W124:n imusarjan esilämmitys
W124:n imusarjan esilämmitys
Pientä sähköongelmaa pukkaa jälleen. Eilen illalla paloi taas tyhjäkäynnillä akun varoitusvalo himmeästi, tätä edelsi jo viime viikolta alkanut ajoittainen ABS-jarrujen varoitusvalon palaminen.
Samanlaisia oireita oli tuossa alkukesästäkin, jolloin asia saatiin korjattua vaihtamalla laturin kuluneet hiilet uusiin, eli lataussäädin meni vaihtoon. Samalla tuli vaihdettua myös ylijännitteen suojarele ja akku. Kysymykseni koskeekin nyt tuota akkua, joka on 70Ah. Onkohan se mahdollisesti liian pieni allekirjoituksessa mainittuun autoon? Käsittääkseni esim. ABS-jarrut vaativat aika paljon virtaa... Voisiko kyseinen ongelma johtua tällä kertaa akusta?
Samanlaisia oireita oli tuossa alkukesästäkin, jolloin asia saatiin korjattua vaihtamalla laturin kuluneet hiilet uusiin, eli lataussäädin meni vaihtoon. Samalla tuli vaihdettua myös ylijännitteen suojarele ja akku. Kysymykseni koskeekin nyt tuota akkua, joka on 70Ah. Onkohan se mahdollisesti liian pieni allekirjoituksessa mainittuun autoon? Käsittääkseni esim. ABS-jarrut vaativat aika paljon virtaa... Voisiko kyseinen ongelma johtua tällä kertaa akusta?
Viimeksi muokannut Mogge, To 11.11.2004 10:15. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Re: W124:n akku
Itselläni oli aikaisempi akku 55Ah, eikä ongelmia ilmennyt kunnes vanhuuttaan vaihdoin sen sitten pois suurempaan.Mogge kirjoitti:Kysymykseni koskeekin nyt tuota akkua, joka on 70Ah. Onkohan se mahdollisesti liian pieni allekirjoituksessa mainittuun autoon? Käsittääkseni esim. ABS-jarrut vaativat aika paljon virtaa... Voisiko kyseinen ongelma johtua tällä kertaa akusta?
Tyhjäkäynnillä latausjännite puhdas 0 ja kierroksia antamallakin jää voltin vajaaksi normaalista. Eli eikun uutta laturia kehiin, eiköhän ongelma tuolla ratkeadealer kirjoitti:Todennäköisesti ei johdu akusta, vaan laturista.
Mittaa latausjännite niin olemme viisaampia ongelmasi suhteen.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Tyhjäkäynnillä latausjännite puhdas 0 ja kierroksia antamallakin jää voltin vajaaksi normaalista. Eli eikun uutta laturia kehiin, eiköhän ongelma tuolla ratkea 8)[/quote]
Moi !
Joo tunnetusti nuo mesen laturit kestää 4-5v/140 tkm (BOSCH), toivottavasti ei ole vielä hyydyttänyt akkua.
Itse olen purkamassa tuota Boschilaista, v....mainen avata kun on joka pultti liimalla kiinni. Näyttäis olevan ainakin siipapyörä, rikka, tuuletinsiipi, laakerit vaihtokunnossa. Kollektori näytti hyvältä. Kiilakin sieltä oli varissut jonnekkin, miksiköhän sitä ei ole paikallaan?
t jone
Moi !
Joo tunnetusti nuo mesen laturit kestää 4-5v/140 tkm (BOSCH), toivottavasti ei ole vielä hyydyttänyt akkua.
Itse olen purkamassa tuota Boschilaista, v....mainen avata kun on joka pultti liimalla kiinni. Näyttäis olevan ainakin siipapyörä, rikka, tuuletinsiipi, laakerit vaihtokunnossa. Kollektori näytti hyvältä. Kiilakin sieltä oli varissut jonnekkin, miksiköhän sitä ei ole paikallaan?
t jone
Tuskinpa akku (pari kk vanha) on ehtinyt vielä miksikään mennä: oireiden ilmaannuttua olen antanut Mersun olla rauhassa ja ajelen kakkosautollani siihen asti, kunnes saan uuden laturin. Toivottavasti homma olisi sillä selvä, eikä kyse olisi mistään mystisemmästä..jone2 kirjoitti:Joo tunnetusti nuo mesen laturit kestää 4-5v/140 tkm (BOSCH), toivottavasti ei ole vielä hyydyttänyt akkua.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
jone2 kirjoitti:Tyhjäkäynnillä latausjännite puhdas 0 ja kierroksia antamallakin jää voltin vajaaksi normaalista. Eli eikun uutta laturia kehiin, eiköhän ongelma tuolla ratkea
Moi !
Joo tunnetusti nuo mesen laturit kestää 4-5v/140 tkm (BOSCH), toivottavasti ei ole vielä hyydyttänyt akkua.
Itse olen purkamassa tuota Boschilaista, v....mainen avata kun on joka pultti liimalla kiinni. Näyttäis olevan ainakin siipapyörä, rikka, tuuletinsiipi, laakerit vaihtokunnossa. Kollektori näytti hyvältä. Kiilakin sieltä oli varissut jonnekkin, miksiköhän sitä ei ole paikallaan?
t jone[/quote]
laturi ruuvipenkkiin kiinni ja läpilyönti meisselillä ja vasaralla kunnon kopaus joka ruuviin niin lähtee hyvin auki... kiilaa ei ole itellekkään tullut yhdessäkään mersun laturissa vastaan... kuluvia osia sielä ei juuri laakereiden, hiilien ja hiilirenkaiden lisäksi ole... vanhemmissa kiilahihna malleissa tuo hihnapyörä kuluu myös... mutta moniuramalli ei ole herkkä kulumaan... ite tein samaisen laturin kunnostuksen viikko takaperin.. laakerit ja hiilet uusiksi...
[/quote]
laturi ruuvipenkkiin kiinni ja läpilyönti meisselillä ja vasaralla kunnon kopaus joka ruuviin niin lähtee hyvin auki... kiilaa ei ole itellekkään tullut yhdessäkään mersun laturissa vastaan... kuluvia osia sielä ei juuri laakereiden, hiilien ja hiilirenkaiden lisäksi ole... vanhemmissa kiilahihna malleissa tuo hihnapyörä kuluu myös... mutta moniuramalli ei ole herkkä kulumaan... ite tein samaisen laturin kunnostuksen viikko takaperin.. laakerit ja hiilet uusiksi...[/quote]
Moi !
Tarkoitatko lyöntimeisseliä ?
Joo, se moniurahihnaan vastaava siipapyörä, aluslaatta ja tuuletinsiipi on sen verta horoja rei'iltään, että en usko, että niitä saa enää keskelle roottorin akselia.
t jone
laturi ruuvipenkkiin kiinni ja läpilyönti meisselillä ja vasaralla kunnon kopaus joka ruuviin niin lähtee hyvin auki... kiilaa ei ole itellekkään tullut yhdessäkään mersun laturissa vastaan... kuluvia osia sielä ei juuri laakereiden, hiilien ja hiilirenkaiden lisäksi ole... vanhemmissa kiilahihna malleissa tuo hihnapyörä kuluu myös... mutta moniuramalli ei ole herkkä kulumaan... ite tein samaisen laturin kunnostuksen viikko takaperin.. laakerit ja hiilet uusiksi...[/quote]
Moi !
Tarkoitatko lyöntimeisseliä ?
Joo, se moniurahihnaan vastaava siipapyörä, aluslaatta ja tuuletinsiipi on sen verta horoja rei'iltään, että en usko, että niitä saa enää keskelle roottorin akselia.
t jone
Nyt sain autooni uuden Boschin laturin, eli latauspuolen pitäisi olla kondiksessa, MUTTA mitä menin pentele tekemään, kun ennen uuden laturin hankkimista akku ehti kuin ehtikin mennä jo tyhjäksi: aloin antamaan apuvirtaa tuosta Sunnystani, mutta kiireessä toheloidessani (Sunny seisoi keskellä parkkipaikan ainoaa ajoväylää), menin sitten iskemään kaapelit ristiin. Huomasin vasta Nissania käynnistäessäni, että jotain on pielessä, kun ei starttaa. No kaapelihan siellä jo kärysi mersun miinusnavassa Äkkiä kaapelit irti ja oikein päin, tämän jälkeen sain molemmat autot startattua.
Mutta menikö tuo Mersun kesäkuussa ostettu akku nyt pilalle, kun n. 40 minuutin ajon jälkeen (kaikki pelasi hienosti) ajoin parkkiin, ja auton seistyä siinä kaksi vuorokautta, ei akussa ollut jälleen yhtään potkua. Syökö esim. varashälytin niin paljon virtaa, ettei tuo 40 minuutin ajo ehtinyt ladata akkua tarpeeksi? Kävin näyttämässä akkua liikkeessä, josta sen ostin, ja heidän testereidensä mukaan kaikki kennot olisivat ok. Nyt on akku sisällä latauksessa, ja laturin power-ledin mukaan imee nätisti virtaa itseensä. Kunhan tulee täyteen, niin heitän sen taas kiinni. Pelottaa vaan ajatus, että jään taas jonnekin marketin pihaan tyhmän näköisenä starttailemaan...
EDIT: tekis mieli mennä pistämään tuo akku kiinni, muttei kehtaa, kun pihalla on näemmä talkoot... Pitänee odottaa, että "reitti on selvä", niin säästyy paheksuvilta katseilta
Mutta menikö tuo Mersun kesäkuussa ostettu akku nyt pilalle, kun n. 40 minuutin ajon jälkeen (kaikki pelasi hienosti) ajoin parkkiin, ja auton seistyä siinä kaksi vuorokautta, ei akussa ollut jälleen yhtään potkua. Syökö esim. varashälytin niin paljon virtaa, ettei tuo 40 minuutin ajo ehtinyt ladata akkua tarpeeksi? Kävin näyttämässä akkua liikkeessä, josta sen ostin, ja heidän testereidensä mukaan kaikki kennot olisivat ok. Nyt on akku sisällä latauksessa, ja laturin power-ledin mukaan imee nätisti virtaa itseensä. Kunhan tulee täyteen, niin heitän sen taas kiinni. Pelottaa vaan ajatus, että jään taas jonnekin marketin pihaan tyhmän näköisenä starttailemaan...
EDIT: tekis mieli mennä pistämään tuo akku kiinni, muttei kehtaa, kun pihalla on näemmä talkoot... Pitänee odottaa, että "reitti on selvä", niin säästyy paheksuvilta katseilta
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moi !
Sähköjärjestelmä ei tykkää hyvää siitä, että syöttöjännite menee päinvastaisesti. Jos nyt akku oli aika tyhjä eli ei startannut >> kapasiteetti alle 20%, sitten toisen auton akulla annetaa apua, mutta navat vastakkain >> virta noin 100-300A, joten negatiivinen jännite on päässyt pitkin plus johtimia.
Tämä tarkoittaa sitä että kaikki laitteet jotka on kytketty päälle tuona aikana ovat saaneet väärinpäin sähköä ja mahdollinen laitevaurio on mahdollinen.
Mitä tulee mieleen mihin kaikkeen sähkö pääsi...
-Laturi, muttei sen ohjausyksikkö joten laturin pitäisi olla kunnossa
-Varashälyytin, riippuen sen suojauksista kestääkö. Niin sehän on päällä aina.
Tuli vain mieleen että hälyyttimessä olevat elkot ainakin saivat kipeetä väärästä jännitteestä...
-sisävalojen delay kytkin
-vacuum pumppu, keskuslukko
-radio
Joku laitteista voi kuormittaa akkua ja tyhjentää sen, ennen akun asennusta
laita virta mittari akun + napaan ja toinen johto +kenkään >> ilman kuormia
vuotovirta tulee olla alle 10mA
Sähköjärjestelmä ei tykkää hyvää siitä, että syöttöjännite menee päinvastaisesti. Jos nyt akku oli aika tyhjä eli ei startannut >> kapasiteetti alle 20%, sitten toisen auton akulla annetaa apua, mutta navat vastakkain >> virta noin 100-300A, joten negatiivinen jännite on päässyt pitkin plus johtimia.
Tämä tarkoittaa sitä että kaikki laitteet jotka on kytketty päälle tuona aikana ovat saaneet väärinpäin sähköä ja mahdollinen laitevaurio on mahdollinen.
Mitä tulee mieleen mihin kaikkeen sähkö pääsi...
-Laturi, muttei sen ohjausyksikkö joten laturin pitäisi olla kunnossa
-Varashälyytin, riippuen sen suojauksista kestääkö. Niin sehän on päällä aina.
Tuli vain mieleen että hälyyttimessä olevat elkot ainakin saivat kipeetä väärästä jännitteestä...
-sisävalojen delay kytkin
-vacuum pumppu, keskuslukko
-radio
Joku laitteista voi kuormittaa akkua ja tyhjentää sen, ennen akun asennusta
laita virta mittari akun + napaan ja toinen johto +kenkään >> ilman kuormia
vuotovirta tulee olla alle 10mA
No onneksi mitään ei ollut kytkettynä päälle, ja varashälytinkin oli pois päältä, sillä konepellin aukaistakseni oli tietysti ensin pitänyt avata ovet. Ja heti kaapeleiden paikkaan vaihdettuani sain siis auton käynnistettyä ja pääsin liikenteeseen, enkä tuolloin havainnut missään laitteessa toimimattomuutta. Mutta pitää tosiaan mitata tuo vuotovirta seuraavaksi.capriceman kirjoitti:Tämä tarkoittaa sitä että kaikki laitteet jotka on kytketty päälle tuona aikana ovat saaneet väärinpäin sähköä ja mahdollinen laitevaurio on mahdollinen.
Vaan eipä mennyt tuo akun latauskaan nähtävästi putkeen: nätisti alkoi eilen illalla uusi, ensimmäistä kertaa käytössä oleva akkulaturi lataamaan, vaan hetki sitten huomasin, että power-valo ei palakaan kuin himmeästi - välillä jopa sammuen. Tarrasin kiinni laturista ja ilmeisesti samalla painoin pohjassa ollutta sulaketta, niin johan taas kirkastui, eli sulakehan siellä oli ollut löysästi kiinni. Parhaassa tapauksessa ei akkuun siis ollut yön aikana mennyt juuri yhtään virtaa, eli uusi 17 tunnin odottelu edessä
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Aaaargh, eikö tämä painajainen lopu koskaan?
Mersu meinasi jättää tielle välillä Kotka-Helsinki. Yhden kerran onnistui jo sammumaan risteykseen tultaessa, ja moottoritiellä pukkasi ABS-valon palamaan merkkinä, että virrat on vähissä. Sain valon sammumaan sulkemalla radion ja pistämällä lämppärin tuulettimen 0-asentoon.
Kotiparkkipaikalla uskalsin testata taas tuuletinta ja radiota: kaikki pelasi hienosti. MUTTA kun painoin takalasin lämmityksen päälle, alkoi siinä vilkkua valo melkein hetimiten. Ainakin W124:ssahan ainakin penkinlämmittimien ja takalasinlämppärin valo alkaa vilkkua merkiksi, että ne eivät ole vähäisen virran vuoksi päällä.
Mistä ihmeestä nyt voi enää kiikastaa, kun laturi on uutta osaa löytyy:
- laturi
- ylijännitteen suojarele
- (akku)
Menin siis kerran hätäpäissäni antamaan virtaa Mersulleni väärin päin, eli plussa miinukseen ja päin vastoin. Menikö jotain nyt siinä operaatiossa hajalle? Olisiko mahdollista, että vaikka sain akun ladattua täyteen kotona, se ei nyt autoon asennettuna enää toimikaan niin kuin pitäisi, eli ei ehkä anna tai ota virtaa normaalisti?
Jelppiä... jos vikaa ei löydy, niin ei tuolla pelillä uskalla lähteä edes lähimarkettiin - pidemmistä reissuista puhumattakaan...
Mersu meinasi jättää tielle välillä Kotka-Helsinki. Yhden kerran onnistui jo sammumaan risteykseen tultaessa, ja moottoritiellä pukkasi ABS-valon palamaan merkkinä, että virrat on vähissä. Sain valon sammumaan sulkemalla radion ja pistämällä lämppärin tuulettimen 0-asentoon.
Kotiparkkipaikalla uskalsin testata taas tuuletinta ja radiota: kaikki pelasi hienosti. MUTTA kun painoin takalasin lämmityksen päälle, alkoi siinä vilkkua valo melkein hetimiten. Ainakin W124:ssahan ainakin penkinlämmittimien ja takalasinlämppärin valo alkaa vilkkua merkiksi, että ne eivät ole vähäisen virran vuoksi päällä.
Mistä ihmeestä nyt voi enää kiikastaa, kun laturi on uutta osaa löytyy:
- laturi
- ylijännitteen suojarele
- (akku)
Menin siis kerran hätäpäissäni antamaan virtaa Mersulleni väärin päin, eli plussa miinukseen ja päin vastoin. Menikö jotain nyt siinä operaatiossa hajalle? Olisiko mahdollista, että vaikka sain akun ladattua täyteen kotona, se ei nyt autoon asennettuna enää toimikaan niin kuin pitäisi, eli ei ehkä anna tai ota virtaa normaalisti?
Jelppiä... jos vikaa ei löydy, niin ei tuolla pelillä uskalla lähteä edes lähimarkettiin - pidemmistä reissuista puhumattakaan...
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Oliko uusi laturi jo paikallaan, kun annoit mersulle apuvirtaa. Jos oli, niin on hyvin todennäköistä, että poltit uudesta laturista diodit, kytkemällä kaapelit väärinpäin. Jos siellä on vaikka yksi tai pari diodia oikosulussa, niin latauksen merkkivalo ei pala, vaikkei laturi lataakaan. Silti laturi on tuli kuuma koneen käydessä. Laturi voi myös purkaa akkua, kun diodit eivät enää toimi.
Kokeileppa mitata latausjännite.
Kokeileppa mitata latausjännite.
Onneksi tämä apuvirran anto tapahtui vanhan laturin kanssa, joten uusi laturi pitäisi olla kunnossa. Multa ei löydy yleismittaria, mutta kaiken järjen mukaan ammattimiehen asentaman uuden laturin latausjännite on testattu tuolloin vaihdon yhteydessä.Perttu K kirjoitti:Oliko uusi laturi jo paikallaan, kun annoit mersulle apuvirtaa. Jos oli, niin on hyvin todennäköistä, että poltit uudesta laturista diodit, kytkemällä kaapelit väärinpäin. Jos siellä on vaikka yksi tai pari diodia oikosulussa, niin latauksen merkkivalo ei pala, vaikkei laturi lataakaan. Silti laturi on tuli kuuma koneen käydessä. Laturi voi myös purkaa akkua, kun diodit eivät enää toimi.
Kokeileppa mitata latausjännite.
Olisikohan väärä virta voinut rikkoa ylijännitesuojan releen, vai mistä johtuu, että auto käyttäytyy normaalisti valojen, lämppärin puhaltimen ja radion ollessa päällä, mutta virtaa ei todellakaan tämän jälkeen riitä enää pers- tai takalasinlämmittimelle? Mitä tämä ylijännitesuojan rele oikeastaan tekee?!
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Ylijänniterele suojelee herkimpiä sähkölaitteita. Taitaapa mm. ABS olla suojattu sillä releellä. Ylijänniterele on se rele, jossa on sulake päällä. Löytyy joko sulakerasiasta tai sitten akun takaan muovikotelosta.
Jos se laturi tosiaan lataa, niin virtaa pitää riittää moottorin käydessä ihan kaikkeen. Takalasin lämmitin ottaa reilusti virtaa ja siksipä siinä on turvaominaisuus. Se kytkeytyy jännitteen laskiessä pois päältä. Sen merkiksi katkaisijassa alkaa vilkkua valo. Silti kunnossa olevan laturin pitäisi pystyä pitämään jännite yllä, vaikka takalasin lämmitin olisikin päällä
Suosittelen sen jänniteen mittaamista. Vika löytynee sieltä. Eihän bensa-autossa ole mitään sähkölaitetta, joka voisi viedä enemmmän virtaa kuin laturin tuottaa. Poikkeuksena kaasarimalli, jossa imusarjan lämmitys pystyy sen tekemään. Ruiskussahan sitä ei ilmeisesti kuitenkaan ole.
Jos se laturi tosiaan lataa, niin virtaa pitää riittää moottorin käydessä ihan kaikkeen. Takalasin lämmitin ottaa reilusti virtaa ja siksipä siinä on turvaominaisuus. Se kytkeytyy jännitteen laskiessä pois päältä. Sen merkiksi katkaisijassa alkaa vilkkua valo. Silti kunnossa olevan laturin pitäisi pystyä pitämään jännite yllä, vaikka takalasin lämmitin olisikin päällä
Suosittelen sen jänniteen mittaamista. Vika löytynee sieltä. Eihän bensa-autossa ole mitään sähkölaitetta, joka voisi viedä enemmmän virtaa kuin laturin tuottaa. Poikkeuksena kaasarimalli, jossa imusarjan lämmitys pystyy sen tekemään. Ruiskussahan sitä ei ilmeisesti kuitenkaan ole.
