W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Nyt menee kohta sormi suuhun. Ongelma: Laturi lataa välillä niinkuin pitääkin. Alkuperäinen Valeo ja seuraan aika-ajoin latausjännitettä mankassa olevasta jännitemittarista ajaessakin. Valot ja puhallin päällä latausjännite pysyy 0.2v haarukassa kierroksista riippumatta. Sit välillä villiintyy ja lataus muuttuu 15.5 --> 12.4 ja riippuvainen täysin kierrosluvusta valot ja puhallin päällä eli täyslatauksesta nollaan (Vois pukata enemmänkin mutta olen sit ajellu pikkukierroksilla ettei ylijännite tuhoa muita paikkoja). Tällöin laturista kuuluu samantyyppinen ääni kuin joskus aikanaan hitecin jenkoista ja kajareista kuului sellainen laturin vuinkuna läpi mutta nyt siis ääni kuuluu laturista tyhjäkäynnilläkin vaikkei se akkua lataakkaan
Tällöin se myös kuumenee julmasti. Noin 4km lenkki ja laturin lämpötila yli 70 astetta Laturissa on uusi säädin ja hiilet, liukurenkaat on hyvässä kunnossa ja laakerit puhdistin ja voitelin kummatkin. Tein laturille siis sellaisen peruskunnostuksen ennen paikalleenlaittoa.
Syy mix vaihdoin niin Boshin laturi kans alko oikkuilemaan latauksen kanssa ja luulen että siitä on jokin tasasuuntaussillan diodeista alkanu vuotamaan taas koskapa mittariston alareunan jokainen varoitusvalo loisti himmeästi tyhjäkäynnilä. Samalla ASD:n vikavalo syttyi palamaan 1500 - 2500 r/min välillä kun ei ollu virta kuormaa. Tällöin käy niin että akulle tulevaan jännitteeseen tulee siniaaltokomponentti mukaan joka nyt sitte vissiin sotkee ASD:tä ja mittariston valoja?
No Any Way laturin vaihdon jälkeen ASD:n vikavalo ei ole enää palanut eikä mittariston muutkaan valot loimottanu himmeäsi. (Niin ja suljin pois moottorin ja rungon välillä olevan maadituskaapelivian ja akku on vuoden vanha merkkiakku)
Mutta mikä viddu nuita tasasuuntaussiltoja polttaa tuosta 90A Boshista? Jo toinen kohtuulyhyelle aikaa samasta laturista ja tällä laturilla ei koko aikana oo ajettu lähellekkään 100t Ja sit mikä tota 70A Valeota nyt sitte oikein vaivaa? Kenttäkäämi oikosessa...kierroksien mukaan taajuusmuuttuva ääni ja kuumeneminen sopisi vikaan mutta luulis ettei sit lataile tuollaisia yli 15v lukemia kuorma päällä Virtaahan tällöin täytyy mennä useampi 10A
Uusi laturi nyt ei paljon maksa mutta jos vika ei sillä korjaannu niin sekin satanen menee sit hukkaan ja kun välillä toi Valeo toimii monta päivääkin ihan moitteetta Alunperin Valeo joutu hyllylle kun huomasin sen säätimen epoksissa halkeaman. Ajattelin ettei kauaa kuitenkaan kestäisi. Uusi säädin olis maksanu 70€ Siinä kohtaa heitin tuon Boshin kun siinä oli uusi silta ja säädin paikallaan No sain sittemmin hommatuksi Valeoon uuden säätimen 27€:lla
Nyt sitte pitäis alkaa pohtimaan mitä seuraavaksi?
Tällöin se myös kuumenee julmasti. Noin 4km lenkki ja laturin lämpötila yli 70 astetta Laturissa on uusi säädin ja hiilet, liukurenkaat on hyvässä kunnossa ja laakerit puhdistin ja voitelin kummatkin. Tein laturille siis sellaisen peruskunnostuksen ennen paikalleenlaittoa.
Syy mix vaihdoin niin Boshin laturi kans alko oikkuilemaan latauksen kanssa ja luulen että siitä on jokin tasasuuntaussillan diodeista alkanu vuotamaan taas koskapa mittariston alareunan jokainen varoitusvalo loisti himmeästi tyhjäkäynnilä. Samalla ASD:n vikavalo syttyi palamaan 1500 - 2500 r/min välillä kun ei ollu virta kuormaa. Tällöin käy niin että akulle tulevaan jännitteeseen tulee siniaaltokomponentti mukaan joka nyt sitte vissiin sotkee ASD:tä ja mittariston valoja?
No Any Way laturin vaihdon jälkeen ASD:n vikavalo ei ole enää palanut eikä mittariston muutkaan valot loimottanu himmeäsi. (Niin ja suljin pois moottorin ja rungon välillä olevan maadituskaapelivian ja akku on vuoden vanha merkkiakku)
Mutta mikä viddu nuita tasasuuntaussiltoja polttaa tuosta 90A Boshista? Jo toinen kohtuulyhyelle aikaa samasta laturista ja tällä laturilla ei koko aikana oo ajettu lähellekkään 100t Ja sit mikä tota 70A Valeota nyt sitte oikein vaivaa? Kenttäkäämi oikosessa...kierroksien mukaan taajuusmuuttuva ääni ja kuumeneminen sopisi vikaan mutta luulis ettei sit lataile tuollaisia yli 15v lukemia kuorma päällä Virtaahan tällöin täytyy mennä useampi 10A
Uusi laturi nyt ei paljon maksa mutta jos vika ei sillä korjaannu niin sekin satanen menee sit hukkaan ja kun välillä toi Valeo toimii monta päivääkin ihan moitteetta Alunperin Valeo joutu hyllylle kun huomasin sen säätimen epoksissa halkeaman. Ajattelin ettei kauaa kuitenkaan kestäisi. Uusi säädin olis maksanu 70€ Siinä kohtaa heitin tuon Boshin kun siinä oli uusi silta ja säädin paikallaan No sain sittemmin hommatuksi Valeoon uuden säätimen 27€:lla
Nyt sitte pitäis alkaa pohtimaan mitä seuraavaksi?
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Oletko katsonut yj-releen tinaukset, että ovat kunnossa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Eipä tullu mieleen moinen. Täytyypi het mennä ja kiskaista se käsille. Luulis siellä olevan "värillisiä merkkejä" jos vika on siinä. Meinaan tollanen kymmenien amppeerien virta kyllä lämmittää sitäkin toosaa kummastiarska10 kirjoitti:Oletko katsonut yj-releen tinaukset, että ovat kunnossa
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Ylijännitteen suojarele tinattu. Vika ei ollu siinä. Auto kävi ehkä noin 4min ja jo laturi niin kuuma ettei välttämättä viitti kauaa käsin kosketella Tyhjäkäynillä ei lataa ja kierroksilla julmetusti liikaa.
Ihan kuin laturi ei saisi todellista tietoa siitä mikä akun jännite on? Toisaalta jos ei saa tietoa niin luulis sit jatkuvasti lataavan täysillä tai ei sitte ollenkaan?
Ihan kuin laturi ei saisi todellista tietoa siitä mikä akun jännite on? Toisaalta jos ei saa tietoa niin luulis sit jatkuvasti lataavan täysillä tai ei sitte ollenkaan?
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
itellä samanlainen ongelmas ratkes vaihtamalla 2 euron jännitteensäädin
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Eikös näissä 124 kopaisissa ollu erillinen lataus rele joka on siinä kuskipuolen sisälokarissa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
mä olen törmännyt sellasiin missä on sielä lokarissa ja sitten sellasiin mistä en ole edes löytänyt koko relettä
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Tuliterä säädin Muutaman päivän ollu paikoillaan ja tuo ilmiö kävi het kun ekakerran käynnistin auton Muutaman päivän oon seurannu tilannetta ja nyt sit kun välillä toimii välillä ei niin alkanu selvittämään mistä johtuu.killerimersu kirjoitti:itellä samanlainen ongelmas ratkes vaihtamalla 2 euron jännitteensäädin
Säädin on laturin perseessä samassa hiilipaketin kanssa.
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
juu sama laturi mulla oli ja 3vuotta jo pelannu..
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Otin laturin takaa sen liittimen käsille ja purin sen No liittin näytti olevan kunnossa mutta varuiksi hiukan tiukkasin niitä ja pukkasin liittimen paikoilleen ja koittelemaan. No toimi hienosti. Sammutin auton ja keräilin tallinlattialta työkalut pakkiin ja meinasin siiträä auton pilttuusen ja peeveli Het äänestä jo kuuli ettei pelaa.
Perse ja käsi
Motonettiin tieni kohta vie ja laturin sieltä vie ja satasen siihen sijoitteli paikalleen pujotteli ja vähän sadatteli
Perse ja käsi
Motonettiin tieni kohta vie ja laturin sieltä vie ja satasen siihen sijoitteli paikalleen pujotteli ja vähän sadatteli
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Juu elikkä ne kaksi leveää apikoa ja niistä lähtevät johdot menee suoraan akulle. Se kolmas jonka pitäis säätää latausjännitettä on kytketty silleen että virtalukko antaa jännitteen sulakerasian paikkan 6 kautta mittariostolle latasuspolttimoon ja siellä olevan diodin kautta valokatkaisijan nastaan 12 ja jatkaa siitä matkaa laturin perseeseen. Samassa linjassa on sulakerasian nastasta 6 kautta johtimet ylijännitereleelle sekä hehkureleelle.
Nyt sitte tälläkin laturilla loimottaa himmeästi nuo muutkin varoitusvalot ja nehän on mittariston kautta naimisissa latauslinjaan näköjään.
Summasummarum laturin perseessä tässä kolmannessa liittimessä on selvästi yli 0.6v pienempi jännite kuin akulla ja siksi nuo polttimot loimottaa
Toisin sanoen laturi lataa enemmän kuin säätöjännite käskee Tätä teoriaa tukee sekin että loimotus loppuu kun valoja ja muita sähkövehkeitä pistää päälle. Akun jännite laskee lähemmäs säätöjännitettä
Lataussäädin paskana Olisi toinen kovin lyhyelle aikaa. Hyvä tuuriko?
No täytyy lähtä paskaamaan kädet.
Nyt sitte tälläkin laturilla loimottaa himmeästi nuo muutkin varoitusvalot ja nehän on mittariston kautta naimisissa latauslinjaan näköjään.
Summasummarum laturin perseessä tässä kolmannessa liittimessä on selvästi yli 0.6v pienempi jännite kuin akulla ja siksi nuo polttimot loimottaa
Toisin sanoen laturi lataa enemmän kuin säätöjännite käskee Tätä teoriaa tukee sekin että loimotus loppuu kun valoja ja muita sähkövehkeitä pistää päälle. Akun jännite laskee lähemmäs säätöjännitettä
Lataussäädin paskana Olisi toinen kovin lyhyelle aikaa. Hyvä tuuriko?
No täytyy lähtä paskaamaan kädet.
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Uusi laturi on paikoillaan. Tasan puoli tuntia meni siitä kun irroitin akunkengän ja laitoin sen paikoilleen.
Alustavasti koiteltuna toimii oikein eikä sitä vinkuvaa ääntä kuulu. Lataa 2200r/m yli 13v vaika aivan kaikki laitteet on päällä Sumarit pitkät ja lyhyet yhtaikaa jne. Ilman kuormaa ja valot + puhallin päällä II:lla on se 14.2v sama mitä moottorin kierrokset ovat. Eli toimii just niin kuin pitääkin.
Katotaan kauanko pelaa
Akun lepojännite näytti olevan tovin seisomisen jälkeen 12.82V eli lähes täysi varaus.
Alustavasti koiteltuna toimii oikein eikä sitä vinkuvaa ääntä kuulu. Lataa 2200r/m yli 13v vaika aivan kaikki laitteet on päällä Sumarit pitkät ja lyhyet yhtaikaa jne. Ilman kuormaa ja valot + puhallin päällä II:lla on se 14.2v sama mitä moottorin kierrokset ovat. Eli toimii just niin kuin pitääkin.
Katotaan kauanko pelaa
Akun lepojännite näytti olevan tovin seisomisen jälkeen 12.82V eli lähes täysi varaus.
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Ei se ohut johto mikään "vertailujännite" ole.
Se on vaan herätys laturin persauksille että nyt pitää ladata.
Sisäinen jännitesäädin säätää latausjännitteen siihen säätimen määrittämään arvoon vaikka laturissa ei olisi johtoja kiinni ollenkaan/ irtoaa keskenkaiken. Edellyttäen että laturi saa pyöriessään jonkinlaisen jännitesignaalin siihen D+ napaan.
Signaaliksi riittää laturin pyöriessä esim hipaisu jännitteellisellä johdolla siihen D+ napaan jonka jälkeen laturi alkaa antaa sitä säätimen määrittämää jännitettä.
Se on vaan herätys laturin persauksille että nyt pitää ladata.
Sisäinen jännitesäädin säätää latausjännitteen siihen säätimen määrittämään arvoon vaikka laturissa ei olisi johtoja kiinni ollenkaan/ irtoaa keskenkaiken. Edellyttäen että laturi saa pyöriessään jonkinlaisen jännitesignaalin siihen D+ napaan.
Signaaliksi riittää laturin pyöriessä esim hipaisu jännitteellisellä johdolla siihen D+ napaan jonka jälkeen laturi alkaa antaa sitä säätimen määrittämää jännitettä.
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Hyvä tieto.Mika.T kirjoitti:Ei se ohut johto mikään "vertailujännite" ole.
Se on vaan herätys laturin persauksille että nyt pitää ladata.
Sisäinen jännitesäädin säätää latausjännitteen siihen säätimen määrittämään arvoon vaikka laturissa ei olisi johtoja kiinni ollenkaan/ irtoaa keskenkaiken. Edellyttäen että laturi saa pyöriessään jonkinlaisen jännitesignaalin siihen D+ napaan.
Signaaliksi riittää laturin pyöriessä esim hipaisu jännitteellisellä johdolla siihen D+ napaan jonka jälkeen laturi alkaa antaa sitä säätimen määrittämää jännitettä.
Mistäköhän sitten vois johtua nuitten muutamien varoitusvalojen loimotus nuilla kahdella laturilla tyhjäkäynnillä? Latausjännite ilman kuormaa mittarilla kattottuna näytti kuitenkin olevan ok alueella? Valot kun räppäs päälle loimotuskin loppui ja jännite akun navoilla tippui mutta pysyi kuitenkin just latauksen puolella. Sit kun kierroksia nosti ilman kuormaa loppu myöskin loimotus.
Sähkökaaviota kun kattoo niin jonkun pitäis "maittaa" sitä herätettä jostain kautta jos nyt oikein tukitsen ja nimenomaan laturin ja mittariston väliltä? Tietty jos säädin vaan on rikki sopivasti?
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Laturin säädin "maadoittaa" sen herätteen kun laturi ei lataa/pyöri. --> latausvalo syttyy.
Ei siis suoranaisesti maadoita vaan säädin syöttää roottorikäämille magnetointi virtaa niin latausvalo syttyy kun siinä herätekarvassa alkaa kulkea virtaa.
Ei siis suoranaisesti maadoita vaan säädin syöttää roottorikäämille magnetointi virtaa niin latausvalo syttyy kun siinä herätekarvassa alkaa kulkea virtaa.
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Kiitos Mika. T
Kaikki tämä on siinä mielessä hyvää tietoa että voisi olettaa latauksen nyt toimivan uuden laturin myötä. Vika kun kaikesta päätellen on säätimessä nuitten kahden laturin osalta tai no yhden kun yksi piti antaa vaihdossa.
No mutaman päivän ajelnjälkeen tuon tietää.
Kaikki tämä on siinä mielessä hyvää tietoa että voisi olettaa latauksen nyt toimivan uuden laturin myötä. Vika kun kaikesta päätellen on säätimessä nuitten kahden laturin osalta tai no yhden kun yksi piti antaa vaihdossa.
No mutaman päivän ajelnjälkeen tuon tietää.
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Hmm, täällä on mielenkiintoista tietoa. Miten virran pitäisi kulkea laiturilta/ akulta eculle?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Näyttääpi tuosa yllä olevan kaikkea muuta kuin tietoa
Laturilta virta menee akun edessä olevassa väliseinässä olevaan jakotulkkiin, josta lähtee piuha myös startille sekä kuluttajille.
Laturilta virta menee akun edessä olevassa väliseinässä olevaan jakotulkkiin, josta lähtee piuha myös startille sekä kuluttajille.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
En ole hiljattain tuota asiaa katellut konepellin alta, mutta ei se ainakaan kytkentäkaavion mukaan noin mene. Kaksi paksumpaa (4-neilöistä) johtoa tosiaan laturilta tulevat liittimelle (jota voi tietysti myös kutsua jakotukiksi tai -tulkiksi) ja siitä lähtee yksi 8-neliöinen johto akulle ja yksi samankokoinen seuraavalle liittimelle, josta se jakautuu virtalukolle, sulakerasialle ja valokatkaisijalle. Että jos väite siitä, että laturilta kaksi johtoa menevät akulle, oli kaikkea muuta kuin tietoa, niin voi sen niin ajatella tietysti, mutta ei se nyt kovin väärin ole, kun kuitenkin niillä kahdella johdolla on yhden liittimen ja yhden paksumman johdon kautta suora yhteys akulle.Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Näyttääpi tuosa yllä olevan kaikkea muuta kuin tietoa
Laturilta virta menee akun edessä olevassa väliseinässä olevaan jakotulkkiin, josta lähtee piuha myös startille sekä kuluttajille.
Mutta siitä jakotukilta ei startille mene johtoja. Suora sähköinen yhteys toki siinäkin on sinne startille, mutta käynnistysvirran ei kyllä varmasti ole tarkoitus sen jakotukin kautta kulkea, kun suoraan akun + -navasta on 25-neliöinen kaapeli startille ja sitten se paljon pienempi johto jakotukille.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Mistä autosta kyse tarkemmin? Kun vanhemmissa pikkudieseleissä esim. ei ECUa ole olemassakaan ja esim. 300E:ssä näyttää sähkökaavion mukaan olevan erikseen sytkäyksikkö ja polttoaineensyöttöyksikkö ja polttoainepumpun rele nyt ainakin. Uudemmista bensa- ja dieselkoneista, eli käytännössä neliventtiiliteknikalla varustetuista tai 8-sylinterisistä tuossa mun kirjassa ei kaavioita olekaan.Verkke kirjoitti:Hmm, täällä on mielenkiintoista tietoa. Miten virran pitäisi kulkea laiturilta/ akulta eculle?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Pannahinen, se startin johtohan katoaakin akulta vasemmalle, rintapellin verhouksien sisään
Ja kyllä, eriilinen lokasuojaan ruuvattu jännitteensäädinhän se on se vikakomponetti näissä
Ja kyllä, eriilinen lokasuojaan ruuvattu jännitteensäädinhän se on se vikakomponetti näissä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
E 220 M111 jossa mahdollisena ongelman aiheuttajana on tuosta jakotukilta eculle vuonna 2012 tehty viritys. Sulake on välissä, mutta jos sen ottaa pois, ei käynnisty. Kuvittelisin siis, että jossain alkuperäisessä johdossa on katkos.Nozki kirjoitti:Mistä autosta kyse tarkemmin? Kun vanhemmissa pikkudieseleissä esim. ei ECUa ole olemassakaan ja esim. 300E:ssä näyttää sähkökaavion mukaan olevan erikseen sytkäyksikkö ja polttoaineensyöttöyksikkö ja polttoainepumpun rele nyt ainakin. Uudemmista bensa- ja dieselkoneista, eli käytännössä neliventtiiliteknikalla varustetuista tai 8-sylinterisistä tuossa mun kirjassa ei kaavioita olekaan.Verkke kirjoitti:Hmm, täällä on mielenkiintoista tietoa. Miten virran pitäisi kulkea laiturilta/ akulta eculle?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
No miltä se ECUn pää näyttää? Yleensä nuo hätäisesti toteutetut ohitusleikkaukset on tehty molemmista päistä samaan tapaan, joten ihmetyttäisi, että se ECUn pää olisi jaksettu kaivella pidemmälle. Eli miltä näyttää piuha, johon tulee jatkuva virta, joka katkeaa, kun se sulake otetaan pois?
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Tuohan tarkoittaa sitä että ECU:lle menee virta silloinkin kun virta-avaimet on taskussa? Tiedä onko siitä muuta haittaa kun se että jos auto seisoo pidemmän ajan niin akku sattaapi olla tyhjä?Verkke kirjoitti:E 220 M111 jossa mahdollisena ongelman aiheuttajana on tuosta jakotukilta eculle vuonna 2012 tehty viritys. Sulake on välissä, mutta jos sen ottaa pois, ei käynnisty. Kuvittelisin siis, että jossain alkuperäisessä johdossa on katkos.Nozki kirjoitti:Mistä autosta kyse tarkemmin? Kun vanhemmissa pikkudieseleissä esim. ei ECUa ole olemassakaan ja esim. 300E:ssä näyttää sähkökaavion mukaan olevan erikseen sytkäyksikkö ja polttoaineensyöttöyksikkö ja polttoainepumpun rele nyt ainakin. Uudemmista bensa- ja dieselkoneista, eli käytännössä neliventtiiliteknikalla varustetuista tai 8-sylinterisistä tuossa mun kirjassa ei kaavioita olekaan.Verkke kirjoitti:Hmm, täällä on mielenkiintoista tietoa. Miten virran pitäisi kulkea laiturilta/ akulta eculle?
Olikos tämä se sama kulkine jota jossain toisessa topiikissa puitiin? En muista mutta olisko ollu vähä samantapainen oire ja siihen ehdottelin sellaista että jos on hälytin ja siihen yhteyteen on lisäty käynnistyksenesto ja se laitettu ECU:n sähkönsyötön väliin niin jos hälytin ei syystä tai kolmannesta enään toimi ni siinä yksi katkospaikka? Jos on hälytin niin toimiiko oikein?
Sehän voi olla tehty niinkin että joku hälyttimen OUT -kanavavista on laitettu jälkikäteenkin ohjaamaan relettä? Jos nuin niin se relehän voi olla ihan missä vaan. Sit sen releen maadoitukset ja virransyötöt tulee myös yhdeksi vikapaikaksi.
Jos on sama niin kattoitko sen hälyttimen ja pois suljit tuon vaihtoehdon että varmasti ei ole käynnistyksenestoa?
Voisin kuvitella että ECU:n virransyöttö tai sen ohjaus kulkee virtalukon kautta mutta tämä ei todellakaan ole tieto.
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Joo, kyllä tämä siihen samaan asiaan liittyy http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=186074" onclick="window.open(this.href);return false;
ja ajonesto on nyt pois pelistä ja alkuperäiset piuhat tinattu takaisin. Nyt jos tuon ylimääräisen virityksen saisi vielä pois, niin saattaa virrat alkaa kulkea oikein, mikäli se eculle menevä piuha on sinne laitettu ajoneston vian vuoksi. Tuskin asia kuitenkaan on näin yksinkertainen, koska vaikea kuvitella miksi vikaa on lähdetty noin korjaamaan.
ja ajonesto on nyt pois pelistä ja alkuperäiset piuhat tinattu takaisin. Nyt jos tuon ylimääräisen virityksen saisi vielä pois, niin saattaa virrat alkaa kulkea oikein, mikäli se eculle menevä piuha on sinne laitettu ajoneston vian vuoksi. Tuskin asia kuitenkaan on näin yksinkertainen, koska vaikea kuvitella miksi vikaa on lähdetty noin korjaamaan.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Homma käynnissä, tietääkö joku mitä toimittaa eculle menevä (edestä katsottuna oikeaan pistokkeeseen) punainen johto? Siihen ohitusleikkaus on tehty.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Ei ainakaan edelleenkään käynnisty alkuperäinen piuha yhdistettynä.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: W124 latauksesta (ongelmasta perusteellinen stoori)
Lauantaina tuli tosiaan rassattua ja se punainen piuha on nimenomaan laturilta eculle tuleva piuha, joka lähtee siitä jakotukilta oikealta. Lisäksi siitä menee johdot yj ja bensapumpun releelle.
Vaikka toisessa viestiketjussa ehdinkin jo haukkua viiden vuoden takaisen asentajan, oli ohitusleikkaus sinänsä asiallinen, eikä muuttanut virran kulkemisia mitenkään. Tulkintani viasta oli siis väärä.
Alkuperäinen (katkaistu) johto oli paikoillaan, joka siis kulkee oikeaa reittiään akun alta eculle. Tämä reititys on sikäli huono, että johdot makaa ajoittain vedessä. Tutkin vanhan johdon, jonka kuoret näyttivät ehjältä, mutta kuparit noin viiden sentin matkalta happamat ja poikki. Sieltä ei siis enää virta kulkenut, koska kuoressa oli (valmistusvirheestä johtuva) pienen pieni reikä, jota kautta vesi on tehnyt tehtävänsä 20 vuodessa.. Muut akun alta kulkevat johdot olivat ehjiä maajohdot mukaanlukien.
Vaikka toisessa viestiketjussa ehdinkin jo haukkua viiden vuoden takaisen asentajan, oli ohitusleikkaus sinänsä asiallinen, eikä muuttanut virran kulkemisia mitenkään. Tulkintani viasta oli siis väärä.
Alkuperäinen (katkaistu) johto oli paikoillaan, joka siis kulkee oikeaa reittiään akun alta eculle. Tämä reititys on sikäli huono, että johdot makaa ajoittain vedessä. Tutkin vanhan johdon, jonka kuoret näyttivät ehjältä, mutta kuparit noin viiden sentin matkalta happamat ja poikki. Sieltä ei siis enää virta kulkenut, koska kuoressa oli (valmistusvirheestä johtuva) pienen pieni reikä, jota kautta vesi on tehnyt tehtävänsä 20 vuodessa.. Muut akun alta kulkevat johdot olivat ehjiä maajohdot mukaanlukien.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04