E124 lukkoperä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jussima
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 16.02.2010 13:44
Paikkakunta: Vihti/Toivakka

E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja Jussima »

Hei, minulla on 1996 mallinen E124 D25 jossa on lukkoperä. vehon mukaan perän numero on joko A124 350 3174 tai A124 350 6614. Täyttä varmuutta ei tullut vaikka versiota etsittiin valmistenumeron avulla. Nykyinen perä vollottaa, ei pahasti mutta häiritsevästi. Vehon hintaheitto uudesta oli 3700€, joka lähenee jo hyväkuntoisen farkun hintaa. Muutama kysymys:

1. Poistuuko ääntely laakereiden vaihdolla (näin minulle väitettiin)?
2. Vai onko kyseessä ennemmikin hammastuksen rynnöstä syntyvä ääni (jota itse epäilen)?
3. Onko kenelläkään toimivaa kohtuuhintaista perää, joka kävisi ko kulkupeliin?
4. Mikä olisi sopiva paja korjaamaan perää. Automaatilaatikko laitettiin Siilinjärvellä, jonne se lähetettiin Raptec:in kautta.

kiitos tiidoista jo etukäteen.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Olisisko siellä nyt asd perä vai joku levylukollinen perä?
Perään nyt on helppo laittaa laakerit kun simmit laittaa samaan paikkaan.
Itse rattaat ei kulu kun ne karkaistua mutta jos ilman öljyjä ajelee niin palaahan se ja sitten on korjaus kelvoton.
eikös siellä ole Mahlamäki joka nyt tieten on kuorma-auto korjaamo niin he kyllä osaavat laittaa sen jos ottavat työn alle.Nämä heput laittavat laatikoita ,periä ......raskaaseen kalustoon ja kevyempiikin....kysypäs.
Joku laittoi siellä carteriin askia eli tavalliseenkin kalustoon he tekevät .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja Timo N »

ei oo tosiaankaan varmaa että ääntäminen loppuu laakerin vaihtoon, tuppaa laakereista irtoomaan hajotessaan metallia ja se ei oo välitykselle mitään herkkua, eli lautanen ja pinjoni saa siipeensä, ainahan voi koittaa mutta kun noi laakeritkin maksaa jotain :?:
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos perä ääntää niinkuin kerroit ei siellä ole rautaa nimeksikään ja sen voi vielä huoletta laakeroida.
Kun meteli on sitä luokkaa että on mankka oltava normaalipuhe taajuuden yläpuolella tai ohjaamossa pitää huutaa niin silloin on perä täysin paska.
Tossa täällä yksi kaveri just sama ääni ja laakerointi ja hyvä tuli mutta hän teki itse ja kokemusta perien säädöistä ammatissaan ollut paitsi kone puolella ja tarkin säädettävähän tässä on hammas välys joka sitten sen äänenkin aiheuttaa.
Jotkut taas ovat monestikin purkaneet sen ennenkuin on ääni saatu siedettävälle tasolle.
Kysypä tarjousta Mahlamäeltä.Tiedätkö muuten firman siellä Kuopiossa?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jussima
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 16.02.2010 13:44
Paikkakunta: Vihti/Toivakka

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja Jussima »

Terve. Kiitos vinkeistä. Olettaisin että kyseessä (itse asiassa olen aika varma) on asd perä, automaattinen lukko kun on kyseessä. Täytynee aloittaa laakereiden korjauksella. Ääntely ei todellakaan ole kauhean äänekästä ja esiintyy melko rajatulla nopeusalueella, ikävän kuuloista kuitenkin. Tyypillisesti olettaisin että se vahvistuu perän kopan tai hammaspyörien resonoinnista.
Jussima
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 16.02.2010 13:44
Paikkakunta: Vihti/Toivakka

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja Jussima »

Hei vielä, onko kellään tiedossa perän laakerityypit? hammasluvut näyttäisivät olevan 49:15.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kokemuksesta voin sanoa että jos pinionin laakereita joutuu uusaamaan menee shimmit lähes varmasti uusiksi. Vanha shimmi ei käy sinnepäinkään vaikka kuinka laakerit olis Veholta tai KL:ltä ostettu. Sitäpaitsi vanha shimmi tahtoo särkyä kun vanhaa pinionin etummaista laakerikoolia irroittaa.

Ääni voi kuulua laakeristakin mutta olen samaa mieltä siitä että usein se on hammasääni joka kuuluu. Perän täydellinen laakerointi sekä kitkalevyjen uusinta tulee niin kalliiksi että sillä rahalla saa äänettömiä toimivia periä tältäkin foorumilta. Ja varsinkin vieraalla teetettynä ei mitään järkeä hommassa.
3700€ Veholla.... Justiinsa joo :wtf: :twisted:

Itte avasin ja kokosin neljä kertaa oman ASD perän ennenkuin sain äänet kuriin. Ja jokakerralla ajoin perällä 100 - 150 km ja sit perä takas pöydälle. Että siltä pohjalta kunnostukseen.

Ei sillä.... nyt kun yhden olen kunnostanut niin luulen että seuraava voisi mennä kivuttomammin nippuun :wink:

Edit: Tässä linkki jossa kuvia laakereista ja niitten numeroista sekä juttua... Varmista että onhan sulla 2.65 ASD perä ennenkuin näillä numeroilla tilaat mitään.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=103407" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Miksiköhän piti shimmailla perä uudelleen?
Laakeri tehtaat merkistä huolimatta tekee aina samoilla mitoilla din-malli laakerit.
Vai oliko lautasrattaalla merkkiä että hammas kosketus oli ei-keskellä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Uusi ASD-perä maksaa Saksassa merkkiliikkeessä 2.000 euroa.
Hyvän käytetyn saa Suomessa 700 eurolla tai jopa allekin.
Ruotsista saa romuttamolta 500 eurolla hyvän käytetyn, yksityiseltä halvemmallakin.

Tehtaan ohjeessa vaaditaan, että jos perä laakeroidaan, hammaskosketus pitää
hakea oikeaksi väriaineen kanssa välilevyjä vaihdellen. Kaipa se sitten on aika tarkka
ja tietenkään hammaspyörät eivät saa olla liian kuluneita väärästä kosketuksesta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulle on vain opetettu ja mitä olen periä laittanut niin kutinsa on kyllä pitänyt eli:
Perä säädetään kerran tehtaalla tai aina silloin kun ratasparit vaihdetaan.Tieten kannattaa värillä tarkastaa kosketus mutta sen säätö kotioloissa ei olekaan enää helppoa ja laakeritkin on jo paikallaan.
Kun miettii että se on tehdas säätöinen perä ja rattaat ei kulu koska ne on karkaistu jo ei ole öljyittä ajettu, niin laakerit on din-luokitellut ja samoissa mitoissaan kun tehdas laakerit niin pinjoni sattuu varmasti samaan kohtaan se että hammasvälys jos mesessä nyt on kirittävät poskilaakerit tai simmeillä säädetty hammasvälys on ujelluksen takia tärkeä ja vaatisi heittokellon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

atlas kirjoitti:Miksiköhän piti shimmailla perä uudelleen?
Laakeri tehtaat merkistä huolimatta tekee aina samoilla mitoilla din-malli laakerit.
Vai oliko lautasrattaalla merkkiä että hammas kosketus oli ei-keskellä?
Näin se vain kävi. Alkuperäinen ei ollu sielläpäinkään. Ja laakerit ostin KL:ltä. Jos shimmi on kympän pielessä se ei ole hehtaarillakaan Perä ulvoo ja valittaa :roll:

Edittiä: Mittasin heittokellolla Back Slashin ja laitoin shimmit sen mukaan sit rupes olemaan hiljaista.

Jos perärempasta voisi unohtaa ton shimmauksen voisin alkaa korjaamaan periä ihan sivutöikseni Alkuun nyt vaikka näitä mersun periä :D Mersun perän täyskunnostus kun on mielestäni aika selkeä homma muuten. Kaikki osat löytyy markkinoilta lukon hydrauliosia (stefat suojakumit O-renkaat) myöten. Perä on senjälkeen käytännössä uusi ratasparia lukuunottamatta.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ok.
Ja sehän on selvää jos lähtökohtaisesti on kosketus väärä niin uusillakin laakerilla se on samassa väärässä paikassa.
Yleisesti aina on vaan päästy pelkillä laakeroinnilla ja säätöön ei ole tarvinnut koskea.
Oiskohan joku jo amatööri rempannut perää ennen sinua koska toi juttu haiskahtaa siltä.

