W211 akun vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

MiHe kirjoitti:
dealer kirjoitti: Pikkuakku ei ole yhteydessä järjestelmään auton ollessa sammuksissa joten sen vaihtaminen on helppoa.

Täähän on kyllä moneen kertaan soudettu mutta varmistetaan silti, alleviivataan oikein; pikuaukku vaihtuu heittämällä, ei tartte mitään muuta sähköjä irroitella? (WIS tarjoo pääakun irroitusta, mutta niinhän se tekee monessa muussakin 'varotoimenpiteenä')?
Moottori sammutettuna ja avaimet pois virtalukosta eikä räplätä ovia tms. samaan aikaan. Mitään muita varotoimenpiteitä ei tarvitse tehdä.
oulaistenliikenne.fi
anamankeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 07.08.2012 20:22

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja anamankeli »

Ois tarkotus laittaa ylläpitolaturi konehuoneeseen ja kytkee se defan kanssa samaan, osaisko joku sanoo mistä löytyis helpolla suora virta konehuoneesta kun siellä ei ole sitä mistä pystyis antaa apuvirtaa esim.. farkuissa taitaa olla...
Hebe124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: La 16.08.2014 23:02
Paikkakunta: Tornio

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja Hebe124 »

siis en ymmärrä mikä nykyään noissa akunvaihdoissa hämmentää ihmisiä... johdot irti ja uutta reikään toki soittimen asetukset ja kelloha siinä nollaantuu mut ei sitä tarvi pelätä
W124 4ever
anamankeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 07.08.2012 20:22

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja anamankeli »

anamankeli kirjoitti:Ois tarkotus laittaa ylläpitolaturi konehuoneeseen ja kytkee se defan kanssa samaan, osaisko joku sanoo mistä löytyis helpolla suora virta konehuoneesta kun siellä ei ole sitä mistä pystyis antaa apuvirtaa esim.. farkuissa taitaa olla...
Tänään tuli kokeiltua.. laturin päästä löyty jatkuvaa virtaa mutta kun laitoin ylläpitolaturin siihen kiinni valo sytty laturiin normaalisti ja näyttää etttä lataa mutta virta ei kulje akulle asti... mitähän helvettiä!!?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Hebe124 kirjoitti:siis en ymmärrä mikä nykyään noissa akunvaihdoissa hämmentää ihmisiä... johdot irti ja uutta reikään toki soittimen asetukset ja kelloha siinä nollaantuu mut ei sitä tarvi pelätä
Kyllä näissä uusissa on paljon SAMeja saatu rikki huolimattomalla akun vaihdolla (tai akun irrotuksella, sama asia), varsinkin monilla yrityksillä syöttää sitä varavirtaa ettei mitään menisi rikki...
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja valotus »

Näin sähköjen (taas) loputtua -24 asteisen yön jälkeen pitää itsekin tarkemmin tutustua tuohon S211 akkufilosofiaan. Kokeilen nyt pikkuakun vaihtoa ensimmäiseksi, ymmärsin sen sujuvan ongelmitta sen kun vain ruuvaa vanhan irti ja laittaa timmissä olevan uuden tilalle.

Sellainen kysymys heräsi ihan mielenkiinnosta, että osaako joku kertoa varmana tietona, onko kyseinen apuakku mitenkään osallisena käynnistystapahtumassa? Täällä aiemmin kerrottiin, että akku on ainoastaan SBC:tä varten, mutta itse kuvittelisin että siitä olisi oikeasti apua myös startin avittamisessa osaltaan.

Tämä siksi, että tappelin aikoinaan erään veneen akkuasennuksen kanssa, jossa käyttöakut olivat n. 3 metrin etäisyydellä moottorista. Kaapelit olivat peukalon paksuista touvia, mutta silti 2,4 litraisen dieselin starttaus kävi todella nihkeästi kesäkelilläkin. Vikaa etsittiin akuista, maadotuksista, hiilistä ja kaikesta mahdollisesta, kunnes piruuttani kokeilin kytkeä pääakkujen kanssa rinnan moottoripyörän akun aivan koneen viereen lyhyillä kaapeleilla. Pyörittää muuten nykyään starttia aikas hätäiseen...
Maucca
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ke 23.12.2009 21:17
Paikkakunta: Pahoinvointivaltio

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja Maucca »

Sellainen kysymys heräsi ihan mielenkiinnosta, että osaako joku kertoa varmana tietona, onko kyseinen apuakku mitenkään osallisena käynnistystapahtumassa? Täällä aiemmin kerrottiin, että akku on ainoastaan SBC:tä varten, mutta itse kuvittelisin että siitä olisi oikeasti apua myös startin avittamisessa osaltaan.

Varma tieto: releellä erotettu, latautuu harvoin, vain jarruille.
Äsken vaihdoin itselle kun oli rikki, ei mitään ilmoitusta. Hold ja stop ei tominut napajännite 10.5V pari vuotta sitten vaihdettu. Toisesta autosta oli lainassa akku jonka valmistusaika 13/03 ja napajännite 12.74V
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Ei tuo pikku akku avita yhtään käynnistyksessä on pelkästään sbc jarruja varten.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja valotus »

Näytti pikkuakun vaihto auttavan ainakin herjoihin, olihan se näköjään alkuperäisenä siellä kymmenen vuotta majaillutkin. Sikäli jännä juttu ollakseen kokonaan erotettu muista kuin SBC -piiristä, että tuntuu hyytyneenä vaikuttavan vähän kaikkeen muuhunkin.

Oli muuten paikallisessa Motonetissä pakkaspäivän suosittu sesonkituote, aamulla näytti vielä hyvää varastosaldoa ja iltapäivällä kun kävin niin oli loppu. :lol:

Paikalle sopi myöskin mitoiltaan vastaava 12Ah tarvikeakku, kaapeloinnin puolesta sellainenkin jossa navat ovat päinvastaisilla puolilla (90-0042).
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

valotus kirjoitti:Näytti pikkuakun vaihto auttavan ainakin herjoihin, olihan se näköjään alkuperäisenä siellä kymmenen vuotta majaillutkin. Sikäli jännä juttu ollakseen kokonaan erotettu muista kuin SBC -piiristä, että tuntuu hyytyneenä vaikuttavan vähän kaikkeen muuhunkin.

Oli muuten paikallisessa Motonetissä pakkaspäivän suosittu sesonkituote, aamulla näytti vielä hyvää varastosaldoa ja iltapäivällä kun kävin niin oli loppu. :lol:

Paikalle sopi myöskin mitoiltaan vastaava 12Ah tarvikeakku, kaapeloinnin puolesta sellainenkin jossa navat ovat päinvastaisilla puolilla (90-0042).
Muun auton sekoilu johtuu siitä koitaa latalilla sitä risaa
Siinä onnistumatta, lisänä siten vielä jarrujen varavirta puttuu
Systeemin mielestä hirmuisen kamalan kauhea hui tlilt tilt... :)



-113




,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
niska-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 15.01.2009 17:15
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja niska- »

Hebe124 kirjoitti:siis en ymmärrä mikä nykyään noissa akunvaihdoissa hämmentää ihmisiä... johdot irti ja uutta reikään toki soittimen asetukset ja kelloha siinä nollaantuu mut ei sitä tarvi pelätä
Onnistuu näemmä hyvin niinkin, että laittaa rinnalle toisen 12 voltin akun ennen entisen irrottamista. Mikään ei nollaannu. Avain vaan ensin pois ja ovet kiinni, kuten dealeri neuvoo.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Akun vaihto-ohjeita, näin toimii ammattilainen:
http://www.iltalehti.fi/iltvautot/20141 ... 3_v1.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Kääntääkö kaveri oikeasti avainta että sytkäriin tulee sähköt?

Tuulilasin ohje lisävirran antamiseen, lähempänä totuutta mutta tuotakin voisi parantaa eikä pelkästään laskutaidossa (vai onko noilla kaksi kuutosta peräkkäin):
Tuulilasin ohje apuvirran antoon.JPG

Jos nuo ovat ammattilaisia niin saako tavallinen autokuski suhtautua liikenteeseen yhtä suurpiirteisesti.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

DBFI kirjoitti:Akun vaihto-ohjeita, näin toimii ammattilainen:
http://www.iltalehti.fi/iltvautot/20141 ... 3_v1.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Kääntääkö kaveri oikeasti avainta että sytkäriin tulee sähköt?

Tuulilasin ohje lisävirran antamiseen, lähempänä totuutta mutta tuotakin voisi parantaa eikä pelkästään laskutaidossa (vai onko noilla kaksi kuutosta peräkkäin):
Tuulilasin ohje apuvirran antoon.JPG

Jos nuo ovat ammattilaisia niin saako tavallinen autokuski suhtautua liikenteeseen yhtä suurpiirteisesti.
Kyllä kait ne on ammatilaisia mutta ammatti ei taida liityä autohin
(Ainakaan toivotavasti)

Samoja juttuja lähes kauhun vallassa lueskelin,
Ihmiset kun ottavat nuo jutut täytenä totena
Ja autoihin liityvien ammatilaisten kirjoitamina


-21



,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
fokura
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 03.11.2008 20:13

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja fokura »

Akun vaihto varmaankin onnistuu hyvin foorumin ohjeilla - yleensä - ellei ole suuria virrankulutuksia.
Stä suunnittelen nykyisin, mutta on vuotovirtaa ~120mA eikä sulakesulkeisilla löytynyt lähdettä.
Tuo kuitenkin lienee sen verran pieni virta ja testailtuani noita pikkuvirtoja niin lienee turvallista vaihtaa.
12V irtoakulla testailin 30Ω (0,4A virta ) vastuksella napoihin yhdistämista.
Ei silmin nähden huomannu kipinöintiä. Sitten kyllä 3Ω vastuksella (4A virralla ) jo kyllä näkyi selvästi.
Ja pisti silmään sellainen ilmiö että oli selvä ero kipinässä että kumpaa napaan ( + tai - navan) viimeksi räpsi.
Jos viimeiseksi yhdisti + navan, niin oli selvästi miedompi kipinöinti, kuin miinus navan viimeiseksi yhdistämisellä.
Tuon perusteella olisi plus navan viimeiseksi yhdistäminen vaarattomampa???.
No vielä asiaan liittyvää, tuossa akkuohjainlaitteessa on se pieni liitin jossa on kimppu noita hitu vahvuisia johtoja.
Olisko itua irroittaa sitä akun vaihdon ajaksi ja yhdisää se sitten kun virtalaitteet on varmasti lepotilassa?.
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja aziz »

Onko tästä akun vaihdosta tullut joku uusi tieteen/taiteen laji?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

aziz kirjoitti:Onko tästä akun vaihdosta tullut joku uusi tieteen/taiteen laji?
Ei se ole miksikään muuttunut
luukku valmiiksi auki, virta avain pois autosta
hetki odotelua ja akun - johtoirti sitten +johto irti
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
DeNoNamed
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 14.12.2014 20:55

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja DeNoNamed »

CDI203 kirjoitti:
aziz kirjoitti:Onko tästä akun vaihdosta tullut joku uusi tieteen/taiteen laji?
Ei se ole miksikään muuttunut
luukku valmiiksi auki, virta avain pois autosta
hetki odotelua ja akun - johtoirti sitten +johto irti
Akku vaihdettu onnistuneesti E220 CDI 2008 vuosimalliseen.
Uusi akku Exide 95Ah 850A AGM älylaturilla täytettynä.
Ensin auto sammuksiin.
Ovet kiinni mutta ei lukkoon.
Takaluukku auki.
Virta-avain kauas autosta.
Odotin puoli tuntia ja mittasin pihtivirtamittarilla ettei akusta enää lähtenyt virtaa mihinkään. (Todella pieni virta kellolle yms muisteille menee mutta lähes 0.0A)
Akusta + napa irti sen jälkeen - napa.
Uusi akku paikalleen - napa ensin ja sitten. + napa. Pientä kipinöintiä kun virtaa alkoi taas menemään.
Auto ilman virtaa noin 5min.
Avaimen haku ja starttaus. Muuta en huomannut kuin kellon väärän ajan. Radiossakin oli kanavat pysynyt.

Vanhan akun jännite oli tunnin seisottamisen jälkeen 12.4 ja uuden akun 12.8. Vaihdon syynä korkea tyhjäkäynti ~950rpm, joka ei kuitenkaan korjautunut tällä vaihdolla.
Autot: W211 -08 E220CDI, W210 -01 E200CDI, Golf IV -00 Alh, M-B Pajero pitkä -90
Pyörä: Yamaha FZ6N S2
Traktorit: MF3090, VOLVO BM VALMET 705 turbo, MF185, MF165, MF35 4-syl.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja epk »

kyllä kyllä , selvisit hyvin tällä kertaa... varmempi tapa on miinus ensin ja viimeiseksi jos sattuu lipeämään niin ei tartte hitsailla ja korjata syntyneitä tuhoja :)
Avatar
DeNoNamed
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 14.12.2014 20:55

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja DeNoNamed »

epk kirjoitti:kyllä kyllä , selvisit hyvin tällä kertaa... varmempi tapa on miinus ensin ja viimeiseksi jos sattuu lipeämään niin ei tartte hitsailla ja korjata syntyneitä tuhoja :)
Ihan mielenkiinnosta kysyn mihin perustuu - navan viimeiseksi laittaminen. (Muok. Eli lipeämisellä tarkoitat sitä jos työkalu osuu runkoon, mutta onko muuta käytännön merkitystä. Itse olen tottunut kytkemään maadoituksen aina ensin.)

Ja jos joku tietäisi niin tuo tyhjäkäyntiongelma ei tosiaan poistunut.
Auto käy noin 950 rpm tyhjäkäyntiä ja kun puhaltimen painaa offille niin noin puolen minuutin päästä tyhjäkäynti putoaa 750 rpm. Ja kun taas puhaltimen painaa päälle niin kierrokset nousee välittömästi 950 rpm.
Vikakoodimuistista löytyi R22/3 (heater booster) merkintä. Mutta lämmintä tulee hyttiin heti kun auton starttaa.
Itse ajattelin että boosteri voisi olla osittain rikki ja vaikuttaa auton latausjännitteeseen ja näin taas tyhjäkäyntiin. Olenkohan aivan hakoteillä. Varmaan väärässä viestiketjussakin. :D
Viimeksi muokannut DeNoNamed, Su 15.01.2017 17:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Autot: W211 -08 E220CDI, W210 -01 E200CDI, Golf IV -00 Alh, M-B Pajero pitkä -90
Pyörä: Yamaha FZ6N S2
Traktorit: MF3090, VOLVO BM VALMET 705 turbo, MF185, MF165, MF35 4-syl.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

DeNoNamed kirjoitti:
epk kirjoitti:kyllä kyllä , selvisit hyvin tällä kertaa... varmempi tapa on miinus ensin ja viimeiseksi jos sattuu lipeämään niin ei tartte hitsailla ja korjata syntyneitä tuhoja :)
Ihan mielenkiinnosta kysyn mihin perustuu - navan viimeiseksi laittaminen.
No tossahan epk sen jo sanoi!
Jos laitat plussan viimeiseksi, niin koko korihan on jo kiinni miinuksessa = leiskahtaa.
Miinus viimeiseksi = vain yhdistämällä plussaan tai sen kenkään saat leiskahtamaan.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

DeNoNamed kirjoitti:
Ja jos joku tietäisi niin tuo tyhjäkäyntiongelma ei tosiaan poistunut.
Auto käy noin 950 rpm tyhjäkäyntiä ja kun puhaltimen painaa offille niin noin puolen minuutin päästä tyhjäkäynti putoaa 750 rpm. Ja kun taas puhaltimen painaa päälle niin kierrokset nousee välittömästi 950 rpm.
Vikakoodimuistista löytyi R22/3 (heater booster) merkintä. Mutta lämmintä tulee hyttiin heti kun auton starttaa.
Itse ajattelin että boosteri voisi olla osittain rikki ja vaikuttaa auton latausjännitteeseen ja näin taas tyhjäkäyntiin. Olenkohan aivan hakoteillä. Varmaan väärässä viestiketjussakin. :D
Tolleen se toimii kylmällä koneella ainakin om642 ärrässä. tekeekö sulla siis lämpösenäkin tuota kierrosten nousua, sitten siinä on joku vika?
2007 R 320cdi
Avatar
DeNoNamed
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 14.12.2014 20:55

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja DeNoNamed »

Huttiainen kirjoitti: Tolleen se toimii kylmällä koneella ainakin om642 ärrässä. tekeekö sulla siis lämpösenäkin tuota kierrosten nousua, sitten siinä on joku vika?
Tekee kokoajan. Kylmä tai kuuma kone. Luulin, että huono akku pitäisi kierroksia korkeammalla ja kun lämmityslaiteen sammuttaa niin kierrokset rauhoittuu kun virrantarve vähenee eikä ole pelkoa akun tyhjentymisestä. Uuden akun vaihdon jälkeen ei kuitenkaan korjaantunut niin nyt selvitellään.
Muuta haittaa tuosta ei ole kuin se että laatikossa on pieni veto päällä kokoajan. En tiedä kuinka tekee hallaa laatikolle kun jarrua vasten yrittää puskea eteenpäin eikä pääse. Ja jos on todella, siis todella liukas jääpinta ja pitäisi pysähtyä ja vaikka jarrua painaa niin paljon kuin jalasta lähtee, niin auto puskee vain eteenpäin hissukseen ja pysähtyy vasta kun vaihtaa vapaalle, ellei siis puhallin ole pois päältä ja kierrokset alempana, silloin pysähtyy normaalisti.
Pystyykö starilla poistamaan koko vastuksen pois päältä ja sitten katsoa miten käyttäytyy?
Autot: W211 -08 E220CDI, W210 -01 E200CDI, Golf IV -00 Alh, M-B Pajero pitkä -90
Pyörä: Yamaha FZ6N S2
Traktorit: MF3090, VOLVO BM VALMET 705 turbo, MF185, MF165, MF35 4-syl.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Ei tosiaan oikein tähän ketjuun kuulu, mutta nouseehan sulla lämmöt tarpeeksi, eli termari kunnossa?
2007 R 320cdi
Avatar
DeNoNamed
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 14.12.2014 20:55

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja DeNoNamed »

Huttiainen kirjoitti:Ei tosiaan oikein tähän ketjuun kuulu, mutta nouseehan sulla lämmöt tarpeeksi, eli termari kunnossa?
Tällä hetkellä termari on rikki kun lämmöt 65, mutta aikaisemmin kun se vielä toimi niin tyhjäkäynti oli silti korkea.
Tänään piti vaihtaa termari mutta osa ei sopinutkaan niin en vaihtanut. Jäi vain tiiviste käteen. :evil:
Sitten kun saan uuden termarin kiinni niin selviää voiko johtua tuosta.
Autot: W211 -08 E220CDI, W210 -01 E200CDI, Golf IV -00 Alh, M-B Pajero pitkä -90
Pyörä: Yamaha FZ6N S2
Traktorit: MF3090, VOLVO BM VALMET 705 turbo, MF185, MF165, MF35 4-syl.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti:
DeNoNamed kirjoitti:
epk kirjoitti:kyllä kyllä , selvisit hyvin tällä kertaa... varmempi tapa on miinus ensin ja viimeiseksi jos sattuu lipeämään niin ei tartte hitsailla ja korjata syntyneitä tuhoja :)
Ihan mielenkiinnosta kysyn mihin perustuu - navan viimeiseksi laittaminen.
No tossahan epk sen jo sanoi!
Jos laitat plussan viimeiseksi, niin koko korihan on jo kiinni miinuksessa = leiskahtaa.
Miinus viimeiseksi = vain yhdistämällä plussaan tai sen kenkään saat leiskahtamaan.
Kyllä kipinää napsahtaa yhtä lailla - jos on napsahtaakseen - kumman vaan laittaa ensin paikalleen, mutta avaimen lipsahtaminen plussaa kiristellessä tai irrotellessa maadoitukseen hitsaa vähän eri lailla kuin miinuksella jos maajohto on paikallaan.
Eli tosiaan aina maajohto ensin irti ja viimeisenä paikalleen.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
DeNoNamed
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 14.12.2014 20:55

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja DeNoNamed »

dealer kirjoitti:
Juhani Halmeenmäki kirjoitti:
DeNoNamed kirjoitti:
epk kirjoitti:kyllä kyllä , selvisit hyvin tällä kertaa... varmempi tapa on miinus ensin ja viimeiseksi jos sattuu lipeämään niin ei tartte hitsailla ja korjata syntyneitä tuhoja :)
Ihan mielenkiinnosta kysyn mihin perustuu - navan viimeiseksi laittaminen.
No tossahan epk sen jo sanoi!
Jos laitat plussan viimeiseksi, niin koko korihan on jo kiinni miinuksessa = leiskahtaa.
Miinus viimeiseksi = vain yhdistämällä plussaan tai sen kenkään saat leiskahtamaan.
Kyllä kipinää napsahtaa yhtä lailla - jos on napsahtaakseen - kumman vaan laittaa ensin paikalleen, mutta avaimen lipsahtaminen plussaa kiristellessä tai irrotellessa maadoitukseen hitsaa vähän eri lailla kuin miinuksella jos maajohto on paikallaan.
Eli tosiaan aina maajohto ensin irti ja viimeisenä paikalleen.
Näinhän se tietenkin on turvallista tehdä. Onneksi oma avain on niin pieni ettei ole ollut tuollaista mahdollisuutta.
Eivät muuten suostuneet motomaatilla vaihtamaan akkua kun ei kuulemma ollut vehjettä jolla ilmoittaa akun vaihdosta auton järjestelmään.
Autot: W211 -08 E220CDI, W210 -01 E200CDI, Golf IV -00 Alh, M-B Pajero pitkä -90
Pyörä: Yamaha FZ6N S2
Traktorit: MF3090, VOLVO BM VALMET 705 turbo, MF185, MF165, MF35 4-syl.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

DeNoNamed kirjoitti:Eivät muuten suostuneet motomaatilla vaihtamaan akkua kun ei kuulemma ollut vehjettä jolla ilmoittaa akun vaihdosta auton järjestelmään.
Taas kerran tulee tämä asia ilmi.

Ei sellaista laitetta olekkaan millä mersulle jotain akun vaihdosta ilmoitetaan :eh:
2007 R 320cdi
tomppa-90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 30.08.2016 21:32

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja tomppa-90 »

Eilen oli auto imaissut akun tyhjäksi. edes keskuslukko ei auennut.. Auto oli seissut viikon ajamatta, isoakku vaihdettu peräkonttiin pari kk sitten (bosch agm 95ah) onko tässä lisäksi se pikkuakku jossain? sähköjarruja kait ei enää ole? Tuolla ilman putsarin alla on vaan joku alumiininen "ohjainyksikkö"

Vai onko joku muu voinut akun imaista noin tyhjäksi? toisella akulla lähti pyörimään normaalisti eikö syttynyt mitään vikavaloja.

Webasto on saattanut jäädä päälle, mutta se kait sammuttaa itsensä? paljonko tuommoisen agm akun normaali varaus on?

Kokemuksesta voin kertoa että sähkötakaluukkuiseen farmariin akun vaihto sisäkautta on paska homma, mutta onnistuihan tuo kun on muutaman kerran harjoitellut. :)

Auto: 211 farmari, 320cdi, 4matic, 2006

onko antaa hyviä vinkkejä, nyt auto lämpimässä tallissa ja lähti yön seisokin jälkeen pyörimään, mutta mahdollinen vika olisi mukava paikallistaa.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6268
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja MiHe »

jos se n facelift (v-keula) niin ei oo muita akkuja... suomalainen tapa ilmoittaa vuosimalli kun ei kerro mitään, se voi olla vuoden suuntaansa

Syitä akun tyhjenemiseenkin on useita, onko autossa comand, se on yleinen vikapaikka (yleensä kuulee jos jää hurisemaan kun virrat sammuettu). Muuten pitäisi mittailla virtapihdeillä tai sulakeadapterilla mihin virta juoksee kun auto nukkuu.

Webastohan nyt pitää päällä ollessa julmetun pöhinän, ei se vahingossa päälle jää, lisäksi siellä on asetettu maksimi päälläoloaika, jolle suurin arvo on yksi tunti.

Vastaisuudesa jos akku tyhjenee, kannattaa kytkeä se uusi akku (tai akkulaturi) sinne konehuoneen apuvirtaterminaaliin, siksi aikaa että saa avattua takaluukun niin pääsee operoimaan akun kanssa...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
tomppa-90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 30.08.2016 21:32

Re: W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja tomppa-90 »

joo. facelifit versio. Pitänee hommata tuo sulake adapteri jos tekee tuon uudelleen.

Ja pitänee etsiä apuvirta kaapelitkin taas naftaliinista. Tuo command varmaan pitää ensimmäisenä testata.
Vastaa Viestiin