MeinBenz kirjoitti:Siekkinen kirjoitti:Oville on oma alipainejärjestelmä. Sammutinkellon kun ostat uuden niin toimii taas. Ei maksa kuin pari kymppiä. Se on justiin siitä pumpun päällä johon alipaineletku menee. Kahella 10mm kantasella pultilla kiinni.
voiko sen jotenkin helposti testata onko sammutuskello sökönä? imaisemalla jostain reijästä? kun luin 123 foorumia niin siellä oli puhuttu, jostain kahdesta kalvosta, että jos ne on puhki niin ei sammu? onko 124 niitä kaksi vai vain yksi siinä sammutinkellossa?
Imaisemalla siitä letkusta, joka lähtee syöttöpumpun sammutinkellolta, sen pitäisi sammua, suht nopeasti ja pienellä ponnistuksella. Ja sen pitäisi olla tiivis, eli jos sieltä pystyy jatkuvasti imemään ilmaa pois, silloin se vuotaa.
W123:n alipainepumpussa on kalvo, joka revettyään lopettaa alipaineen tuottamisen käytännössä vallan kokonaan. Sen jälkeen ei sammu avaimesta, mutta ei myöskään tehosta jarruja lainkaan - sen kyllä huomaa ajossa (Nimimerkillä kokemusta on. Tuntuu aika hassulta, kun ajaa reilua satasta moottoritien poistumisrampille kohti STOP-merkkiä, ja jarrupoljin täysin yllättäen tuntuu siltä, kuin tiukasti paikalleen kiinnitettyä puupölliä yrittäisi saada jalalla painumaan kasaan...). W124:n alipainepumpun rakenne on erilainen - siellä ei käsittääkseni tuollaista kalvoa ole ensinkään.
Mulla on kanssa sellainen kokemus, että etuvalojen säätöletkut olivat molemmin puolin irti, mutta ei se sammumiseen vaikuttanut mitään. Sammutinrasia oli kyllä vaihdettu vähän sitä ennen, mutta alipainepumpulla oli siinä vaiheessa rullattu jo yli 600 000km...