W/S212 ILS ja lisäpitkät

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja D-MB »

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni siis näissä Xenon ILS valoissa on on Xenon umpiot reunalla ja keskellä lähinnä somisteet (parkit?). Vaikka nuo ILS valot ovat hyvät niin aina Suomessa käydessä olisi kiva olla hieman enemmän kantamaa pitkissä. Oliskohan mahdollista vaihtaa nuo perus halogeeniumpiot tuohon keskelle (tai jopa jotkut lailliset Xenon viritelmät). Perushalogeenipitkät noiden ILS valojen lisäksi voisi olla juuri ratkaisu tuohon ongelmaan. Mahtavana bonuksena olisi ettei tulisi mitään perinteisten lisäpitkien rumennusta keulalle. Onkohan tuo mahdollista? Mitenköhän kaukovaloasistentti reagoisi tuohon?
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Taidat ajaa työksesi jotain rekkaa jossa on rivi laittomia lisävaloja katolla? Ei varmaan mitään laillista keinoa ole pitkien valotehon lisäämiseen. Luulisi noiden 212:n ILS:ien jo riittävänkin jos vertaa muihin laillisiin valoihin.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2718
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ymmärrän asian ja tarpeen. Pelkällä xenonilla ei saada autojen valoumpioissa yleensä parasta kaukovaloa. Voisi olla ehkä mahdollista rakentaa mutta mistähän kaukovalolle virta? Nythän kaukovalolla varjostin siirtyy pois edestä eikä sytytä toista lamppua. Kääntymisvalo? Se ei ole iso haitta jos lähtisi. Vaihtaisin kyllä lisäkaukovaloon. Aika insinööri saa olla kuka toteuttaa.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja DBFI »

markoala kirjoitti:Ymmärrän asian ja tarpeen. Pelkällä xenonilla ei saada autojen valoumpioissa yleensä parasta kaukovaloa. .
Tarkoitatko "parasta kaukovaloa" vaiko "parasta laillista/sallittua" kaukovaloa? Tuo ILS:hän muokkaa valokuviota jos jollakin tavalla ja lisää vielä pitkien valotehoja suuressa nopeudessa jne.

Ymmärrän kyllä että nälkä kasvaa syödessä ja olisi mukava saada kesäpäivä keskelle märkää syysyön asfalttia mutta en ymmärrä miksi xenoneilla ei olisi mahdollista tehdä niin hyviä pitkiä valoja kuin määräykset sallivat.
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja D-MB »

DBFI kirjoitti:
markoala kirjoitti:Ymmärrän asian ja tarpeen. Pelkällä xenonilla ei saada autojen valoumpioissa yleensä parasta kaukovaloa. .
Tarkoitatko "parasta kaukovaloa" vaiko "parasta laillista/sallittua" kaukovaloa? Tuo ILS:hän muokkaa valokuviota jos jollakin tavalla ja lisää vielä pitkien valotehoja suuressa nopeudessa jne.

Ymmärrän kyllä että nälkä kasvaa syödessä ja olisi mukava saada kesäpäivä keskelle märkää syysyön asfalttia mutta en ymmärrä miksi xenoneilla ei olisi mahdollista tehdä niin hyviä pitkiä valoja kuin määräykset sallivat.
Taisin jotenkin ilmaista itseni huonosti, mutta siis tarkoituksenani ei ole poistaa tai muuttaa millään tavalla nykyisiä Xenon ILS valoja. Ne ovat erinomaiset kaikissa muissa suhteissa, paitsi kuin puhutaan pitkien huippukantamasta. Esim. V70ssä on Xenonien lisäksi halogeeniapuvalot juurikin parantamassa pitkien kantamaa.

Käsittääkseni S212ssa on uloimmissa umpioissa Xenonit jotka toimivat sekä lähi, että kaukovaloina. Halogeeniversiossa on sisemissä umpiossa pitkät. Omassa Xenon versiossa sisemmät umpiot ovat lähinnä koristeena. Jos korvaisi VAIN sisemmät umpiot halogeeniversiolla niin saisi Xenon ILSn lisäksi halogeenipitkät. Tämä on käsittääkseni TÄYSIN laillista koska referenssilukua riittää.

Voi tietysti olla etten ymmärrä jotain tästä asiasta, mutta siksipä kysyn täällä.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Onko valot huonontuneet noin paljon 15vuoden aikana kun -96väyrysen lyhyet (xenon) ja pitkätkin on aivan loistavat...en yleensä edes käytä pitkiä kun lyhyet riittää kaikissa tilanteissa..Alle 300kmh nopeuksissa..????

.
Opel, "weird lieben autos"....
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja D-MB »

LopenUupunut kirjoitti:Onko valot huonontuneet noin paljon 15vuoden aikana kun -96väyrysen lyhyet (xenon) ja pitkätkin on aivan loistavat...en yleensä edes käytä pitkiä kun lyhyet riittää kaikissa tilanteissa..Alle 300kmh nopeuksissa..????
.
Juu olen huomannut, että foorumi on täynnä 25 vuotta ajettu tukkirekkaa henkilöitä, jotka jarruttavat paremmin kuin ABSät ja varmaan näkevät kuin pöllöt vaikka pelkkä kynttilä apukuskin paikalla. Muuten jos lyhyet tuntuvat liian tehokkailta niin ainahan voit vaihtaa parkeille. Niilläkin näet varmaan hirvet kilometristä.

Jos ei käynyt vielä siis selväksi niin tarkoitus on _parantaa_ pitkiä. Parantaminen tarkoittaa valotehon _lisäämistä_ eikä välttämättä tarkoita sitä että nykyinen valoteho olisi onneton.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
konitohtori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja konitohtori »

Jos W212 ILS normivalaistus ei riitä, niin suosittelisin pikaista visiittiä silmälääkärille tai pimeässä ajamisen välttämistä. W211 xenonitkin ovat niin loistavat, että on osaa kuvitellakaan, että niitä pitäisi jotenkin parannella.
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0

*
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja DBFI »

D-MB kirjoitti: Jos ei käynyt vielä siis selväksi niin tarkoitus on _parantaa_ pitkiä. Parantaminen tarkoittaa valotehon _lisäämistä_ eikä välttämättä tarkoita sitä että nykyinen valoteho olisi onneton.
Oliko tarkoitus parantaa valoja ilman reunaehtoja vai oliko tarkoitus täyttää määräykset muutoksen jälkeen?
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja D-MB »

DBFI kirjoitti:
D-MB kirjoitti: Jos ei käynyt vielä siis selväksi niin tarkoitus on _parantaa_ pitkiä. Parantaminen tarkoittaa valotehon _lisäämistä_ eikä välttämättä tarkoita sitä että nykyinen valoteho olisi onneton.
Oliko tarkoitus parantaa valoja ilman reunaehtoja vai oliko tarkoitus täyttää määräykset muutoksen jälkeen?
Tarkoitus olisi nimenomaan täyttää määräykset muutosten jälkeen. Näin maalikkona tuntuisi mahdolliselta sillä ILS Xenonien referenssiluku on 20 eli sataan on aika paljon matkaa. Lisäksi nuo halogeeniumpiothan olisi viralliset ja hyväksytyt, joten tuokin tuntuisi olevan ok. Ainoa ongelma voi olla miten nuo ILS valot on alunperin tyyppihyväksytty. Eli voi olla, että se "koriste" siinä sisemmässä umpiossa on virallinen osa valoja ja en tiedä mitä sen poistaminen tekee tyyppihyväksynnälle.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

D-MB kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Onko valot huonontuneet noin paljon 15vuoden aikana kun -96väyrysen lyhyet (xenon) ja pitkätkin on aivan loistavat...en yleensä edes käytä pitkiä kun lyhyet riittää kaikissa tilanteissa..Alle 300kmh nopeuksissa..????
.
Juu olen huomannut, että foorumi on täynnä 25 vuotta ajettu tukkirekkaa henkilöitä, jotka jarruttavat paremmin kuin ABSät ja varmaan näkevät kuin pöllöt vaikka pelkkä kynttilä apukuskin paikalla. Muuten jos lyhyet tuntuvat liian tehokkailta niin ainahan voit vaihtaa parkeille. Niilläkin näet varmaan hirvet kilometristä.

Jos ei käynyt vielä siis selväksi niin tarkoitus on _parantaa_ pitkiä. Parantaminen tarkoittaa valotehon _lisäämistä_ eikä välttämättä tarkoita sitä että nykyinen valoteho olisi onneton.
Olen jo monta vuotta mennyt parkeilla ulointa rataa..... :D
Mikä on hirvi ?
.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2718
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja markoala »

Itse 212:n omistajana voin sanoa että esim. 211:n bi xenonien kaukovalo on parempi juuri halogeeni lisäkaukovalon takia. Se vaan on fakta. Kannattaa tutustua autolehtien valomittauksiin mitkä perustuu mittauksiin eikä mutu tuntumaan. 212: kaukovalo yltää n. 160m tasolle kun parhaat autojen kaukovalot ovat n. 200m näyttäviä. Ei ne silloin ainakaan ylivertaisen hyvät ole, vai onko joku oikeasti sitä mieltä. Jos on pitäköön mielipiteensä, minä, tm ja tuulilasi on erimieltä.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja D-MB »

markoala kirjoitti:Ymmärrän asian ja tarpeen. Pelkällä xenonilla ei saada autojen valoumpioissa yleensä parasta kaukovaloa. Voisi olla ehkä mahdollista rakentaa mutta mistähän kaukovalolle virta? Nythän kaukovalolla varjostin siirtyy pois edestä eikä sytytä toista lamppua. Kääntymisvalo? Se ei ole iso haitta jos lähtisi. Vaihtaisin kyllä lisäkaukovaloon. Aika insinööri saa olla kuka toteuttaa.
Kaipa sitä voisi uudetkin piuhat vetää, ja kyllähän halogeeniversiossa nimenomaan menee virrat neljälle halogeenivalolle. Varmasti viritellä pitäisi, mutta periaatteessahan kaikki tarvittava pitäisi saada ihan virallisina osina, kun viritys olisi osittain identtinen normaali halogeenivaloversioon. Kääntymisvalohan on ulomassa umpiossa Xenonin kaverina, joten kaipa se toimisi kuin ennenkin. Herätteenkin kaukovaloihin saisi kai helpohkosti viereisestä umpiosta. Ohjelmoinnissa voisi ilmetä haasteita ja en tiedä toimisiko tuo kaukovaloasistentti.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Jeff
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 11.09.2009 10:02

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja Jeff »

LopenUupunut kirjoitti:Onko valot huonontuneet noin paljon 15vuoden aikana kun -96väyrysen lyhyet (xenon) ja pitkätkin on aivan loistavat...en yleensä edes käytä pitkiä kun lyhyet riittää kaikissa tilanteissa..Alle 300kmh nopeuksissa..????
.
Niin, vitut vastaantulijoiden häikäistymisestä, pääasia että itse näkee hyvin. :thumbdown:
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Jeff kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Onko valot huonontuneet noin paljon 15vuoden aikana kun -96väyrysen lyhyet (xenon) ja pitkätkin on aivan loistavat...en yleensä edes käytä pitkiä kun lyhyet riittää kaikissa tilanteissa..Alle 300kmh nopeuksissa..????
.
Niin, vitut vastaantulijoiden häikäistymisestä, pääasia että itse näkee hyvin. :thumbdown:
Et haluaisi tarkentaa kommenttiasi, mitähän koitat meille selittää???

.
Opel, "weird lieben autos"....
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

LopenUupunut kirjoitti:
Jeff kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Onko valot huonontuneet noin paljon 15vuoden aikana kun -96väyrysen lyhyet (xenon) ja pitkätkin on aivan loistavat...en yleensä edes käytä pitkiä kun lyhyet riittää kaikissa tilanteissa..Alle 300kmh nopeuksissa..????
.
Niin, vitut vastaantulijoiden häikäistymisestä, pääasia että itse näkee hyvin. :thumbdown:
Et haluaisi tarkentaa kommenttiasi, mitähän koitat meille selittää???

.

Ehkä sitä että tuossa 300 vauhdissa menee noin 83metriä sekunnissa ja ainakin itse haluaisin moisessa vauhdissa yli 2 sekunnin matkalle näkyväisyyttä, ja laillisella lähivalojen suuntauksella (vähintään 1%) laskua se tarkoittaisi että valot pitäis olla 166cm korkealla maasta.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Voisiko moottoritievalojen aktivoitumista muuttaa siten, että niiden olemassaolon voisi laillisesti todeta myös Suomessa. Täällä kun ei koskaan saa ajaa 130km/h ja talvinopeuksien aikaan ei saa ajaa minimissään vaadittua 110km/h rattisuorassa 1000m:ä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja dealer »

-96väyrysen lyhyet (xenon) ja pitkätkin on aivan loistavat..
Väyrysen omat kaukovalot ovat "aivan loistavat" ?
Onko tuossa kirjoitusvirhe vai enkö käsittänyt jotain ...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

dealer kirjoitti:
-96väyrysen lyhyet (xenon) ja pitkätkin on aivan loistavat..
Väyrysen omat kaukovalot ovat "aivan loistavat" ?
Onko tuossa kirjoitusvirhe vai enkö käsittänyt jotain ...

Mitäs osiota tuossa et ummartana ?.....loistavat on tietenkin taivutus sanasta loistava....ja tämän voi tietysti vielä omassa kieliopissaan taivuttaa tarkoittamaan "kynttilän loistoa". :D

Mutta minun kirjoituksessani se tarkoittaa H.Y.V.I.Ä valoteho ominaisuuksia..... :wink:

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sitähän minä en ymmärtänyt että "loistaviksi" kehutaan kun väykyssä on surkeat kaukovalot :)
Ei, ei se mitään - kun joku niillä pärjää niin hyvähän se vaan.
Täällä korpimailla ei tulisi mieleenkään yrittää.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja RH »

dealer kirjoitti:Sitähän minä en ymmärtänyt että "loistaviksi" kehutaan kun väykyssä on surkeat kaukovalot :)
Ei, ei se mitään - kun joku niillä pärjää niin hyvähän se vaan.
Täällä korpimailla ei tulisi mieleenkään yrittää.
Mulla on toisessa paavossa vakiovalot pitkissä ja olen kyllä dealerin kanssa ja osin uupuneenkin kanssa samaa mieltä, että voi oikeastaan melkein yhtä hyvin posotella puolikkailla, kun pitkillä valokantama lisääntyy ehkä muutaman kymmenen metriä sellaista kelmeää halogeenin tuiketta.
Toisessa paavossa taas on pitkiin asennettu xenonit ja tsiisus että on valoissa eroa. Sillä kun huitasee katkaisijasta pitkille, niin maailma on auton keulasta tasaisen valkoinen jonnekin 200-250 metriin asti kymmeniä metrejä leveänä keilana. Ei väsy tämmöisen vanhuksenkaan silmät.:thumbup:
Kuriositeettina todettakoon, että W202:n keulalle on ripustettu hellan ylimääräiset lisäpitkät. Kyllähän silläkin jo hyvin näkee, mutta tuo parempivaloinen paavo hakkaa sen kyllä valojensa suhteen 6-0.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pariin 210:iin olen asennellut xenonit kaukovaloihin.
Muutos on melkoinen, tosin itse pidän parhaana vaihtoehtoa kunnollisten lisävalojen tuomaa valoa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

konitohtori kirjoitti:W211 xenonitkin ovat niin loistavat, että on osaa kuvitellakaan, että niitä pitäisi jotenkin parannella.
Ja silti voorumeilta löytyy lukemattomia määriä juttuja joissa hakutaan w211 xenonit ihan onnettomiksi. Jota ne ihan oikeasti myös ovat.
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja PEPI »

Mika.T kirjoitti:
konitohtori kirjoitti:W211 xenonitkin ovat niin loistavat, että on osaa kuvitellakaan, että niitä pitäisi jotenkin parannella.
Ja silti voorumeilta löytyy lukemattomia määriä juttuja joissa hakutaan w211 xenonit ihan onnettomiksi. Jota ne ihan oikeasti myös ovat.
Ne W/S211:sen xenonit paranee huomattavasti kun purkaa umpion ja vaihtaa ne orkkis projektorinlinssit kiinanpoijan kirkkaisiin projektorinlinsseihin.
Nim. kokemusta omaava, lauantaina vaihdoin omaani
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja D-MB »

Lukiessani Tekniikan maailman citymaasturi-testiä huomasin oheisen kommentin, joka liittyy asiaan:
MERCEDEKSEN kaksoisksenonit on toteutettu pelkillä linsseillä, joiden vieressä on seisonta- eli virallisemmin etuvalot. Ratkaisua on vaikea ymmärtää, koska halogeeniversiosta olisi suoraan saanut parkin tilalle kaukovaloa täydentävät
heijastimet. Maahantuoja on yrittänyt vaikuttaa asiaan, mutta viestiä ei ole otettu vastaan.
Joten siis oma ideani ei taida olla kovinkaan originelli. Se on siis huomautettava, että kyseessä oli GLK jonka umpiot valmistaa ZKW ja omat ovat Hellan, mutta toimintaperiaatehan on sama.

No nyt on tullut pieni vaiva S212een, joten on muutenkin asiaa liikkeeseen niin kysyn mihin hintaa tuon halogeeni-umpiot saa ostettua. Muuten jos joku tietää miksi S212ssa, kun ratti on käännettynä täysin vasemmalla niin ajaessa ja ratin palautueesa kuuluu yksi kolahdus etuoikealta niin olisin kiitollinen. Tätä ei kuulu vähän käännettäessa, ei koskaan oikealle käännettäessä eikä muutenkaan ajossa.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja DBFI »

D-MB kirjoitti:Lukiessani Tekniikan maailman citymaasturi-testiä huomasin oheisen kommentin, joka liittyy asiaan:
MERCEDEKSEN kaksoisksenonit on toteutettu pelkillä linsseillä, joiden vieressä on seisonta- eli virallisemmin etuvalot. Ratkaisua on vaikea ymmärtää, koska halogeeniversiosta olisi suoraan saanut parkin tilalle kaukovaloa täydentävät
heijastimet. Maahantuoja on yrittänyt vaikuttaa asiaan, mutta viestiä ei ole otettu vastaan.
Joten siis oma ideani ei taida olla kovinkaan originelli. Se on siis huomautettava, että kyseessä oli GLK jonka umpiot valmistaa ZKW ja omat ovat Hellan, mutta toimintaperiaatehan on sama.
Eikös tuo valaisinyksikkö ole yhtenäinen laatikko, ei niitä kaukovaloja saa otettua halogeenilampuista ILS-valojen pariksi. Voisko jotenkin pelkät sisukalut istua halogeeneista ILS:n parkkivalojen tilalle? Sitten CAN-filtterillä tieto siitä milloin mittaristossa palaa sininen pitkien merkkivalo jolloin samalla annetaan ohjaus lisäpitkille niin ei mene ILS:n automatiikka sekaisin.
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja D-MB »

DBFI kirjoitti:Eikös tuo valaisinyksikkö ole yhtenäinen laatikko, ei niitä kaukovaloja saa otettua halogeenilampuista ILS-valojen pariksi. Voisko jotenkin pelkät sisukalut istua halogeeneista ILS:n parkkivalojen tilalle? Sitten CAN-filtterillä tieto siitä milloin mittaristossa palaa sininen pitkien merkkivalo jolloin samalla annetaan ohjaus lisäpitkille niin ei mene ILS:n automatiikka sekaisin.
Kävin juuri katsomassa - no niin onkin :thumbdown: Jotenkin näin teoriassa oletin että nuo omat omissa umpioissaan. Mennee melkoiseksi rakenteluksi, jos tuohon saa ne originaali halogeenit laitettua, tuskin menevät heittämällä, kun tuohon on rakenneltu parkeille seillainen linssämäinen kotelo, joka taas ei ole halogeeneissa.

Tietysti, kun parkit on toteutettu H7:lla ja kysessä on Xenon-hyväksytty umpio.........
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Vallgren
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 19.02.2010 18:14

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja Vallgren »

Mulla oli edellinen auto halogeeneilla ja ne pitkät oli oikeasti surkeimmat millä olen ikinä ajanut. Nykyisen auton xenonit ovat hyvät, varsinkin leveyttä on paljon, mutta pitkien kantaman kanssa on vähän niin ja näin. Muuttuva valokuvio ei muutu tarpeeksi meidän nopeuksilla. Olenkin pimeällä suoralla maantiellä monesti räpsytellut pitkiä itse. Tällöin kuivio on ehkä aavistuksen parempi suomen nopeusrajoituksille. Mutkaisella tiellä ILS toimii pitkienkin kanssa hienosti.

Sinällään erillisen apupitkän puuttuminen on helppo ymmärtää. Tällöinhän infranäköavustimesta maksavat saisivat huonommat kaukovalot mitä perus-ILS:llä ajelevat. Sama hommahan taisi olla Audi A6:n kanssa.

Jos pitkistä haluaisi hyvät, E:n umpioon pitäisi istuttaa prefacelift C-mallin pitkät. Ne oli pienestä koostaan huolimatta hyvät. Halogeeni E:n pitkillä ei tee yhtään mitään.
w213, w124
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sattuipa vanha keskustelu silmiin.
On ne olleet 7 vuotta sitten NIIN hyviä valoja väyrysen, 211 ja 212 silloiset orkkisvalot että lisävaloja haluaville on heti lyöty luu kurkkuun :clap:
Epäilemättä sama juttu jos olisi Sprinterin tai ceen tai minkä vaan auton valoja haluttu parannella.
konitohtori kirjoitti:Jos W212 ILS normivalaistus ei riitä, niin suosittelisin pikaista visiittiä silmälääkärille tai pimeässä ajamisen välttämistä. W211 xenonitkin ovat niin loistavat, että on osaa kuvitellakaan, että niitä pitäisi jotenkin parannella.
LU kirjoitti:-96väyrysen lyhyet (xenon) ja pitkätkin on aivan loistavat
jne
oulaistenliikenne.fi
otra
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: La 21.04.2007 15:43

Re: W/S212 ILS ja lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja otra »

Tyypillinen keskustelu: kysyt paljonko kello ja saat tietää kellosta likimain kaiken muun, mukaan lukien kellon tarpeettomuuden, mutta aikaa sinulle ei kukaan kerro..
Vastaa Viestiin