OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneettikytk
OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneettikytk
Olen ihmetellyt moottorin pärinää noin 900rpm tienoilla. Tyhjäkäynnillä ei kuulu eikä myöskään tuon kierrosluvun yläpuolella. Paikallistin, että moniurahihna väpättää tuolla kierrosluvulla selvästi eli todennäköinen äänen lähde.
Hihna ja kiristimen laakeri ovat uudehkoja. Samoin vaimennin tuntuu tiukalta käsin kokeiltuna (käytin irti). Viimeksi hihnaa vaihtaessani totesin hihnankiristimen rungon ja sen ison tapin välissä olevan aavistuksen välystä (ei todellakaan paljoa). Voisiko tuo mitätön välys aiheuttaa resonoinnin? Vai onko tuo vaimennin usein syyllinen? KL:n ja Merteilin sivut on nurin, niin ei pääse urkkimaan hintatietoja...
Totesin tänään myös, että ilmastoinnin kompuran magneettikytkin oli tipahtanut moottorin pohjamuovin päälle. Pultti oli hävinnyt jonnekin, mutta kierteet olivat ehjät. Tuo resonointi mielestäni on todennäköinen syy pultin irtoamiselle. Muistaako joku, minkälainen pultti tuolla pitäisi olla? M6 on kierre, mutta mikä on oikea pituus ja oliko se kuusiokolokannalla? Laitanko lukitteen kera ja onko tietoa kiristysmomentista?
Kiitos!
Hihna ja kiristimen laakeri ovat uudehkoja. Samoin vaimennin tuntuu tiukalta käsin kokeiltuna (käytin irti). Viimeksi hihnaa vaihtaessani totesin hihnankiristimen rungon ja sen ison tapin välissä olevan aavistuksen välystä (ei todellakaan paljoa). Voisiko tuo mitätön välys aiheuttaa resonoinnin? Vai onko tuo vaimennin usein syyllinen? KL:n ja Merteilin sivut on nurin, niin ei pääse urkkimaan hintatietoja...
Totesin tänään myös, että ilmastoinnin kompuran magneettikytkin oli tipahtanut moottorin pohjamuovin päälle. Pultti oli hävinnyt jonnekin, mutta kierteet olivat ehjät. Tuo resonointi mielestäni on todennäköinen syy pultin irtoamiselle. Muistaako joku, minkälainen pultti tuolla pitäisi olla? M6 on kierre, mutta mikä on oikea pituus ja oliko se kuusiokolokannalla? Laitanko lukitteen kera ja onko tietoa kiristysmomentista?
Kiitos!
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
Useimmiten se vika on siinä iskarissa mutta kyllä sen tuntee jos se väljä on. Tosin siinä on ne helat mitkä voi myös väljistyä. Kokeile meneekö pultti tiukasti siihen iskarin ylempään reikään. Sitten laita iskari alapäästään kiinni ja kokeile heiluttaa sitä että tietää onko alempi hela väljä. Ja kyllä tuo kulunut tappikin varmasti aiheuttaa resonointia. Muistaakseni tapin hinta oli jotain 50 euron luokkaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
Iskari ei kyllä tunnu väljältä ja pultit istuu tiukasti + kumit on kunnossa. Täytynee tilata tuo runko ja tappi, josko niillä korjaantuisi.
Itse itselleni vastaten: ilmastoinnin magneettikytkimen kiristysmomentti on käsittääkseni 16nm. Kiristys vaatii erikoistyökalun, jolla voi pitää magneettikytkimestä kiinni. Tai vaihtoehtoisesti voi syöttää magneettikytkimelle virtaa suoraan akulta, jolloin se lukittuu kiinni ja hihnapyörän/hihnan välisen kitkan avustuksella saat pultin kiristettyä momenttiin.
Itse itselleni vastaten: ilmastoinnin magneettikytkimen kiristysmomentti on käsittääkseni 16nm. Kiristys vaatii erikoistyökalun, jolla voi pitää magneettikytkimestä kiinni. Tai vaihtoehtoisesti voi syöttää magneettikytkimelle virtaa suoraan akulta, jolloin se lukittuu kiinni ja hihnapyörän/hihnan välisen kitkan avustuksella saat pultin kiristettyä momenttiin.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
Kiristimestä menee myös niitä jousia... joka tietysti hoitaa hihnan kiristyksen. On sen "kumitötterön" sisällä, jos se kuollentuu niin hihna pääsee heilumaan.
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
Jos tuo jousi menee poikki niin sitten ei varmaan pysy hihna ees paikallaan
mutta voihan sekin olla syyllinen.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
Omassa on vaihdettu kaikki muu paitsi jousi.jpeltoma kirjoitti:Kiristimestä menee myös niitä jousia... joka tietysti hoitaa hihnan kiristyksen. On sen "kumitötterön" sisällä, jos se kuollentuu niin hihna pääsee heilumaan.

poikki ei ole, mutta voiko niin paljon väsyä, jo ½ miljoonassa km.



- 2 x iskari, yläpultti laitettu kiinnikeen kanssa paikoilleen. Kierteet hieman löysät. Mutta pultti ei heilu yhtään
- keinu pultteineen ja pyörineen
- laturi
- vesipumppu
- hihna (gates)
- (alipainepumppu)
pärinää välillä, tyhjäkäynnillä oli lämmin tai kylmä moottori. Kuulee sisälle asti.
iskari joutuu koko ajan tekemään liikettä, enemmän kuin muissa näkemissäni autoissa
luulin jo löytäneen vian ilmastoinnin hihnapyörästä. On päässyt kulumaan akselista väljäksi. Laitettu lukitteella kiinni.
ohjaustehostimen hihnapyörässä ainoa välys on hieman akselin pituus suunnassa
vikaa en ole löytänyt

autodidakti
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
Ilmeisesti tämä ongelma on tiedostettu aikanaa mersulla, koska esim OM605 w202:seen on laitettu laturi vapaakytkimellä joka vähentää hihnan värinää.
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
Olisi mukava kuulla, että jos tuon jousen vaihtaisi, niin olisiko siinä kuitenkin vika ? Ainakin kaikki mahdollinen olisi vaihdettufelmit kirjoitti: Omassa on vaihdettu kaikki muu paitsi jousi.![]()

Nimim. "Oma lehmä ojassa"
Viimeksi muokannut Henry V., To 29.12.2011 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
Monellako €:lla osallistut kokeiluun 

autodidakti
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
Kyllä aina kahvit tarjotaan
...tietäisi vaan, että pitäisikö noita jousia hankkia yksi, vai kaksi

...tietäisi vaan, että pitäisikö noita jousia hankkia yksi, vai kaksi

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
Eikös sitä voisi testata siten että jollain työkalulla vääntää kiristintä ja kuuntelee että loppuuko mekkala kun kiristää hihnaa...
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
Jousen No 606 993 03 10
mikään tarvikeliike ei näytä myyvän, ilmeisesti ei kovin kysytty osa.
mikään tarvikeliike ei näytä myyvän, ilmeisesti ei kovin kysytty osa.
autodidakti
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
onko felmitillä varmasti värinänvaimennin ehjä
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
onkos se kampiakselin hihnapyörässä 
eikös siinä ole vain hihnapyörä, vai mitä ajat takaa?

eikös siinä ole vain hihnapyörä, vai mitä ajat takaa?
autodidakti
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
Ja onko hihna varmasti oikean mittainen?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
KL:ssä on kiristimen jousia hyllytavarana.
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
Luulen että on tämä, pitää tarkistaa kuitista > GATES - 6PK2153 - Moniurahihna
alkuperä numero on 010 997 79 92, 21.36X2140 eli 13 mm lyhyempi
paljonko hinta siellä?
alkuperä numero on 010 997 79 92, 21.36X2140 eli 13 mm lyhyempi

Nettisivuilta ei ole löytynytjpeltoma kirjoitti:KL:ssä on kiristimen jousia hyllytavarana.

paljonko hinta siellä?
autodidakti
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
tätäkö tarkoitat: 603 030 01 03 VIBRATION ABSORBERjmo2204 kirjoitti:onko felmitillä varmasti värinänvaimennin ehjä
Mitenkäs sen kunto selvitetään?
kädellä heiluttamalla hihnapyörästä ei tunnu mitään outoa
autodidakti
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
Onko tietoa, onko OM605 W202:n laturi suoraan vaihtokelpoinen OM605 W124:ään? Jos tuo laturi joskus hajoaa, niin voisi ostaa uudemman mallisen vapaakytkimellisen, jos käy suoraan paikalleen.jpeltoma kirjoitti:Ilmeisesti tämä ongelma on tiedostettu aikanaa mersulla, koska esim OM605 w202:seen on laitettu laturi vapaakytkimellä joka vähentää hihnan värinää.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
Katselin kuitista, etä alkuperäinen hihna ostettu vuonna 2007 ja maksanut 53 €, joka pyörii edelleenfelmit kirjoitti:Luulen että on tämä, pitää tarkistaa kuitista > GATES - 6PK2153 - Moniurahihna
alkuperä numero on 010 997 79 92, 21.36X2140 eli 13 mm lyhyempi
Jos AD:sta ostaisin rekisterinumeron perusteella Gatesin, tarjoaisivat liian pitkää
jos ostaisin alkuperänumerolla, tarjoaisivat 2 mm lyhyempää
Tänään hankittu Vehosta 33 €felmit kirjoitti:Nettisivuilta ei ole löytynytjpeltoma kirjoitti:KL:ssä on kiristimen jousia hyllytavarana.![]()
paljonko hinta siellä?
Tarkkaillaan autaako?
autodidakti
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
Eipä ole tietoa, mutta homma lienee helposti todennettavissa kun menee kauppaan vanhan laturin kanssa ja mittaa tönärillä onko korvakkeet samat.osilpi kirjoitti:Onko tietoa, onko OM605 W202:n laturi suoraan vaihtokelpoinen OM605 W124:ään? Jos tuo laturi joskus hajoaa, niin voisi ostaa uudemman mallisen vapaakytkimellisen, jos käy suoraan paikalleen.jpeltoma kirjoitti:Ilmeisesti tämä ongelma on tiedostettu aikanaa mersulla, koska esim OM605 w202:seen on laitettu laturi vapaakytkimellä joka vähentää hihnan värinää.
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
samaa vikaa 606 kaikki uutta keinuvipu tappi (elikkä ei ole laakeria vaan tappi tulee suoraan läpi keinuvivusta uudemmissa tämä) jousi iskari ja aina sillon tällön tekee tuota ääntä eli pärisee tyhjäkäynnillä, hermot välii menee on niin pahaa ääntä tavallaan pitää kun ei sais kuulua mitään ylimääräatä XD
vanhemmissa missä on laakeri niin yleensä niis loppuu sillä kun vaihtaa laakerin taikka sit koko osan. kl pystyy ostamaan pelkkää laakeria keinuvipuun.
vanhemmissa missä on laakeri niin yleensä niis loppuu sillä kun vaihtaa laakerin taikka sit koko osan. kl pystyy ostamaan pelkkää laakeria keinuvipuun.
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
Laturi passaa ristiin. Itellä on 606:ssa 604:en laturi. Itekki baihdellu kaiken muun paitsi hihnan ja jousen kiristimeen, silti pärisee...
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: OM605 moniurahihnan resonointi ja ilmastoinnin magneetti
Vaihdoin tapin, rungon ja iskunvaimentimen. En ole saanut ääntä ainakaan vielä esille, mutta pidemmällä tähtäimellä nähdään paremmin.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"