Jousikumien vaihto
Jousikumien vaihto
Miten käytännössä tapahtuu jousikumien vaihto satalankussa. Onko se periaatteessa niin simppeli homma, että jousi puristimella kasaan, kumi pois ja uusi tilalle? Vai sisältyykö hommaan sittenkin jotai hi-techimpää?
[i]"Jos tänään lotossa voitan, niin mersun ostan -ajattelee moni suomalainen lauantai-iltana. 99% näistä ei ikinä ole ajanut Mersulla, joten siksi tuollainen mielipide heillä varmaankin on. Penkit Mersussa ovat yhtä pehmeät ja miellyttävästi muotoillut kuin yleisen uimahallin saunan lauteet. Mersun jälkeen ei voi muuta autoa ostaa, vaan pitää olla merkkiuskollinen. Suomalainenhan ei tyhmyyttään suostu tunnustamaan."[/i]
Re: Jousikumien vaihto
Noin se menee. Jotain liukastetta (vaikka spray silokonia) sitten sen uuden kumin ulkopinnalle et menee kummolla kupinpohjaan asti. Jos jää vinoon niin alkaa narisemaan montuissa kun jousi hankaa kumin reunaan. Taakse onnistuu ilman puristimiakin kun alatukivarren löysää takakelkanpuolelta. Etuseen tarttee puristimen.Vanja-eno kirjoitti:Miten käytännössä tapahtuu jousikumien vaihto satalankussa. Onko se periaatteessa niin simppeli homma, että jousi puristimella kasaan, kumi pois ja uusi tilalle? Vai sisältyykö hommaan sittenkin jotai hi-techimpää?
Re: Jousikumien vaihto
Juuri noi. Itse olen vaihtanut samalla tavalla. Takana tosi helppo homma, etuset täytyy kyllä kuristaa aika kasaan, että saa jousen irti. Ja kumien paksuudethan ovat: 1 nasta, 9mm/ 2 nastaa, 14mm/ 3 nastaa, 19mm ja 4 nastaa24mm.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Jousikumien vaihto
Ainoa hitekki on bilteman mb jousityökalu.....
.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Jousikumien vaihto
En kyllä ajatellut käyttää Bilteman työkaluja ja vehkeitä lainkaan...LopenUupunut kirjoitti:Ainoa hitekki on bilteman mb jousityökalu.....
.
[i]"Jos tänään lotossa voitan, niin mersun ostan -ajattelee moni suomalainen lauantai-iltana. 99% näistä ei ikinä ole ajanut Mersulla, joten siksi tuollainen mielipide heillä varmaankin on. Penkit Mersussa ovat yhtä pehmeät ja miellyttävästi muotoillut kuin yleisen uimahallin saunan lauteet. Mersun jälkeen ei voi muuta autoa ostaa, vaan pitää olla merkkiuskollinen. Suomalainenhan ei tyhmyyttään suostu tunnustamaan."[/i]
Re: Jousikumien vaihto
no, voi niitä jousipuristimia löytyä jostain muualtakin... mutta ei bilteman hinnalla oikeasti, jos aiot itse vaihtaa ne kumit, niin hanki jostain sellainen jousipuristin joka on tarkoitettu mersun jousille tai käy teettämässä jossain liikkeessä, jossa sellainen on, muilla kuin mersun jousille tarkoitetulla puristimella homma on aika itsetuhoista...Vanja-eno kirjoitti:En kyllä ajatellut käyttää Bilteman työkaluja ja vehkeitä lainkaan...LopenUupunut kirjoitti:Ainoa hitekki on bilteman mb jousityökalu.....
.
bilteman puristin maksaa 219 €, sillä hintaa vaihdattaa varman kerran tai 2 ne kumit/jouset liikkeessä...
huom. millään käpälämallisilla puristimilla niitä mersun jousia ei saa missään tapauksessa mennä puristelemaan, ellei ole tekemässä itsemurhaa tietoisesti...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Jousikumien vaihto
Jollen ulkoista tuota vaihtotehtävää, niin ajattelin kyllä pyytää lainaan kaverin korjaamolta ihan ammattikäyttöön MB:hen tarkoitettuja puristimia
[i]"Jos tänään lotossa voitan, niin mersun ostan -ajattelee moni suomalainen lauantai-iltana. 99% näistä ei ikinä ole ajanut Mersulla, joten siksi tuollainen mielipide heillä varmaankin on. Penkit Mersussa ovat yhtä pehmeät ja miellyttävästi muotoillut kuin yleisen uimahallin saunan lauteet. Mersun jälkeen ei voi muuta autoa ostaa, vaan pitää olla merkkiuskollinen. Suomalainenhan ei tyhmyyttään suostu tunnustamaan."[/i]
Re: Jousikumien vaihto
Ostin Bilteman puristimet enkä äkkiä osaa mennä pahemmin moittimaankaan. Pulttipyssyn käyttö on kielletty mutta mulla ei sellaista edes ole joten ei vaaraa. Kysyin ennen ostopäätöstä yhdeltä pitkänlinjan mersukorjaajalta et uskaltaako ostaa ja se meinasi että "kyllä uskaltaa".Vanja-eno kirjoitti:Jollen ulkoista tuota vaihtotehtävää, niin ajattelin kyllä pyytää lainaan kaverin korjaamolta ihan ammattikäyttöön MB:hen tarkoitettuja puristimia
Mutta jos nuitten jousien kanssa pelaa vaan kerran pari 5v aikana niin ei maksa vaivaa hommata omia.
Re: Jousikumien vaihto
no hyvä, kun ensin sai sellaisen käsityksen, että yritetään joillakin muilla... (ja voihan ne kaverin ammattikäyttöön tarkoitetut puristimetkin olla ne bilteman mallit...)Vanja-eno kirjoitti:Jollen ulkoista tuota vaihtotehtävää, niin ajattelin kyllä pyytää lainaan kaverin korjaamolta ihan ammattikäyttöön MB:hen tarkoitettuja puristimia
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Jousikumien vaihto
Ei se vaihto kummonen homma ole, jos on tarpeeksi "ottavat käpälät, niin ei se " itsemurha" homma ole. Laittaa vaan tasaisesti kohdalleen ja rauhassa räikällä kiristää. Se on varttitunti/jousi...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Jousikumien vaihto
kari v kirjoitti:Ei se vaihto kummonen homma ole, jos on tarpeeksi "ottavat käpälät, niin ei se " itsemurha" homma ole. Laittaa vaan tasaisesti kohdalleen ja rauhassa räikällä kiristää. Se on varttitunti/jousi...
huhhuh.....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Jousikumien vaihto
Kaksia koitellu ja toiset oli oikeasti vankkaa tekoa. Kummillakaan en uskaltanu alkua pitemmälle kiristääLopenUupunut kirjoitti:kari v kirjoitti:Ei se vaihto kummonen homma ole, jos on tarpeeksi "ottavat käpälät, niin ei se " itsemurha" homma ole. Laittaa vaan tasaisesti kohdalleen ja rauhassa räikällä kiristää. Se on varttitunti/jousi...
huhhuh.....
.
Re: Jousikumien vaihto
tämän vois melkein liittää sinne "kuuluisia viimeisiä sanoja" listaankari v kirjoitti:Ei se vaihto kummonen homma ole, jos on tarpeeksi "ottavat käpälät, niin ei se " itsemurha" homma ole. Laittaa vaan tasaisesti kohdalleen ja rauhassa räikällä kiristää. Se on varttitunti/jousi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Jousikumien vaihto
Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Itse olen tehnyt näin tosi monesti omista ja kavereiden autoista. Jos kierretanko on 20mm paksua ja siihen uudet mutterit ja käpälien paksuus luokkaa 5mm niin ei se mihinkään räjähdä...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku