Käyttöauto

Jousikumien vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 20.01.2009 17:43
Paikkakunta: Bönde
ViestiLähetetty: Ke 05.09.2012 11:30
Miten käytännössä tapahtuu jousikumien vaihto satalankussa. Onko se periaatteessa niin simppeli homma, että jousi puristimella kasaan, kumi pois ja uusi tilalle? Vai sisältyykö hommaan sittenkin jotai hi-techimpää? :lol:
"Jos tänään lotossa voitan, niin mersun ostan -ajattelee moni suomalainen lauantai-iltana. 99% näistä ei ikinä ole ajanut Mersulla, joten siksi tuollainen mielipide heillä varmaankin on. Penkit Mersussa ovat yhtä pehmeät ja miellyttävästi muotoillut kuin yleisen uimahallin saunan lauteet. Mersun jälkeen ei voi muuta autoa ostaa, vaan pitää olla merkkiuskollinen. Suomalainenhan ei tyhmyyttään suostu tunnustamaan."



Mersumies
Mersumies
Viestit: 3009
Liittynyt: Ke 10.05.2006 10:54
ViestiLähetetty: Ke 05.09.2012 11:34
Vanja-eno kirjoitti:Miten käytännössä tapahtuu jousikumien vaihto satalankussa. Onko se periaatteessa niin simppeli homma, että jousi puristimella kasaan, kumi pois ja uusi tilalle? Vai sisältyykö hommaan sittenkin jotai hi-techimpää? :lol:


Noin se menee. Jotain liukastetta (vaikka spray silokonia) sitten sen uuden kumin ulkopinnalle et menee kummolla kupinpohjaan asti. Jos jää vinoon niin alkaa narisemaan montuissa kun jousi hankaa kumin reunaan. Taakse onnistuu ilman puristimiakin kun alatukivarren löysää takakelkanpuolelta. Etuseen tarttee puristimen.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1416
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa
ViestiLähetetty: Ke 05.09.2012 12:39
Juuri noi. Itse olen vaihtanut samalla tavalla. Takana tosi helppo homma, etuset täytyy kyllä kuristaa aika kasaan, että saa jousen irti. Ja kumien paksuudethan ovat: 1 nasta, 9mm/ 2 nastaa, 14mm/ 3 nastaa, 19mm ja 4 nastaa24mm.
Onhan noita jokunen Mersu ollu...ja on vieläkin jotain...
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7898
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
ViestiLähetetty: Ke 05.09.2012 12:46
Ainoa hitekki on bilteman mb jousityökalu.....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 20.01.2009 17:43
Paikkakunta: Bönde
ViestiLähetetty: Ke 05.09.2012 23:21
LopenUupunut kirjoitti:Ainoa hitekki on bilteman mb jousityökalu.....

.

:lol: En kyllä ajatellut käyttää Bilteman työkaluja ja vehkeitä lainkaan...
"Jos tänään lotossa voitan, niin mersun ostan -ajattelee moni suomalainen lauantai-iltana. 99% näistä ei ikinä ole ajanut Mersulla, joten siksi tuollainen mielipide heillä varmaankin on. Penkit Mersussa ovat yhtä pehmeät ja miellyttävästi muotoillut kuin yleisen uimahallin saunan lauteet. Mersun jälkeen ei voi muuta autoa ostaa, vaan pitää olla merkkiuskollinen. Suomalainenhan ei tyhmyyttään suostu tunnustamaan."
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 08:24
Paikkakunta: Seinäjoki
ViestiLähetetty: Ke 05.09.2012 23:57
Vanja-eno kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Ainoa hitekki on bilteman mb jousityökalu.....

.

:lol: En kyllä ajatellut käyttää Bilteman työkaluja ja vehkeitä lainkaan...


no, voi niitä jousipuristimia löytyä jostain muualtakin... mutta ei bilteman hinnalla :wink: oikeasti, jos aiot itse vaihtaa ne kumit, niin hanki jostain sellainen jousipuristin joka on tarkoitettu mersun jousille tai käy teettämässä jossain liikkeessä, jossa sellainen on, muilla kuin mersun jousille tarkoitetulla puristimella homma on aika itsetuhoista...

bilteman puristin maksaa 219 €, sillä hintaa vaihdattaa varman kerran tai 2 ne kumit/jouset liikkeessä...

huom. millään käpälämallisilla puristimilla niitä mersun jousia ei saa missään tapauksessa mennä puristelemaan, ellei ole tekemässä itsemurhaa tietoisesti...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 20.01.2009 17:43
Paikkakunta: Bönde
ViestiLähetetty: To 06.09.2012 00:34
Jollen ulkoista tuota vaihtotehtävää, niin ajattelin kyllä pyytää lainaan kaverin korjaamolta ihan ammattikäyttöön MB:hen tarkoitettuja puristimia :wink:
"Jos tänään lotossa voitan, niin mersun ostan -ajattelee moni suomalainen lauantai-iltana. 99% näistä ei ikinä ole ajanut Mersulla, joten siksi tuollainen mielipide heillä varmaankin on. Penkit Mersussa ovat yhtä pehmeät ja miellyttävästi muotoillut kuin yleisen uimahallin saunan lauteet. Mersun jälkeen ei voi muuta autoa ostaa, vaan pitää olla merkkiuskollinen. Suomalainenhan ei tyhmyyttään suostu tunnustamaan."

Mersumies
Mersumies
Viestit: 3009
Liittynyt: Ke 10.05.2006 10:54
ViestiLähetetty: To 06.09.2012 07:03
Vanja-eno kirjoitti:Jollen ulkoista tuota vaihtotehtävää, niin ajattelin kyllä pyytää lainaan kaverin korjaamolta ihan ammattikäyttöön MB:hen tarkoitettuja puristimia :wink:


Ostin Bilteman puristimet enkä äkkiä osaa mennä pahemmin moittimaankaan. Pulttipyssyn käyttö on kielletty mutta mulla ei sellaista edes ole joten ei vaaraa. Kysyin ennen ostopäätöstä yhdeltä pitkänlinjan mersukorjaajalta et uskaltaako ostaa ja se meinasi että "kyllä uskaltaa".

Mutta jos nuitten jousien kanssa pelaa vaan kerran pari 5v aikana niin ei maksa vaivaa hommata omia.
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 08:24
Paikkakunta: Seinäjoki
ViestiLähetetty: To 06.09.2012 08:40
Vanja-eno kirjoitti:Jollen ulkoista tuota vaihtotehtävää, niin ajattelin kyllä pyytää lainaan kaverin korjaamolta ihan ammattikäyttöön MB:hen tarkoitettuja puristimia :wink:


no hyvä, kun ensin sai sellaisen käsityksen, että yritetään joillakin muilla... (ja voihan ne kaverin ammattikäyttöön tarkoitetut puristimetkin olla ne bilteman mallit...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1416
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa
ViestiLähetetty: To 06.09.2012 08:46
Ei se vaihto kummonen homma ole, jos on tarpeeksi "ottavat käpälät, niin ei se " itsemurha" homma ole. Laittaa vaan tasaisesti kohdalleen ja rauhassa räikällä kiristää. Se on varttitunti/jousi...
Onhan noita jokunen Mersu ollu...ja on vieläkin jotain...
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7898
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
ViestiLähetetty: To 06.09.2012 08:52
kari v kirjoitti:Ei se vaihto kummonen homma ole, jos on tarpeeksi "ottavat käpälät, niin ei se " itsemurha" homma ole. Laittaa vaan tasaisesti kohdalleen ja rauhassa räikällä kiristää. Se on varttitunti/jousi...



huhhuh.....

.
Opel, "weird lieben autos"....

Mersumies
Mersumies
Viestit: 3009
Liittynyt: Ke 10.05.2006 10:54
ViestiLähetetty: To 06.09.2012 09:03
LopenUupunut kirjoitti:
kari v kirjoitti:Ei se vaihto kummonen homma ole, jos on tarpeeksi "ottavat käpälät, niin ei se " itsemurha" homma ole. Laittaa vaan tasaisesti kohdalleen ja rauhassa räikällä kiristää. Se on varttitunti/jousi...



huhhuh.....

.


Kaksia koitellu ja toiset oli oikeasti vankkaa tekoa. Kummillakaan en uskaltanu alkua pitemmälle kiristää :roll:
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 08:24
Paikkakunta: Seinäjoki
ViestiLähetetty: To 06.09.2012 09:04
kari v kirjoitti:Ei se vaihto kummonen homma ole, jos on tarpeeksi "ottavat käpälät, niin ei se " itsemurha" homma ole. Laittaa vaan tasaisesti kohdalleen ja rauhassa räikällä kiristää. Se on varttitunti/jousi...


tämän vois melkein liittää sinne "kuuluisia viimeisiä sanoja" listaan :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1416
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa
ViestiLähetetty: To 06.09.2012 10:56
Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Itse olen tehnyt näin tosi monesti omista ja kavereiden autoista. Jos kierretanko on 20mm paksua ja siihen uudet mutterit ja käpälien paksuus luokkaa 5mm niin ei se mihinkään räjähdä...
Onhan noita jokunen Mersu ollu...ja on vieläkin jotain...

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Google Adsense [Bot], Tapio H., Yahoo [Bot] ja 11 vierailijaa

   






Autoilijanoutlet.fi



AUTOIHINvaraOSAT.fi

Etuvanne.com

Etuvanne.com