W124 ei vaan sammu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MeinBenz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: To 04.10.2012 08:48

W124 ei vaan sammu

Viesti Kirjoittaja MeinBenz »

Joo elikkäs sellanen -91 300 d sedan automaatti, ei sammu virta-avaimesta. Vähän aikaa sitten sammui sillain että virrat nollille ja laittoi d päälle ja kaasua ja jarrua samaan aikaan niin sammui.
mutta nyt ei enään edes sllain. Tuossa kaverin kanssa mietittiin, että mikä vois olla; noh ensin tutkittiin alipainevuotoja mut ei oikein löytynyt sellaisiakaan, eikä kuulu mitään kauheeta suhinaakaan. Sen jälkeen tuli mieleen kun imi sitä letkua mikä sit sammuttaa vehkeen niin tuli vettä sieltä putkesta?!
eli voiko olla että alipaine säiliöissä olis vettä kertynyt ja sen takia ei sammu :o
Ja sammuu normaalisti sieltä pumpussa olevassa stop napista tietenkin! mutta ahdistaa vaan sieltä käydä aina sammutteleen :)

onko kellään kokemuksia=)
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W124 ei vaan sammu

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Meneekö ovet normaalisti lukkoon kun kääntää avaimesta, toimiiko valojen korkeudensäätö.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 ei vaan sammu

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Oville on oma alipainejärjestelmä. Sammutinkellon kun ostat uuden niin toimii taas. Ei maksa kuin pari kymppiä. Se on justiin siitä pumpun päällä johon alipaineletku menee. Kahella 10mm kantasella pultilla kiinni.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W124 ei vaan sammu

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eikös noille kaikille tule alipaine moottorissa olevasta alipainepumpusta
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 ei vaan sammu

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

arska10 kirjoitti:Eikös noille kaikille tule alipaine moottorissa olevasta alipainepumpusta
Ei vaan takapenkin alla on se sähköllä toimiva alipainepumppu lukoille. Valojen säätö toimii kyllä moottorin pumpulla mutta harvemmin vuotais niin paljoa ettei auto sammu.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W124 ei vaan sammu

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Sori on ittellänikin ollut noita lankkuja jonkin verran onhan näissä farkuissa takapenkin alla tosiaan oma pumppu.
Itellä oli kerran yksi -88 124 mersu josta oli alipaine pumppu kypsynyt eikä sammunut kuin vaihteella.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 ei vaan sammu

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

arska10 kirjoitti:Itellä oli kerran yksi -88 124 mersu josta oli alipaine pumppu kypsynyt eikä sammunut kuin vaihteella.
Sekin voi olla mutta sitten on jarrutkin melko raskaat.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
h33bo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ke 06.07.2011 23:39
Paikkakunta: Turku

Re: W124 ei vaan sammu

Viesti Kirjoittaja h33bo »

Omassa oli joskus lähtenyt umpiosta se korkeudensäätötappi pois paikoiltaan ja tämän takia ei sammunut avaimesta. Tsekkaappas se jos korkeudensäätö ei toimi.
W124 230E

Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 ei vaan sammu

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

h33bo kirjoitti:Omassa oli joskus lähtenyt umpiosta se korkeudensäätötappi pois paikoiltaan ja tämän takia ei sammunut avaimesta. Tsekkaappas se jos korkeudensäätö ei toimi.
Mulla oli korkeudensäädöt ja lootan letkut yms. irti mutta sammu silti aina ihan vaivattomasti. Taitaa riippua vähän alipainepumpun kunnosta.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
h33bo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ke 06.07.2011 23:39
Paikkakunta: Turku

Re: W124 ei vaan sammu

Viesti Kirjoittaja h33bo »

Se voi olla juu
W124 230E

Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
MeinBenz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: To 04.10.2012 08:48

Re: W124 ei vaan sammu

Viesti Kirjoittaja MeinBenz »

Siekkinen kirjoitti:Oville on oma alipainejärjestelmä. Sammutinkellon kun ostat uuden niin toimii taas. Ei maksa kuin pari kymppiä. Se on justiin siitä pumpun päällä johon alipaineletku menee. Kahella 10mm kantasella pultilla kiinni.
voiko sen jotenkin helposti testata onko sammutuskello sökönä? imaisemalla jostain reijästä? kun luin 123 foorumia niin siellä oli puhuttu, jostain kahdesta kalvosta, että jos ne on puhki niin ei sammu? onko 124 niitä kaksi vai vain yksi siinä sammutinkellossa?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3988
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 ei vaan sammu

Viesti Kirjoittaja Nozki »

MeinBenz kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Oville on oma alipainejärjestelmä. Sammutinkellon kun ostat uuden niin toimii taas. Ei maksa kuin pari kymppiä. Se on justiin siitä pumpun päällä johon alipaineletku menee. Kahella 10mm kantasella pultilla kiinni.
voiko sen jotenkin helposti testata onko sammutuskello sökönä? imaisemalla jostain reijästä? kun luin 123 foorumia niin siellä oli puhuttu, jostain kahdesta kalvosta, että jos ne on puhki niin ei sammu? onko 124 niitä kaksi vai vain yksi siinä sammutinkellossa?
Imaisemalla siitä letkusta, joka lähtee syöttöpumpun sammutinkellolta, sen pitäisi sammua, suht nopeasti ja pienellä ponnistuksella. Ja sen pitäisi olla tiivis, eli jos sieltä pystyy jatkuvasti imemään ilmaa pois, silloin se vuotaa.

W123:n alipainepumpussa on kalvo, joka revettyään lopettaa alipaineen tuottamisen käytännössä vallan kokonaan. Sen jälkeen ei sammu avaimesta, mutta ei myöskään tehosta jarruja lainkaan - sen kyllä huomaa ajossa (Nimimerkillä kokemusta on. Tuntuu aika hassulta, kun ajaa reilua satasta moottoritien poistumisrampille kohti STOP-merkkiä, ja jarrupoljin täysin yllättäen tuntuu siltä, kuin tiukasti paikalleen kiinnitettyä puupölliä yrittäisi saada jalalla painumaan kasaan...). W124:n alipainepumpun rakenne on erilainen - siellä ei käsittääkseni tuollaista kalvoa ole ensinkään.

Mulla on kanssa sellainen kokemus, että etuvalojen säätöletkut olivat molemmin puolin irti, mutta ei se sammumiseen vaikuttanut mitään. Sammutinrasia oli kyllä vaihdettu vähän sitä ennen, mutta alipainepumpulla oli siinä vaiheessa rullattu jo yli 600 000km...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: W124 ei vaan sammu

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Voi se olla lamppujen alipaineletkuistakin kiinni, riippuen varmaan alipainepumpun tehosta. Olen saanut korjata sellaisen vian joskus, kun asiakas oli pessyt lamput ja unohtanut letkut irti. Omassa satalankussa on ollut sammutuskello-, alipainepumppu- ja virtalukon venttiilivika. Virtalukossa oleva venttiilipaketti irtosi. Korjasin sen liimalla ja lisäksi porasin pienen reiän sopivaan kohtaan, johon laitoin sokan.
Avatar
M4ketech
Mersumies
Mersumies
Viestit: 820
Liittynyt: To 15.09.2011 01:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 ei vaan sammu

Viesti Kirjoittaja M4ketech »

En kyllä usko että on mitää tekemistä noitten lamppujen alipaineletkujen kanssa. Nyt kolmessa autossa ne on ollut irti tai puuttunut kokonaan ja aina on sammunut.
Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.

Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 ei vaan sammu

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Nozki kirjoitti:siellä ei käsittääkseni tuollaista kalvoa ole ensinkään.
Siellä on vaan se mäntä joka kuluu ajan kanssa mutta aika paljon pitää olla ajettu että se niin väljä on. Ja huomaa kyllä senkin jarrussa :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 ei vaan sammu

Viesti Kirjoittaja veskola »

ja jos on huono imemään, eikä vaimokaan halua osalistua niin sieltä jarrutehostajan kupeesta jokin pikku letku irti, se suoraan pumpun kellolle niin pitäisi sen akselin/stop vivun pyörähtää stop asentoon ja pysyä siellä kunnes letku irroitetaan.

Jos tuollain sammuu niin voi siirtyä ihmettelemään mitä kuuluu virtalukolla oleville alipaineletkuille.

Pumpun kuntoa voi arvoida alipainemittarilla, jonka saa kympilllä parilla pneumatiikkakaupasta. Eliminoi ensin ettei ole vuotavia letkuja eli tulppaa kaikki tehostajan juuren lähdöt ja 1 mittarille, tukkii vielä tehostimellekin menevän iso reijän niin sekin tulee eliminoitua. Reilusti alle -0,7 Bar pitää olla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin