Lataa, ei lataa ?! missä vika ?
Lataa, ei lataa ?! missä vika ?
Juu eli w123 mersu on nyt takkuillu tuon käynnistyksen kans jo kauan, tähän mennessä tehty :
Jännitteensäädin + hiilet vaihrettu, autokäynnissä niin akku latas 13.0v, no okei, sit vaihrettiin akku toisesta mersusta, joka lähtee aina käyntiin, se latas autonkäynnissä ollessa 12v ? eli mittä ihmettä. Lähti kuitenki käyntiin tolla toisen auton akulla, sen jälkeen vaihoin oman akun takasi, no joo auto lähti käyntiin silläkin, sit auto 5 minuuttia sammuksissa niin ei enää lähteny omalla akulla. Tuo laturin valo tuolla himmeesti palaa koko ajan. Nyt sit huomasin myös semmosen että vilkut ei toimi, viiksi kyllä kunnosa ku muut toiminnot toimi, eli taitaa nuo vilkut liittyä jotenki tohon virtaan.. Kuuluu vaan ihme sirinää jostain ku vilkun laittaa päälle, eli onko sille joku rele tai sulake mikä nyt on aiheuttanu suunnatomasti murhetta viimesen parin viikon aikana. Auto tosiaan pestiin ja sen jälkeen oireet alkanu!! eli kertokaa ny joku mitä tehä alkaa menemään hermot jo niin että seuraavaks vaihtuu koko auto jos ei ala toimia.
Jännitteensäädin + hiilet vaihrettu, autokäynnissä niin akku latas 13.0v, no okei, sit vaihrettiin akku toisesta mersusta, joka lähtee aina käyntiin, se latas autonkäynnissä ollessa 12v ? eli mittä ihmettä. Lähti kuitenki käyntiin tolla toisen auton akulla, sen jälkeen vaihoin oman akun takasi, no joo auto lähti käyntiin silläkin, sit auto 5 minuuttia sammuksissa niin ei enää lähteny omalla akulla. Tuo laturin valo tuolla himmeesti palaa koko ajan. Nyt sit huomasin myös semmosen että vilkut ei toimi, viiksi kyllä kunnosa ku muut toiminnot toimi, eli taitaa nuo vilkut liittyä jotenki tohon virtaan.. Kuuluu vaan ihme sirinää jostain ku vilkun laittaa päälle, eli onko sille joku rele tai sulake mikä nyt on aiheuttanu suunnatomasti murhetta viimesen parin viikon aikana. Auto tosiaan pestiin ja sen jälkeen oireet alkanu!! eli kertokaa ny joku mitä tehä alkaa menemään hermot jo niin että seuraavaks vaihtuu koko auto jos ei ala toimia.
Re: Lataa, ei lataa ?! missä vika ?
Joko hiilet ei ole asettuneet paikoilleen tai diodi vika laturissa.
Se säädinyksikkö jos bosch ja samassa hiilet niin pitää laittaa tarkasti .Painaa paikalleen pohjaan ja ei peräyttää kertaakaan ennenkuin on molemmat ruuvit pohjassa.
Itsellä aikoinaan sama juttu volvon kanssa ja valo paloi himmeästi.kolmannella asennus kerralla tuli oikein ja alkoi pelaamaan oikein.
voi olla myös että kaapeli akulta laturille on poikki ja välillä lataa välillä ei.
Se säädinyksikkö jos bosch ja samassa hiilet niin pitää laittaa tarkasti .Painaa paikalleen pohjaan ja ei peräyttää kertaakaan ennenkuin on molemmat ruuvit pohjassa.
Itsellä aikoinaan sama juttu volvon kanssa ja valo paloi himmeästi.kolmannella asennus kerralla tuli oikein ja alkoi pelaamaan oikein.
voi olla myös että kaapeli akulta laturille on poikki ja välillä lataa välillä ei.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Lataa, ei lataa ?! missä vika ?
Tarkista myös että D+ napaan tulee jännite (virtalukolta/merkkilampulta):
http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/w ... tkent1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/w ... tkent1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Lataa, ei lataa ?! missä vika ?
Okei. tuo jännitteen säädin oli muistaakseni huco tai hugo merkkinen , samanlainen mikä siinä oli aikasemmin..
Eli oon hirveen huono ymmärtämään näitä sähköasioita niin voiko joku sillain yksinkertasesti kertoa mihin laitan yleismittarin päät jotta saan mitattua mihin tulee virta ja mihin ei ?:D
Eli oon hirveen huono ymmärtämään näitä sähköasioita niin voiko joku sillain yksinkertasesti kertoa mihin laitan yleismittarin päät jotta saan mitattua mihin tulee virta ja mihin ei ?:D
Re: Lataa, ei lataa ?! missä vika ?
Mittaa latausjännite akun navoista auton käydessä ja sitten sammutettuna, jos akun lepojännite on lähes sama niin vaihda kunnostettu laturi niin ei tartte arpoa mikä siinä laturissa on vikana, 13V ei riitä lataukseen, pitäisi olla 14.3V. VAihtolaite maksaa 85€ Motonetissä että ei kyllä kannata kovin montaa tuntia uhrata vanhan kanssa. Jos toi on ainoa vika niin ei vielä koko autoa kannata vaihtaa.
W 202 C 180 -98
EX-W 210, 290 TD 1997
EX-W 210, 290 TD 1997
Re: Lataa, ei lataa ?! missä vika ?
Ensin kannattaa kuitenkin tarkastaa tuleeko herätevirta laturille ennen kuin menee laturia vaihtamaan. Uusikaan laturi ei lataa jos ei saa herätettä. Jos taas heräte tulee ja latailee laimeasti ja merkkivalo hehkuu himmeästi niin viittaa vahvasti diotisilta vikaan ja se on jo senverran arvokas että uutta laturia kehiin. Kannattaa myös mitata se latausjännite laturin B+ navan ja laturinrungon väliltä niin paljastuu onko vika latausjohdossa tai maadoituksessa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Lataa, ei lataa ?! missä vika ?
Herätevirta on tuo D+ ja se on se ohkanen johto laturin liittimellä. Yleismittarin + napa siihen, - runkoon ja virrat päälle, mittari näyttää jänitealueella jotakin mitä akussa sattuu olemaan. Paras tietty olisi kuormittaa sitä polttimolla niin näkee että tulee virtanenkin läpi, mutta mutta jos ei sähkötyöt ole haluussa niin ehkä apuja tarvitaan.
Hiilien vaihdossa pitäisi aina kurkistaa sinne liukurenkaaseen, jos se on kulunut puhki ei se laturikaan silloin voi ladata täydellä terällä jos ollenkaan. Liukurengas on kuparinen kosketuspinta akselilla, johon hiilet nojaavat.
"Auto tosiaan pestiin ja sen jälkeen oireet alkanu!! "
Tämä antaisi viitettä, etät jokin johto siellä on ottanut itseensä tai sitten jos vettä on päästetty laturiin niin voiko sen diodit muka siitä tykätä kyttyrää...
Hiilien vaihdossa pitäisi aina kurkistaa sinne liukurenkaaseen, jos se on kulunut puhki ei se laturikaan silloin voi ladata täydellä terällä jos ollenkaan. Liukurengas on kuparinen kosketuspinta akselilla, johon hiilet nojaavat.
"Auto tosiaan pestiin ja sen jälkeen oireet alkanu!! "
Tämä antaisi viitettä, etät jokin johto siellä on ottanut itseensä tai sitten jos vettä on päästetty laturiin niin voiko sen diodit muka siitä tykätä kyttyrää...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Lataa, ei lataa ?! missä vika ?
Kyllä sen diodisillan saa kyrvähtämään jos pesee auton huolella ja starttaa ennen kuin on kuivannut paineilmalla laturin kunnolla. Olen tehnyt tuon mokan ainakin kaksi kertaa, kun mulla on tuo moottoritilan pesufetissi...
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Lataa, ei lataa ?! missä vika ?
Mä olen yleensä teipannut sen alkon ruskean muovipussin laturin suojaksi, jolla kannan ne pesusession juomapullot paikalle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Lataa, ei lataa ?! LATURIKO ?!?!
No NIIN nyt on sit saatu jotain mittaliultua. ELi auto oli käynnissä, sit katoin ne piuhat mitkä lähtee sieltä laturin takaa sen jännitteensäätimen yläpuolelta, laitoon mittarin + navan siihen ja - autonrunkoon. No eihän se näyttäny ku 12.5v ja samaa näytti sit ku laitoin mittarin akun napoihin. eli eikös tää nyt kerro sitä että laturi vaihtoon ?
Re: Lataa, ei lataa ?! missä vika ?
Ei välttämättä.Otas Se säädin paketti irti ,kokeile liukurenkaat ja asettele eri tavalla säädin takas.Itse aikoinaan kolme kertaa laitoin säätimen ennenkuin tuli kohdalleen ja vikatilassa valopaloi himmeänä ja ei ladannut.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Lataa, ei lataa ?! missä vika ?
pitääköhän se nyt sit vielä huomenna kokeilla . Vaikia vaan ku on niin vähän tilaa touhuta tuolla konehuoneessa. Ja ku ainakaan tossa ei oo mitään semmosta millä sais ne hiilet lukittua ns. pohjaan että päästäis ne sit vasta pitkäks ku se on kiinni. Eli pitääkö tuo nyt sit vaan painaa sinne ja yrittää pitää kiinni siitä niin että ei pääse heilahtamaan ennenku on molemmat ruuvit kunnolla kiinni ?
Re: Lataa, ei lataa ?! missä vika ?
silloin saat sen varmasti paikalleen ja kun asettelet niin vähän vinoittain ja sitten käännät ruuvi reiät kohdilleen että liuku ottaa +napaan siellä sisällä muuten ampuu ohi,ja ei varmasti lataa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Lataa, ei lataa ?! missä vika ?
miulla oli vaa käämi itri liittimesta laturin sisällä. tinasin sen ni joha jännite nous 14.40 kaikki laitteet päällä
w201 190 2.0 1983 - EX
W124 200 Automatic 1987 302tkm.
W124 200 Automatic 1987 302tkm.
Re: Lataa, ei lataa ?! missä vika ?
Niin no tuo tietysti vaati sit laturin irrotukse. Itellä vaan huone kun ei pysty touhuamaan muuta kun taivasalla