeni on 0400 304318, mail: karinylander@gmail.com
Terv. Kari Nylander
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Vastaa Viestiin