W124:n imusarjan esilämmitys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eipä ole minun ruisku mersuista vielä imusarjan lämmitystä löytynyt... toisessa topicissa juuri kirjoitin miten tenavatähden imusarja jäätyi lähes tukkoon viimetalvena kovilla pakkasilla ja asiaan auttoi kun repi huohottimen v...uun ilmanputsarista... ja laitto suoraan maahan...
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Nyt oon kyllä ihan pihalla, mikäköhän piuha me sitten irrotettiin? Pitää ottaa kuva ja laittaa tänne näytille, jos joku osaisi sanoa, mistä laitteesta on kyse...
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Aivan takuulla on imusarjan esilämmitys ruiskussakin, käytettiin muistaakseni vuosina -90-91-?.
Ja tuossa se vika lymyää, minulla oli CE:ssä täysin vastaavat ongelmat ja muutaman akun ja yhden laturin jälkeen veholla paikallistui tuohon vika, ensin vaihdettiin kärvähtänyt rele, toimi jonkin aikaa kunnes ongelmat alkoivat.
Sitten auto oli muutaman päivän tutkittavana, aluksi ei mitään häikkää löytynyt mutta vika löytyi sitten imusarjan esilämmittimen anturista. Toimi välillä kuten pitääkin mutta satunnaisesti jäi päälle. Anturi vaihtoon ja ongelmat olivat tiessään, tulihan pikkuvialle taas hintaa muutama tuhatta mummelia.
Tsekkaa se rele ja vaihda anturi, ja tuotahan voi mittailla sieltä vastukselta että tuleeko sinne virta kun moottori on lämmin, tosin jos anturissa on vikaa niin se voi toimia välillä(eli silloin kun sitä mittailee) ja välillä ei(silloin kun jäädään tienposkeen) :wink: Mutta näillä ne viat lähtee eikä montaa kymppiä maksa, tai voihan tuon ottaa pois käytöstä kokonaankin jos siltä tuntuu.
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Boss kirjoitti:Aivan takuulla on imusarjan esilämmitys ruiskussakin, käytettiin muistaakseni vuosina -90-91-?.
Ja tuossa se vika lymyää, minulla oli CE:ssä täysin vastaavat ongelmat ja muutaman akun ja yhden laturin jälkeen veholla paikallistui tuohon vika, ensin vaihdettiin kärvähtänyt rele, toimi jonkin aikaa kunnes ongelmat alkoivat.
Sitten auto oli muutaman päivän tutkittavana, aluksi ei mitään häikkää löytynyt mutta vika löytyi sitten imusarjan esilämmittimen anturista. Toimi välillä kuten pitääkin mutta satunnaisesti jäi päälle. Anturi vaihtoon ja ongelmat olivat tiessään, tulihan pikkuvialle taas hintaa muutama tuhatta mummelia.
Tsekkaa se rele ja vaihda anturi, ja tuotahan voi mittailla sieltä vastukselta että tuleeko sinne virta kun moottori on lämmin, tosin jos anturissa on vikaa niin se voi toimia välillä(eli silloin kun sitä mittailee) ja välillä ei(silloin kun jäädään tienposkeen) :wink: Mutta näillä ne viat lähtee eikä montaa kymppiä maksa, tai voihan tuon ottaa pois käytöstä kokonaankin jos siltä tuntuu.
Kiitoksia infosta! Se anturi nyt ei varmaan paljoa maksa, mutta muistatko, paljon tuli hintaa releelle?
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Anturi taisi olla jopa kympin luokkaa, muistelisin.
Rele taisi olla jotain 40, mutta minun muistini.......
Minulla jäi kyllä yksi ylimääräinen rele tuon remontin jäljiltä, siis ei ole koskaan ollut edes kiinni tuo rele vaan hermopäissäni ostin perjantai-iltana varmuudeksi kun oletin sen hajonneen mutta rele olikin ehta, joten jos tarvitset tuon releen eikä ihan päivän päälle kiire ole niin voin laittaa sen postikuluja vastaan kunhan löydän sen, sekään ei ihan kirjekuoressa matkusta joten postikulut kokemukseni mukaan on siinä 5€:n tietämissä. Tietysti korjaukseen saakka kannattaa ottaa pois toiminnasta koko härveli, mutta talvea ajatellenhan tuo on ihan hyvä keksintö toimiessaan.
Maahantuojan inssi sanoi esilämmitintä käytetyn noissa koneissa juuri muutaman vuoden ajan ja uudemmista se taas poistui, ja on kuulemma tunnettu vika, itse asiassa samainen inssi veikkasi heti ensimmäiseksi oireet kerrottuani tuota esilämmitintä. Mutta jos anturi on tiensä päässä on vikaa todella vaikea löytää kun se tuppaa toimimaan välillä kuten pitäisikin ja sitten taas ei. Joskus on tuo risa anturi kuulemma aiheuttanut sellaistakin että rele on palanut mustaksi hiileksi ja siitä ainakin voi todeta vian olevan anturissa.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Onko tuo rele missäpäin konehuonetta? Onko anturi siinä kannen nurkassa, missä on flektin anturi yms? Puhutaanhan tässä M102-moottoreista? :oops: Meinaan jos katselisi, onko omassa koslassa moista härpäkettä.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Rele on relerasiassa, taitaa olla siellä edestäpäin suunnilleen takimmaisena.
Anturin paikkaa en muista kun tuli vaihdeltua anturia anturin perään mutta sijaitsikohan se siellä jossain imusarjasta alaspäin katsottuna motin kyljessä, muistaakseni se kumminkin oli aika ahdas paikka. Ja M102:sta puhutaan ja jos sinulla oli vuosimalli -87 niin siinä ei tietoni mukaan ole koko lämmitintä käytetty.
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Boss kirjoitti:Rele on relerasiassa, taitaa olla siellä edestäpäin suunnilleen takimmaisena.
Anturin paikkaa en muista kun tuli vaihdeltua anturia anturin perään mutta sijaitsikohan se siellä jossain imusarjasta alaspäin katsottuna motin kyljessä, muistaakseni se kumminkin oli aika ahdas paikka. Ja M102:sta puhutaan ja jos sinulla oli vuosimalli -87 niin siinä ei tietoni mukaan ole koko lämmitintä käytetty.
Ajattelin tuon releen vaihtaa, joten kyllä kelpaa 8) Pistän sulle yv:tä...
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Boss kirjoitti: Ja M102:sta puhutaan ja jos sinulla oli vuosimalli -87 niin siinä ei tietoni mukaan ole koko lämmitintä käytetty.
Jees, näin vähän epäilinkin.

t.
R.
E500 – 211.070
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Boss kirjoitti:Rele on relerasiassa, taitaa olla siellä edestäpäin suunnilleen takimmaisena.
No nyt kun on niin hassusti, että tuo relerasian paikka ei ole tiedossa. :oops: Voisikohan joku valaista asiaa?
W124 230E -91
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: W124:n imusarjan esilämmitys

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Kiinnostaisi tietää miten imusarjan esilämmitys on toteutettu M111 moottorissa?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124:n imusarjan esilämmitys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Luulen että siinä ei ole sitä ollenkaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Tuomaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: To 29.04.2010 20:07
Paikkakunta: Tampere

Re: W124:n imusarjan esilämmitys

Viesti Kirjoittaja Tuomaa »

Meneekö tuolle imusarjan esilämmitykselle mitään konkreettista johtoa, jonka voi irroittaa?
Kesäautona w124 Ce vm. 1990 Ke jetillä.
Ongelmana, ettei laturi puske tarpeeksi virtaa.
Laturi vaihdettu ja akku käytetty testissä.
Kaikkien lenkkien pitäisi olla kunnossa.
Ajossa jännite parhaimmillaan 12.8v ja tyhjäkäynnillä tipahtaa 11,9v
Forumia kun selailin niin imusarjan esilämmitys saattaa rikkinäisenä muodostua virtasyöpöksi?
MB W124 CE & MB W202

"Kyllä se nyt mersu pitää olla, vaikka ovet tippuis"
Vastaa Viestiin