Auto 300TE -87 ja mittarissa 450tkm, ajettu ainakin tuo. Öljynpainemittari nousee kylmänä ja ajossa reiluun kahteen, lämpinä tyhjäkäynnillä ja liikennevaloissa laskee yhteen ja joskus allekin. Öljyä on koneessa, öljynvaihdosta 7-8tkm ja laadusta ei mulla tietoa kun auto on "uusi". Kansi rempattu muutama kymppi sitten. Bensaa palaa kaupunkiajossa kaikki mitä tankkiin laittaa, sillä puolella varmaan vielä vähän säätämisen varaa...
Ajatuksena olisi nyt alkuun vaihtaa öljyt tässä joku kaunis päivä, mutta voisiko tuo olla myös mittari/anturilähtöinen "vika" vai pumppuvika tms?
Viimeksi muokannut tatza, Su 29.01.2012 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Jep se suodin on ollut syypää kun seisonnasta on otettu auto käyttöön ja olemattomat paineet ja korjautunut suotimen vaihdolla,outo juttu.
Muutenkaan jos paine ei nyt ihan nollaan tipu lämpimänä niin ole mitään hätää ja kierroksilla nousee.
Ja jos kone kajahtaa niin käytettyjä vähänkin ajettuja koneita saa jo noin 300e molemmin puolin.
Mutta nou hätä ei kun ajoa vaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
atlas kirjoitti:Jep se suodin on ollut syypää kun seisonnasta on otettu auto käyttöön ja olemattomat paineet ja korjautunut suotimen vaihdolla,outo juttu.
Muutenkaan jos paine ei nyt ihan nollaan tipu lämpimänä niin ole mitään hätää ja kierroksilla nousee.
Ja jos kone kajahtaa niin käytettyjä vähänkin ajettuja koneita saa jo noin 300e molemmin puolin.
Mutta nou hätä ei kun ajoa vaan.
Auto oli tosiaan seisonut muutaman kuukauden ennen kun sen ostin. Ekana lisäsin siihen litran öljyä ja nyt se on vähän ylärajan alapuolella. Olen muutaman sata kilsaa tuolla ajellut lähinnä pientä kaupunkiajoa ja hyvin on toiminut. Saa luvan toimia vielä tovin, vaihdan/vaihdatan öljyt ja suodattimen kunhan ehdin/jaksan. Kilsoja tohon kauppakassiini kertyy suunnilleen kymmenisen päivässä.
Periaatteessa tuon öljynvaihdon voisi tehdä itsekin, imulla öljyt pois jne. Suodattimen saanee vaihdettua ilman suurempia purkuja yläkauttakin? Talvikelillä ei oikein innostaisi maata auton alla naama ja kädet öljyssä...
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
No niin. Tänään hommattu Motonetistä öljyä, öljynsuodatin ja öljyimuri. En ole ennen imurilla öljyjä vaihdellut, mutta sinänsä homma on aikalailla simppeli. Tuota tuossa mietin, että imisinkö ensin koneen tyhjäksi ja sitten koittaisin irrottaa suodatinta vai kokeilisinko ensin lähteekö tuo suodatin varmasti irti ja asettuuko uusi paikalleen ennen kuin imen koneen kuivaksi? Jos koneessa on vielä öljyt, valuuko suodattimen irtiollessa koneesta öljyt vai onko pinta tuon reiän alapuolella?
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Voit ihan hyvin kokeilla ensin passaako suodatin. Siitä suodattimesta valuu kyllä ne öljyt öljypohjaan. Sitten vasta imaset tyhjäks. Vaikka mukava ne on ropustakin laskea mutta jos kerran jo olet imurin ostanut.
itse laskisin kyllä propusta... tuo imuvaihtaja kuuluu suurimpiin kusetuksiin ihmiskunnan historiassa se kyllä imee sen hyvälaatuisen öljyn pois koneesta, mutta jättää kaiken paskan ja muun sakan öljypohjaan varsinkin dieseleissä olis tärkeää saada se "kiinteä jäte" pois kierrosta, toki jää se sitten kyllä suodattimeen, jos öljypumppu sen sieltä hotaisee mukaan, mutta sitten sitä (suodatinta) sais olla vaihtamassa 2 kertaa/öljynvaihto väli
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kun ensin imet imurilla öljyn mikä tulee niin senjälkeen nostat tunkilla hankkarin takakulmaa ylös ja avaat öljypropun. Näät sen kuinka paljon imuri jättää öljyä koneeseen.
Jokainen tekee tavallaan mutta kerran imin ja sit aukaisin propun. Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta imurilla
Jari Ke kirjoitti:Kun ensin imet imurilla öljyn mikä tulee niin senjälkeen nostat tunkilla hankkarin takakulmaa ylös ja avaat öljypropun. Näät sen kuinka paljon imuri jättää öljyä koneeseen.
Jokainen tekee tavallaan mutta kerran imin ja sit aukaisin propun. Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta imurilla
Töissä kerran omaan mersuun kokeilin tuota, ei tullut propun kautta enään mitään kun eka olin imenyt Mutta tokihan propun kautta aina parempi, tulee ne paskat pihalle mitä siellä pohjalla on.
Jos pohjalla on sellaista töhnää että se ei liiku öljyn mukana imuriin, niin ei se liiku sitä propunreikääkään kohti.
Forte-huuhtelu kerran vuodessa on tullut tavaksi, sillä lähtee kyllä töhnät liikkeelle.
Noita imureita on monenlaisia. Semmoisella motonet-tason imurilla ei varmasti saa kaikkea ja koneen pitää olla tiivis imuria käytettäessä, että se toimii kunnolla. Olen katsellut pari kertaa vierestä kun on napattu öljypohja pois autosta johon on merkkihuolto aina vaihtanut imurilla öljyt ja ei siellä nyt kamalaa töhnää ole näkynyt.
Kunnon öljyt ja ajellaan se kone lämpimäksi. Melko sama miten ne sitten vaihtaa. Pätkäajo ja halvat öljyt on pääsyy siihen töhnään.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Kaverin W124 200d:ssä noin 900tkm mittarissa ja öljyproppua (eikä öljypohjaa) ei kuulemma ole kertaakaan avattu, vaan aina imurilla noin 10tkm välein uudet öljyt Mobil 5W50. Toinen omistaja ja auton historia on aukoton. Autossa ei edes ole lohkolämppäriä.
Että toimii se noinkin, jos vaihtoväli on sopiva käyttöön nähden, mutta itse kyllä vaihdan aina propun kautta. Tulee varmasti paremmin tyhjäksi.
napa kirjoitti:itse laskisin kyllä propusta... tuo imuvaihtaja kuuluu suurimpiin kusetuksiin ihmiskunnan historiassa se kyllä imee sen hyvälaatuisen öljyn pois koneesta, mutta jättää kaiken paskan ja muun sakan öljypohjaan varsinkin dieseleissä olis tärkeää saada se "kiinteä jäte" pois kierrosta, toki jää se sitten kyllä suodattimeen, jos öljypumppu sen sieltä hotaisee mukaan, mutta sitten sitä (suodatinta) sais olla vaihtamassa 2 kertaa/öljynvaihto väli
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Jaa että suurimpiin kusetuksiin Noh, se on sinun mielipide eikä kenenkään mielipide ole koskaan väärä koska se on jokaisen oma. Kuitenkaan öljynvaihto tehtynä kunnollisella imuvaihtajalla ei ole mitenkään huonompi tapa kuin propunkautta. Millä perusteella se imuvaihtaja osaisi imaista vain sen hyvälaatuisen öljyn sieltä öljypohjasta? Normaali öljynvaihtovälillä sinne öljypohjaan mitään senkummempaa sakkaa kerry. Se sakka on sekoittuneena siihen öljyyn ja muut partikkelit jää sinne suotimeen.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Vähän otti silmään tuo "kylmänä reiluun kahteen", kyllä sen pitäisi kolmoseen eli tappiin neulan nousta kylmällä koneella ja pysyä siellä, jos kierroksia on pari tuhatta tai enemmän.
Kuumassa myllyssä saa sitten olla tyhjäkäyntipaine luokkaa 1 tai allekin, varsinkin pykälä silmässä.
Aku P kirjoitti:Vähän otti silmään tuo "kylmänä reiluun kahteen", kyllä sen pitäisi kolmoseen eli tappiin neulan nousta kylmällä koneella ja pysyä siellä, jos kierroksia on pari tuhatta tai enemmän.
Kuumassa myllyssä saa sitten olla tyhjäkäyntipaine luokkaa 1 tai allekin, varsinkin pykälä silmässä.
No tätä mieltä olen kyllä minäkin, mullakin 230 TE aj. 424 tkm ja nousee 3.:seen kun vähänkään kaasuun koskee ja laskee alimmillaan kuumana 1 - 1,5...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Aku P kirjoitti:Vähän otti silmään tuo "kylmänä reiluun kahteen", kyllä sen pitäisi kolmoseen eli tappiin neulan nousta kylmällä koneella ja pysyä siellä, jos kierroksia on pari tuhatta tai enemmän.
Kuumassa myllyssä saa sitten olla tyhjäkäyntipaine luokkaa 1 tai allekin, varsinkin pykälä silmässä.
No tätä mieltä olen kyllä minäkin, mullakin 230 TE aj. 424 tkm ja nousee 3.:seen kun vähänkään kaasuun koskee ja laskee alimmillaan kuumana 1 - 1,5...
Nuo paineet riippuu kovasti öljyistä. Mulla ei laske öljynpaineet lämpimänä tyhjäkäynnillä kun viisarin leveyden verran alle 3 baarin. Vaihe päällä kun puottaa kierrokset kunnolla alas niin menee vähän yli kahteen. Öljynä on 10w-60
Aku P kirjoitti:Vähän otti silmään tuo "kylmänä reiluun kahteen", kyllä sen pitäisi kolmoseen eli tappiin neulan nousta kylmällä koneella ja pysyä siellä, jos kierroksia on pari tuhatta tai enemmän.
Kuumassa myllyssä saa sitten olla tyhjäkäyntipaine luokkaa 1 tai allekin, varsinkin pykälä silmässä.
No tätä mieltä olen kyllä minäkin, mullakin 230 TE aj. 424 tkm ja nousee 3.:seen kun vähänkään kaasuun koskee ja laskee alimmillaan kuumana 1 - 1,5...
Nuo paineet riippuu kovasti öljyistä. Mulla ei laske öljynpaineet lämpimänä tyhjäkäynnillä kun viisarin leveyden verran alle 3 baarin. Vaihe päällä kun puottaa kierrokset kunnolla alas niin menee vähän yli kahteen. Öljynä on 10w-60
Riippuu juu, koneen kunnosta ja tyypistä, öljyistä, niiden iästä, lämpötilasta, tyhjäkäyntikierroksista, mittarin tarkkuudesta... ei se mersun oma mittari mikään tarkkussinstrumentti ole. Kolmoseen sen pitäisi kuitenkin sohottaa kylmässä koneessa ja kuumassakin, jos kierroksia on edes jonkin verran.
Oli ne mullakin w201:ssa aikanaan tyhjäkäynnillä kuumana päälle kahden vaikka miten olisi sitä ennen polkenut, tässä nykyisessä on kesällä moottoritierepäisyn jälkeen herranen aika hyvä jos 0,5 saadaan täyteen. Laiskan ensiapu olisi ruuvata 50 r/min lisää tyhjäkäyntiin.. samassa koneessa samat öljyt 123-korisessa ja paineet puolentoista paikkeilla kuumanakin.
Aku P kirjoitti:Riippuu juu, koneen kunnosta ja tyypistä, öljyistä, niiden iästä, lämpötilasta, tyhjäkäyntikierroksista, mittarin tarkkuudesta... ei se mersun oma mittari mikään tarkkussinstrumentti ole. Kolmoseen sen pitäisi kuitenkin sohottaa kylmässä koneessa ja kuumassakin, jos kierroksia on edes jonkin verran.
Oli ne mullakin w201:ssa aikanaan tyhjäkäynnillä kuumana päälle kahden vaikka miten olisi sitä ennen polkenut, tässä nykyisessä on kesällä moottoritierepäisyn jälkeen herranen aika hyvä jos 0,5 saadaan täyteen. Laiskan ensiapu olisi ruuvata 50 r/min lisää tyhjäkäyntiin.. samassa koneessa samat öljyt 123-korisessa ja paineet puolentoista paikkeilla kuumanakin.
Koneella on ajettu noin 500 000, kone on om603 turbo, öljyt on 10w60, vähän alle puoli vuotta ja noin 10 000 sitten vaihettu, nesteet vaikka nyt 90 asteiset kovan vedon jälkeen ja vaihe päällä kierrokset ihan vähän yli 500 niin paineet on silti tasan 2 bar tai viisarin leveyden yli. Autolla on ajeltu nyt ST:nä noin 15 000 kilsaa eikä huohota ollenkaan muuta kuin kovassa vedossa mikä nyt on normaalia. Mutta ei siitä kannata huolestua jos "normaaleilla" öljyillä on paineet pienemmät kun tuolla siirapilla Ennen paineet ei laskenu tyhjäkäynnillä millonkaan alle 2.5 baarin mikä kielii nyt siitä että pitäis öljyt vaihella.
Mika.T kirjoitti:Jep. Toki kylmänä pitää paineen nousta sinne 3kiloon kun kone käy tyhjäkäyntiä.
Suodatin tukossa jos ei nouse.
No joo. Tässä yksilössä ne ei nouse, ei millään normaalikierroksilla. Ja perhana pihalla on ollut sen verran kylmää etten vieläkään ole jaksunut/ehtinyt öljynvaihtoon ryhtyä. Suodatin ja öljyt on jo ostettu.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Mika.T kirjoitti:Jep. Toki kylmänä pitää paineen nousta sinne 3kiloon kun kone käy tyhjäkäyntiä.
Suodatin tukossa jos ei nouse.
No joo. Tässä yksilössä ne ei nouse, ei millään normaalikierroksilla. Ja perhana pihalla on ollut sen verran kylmää etten vieläkään ole jaksunut/ehtinyt öljynvaihtoon ryhtyä. Suodatin ja öljyt on jo ostettu.
Toivottavasti korjaantuu pelkällä öljynvaiholla ettei ole väljä kone. Laita oikein jäykät öljyt niin painemittari nousee ja saat mielenrauhan no ei tosissaan pitää niitten vielä kovalla pakkasellakin voidella. Ite tuppaan tekemään niin että polttelen tupakin aamulla ja annan auton käydä sen aikaa niin öljyt lämpenee edes jonkun verran.
Mika.T kirjoitti:Jep. Toki kylmänä pitää paineen nousta sinne 3kiloon kun kone käy tyhjäkäyntiä.
Suodatin tukossa jos ei nouse.
No joo. Tässä yksilössä ne ei nouse, ei millään normaalikierroksilla. Ja perhana pihalla on ollut sen verran kylmää etten vieläkään ole jaksunut/ehtinyt öljynvaihtoon ryhtyä. Suodatin ja öljyt on jo ostettu.
Toivottavasti korjaantuu pelkällä öljynvaiholla ettei ole väljä kone. Laita oikein jäykät öljyt niin painemittari nousee ja saat mielenrauhan no ei tosissaan pitää niitten vielä kovalla pakkasellakin voidella. Ite tuppaan tekemään niin että polttelen tupakin aamulla ja annan auton käydä sen aikaa niin öljyt lämpenee edes jonkun verran.
Saa olla harvinaisen väljä kone jos ei kylmällä nouse paineet tappiin. Mielestäni ensimmäinen syynäämisen paikka siinä kohtaa on mittari antureineen.
Jos öjynpaineet ovat siinä noin 2 barissa 5W-40 öljyillä ja lämpimällä koneella, viittaako tämä siihen, että moottori on alkanut väljistyä? Paineidenhan kuuluisi olla ajossa lämpimällä koneella siellä 3 barissa ja tyhjäkäynnillä siinä 2 barin kieppeillä?
Ei se öljynpainemittarin näyttämä kerro "väljyydestä" jos sillä ajatellaan ohivuodon määrää. Laakereiden kunto se on mikä siitä käytännössä näkyy. Muistaakseni tehtaan idea "remonttirajasta" on lämpimänä tyhjäkäynnillä alle puoli kiloa tms, ettei noilla paineilla ny tartte yöunia menettää. Mun 760tkm ajettu 123 200D näyttää oikein kuumaksi ajettuna, esim. pitkän moottoritiepätkän jälkeen, runsasta kiloa.
Ite huomasin tässä tällä viikolla, että öljynpaineet on kone sammuksissa virrat päällä n. 0,5? Ei oo ennen ollu. Aika oudolta tuntuu en huomannut aamulla kattoa, kun kylmällä koneella lähdin, että näyttikö sillon samaa? Koneeseen laitettu n 3000km sitten olikos se nyt rsv lisäainetta öljyjen joukkoon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Pikku lisäys vielä. Tuli öljykorkki käytyä konehuoneen puolella avaamassa. Aikas piukkaan oli vetässyt ittes mutta auki, kun lähti ni johan mittarikin tipahti nollille.