Rengaspaineet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
matkalainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 20.06.2010 20:12

Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja matkalainen »

:roll: Tuli sellainen ongelma, kun vaihdoin kesärenkaat alle, niin ajoon lähtiessä noin kilometrin ajon jälkeen tuli rengaspaine hälytys taululle. Pysäytin auton ja katsoin renkaat ne olivat ok. menin huoltoasemalle ja tarkistin paineet ok.
Jälleen ajoon lähdettyäni pian sama homma painehälytys. Miten saan kuitattua tuon vikailmoituksen pois?
Renkaiden ilmanpaineet ovat kunnossa. Mistä se ottaa tuon vikahälytyksen? :roll:
Kyseessä on vm.2005 W203 oleva mese
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

matkalainen kirjoitti::roll: Tuli sellainen ongelma, kun vaihdoin kesärenkaat alle, niin ajoon lähtiessä noin kilometrin ajon jälkeen tuli rengaspaine hälytys taululle. Pysäytin auton ja katsoin renkaat ne olivat ok. menin huoltoasemalle ja tarkistin paineet ok.
Jälleen ajoon lähdettyäni pian sama homma painehälytys. Miten saan kuitattua tuon vikailmoituksen pois?
Renkaiden ilmanpaineet ovat kunnossa. Mistä se ottaa tuon vikahälytyksen? :roll:
Kyseessä on vm.2005 W203 oleva mese
En tiedä miten tuo menee W203:ssa, 211:ssä menee näin:
- ensinnäkin rengaspainevalvontaa on kahta tyyppiä, toinen mittaa joka renkaasta paineen, toinen taas tarkastelee pelkästään renkaiden pyörimisessä tapahtuvia muutoksia ABS/ESP -anturien avulla. Jatkossa puhun vain jälkimmäisestä
- aina kun renkaat vaihdetaan/paineita muutetaan valvonta pitää resetoida, jotta se tietää mikä on vertailukohta. Jos näin ei tee, voi kohta tulla hälytys, kun renkaiden kehät eivät olekaan enää ihan samankokoiset kuin viime resetoinnissa
- resetointi tapahtuu ajotietokoneen valikoista, en nyt ulkoa muista kohtaa, ohjekirjasta selviää
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Kakuon1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 18.11.2015 14:22

Re: Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja Kakuon1 »

Mistä tiedän onko autossani nämä esp/abs valvonta vai venttiileissä olevat anturit ilman että otan renkaita pois vanteelta?
Autoan 2012 C w204
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Jos on anturit, ajotietokoneesta löytyy rengaskohtaiset painetiedot.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Mauni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 01.09.2015 18:09
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja Mauni »

Pyörimisnopeusanturien tapauksessa resetointi löytyy samasta valikosta, kuin nopeus ja lämpötila.
Diesel on voimaa ja turbodiesel ylivoimaa.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Kakuon1 kirjoitti:Mistä tiedän onko autossani nämä esp/abs valvonta vai venttiileissä olevat anturit ilman että otan renkaita pois vanteelta?
Autoan 2012 C w204
Ei ole ainakaan minulla antureita venttiileissä, autoni c250 CDI 2012. Olen itse vaihtanut niin kesä kuin talvirenkaat mersun omille alkuperäisille 17" aluvanteille ja kummassakaan vannesarjassa antureita ei ollut. Pari kertaa näiden vuosien aikana on rengaspaine varoitus tullut, mutta valikon ohjeita seuraten kuitattu että paineet on nyt tarkastettu ja kunnossa, ja herjat on loppuneet siihen.
Kakuon1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 18.11.2015 14:22

Re: Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja Kakuon1 »

Okei. Kiitos nopeista vastauksesta. Helpottaa uusia vanteita ostaessa kun tietää ettei tarvitse sitten niitä antureita hommata myös.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Kakuon1 kirjoitti:Okei. Kiitos nopeista vastauksesta. Helpottaa uusia vanteita ostaessa kun tietää ettei tarvitse sitten niitä antureita hommata myös.
Nii kyllä ne voi olla sulla, vaikkei samallaisessa autossa olekkaan yllä. Lisävarusteena tuon varmaan tuohonkin koriin saanut. SA-koodista nyt ainakin selviää onko niitä vai ei. (ja tietty jos ei paineille ole mittaristossa lukuja, ellei sitten ole koodattu pois kuten itselläni oli ässässä, kun oli lähettimistä tiku loppunut, ettei tule herjoja mittaristoon.)
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
rka1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 12.07.2017 10:36

Re: Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja rka1 »

Vaihdoin talvirenkaat alle, 5-6 päivää meni ok kaupunkiajossa, mutta tänään Lahdentiellä 120 vauhdissa tuli Run Flat Indicator Inoperative.
Yritin resetoida, mutta ei päästä, kun tulee tuo em. ilmoitus. Luulen kyllä, että johtuu renkaitten vaihdosta, auto C 205.
Voisko jotain itse tehdä vai onko mentävä Veholle?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja DBFI »

rka1 kirjoitti:Vaihdoin talvirenkaat alle, 5-6 päivää meni ok kaupunkiajossa, mutta tänään Lahdentiellä 120 vauhdissa tuli Run Flat Indicator Inoperative.
Yritin resetoida, mutta ei päästä, kun tulee tuo em. ilmoitus. Luulen kyllä, että johtuu renkaitten vaihdosta, auto C 205.
Voisko jotain itse tehdä vai onko mentävä Veholle?
Onko niissä talvikumeissa paineanturit?
rka1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 12.07.2017 10:36

Re: Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja rka1 »

DBFI kirjoitti:
rka1 kirjoitti:Vaihdoin talvirenkaat alle, 5-6 päivää meni ok kaupunkiajossa, mutta tänään Lahdentiellä 120 vauhdissa tuli Run Flat Indicator Inoperative.
Yritin resetoida, mutta ei päästä, kun tulee tuo em. ilmoitus. Luulen kyllä, että johtuu renkaitten vaihdosta, auto C 205.
Voisko jotain itse tehdä vai onko mentävä Veholle?
Onko niissä talvikumeissa paineanturit?
Minusta niissä on. Miten tuon nyt vois tarkistaa?
Itse asiassa renkaat ovat minun edellisestä c205:sta jota pidin vain 4 kuukautta.
Nuo talvirenkaat ovat 16 tuumaiset, kun kesärenkaat olivat 17 tuumaiset eli koko pieneni, mutta kai tuo käy noinkin.
Tämä auto on Saksan tuonti eikä siinä ollut talvirenkaita, joten pidin edellisen auton talvirenkaat.

No joo, kun luin herjan tarkemmin niin onhan siinä lisä, että paineanturit puuttuvat.
Onkohan edellinen omistaja vain ollut välittämättä herjasta?

Saako tuon herjan jotenkin koodattua pois? Anturat maksavat 200 eurosta ylöspäin, niin ei ihan pieni juttu.
Katsastukseen ei vaikuta, vaikka varoitusvalo palaa, lähinnä ainoa haitta tuo herjan tuleminen joka käynnistyksen yhteydessä.
Vastaa Viestiin