W124 Öljynpaine

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja tatza »

Auto 300TE -87 ja mittarissa 450tkm, ajettu ainakin tuo. Öljynpainemittari nousee kylmänä ja ajossa reiluun kahteen, lämpinä tyhjäkäynnillä ja liikennevaloissa laskee yhteen ja joskus allekin. Öljyä on koneessa, öljynvaihdosta 7-8tkm ja laadusta ei mulla tietoa kun auto on "uusi". Kansi rempattu muutama kymppi sitten. Bensaa palaa kaupunkiajossa kaikki mitä tankkiin laittaa, sillä puolella varmaan vielä vähän säätämisen varaa... :)

Ajatuksena olisi nyt alkuun vaihtaa öljyt tässä joku kaunis päivä, mutta voisiko tuo olla myös mittari/anturilähtöinen "vika" vai pumppuvika tms?

Kuva
Viimeksi muokannut tatza, Su 29.01.2012 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onko suodatin vaihdettu myös?
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja tatza »

Mika.T kirjoitti:Onko suodatin vaihdettu myös?
Ehkä, ilmeisesti. En tiedä, mutta uskoisin. Seuraavaksi ainakin vaihtuu.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jep se suodin on ollut syypää kun seisonnasta on otettu auto käyttöön ja olemattomat paineet ja korjautunut suotimen vaihdolla,outo juttu.
Muutenkaan jos paine ei nyt ihan nollaan tipu lämpimänä niin ole mitään hätää ja kierroksilla nousee.
Ja jos kone kajahtaa niin käytettyjä vähänkin ajettuja koneita saa jo noin 300e molemmin puolin.
Mutta nou hätä ei kun ajoa vaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja tatza »

atlas kirjoitti:Jep se suodin on ollut syypää kun seisonnasta on otettu auto käyttöön ja olemattomat paineet ja korjautunut suotimen vaihdolla,outo juttu.
Muutenkaan jos paine ei nyt ihan nollaan tipu lämpimänä niin ole mitään hätää ja kierroksilla nousee.
Ja jos kone kajahtaa niin käytettyjä vähänkin ajettuja koneita saa jo noin 300e molemmin puolin.
Mutta nou hätä ei kun ajoa vaan.
Auto oli tosiaan seisonut muutaman kuukauden ennen kun sen ostin. Ekana lisäsin siihen litran öljyä ja nyt se on vähän ylärajan alapuolella. Olen muutaman sata kilsaa tuolla ajellut lähinnä pientä kaupunkiajoa ja hyvin on toiminut. Saa luvan toimia vielä tovin, vaihdan/vaihdatan öljyt ja suodattimen kunhan ehdin/jaksan. Kilsoja tohon kauppakassiini kertyy suunnilleen kymmenisen päivässä.

Periaatteessa tuon öljynvaihdon voisi tehdä itsekin, imulla öljyt pois jne. Suodattimen saanee vaihdettua ilman suurempia purkuja yläkauttakin? Talvikelillä ei oikein innostaisi maata auton alla naama ja kädet öljyssä...
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eikös se suodin ole moottorin kuskin puolella ilmanputsarin takana ja pystyssä"ylös alaisin" vaihtaa vaikka pelkästään sen tässä tilassa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja tatza »

No niin. Tänään hommattu Motonetistä öljyä, öljynsuodatin ja öljyimuri. En ole ennen imurilla öljyjä vaihdellut, mutta sinänsä homma on aikalailla simppeli. Tuota tuossa mietin, että imisinkö ensin koneen tyhjäksi ja sitten koittaisin irrottaa suodatinta vai kokeilisinko ensin lähteekö tuo suodatin varmasti irti ja asettuuko uusi paikalleen ennen kuin imen koneen kuivaksi? Jos koneessa on vielä öljyt, valuuko suodattimen irtiollessa koneesta öljyt vai onko pinta tuon reiän alapuolella?
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Voit ihan hyvin kokeilla ensin passaako suodatin. Siitä suodattimesta valuu kyllä ne öljyt öljypohjaan. Sitten vasta imaset tyhjäks. Vaikka mukava ne on ropustakin laskea mutta jos kerran jo olet imurin ostanut.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja napa »

itse laskisin kyllä propusta... tuo imuvaihtaja kuuluu suurimpiin kusetuksiin ihmiskunnan historiassa :D se kyllä imee sen hyvälaatuisen öljyn pois koneesta, mutta jättää kaiken paskan ja muun sakan öljypohjaan :wink: varsinkin dieseleissä olis tärkeää saada se "kiinteä jäte" pois kierrosta, toki jää se sitten kyllä suodattimeen, jos öljypumppu sen sieltä hotaisee mukaan, mutta sitten sitä (suodatinta) sais olla vaihtamassa 2 kertaa/öljynvaihto väli :crazy:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kun ensin imet imurilla öljyn mikä tulee niin senjälkeen nostat tunkilla hankkarin takakulmaa ylös ja avaat öljypropun. Näät sen kuinka paljon imuri jättää öljyä koneeseen.

Jokainen tekee tavallaan mutta kerran imin ja sit aukaisin propun. Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta imurilla :roll:
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja felmit »

imurilla saa suodattimesta kotelon pohjat tyhjäksi,
löysin vanhan tiivisteenkin sieltä :thumbup:
autodidakti
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Bensa M103:ssa on suodattimena peltipatruuna joten siellä ei ole mitään kotelointia. :D

Ihan sama missä järjestyksessä työn tekee.
Suodattimen irrottamisessa valuu joka tapauksessa lattialle öljyä.
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Jari Ke kirjoitti:Kun ensin imet imurilla öljyn mikä tulee niin senjälkeen nostat tunkilla hankkarin takakulmaa ylös ja avaat öljypropun. Näät sen kuinka paljon imuri jättää öljyä koneeseen.

Jokainen tekee tavallaan mutta kerran imin ja sit aukaisin propun. Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta imurilla :roll:
Töissä kerran omaan mersuun kokeilin tuota, ei tullut propun kautta enään mitään kun eka olin imenyt :roll: Mutta tokihan propun kautta aina parempi, tulee ne paskat pihalle mitä siellä pohjalla on.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Jos pohjalla on sellaista töhnää että se ei liiku öljyn mukana imuriin, niin ei se liiku sitä propunreikääkään kohti.
Forte-huuhtelu kerran vuodessa on tullut tavaksi, sillä lähtee kyllä töhnät liikkeelle.

Noita imureita on monenlaisia. Semmoisella motonet-tason imurilla ei varmasti saa kaikkea ja koneen pitää olla tiivis imuria käytettäessä, että se toimii kunnolla. Olen katsellut pari kertaa vierestä kun on napattu öljypohja pois autosta johon on merkkihuolto aina vaihtanut imurilla öljyt ja ei siellä nyt kamalaa töhnää ole näkynyt.

Kunnon öljyt ja ajellaan se kone lämpimäksi. Melko sama miten ne sitten vaihtaa. Pätkäajo ja halvat öljyt on pääsyy siihen töhnään.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
osilpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ti 05.04.2005 17:51
Paikkakunta: Sipoo

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Kaverin W124 200d:ssä noin 900tkm mittarissa ja öljyproppua (eikä öljypohjaa) ei kuulemma ole kertaakaan avattu, vaan aina imurilla noin 10tkm välein uudet öljyt Mobil 5W50. Toinen omistaja ja auton historia on aukoton. Autossa ei edes ole lohkolämppäriä.

Että toimii se noinkin, jos vaihtoväli on sopiva käyttöön nähden, mutta itse kyllä vaihdan aina propun kautta. Tulee varmasti paremmin tyhjäksi.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pääasia kuitenkin että käytetään konetta ennen öljyn imemistä että sakka sekoittuu öljyyn ja tulee näin pois.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja woke »

napa kirjoitti:itse laskisin kyllä propusta... tuo imuvaihtaja kuuluu suurimpiin kusetuksiin ihmiskunnan historiassa :D se kyllä imee sen hyvälaatuisen öljyn pois koneesta, mutta jättää kaiken paskan ja muun sakan öljypohjaan :wink: varsinkin dieseleissä olis tärkeää saada se "kiinteä jäte" pois kierrosta, toki jää se sitten kyllä suodattimeen, jos öljypumppu sen sieltä hotaisee mukaan, mutta sitten sitä (suodatinta) sais olla vaihtamassa 2 kertaa/öljynvaihto väli :crazy:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Jaa että suurimpiin kusetuksiin :-) Noh, se on sinun mielipide eikä kenenkään mielipide ole koskaan väärä koska se on jokaisen oma. Kuitenkaan öljynvaihto tehtynä kunnollisella imuvaihtajalla ei ole mitenkään huonompi tapa kuin propunkautta. Millä perusteella se imuvaihtaja osaisi imaista vain sen hyvälaatuisen öljyn sieltä öljypohjasta? Normaali öljynvaihtovälillä sinne öljypohjaan mitään senkummempaa sakkaa kerry. Se sakka on sekoittuneena siihen öljyyn ja muut partikkelit jää sinne suotimeen.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Vähän otti silmään tuo "kylmänä reiluun kahteen", kyllä sen pitäisi kolmoseen eli tappiin neulan nousta kylmällä koneella ja pysyä siellä, jos kierroksia on pari tuhatta tai enemmän.

Kuumassa myllyssä saa sitten olla tyhjäkäyntipaine luokkaa 1 tai allekin, varsinkin pykälä silmässä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja kari v »

Aku P kirjoitti:Vähän otti silmään tuo "kylmänä reiluun kahteen", kyllä sen pitäisi kolmoseen eli tappiin neulan nousta kylmällä koneella ja pysyä siellä, jos kierroksia on pari tuhatta tai enemmän.

Kuumassa myllyssä saa sitten olla tyhjäkäyntipaine luokkaa 1 tai allekin, varsinkin pykälä silmässä.
No tätä mieltä olen kyllä minäkin, mullakin 230 TE aj. 424 tkm ja nousee 3.:seen kun vähänkään kaasuun koskee ja laskee alimmillaan kuumana 1 - 1,5...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

kari v kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Vähän otti silmään tuo "kylmänä reiluun kahteen", kyllä sen pitäisi kolmoseen eli tappiin neulan nousta kylmällä koneella ja pysyä siellä, jos kierroksia on pari tuhatta tai enemmän.

Kuumassa myllyssä saa sitten olla tyhjäkäyntipaine luokkaa 1 tai allekin, varsinkin pykälä silmässä.
No tätä mieltä olen kyllä minäkin, mullakin 230 TE aj. 424 tkm ja nousee 3.:seen kun vähänkään kaasuun koskee ja laskee alimmillaan kuumana 1 - 1,5...
Nuo paineet riippuu kovasti öljyistä. Mulla ei laske öljynpaineet lämpimänä tyhjäkäynnillä kun viisarin leveyden verran alle 3 baarin. Vaihe päällä kun puottaa kierrokset kunnolla alas niin menee vähän yli kahteen. Öljynä on 10w-60 :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Siekkinen kirjoitti:
kari v kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Vähän otti silmään tuo "kylmänä reiluun kahteen", kyllä sen pitäisi kolmoseen eli tappiin neulan nousta kylmällä koneella ja pysyä siellä, jos kierroksia on pari tuhatta tai enemmän.

Kuumassa myllyssä saa sitten olla tyhjäkäyntipaine luokkaa 1 tai allekin, varsinkin pykälä silmässä.
No tätä mieltä olen kyllä minäkin, mullakin 230 TE aj. 424 tkm ja nousee 3.:seen kun vähänkään kaasuun koskee ja laskee alimmillaan kuumana 1 - 1,5...
Nuo paineet riippuu kovasti öljyistä. Mulla ei laske öljynpaineet lämpimänä tyhjäkäynnillä kun viisarin leveyden verran alle 3 baarin. Vaihe päällä kun puottaa kierrokset kunnolla alas niin menee vähän yli kahteen. Öljynä on 10w-60 :D
Riippuu juu, koneen kunnosta ja tyypistä, öljyistä, niiden iästä, lämpötilasta, tyhjäkäyntikierroksista, mittarin tarkkuudesta... ei se mersun oma mittari mikään tarkkussinstrumentti ole. Kolmoseen sen pitäisi kuitenkin sohottaa kylmässä koneessa ja kuumassakin, jos kierroksia on edes jonkin verran.

Oli ne mullakin w201:ssa aikanaan tyhjäkäynnillä kuumana päälle kahden vaikka miten olisi sitä ennen polkenut, tässä nykyisessä on kesällä moottoritierepäisyn jälkeen herranen aika hyvä jos 0,5 saadaan täyteen. Laiskan ensiapu olisi ruuvata 50 r/min lisää tyhjäkäyntiin.. samassa koneessa samat öljyt 123-korisessa ja paineet puolentoista paikkeilla kuumanakin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Aku P kirjoitti:Riippuu juu, koneen kunnosta ja tyypistä, öljyistä, niiden iästä, lämpötilasta, tyhjäkäyntikierroksista, mittarin tarkkuudesta... ei se mersun oma mittari mikään tarkkussinstrumentti ole. Kolmoseen sen pitäisi kuitenkin sohottaa kylmässä koneessa ja kuumassakin, jos kierroksia on edes jonkin verran.

Oli ne mullakin w201:ssa aikanaan tyhjäkäynnillä kuumana päälle kahden vaikka miten olisi sitä ennen polkenut, tässä nykyisessä on kesällä moottoritierepäisyn jälkeen herranen aika hyvä jos 0,5 saadaan täyteen. Laiskan ensiapu olisi ruuvata 50 r/min lisää tyhjäkäyntiin.. samassa koneessa samat öljyt 123-korisessa ja paineet puolentoista paikkeilla kuumanakin.
Koneella on ajettu noin 500 000, kone on om603 turbo, öljyt on 10w60, vähän alle puoli vuotta ja noin 10 000 sitten vaihettu, nesteet vaikka nyt 90 asteiset kovan vedon jälkeen ja vaihe päällä kierrokset ihan vähän yli 500 niin paineet on silti tasan 2 bar tai viisarin leveyden yli. Autolla on ajeltu nyt ST:nä noin 15 000 kilsaa eikä huohota ollenkaan muuta kuin kovassa vedossa mikä nyt on normaalia. Mutta ei siitä kannata huolestua jos "normaaleilla" öljyillä on paineet pienemmät kun tuolla siirapilla :D Ennen paineet ei laskenu tyhjäkäynnillä millonkaan alle 2.5 baarin mikä kielii nyt siitä että pitäis öljyt vaihella.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep. Toki kylmänä pitää paineen nousta sinne 3kiloon kun kone käy tyhjäkäyntiä.

Suodatin tukossa jos ei nouse.
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja tatza »

Mika.T kirjoitti:Jep. Toki kylmänä pitää paineen nousta sinne 3kiloon kun kone käy tyhjäkäyntiä.

Suodatin tukossa jos ei nouse.
No joo. Tässä yksilössä ne ei nouse, ei millään normaalikierroksilla. Ja perhana pihalla on ollut sen verran kylmää etten vieläkään ole jaksunut/ehtinyt öljynvaihtoon ryhtyä. Suodatin ja öljyt on jo ostettu.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

tatza kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Jep. Toki kylmänä pitää paineen nousta sinne 3kiloon kun kone käy tyhjäkäyntiä.

Suodatin tukossa jos ei nouse.
No joo. Tässä yksilössä ne ei nouse, ei millään normaalikierroksilla. Ja perhana pihalla on ollut sen verran kylmää etten vieläkään ole jaksunut/ehtinyt öljynvaihtoon ryhtyä. Suodatin ja öljyt on jo ostettu.
Toivottavasti korjaantuu pelkällä öljynvaiholla ettei ole väljä kone. Laita oikein jäykät öljyt niin painemittari nousee ja saat mielenrauhan :lol: no ei tosissaan pitää niitten vielä kovalla pakkasellakin voidella. Ite tuppaan tekemään niin että polttelen tupakin aamulla ja annan auton käydä sen aikaa niin öljyt lämpenee edes jonkun verran.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Siekkinen kirjoitti:
tatza kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Jep. Toki kylmänä pitää paineen nousta sinne 3kiloon kun kone käy tyhjäkäyntiä.

Suodatin tukossa jos ei nouse.
No joo. Tässä yksilössä ne ei nouse, ei millään normaalikierroksilla. Ja perhana pihalla on ollut sen verran kylmää etten vieläkään ole jaksunut/ehtinyt öljynvaihtoon ryhtyä. Suodatin ja öljyt on jo ostettu.
Toivottavasti korjaantuu pelkällä öljynvaiholla ettei ole väljä kone. Laita oikein jäykät öljyt niin painemittari nousee ja saat mielenrauhan :lol: no ei tosissaan pitää niitten vielä kovalla pakkasellakin voidella. Ite tuppaan tekemään niin että polttelen tupakin aamulla ja annan auton käydä sen aikaa niin öljyt lämpenee edes jonkun verran.
Saa olla harvinaisen väljä kone jos ei kylmällä nouse paineet tappiin. Mielestäni ensimmäinen syynäämisen paikka siinä kohtaa on mittari antureineen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Jos öjynpaineet ovat siinä noin 2 barissa 5W-40 öljyillä ja lämpimällä koneella, viittaako tämä siihen, että moottori on alkanut väljistyä? Paineidenhan kuuluisi olla ajossa lämpimällä koneella siellä 3 barissa ja tyhjäkäynnillä siinä 2 barin kieppeillä?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja onre »

Ei se öljynpainemittarin näyttämä kerro "väljyydestä" jos sillä ajatellaan ohivuodon määrää. Laakereiden kunto se on mikä siitä käytännössä näkyy. Muistaakseni tehtaan idea "remonttirajasta" on lämpimänä tyhjäkäynnillä alle puoli kiloa tms, ettei noilla paineilla ny tartte yöunia menettää. Mun 760tkm ajettu 123 200D näyttää oikein kuumaksi ajettuna, esim. pitkän moottoritiepätkän jälkeen, runsasta kiloa.
Jerski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 07.12.2012 15:12
Paikkakunta: Turku

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Jerski »

Ite huomasin tässä tällä viikolla, että öljynpaineet on kone sammuksissa virrat päällä n. 0,5? Ei oo ennen ollu. Aika oudolta tuntuu en huomannut aamulla kattoa, kun kylmällä koneella lähdin, että näyttikö sillon samaa? Koneeseen laitettu n 3000km sitten olikos se nyt rsv lisäainetta öljyjen joukkoon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w201 2.6E A -91
CLA 180BE -13
Jerski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 07.12.2012 15:12
Paikkakunta: Turku

Re: W124 Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Jerski »

Pikku lisäys vielä. Tuli öljykorkki käytyä konehuoneen puolella avaamassa. Aikas piukkaan oli vetässyt ittes mutta auki, kun lähti ni johan mittarikin tipahti nollille.
w201 2.6E A -91
CLA 180BE -13
Vastaa Viestiin