Helppohan niitä olisi laittaa kun olisi ennsinnäkin laakeria vastaava säädettävä "säätölaakeri" joka sitten lukitaan ja sen paksuutta verrataan uuteen laakeriin ja erotuksen verran shimmejä.
Ja pinjonin päässähän on korkeus lukema jolla saadaan jo aika lähelle oikeaa kosketusta mutta tämäkin vaatii erikois laitteita joka merkille erikseen on omat.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jussima
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 16.02.2010 13:44
Paikkakunta: Vihti/Toivakka

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja Jussima »

JarkkoN kirjoitti:Uusi ASD-perä maksaa Saksassa merkkiliikkeessä 2.000 euroa.
Hyvän käytetyn saa Suomessa 700 eurolla tai jopa allekin.
Ruotsista saa romuttamolta 500 eurolla hyvän käytetyn, yksityiseltä halvemmallakin.

Tehtaan ohjeessa vaaditaan, että jos perä laakeroidaan, hammaskosketus pitää
hakea oikeaksi väriaineen kanssa välilevyjä vaihdellen. Kaipa se sitten on aika tarkka
ja tietenkään hammaspyörät eivät saa olla liian kuluneita väärästä kosketuksesta.
Hei, miten varmistutaan että korjattu/käytetty perä on kunnossa? Onko muita mahdollisuuksia kuin Laittaa alle ja kuunnella ulvooko vai ei?

Nähdäkseni uusi pyörapari on helpompi asentaa oikeaan kohtaan kuin käytetty, koska käytetty on kulunut pariksi, joka on uutta herkempi oikean hammaskontaktialueen suhteen. Kaikilla laakereilla on myös toleranssialueensa, joten uudet laakerit eivät asettune tarkalleen samaan asemaan kuin aiemmat ja simmien kanssa joutunee taistelemaan.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Katsokaapas käytettyä ratasparia,ei ne ole kuluneet miksikään kun ne on täys karkaistuja.

Tieten jos öljyittä ajelee niin palaahan ne mutta sitten ne on romukoppa tavaraa.

Toisekseen taitaa ratas pari maksaa aika lailla
.
Täältä forumilta kun ostat perän niin näihin myyjiin voi luottaa että ostaa hiljaisuus takuulla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jussima
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 16.02.2010 13:44
Paikkakunta: Vihti/Toivakka

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja Jussima »

Terve, näin varmaan menettelen. Onko perään johonkin kohtaan merkitty tuotekoodi?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja atlas »

On siellä ainakin se numero sarja jossa on myös välitys.Löytyy takakannen vierestä perän valussa.
Tavallaan riittää kun mainitset välityksen,asd? ja vetari paksuuden vaikka ei kaiketi asd:llä ole kuin isoa laippaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tuo antamani hinta-arvio 500-700 euroa on pätenyt välitykselle 2,65.
Sinulle lienee tiuhempi välitys (2,5 litran diesel?) ja käytetyt ASD-perät
ovat silloin yleisempiä ja halvempia. Kannattaa katsoa myös varaosahaku.fi.

Felke Hyvinkäällä pyytää 300-500 vähän ajetuista ASD-peristä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Jussima
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 16.02.2010 13:44
Paikkakunta: Vihti/Toivakka

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja Jussima »

Hei, perän kotelon takakannessa on koodimerkintä R124 351 30 08. Onko tämä yksikäsitteinen koodi koko perälle vai koskeeko se vain koteloa? Voiko samassa kotelossa olla sisällä erilaisia tekniikoita.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siinä kyllä pitäisi vielä olla ihan selvä välitys.Kaivelepa vielä paskan alta jos löytyisi ihan läheltä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: E124 lukkoperä

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jussima kirjoitti:Hei, perän kotelon takakannessa on koodimerkintä R124 351 30 08. Onko tämä yksikäsitteinen koodi koko perälle vai koskeeko se vain koteloa? Voiko samassa kotelossa olla sisällä erilaisia tekniikoita.
Varaosanumerolla A124 351 30 08 löytyy EPC Netistä perän päätylevy, joka sopii mm. peräkoteloihin A124 350 31 74 ja A124 350 66 14, joita on käytetty mallissa E250 Diesel. Noita peräkoteloita on käytetty ainakin 3,27 ASD-perissä (Automatische Sperrdifferential, Automatic Locking Differential, "Itsestään (automaattisesti) lukittuva tasauspyörästö"). Perävälitys on meistetty peräkotelon takapintaan. Rekisteriotteesta löytyvä auton tarkka mallimerkintä (esim. WDB124186) tai koko VIN helpottaisi hakemista.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin