Tersma,
Pystyiskö joku kertomaan mahd. tarkasti mitä pitää irrottaa jne. kun vaihtaa moniurahihnaa(ilmastointi)? Mitä kannattaa mahd. samalla vaihtaa esim. kiristin jne.? Jos joltain vielä löytyisi kuva miten hihna menee rullissa? Vanha hihna katkesi eli en saa otettua mallia vanhasta. Vielä loppuun tiukka kysymys, että pystyykö vaihdon tekemään "kadun varressa" vai tarviiko nosturin apua?
2000 cdi Viton moniurahihnan vaihto
Re: 2000 cdi Viton moniurahihnan vaihto
Löytyykös hanskalokerosta ohjekirja, niissä pitäisi olla reitti. Toisaalta se löytynee googlen kuvahaulla. Varmasti pystyy vaihtamaan kadunvarressa, mutta unohda ne kiristimien vaihdot, vitoissa ne on vähän hermoja raastavia.
Jos siinä oli OM611 kone niin tälleen:
Luultavasti vasen alareunan tai yläreunan kuva. Kaikissa tuon aikakauden mersuissa on kuitenkin tuo sama periaate, eli alarullan jälkeen se nousee ylös kiristimelle (kiristin kierretään hihnan selkäpuolella), kieppaa sen ja seuraavaksi kieppaa vesipumpun yläpuolelta (vesipumppu samoin selkäpuolella), sitten laturi ja sitten muiden ympäri mitä siellä sitten onkaan, apurulla tai ilman. Kiristin löysätään, silleen, no väännetään tangolla sitä ja vapautetaan se pultti. Sitten hihna pois ja uusi tilalle, eli sä laitat hihnan paikalleen ja tangolla kiristät sen siitä muovisysteemistä ja pultti paikalleen...siinä se.
ILmansuodatinkotelon taitaa joutua ottamaan pois tieltä, sen jälkeen normikaavan mukaan.
Jos siinä oli OM611 kone niin tälleen:
Luultavasti vasen alareunan tai yläreunan kuva. Kaikissa tuon aikakauden mersuissa on kuitenkin tuo sama periaate, eli alarullan jälkeen se nousee ylös kiristimelle (kiristin kierretään hihnan selkäpuolella), kieppaa sen ja seuraavaksi kieppaa vesipumpun yläpuolelta (vesipumppu samoin selkäpuolella), sitten laturi ja sitten muiden ympäri mitä siellä sitten onkaan, apurulla tai ilman. Kiristin löysätään, silleen, no väännetään tangolla sitä ja vapautetaan se pultti. Sitten hihna pois ja uusi tilalle, eli sä laitat hihnan paikalleen ja tangolla kiristät sen siitä muovisysteemistä ja pultti paikalleen...siinä se.
ILmansuodatinkotelon taitaa joutua ottamaan pois tieltä, sen jälkeen normikaavan mukaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 2000 cdi Viton moniurahihnan vaihto
Apukuskin pyörä pois,huoltoluukku poies jousen luota,ilmanputsari pois,imuputki kans,
sieltä se autokorjaaja laitteli uuden hihnan paikoilleen,käsillä se painoi kiristäjää
ilman mitään pulttien irrottelua,ilmastointia ei ole,sinne se pluiskahti hihna paikoilleen.
Alakuvissa ilmastointi,eli noin.
sieltä se autokorjaaja laitteli uuden hihnan paikoilleen,käsillä se painoi kiristäjää
ilman mitään pulttien irrottelua,ilmastointia ei ole,sinne se pluiskahti hihna paikoilleen.
Alakuvissa ilmastointi,eli noin.
Re: 2000 cdi Viton moniurahihnan vaihto
Se pultti pitää sen kiristäjän timmissä, eli se kait pitää ottaa pois. Kyllä se yläkautta onnistuu purkamatta koko autoa
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 2000 cdi Viton moniurahihnan vaihto
Ei ole sitä pulttia cdi kiristimessä. Kanta josta väännetään on 12-kulmainen 17mm.
oulaistenliikenne.fi
Re: 2000 cdi Viton moniurahihnan vaihto
Kiitos vinkeistä! Nyt on hihna vaihdettu ja itseni mielestä helpommin meni sieltä huolto luukun kautta. Oli todella vaikee saada kiristysrulla lukitus asentoon väännettyä, kun oli niin jäykkä... ongelma tuli, kun ei ollu tarpeeks jykevää/ pitkää lenkkiavainta millä vääntää. Pienivaurio tuli, kun ilmansuodattimesta hajos yks kiinnitystappi irti otettaessa!