Kävin kaverin luona mittaamassa jännitteen, ja eihän se perkele lataa tyhjäkäynnillä kuin alle 12 volttia ja kierroksia reippaasti nostattamallakin lataus jää voltin päähän normaalista. Laturi on kaksi viikkoa vanha, pakasta vedetty Bosch Näinkö on kehnolaatuisia laturit, vai voiko jokin laite/häiriö rikkoa laturin mitään ilmoittelematta? Korjaamolla kyllä lupasivat vuoden takuun laturille, joten sikäli ei pitäisi olla mitään ongelmaa, jos kyse tosiaan oli vain valmistusvirheestä.Perttu K kirjoitti:Jos se laturi tosiaan lataa, niin virtaa pitää riittää moottorin käydessä ihan kaikkeen.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Onko laturi kuuma? Jos se on todella kuuma, kyseessä voi olla joko jokin joka imee virrat autosta auton käydessä. 200B:ssä päälle hirttänyt imusarjan lämmitys tekee sitä, kuten myös dieseleissä kiinni hirttänyt hehkurele. Silloi larturi ei pysty voittamaan valtavaa kuormitusta vaan jännite laskee.
Kaksi muuta vaihtoehtoa liittyvät laturiin. Jos laturi on tuli kuuma, voi vika olla myös diodeissa. Se on silloin takuu homma. Sitä ei oikeastaan pysty laturia purkamatta kotimittareilla selvittämään.
Jos laturi on haalea. Voi vika löytyä jännitteen säätimestä, tai hiilistä. Josku on vain johto irronnut hiilestä uudehkossa laturissa. Tämäkin on takuuhomma. Laturia ei kannta tietenkään mennä purkamaan.
Kannattaisikin varmistaa yrittää ottaa selvää, onko autssa jokin kunnolla virtaa vetävä laite rikki, kuten yllä annoin esimerkkejä. Sittenpä ei muuta kuin marssai laturin myyneeseen liikeeseen ja kysyä miten he haluavat ongelman hoitaa.
Kaksi muuta vaihtoehtoa liittyvät laturiin. Jos laturi on tuli kuuma, voi vika olla myös diodeissa. Se on silloin takuu homma. Sitä ei oikeastaan pysty laturia purkamatta kotimittareilla selvittämään.
Jos laturi on haalea. Voi vika löytyä jännitteen säätimestä, tai hiilistä. Josku on vain johto irronnut hiilestä uudehkossa laturissa. Tämäkin on takuuhomma. Laturia ei kannta tietenkään mennä purkamaan.
Kannattaisikin varmistaa yrittää ottaa selvää, onko autssa jokin kunnolla virtaa vetävä laite rikki, kuten yllä annoin esimerkkejä. Sittenpä ei muuta kuin marssai laturin myyneeseen liikeeseen ja kysyä miten he haluavat ongelman hoitaa.
Kiitoksia vinkeistä! Oli vika mikä tahansa, niin tuossa kotiparkkipaikalla sen korjaaminen tuskin onnistuu - ellei kyse ole todellakin vain huonosti kiinnitetystä johdosta. Akku on nyt latautumassa kotona, ja huomenna soitan korjaamolle. Eiköhän se sinne viemällä selviä, mikä Mersua oikein vaivaa. Toivottavasti vika olisi laturissa, niin menisi takuuseen.Perttu K kirjoitti:Onko laturi kuuma? Jos se on todella kuuma, kyseessä voi olla joko jokin joka imee virrat autosta auton käydessä. 200B:ssä päälle hirttänyt imusarjan lämmitys tekee sitä, kuten myös dieseleissä kiinni hirttänyt hehkurele. Silloi larturi ei pysty voittamaan valtavaa kuormitusta vaan jännite laskee.
Kaksi muuta vaihtoehtoa liittyvät laturiin. Jos laturi on tuli kuuma, voi vika olla myös diodeissa. Se on silloin takuu homma. Sitä ei oikeastaan pysty laturia purkamatta kotimittareilla selvittämään.
Jos laturi on haalea. Voi vika löytyä jännitteen säätimestä, tai hiilistä. Josku on vain johto irronnut hiilestä uudehkossa laturissa. Tämäkin on takuuhomma. Laturia ei kannta tietenkään mennä purkamaan.
Kannattaisikin varmistaa yrittää ottaa selvää, onko autssa jokin kunnolla virtaa vetävä laite rikki, kuten yllä annoin esimerkkejä. Sittenpä ei muuta kuin marssai laturin myyneeseen liikeeseen ja kysyä miten he haluavat ongelman hoitaa.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Imusarjan lämmityksen relehän se siellä jumitti ja tuntui vievän virtaa puolisen volttia jatkuvalla syötöllä. Rollen mukaan kys. värkki on aivan turha kapistus, joten ongelma ratkesi siten, että jätettiin piuha irti
Mutta mikä voisi selittää seuraavan tapauksen:
1) toissapäivänä mittasin latausjännitteen, joka oli tyhjäkäynnillä (valot jne. pois päältä) alle 12 volttia. Akku oli tuolloin lähes tyhjä.
2) aamulla laitoin kotona täyteen ladatun akun paikoilleen ja latausjännite oli nyt tyhjäkäynnillä (valot jne. pois päältä) n. 13,5 volttia, eli aika lähelle normaalia?!
Kummassakin tapauksessa siis tämä imusarjan lämmityksen rele oli jumissa. Ensimmäisessä tapauksessa en tiennyt, että rele oli jumissa, joten en tajunnut mitata jännitettä piuha irti, ja kakkostapauksessa jännite nousi 13,5 voltista 14 volttiin piuhan irrottamalla. Vaikuttaako siis akun virran määrä jotenkin latausjännitteeseen, vai miten ihmeessä on selitettävissä tapausten 1) ja 2) erot?!
Mutta mikä voisi selittää seuraavan tapauksen:
1) toissapäivänä mittasin latausjännitteen, joka oli tyhjäkäynnillä (valot jne. pois päältä) alle 12 volttia. Akku oli tuolloin lähes tyhjä.
2) aamulla laitoin kotona täyteen ladatun akun paikoilleen ja latausjännite oli nyt tyhjäkäynnillä (valot jne. pois päältä) n. 13,5 volttia, eli aika lähelle normaalia?!
Kummassakin tapauksessa siis tämä imusarjan lämmityksen rele oli jumissa. Ensimmäisessä tapauksessa en tiennyt, että rele oli jumissa, joten en tajunnut mitata jännitettä piuha irti, ja kakkostapauksessa jännite nousi 13,5 voltista 14 volttiin piuhan irrottamalla. Vaikuttaako siis akun virran määrä jotenkin latausjännitteeseen, vai miten ihmeessä on selitettävissä tapausten 1) ja 2) erot?!
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Vaikuttaa.
Jos akun lepojännite on 10.5v niin laturi saattaa nostaa sen tuohon 12v,
jos lepo-U on 12.5v, se nousee siitä johonkin esim 13.5v.
Asiaan vaikuttaa akun sisäresistanssi, joka vaikuttaa akun läpi menevään virtaan. Sisä-"vastus" on uudella akulla pieni. Hajonneella akulla se on paljon isompi, eli akku ei ota virtaa vaikka latausjännite akun navoista olisi 15.
Jos akku on tyhjä niin sisäresistanssi on pienempi, kuin täydellä.
Tämän takia latausjännite on pienempi, silti virtaa kulkee akun läpi enemmän kuin täydellä akulla.
Nojoo, menipä taas...
Jos akun lepojännite on 10.5v niin laturi saattaa nostaa sen tuohon 12v,
jos lepo-U on 12.5v, se nousee siitä johonkin esim 13.5v.
Asiaan vaikuttaa akun sisäresistanssi, joka vaikuttaa akun läpi menevään virtaan. Sisä-"vastus" on uudella akulla pieni. Hajonneella akulla se on paljon isompi, eli akku ei ota virtaa vaikka latausjännite akun navoista olisi 15.
Jos akku on tyhjä niin sisäresistanssi on pienempi, kuin täydellä.
Tämän takia latausjännite on pienempi, silti virtaa kulkee akun läpi enemmän kuin täydellä akulla.
Nojoo, menipä taas...
Ok, kiitos! Eli nyt kun päälle hirttänyt imusarjan lämmityksen rele on poissa pelistä ja akku on täynnä, niin periaatteessa Mersuni ainakin pitäisi olla kunnossaJarno.v kirjoitti:Vaikuttaa.
Jos akun lepojännite on 10.5v niin laturi saattaa nostaa sen tuohon 12v,
jos lepo-U on 12.5v, se nousee siitä johonkin esim 13.5v.
Asiaan vaikuttaa akun sisäresistanssi, joka vaikuttaa akun läpi menevään virtaan. Sisä-"vastus" on uudella akulla pieni. Hajonneella akulla se on paljon isompi, eli akku ei ota virtaa vaikka latausjännite akun navoista olisi 15.
Jos akku on tyhjä niin sisäresistanssi on pienempi, kuin täydellä.
Tämän takia latausjännite on pienempi, silti virtaa kulkee akun läpi enemmän kuin täydellä akulla.
Nojoo, menipä taas...
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Eilen kylmäkäynnistyksessä ilmeni seuraavanlainen probleemi, jonka epäilen jotenkin liittyvän tuohon imusarjan lämmityksen puuttumiseen (viisaammat kertokoon, jos ongelma ei voi tuosta johtua): Mersu käynnistyi ok, mutta käynnistyksen jälkeen kierrokset alkoivat sahata ensin todella alas (auto tärisi ja oli sammumispisteessä), kunnes itsestään nousivat n. 1000 rpm, josta taas laskivat melkein sammumispisteeseen, ja taas ylös... Tätä jatkui, kunnes kone oli hiukan lämmennyt, ja kierroksen tasoittuivat normaaliin, n. 700-800 rpm.
Yritin katsella imusarjan lämmityksen releen ja siihen liittyvän anturin hintoja KL-varaosien ja Merteilin nettisivuilta, mutta mitään ei löytynyt Myydäänkö kys. osia eri nimillä vai eikö niitä ole esim. KL-varaosista saatavilla? Sattuuko joku tietämään, mitä kys. osat maksavat esim. Veholla?
Niin, empiiriset tutkimukset tästä ongelmasta ovat vielä tekemättä. Ajattelin ensi kerralla käynnistää auton imusarjan esilämmityksen piuha irti, ja mikäli ed. mainitut ongelmat jälleen ilmenevät, sammutan auton ja laitan johdon kiinni. Sillähän se selviää, onko tuosta esilämmityksestä hyötyä vai ei.
Yritin katsella imusarjan lämmityksen releen ja siihen liittyvän anturin hintoja KL-varaosien ja Merteilin nettisivuilta, mutta mitään ei löytynyt Myydäänkö kys. osia eri nimillä vai eikö niitä ole esim. KL-varaosista saatavilla? Sattuuko joku tietämään, mitä kys. osat maksavat esim. Veholla?
Niin, empiiriset tutkimukset tästä ongelmasta ovat vielä tekemättä. Ajattelin ensi kerralla käynnistää auton imusarjan esilämmityksen piuha irti, ja mikäli ed. mainitut ongelmat jälleen ilmenevät, sammutan auton ja laitan johdon kiinni. Sillähän se selviää, onko tuosta esilämmityksestä hyötyä vai ei.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Kyllä se löytyy sinunkin kulkineestasi, sitä tarvitse mitenkään "hehkuttaa". Imusarjan esilämmitys menee käynnistettäessä päälle automaattisesti ja sammuu koneen hiukan lämmettyä - mikäli siis toimii kuten pitäisi.Narski kirjoitti:Mulla ois yks aiheeseen liittyvä kysymys. Eli onkohan tuosa mun kulkineessa 124 230 E -92 jonkulainen imusarjan esilämmitys ja jos on nii miten se toimii? Pitääkö esim "hehkuttaa" ku laittaa kylmänä käyntiin?
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Eivät sitten ilmeisesti ole alfamerin kytkentäkaavioihin viitsineet sitä piirtää.Mogge kirjoitti:Kyllä se ruiskustakin nähtävästi löytyy.Jani kirjoitti:Eikös tuo imusarjan sähköinen esilämmitys pitäisi olla vain kaasarimallissa
Karburettorimallin kaaviosta se kyllä löytyy.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa