KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari 0-asento, videoita

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari 0-asento

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Säätö hommat ovat vielä pahasti kesken. Tietotaitoa ei tahdo mistään löytää, joten otin Boschiin yhteyttä ja pyytelin vähän ohjeita. Saa nähdä saanko sieltä mitään apuja. Kokeilelmalla täydellisyyden hakemiseen menee elämä!
ei tunnu kuitenkaan olevan ihan yksinkertainen homma.

Nyt itsellä on tullut sivuvaikutus vikoja, tyhjäkäynti hirttää ihmeellisesti kiinni, esim lämpöisenä käynnistää, niin tyhjäkäynti kierrokset nousee noin 1700prm, mutta pumppaa kaasua kerran, niin tyhjäkäynti putoaa 900prm parkissa.

http://www.w124performance.com/service/ ... 3-1665.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.w124performance.com/service/ ... 3-1612.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Kryptonite, Su 18.11.2012 10:40. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
220.128 Black Mirror
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari hienosäätö

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kryptonite kirjoitti:Säätö hommat ovat vielä pahasti kesken. Tietotaitoa ei tahdo mistään löytää, joten otin Boschiin yhteyttä ja pyytelin vähän ohjeita. Saa nähdä saanko sieltä mitään apuja. Kokeilelmalla täydellisyyden hakemiseen menee elämä!
ei tunnu kuitenkaan olevan ihan yksinkertainen homma.

Nyt itsellä on tullut sivuvaikutus vikoja, tyhjäkäynti hirttää ihmeellisesti kiinni, esim lämpöisenä käynnistää, niin tyhjäkäynti kierrokset nousee noin 1700prm, mutta pumppaa kaasua kerran, niin tyhjäkäynti putoaa 900prm parkissa.

http://www.w124performance.com/service/ ... 3-1665.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.w124performance.com/service/ ... 3-1612.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Boschilta tuskin saa ilmaiseksi ohjeita, mutta viemällä auto huoltoon ja maksamalla voit saada sen kuntoon.

Tarkista, ettei kaasupoljin, -vaijeri, -vivut ja -mekanismit eivät ole kuluneet tai takeltele muuten siten, että tyhjäkäynti asettuu eri kierrosluvuille. Varmista, että kaasuläppä lepää stoppariruuvia vasten tyhjäkäynnillä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari hienosäätö

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Kaasuvaijerin olen uusinut vuosi takaperin ja eikä makaa kasulla. ja vivusto on rasvattu liikkuu jouheasti ja on säädetty ohjeiden mukaisesti.

Ongelma on nyt tuossa ilmamäärämittarissa, joka aiheuttaa ongelman. Säätö on kesken. Tuossa on enemmän säätömahdollisuuksia kuin tuo C02-ruuvi mikä tuntuu olevan ainoastaan kaikille tuttu. Olen myös tuon tutkinut tuon ilmamäärämittarin lautasen jouhean liikkumisen, ettei ota mihinkään kiinni. Epäilen kun lähetään tuota säätöä tekemään, niin tuota pitää säätää usemmasta paikasta, todennäköisesti lautasta, määräjakajaa jne. Mutta pahinta tässä on, kun mitään vikakoodeja ei esiinny. Jos mittailee ilmamäärämittarin toimintaa, niin ilmoittaa vain ettei ole vikoja.

En olisi minkään uskonut, mutta kokeilemalla. Sillä auton sielunelämä muuttui täysin niin kylmänä että lämpöisenä. Eikä johdu uudesta potenttiometristä, vaan

Kuva

Tuota kun säädin varovasti, niin rupesi tapahtumaan. mutta tuo säätö on aivan tajuttoman herkkä ja moottorin sielunelämä reakoi todella herkästi. (vaikuttaa kylmäkäynnistyksen laatuu (prm) ja myös tyhjäkäyntiin lämpöisenä)

Ja mitä tulee boschista, niin ilmoitin että olen ohjeista valmis maksamaan, ja olen käyttänyt auto Bosch car servicessä ja en saanut muuta kuin laskun, haukut ja tekaistun päästötodistuksen. (karjanlankatu)

ja niistä päiväistä auton sielun elämä on muuttunut täysin! mutta ei ole vielä niinkuin sen kuuluu olla, mutta se on pienestä kiinni, mutta tarvitsen enemmän tietoa tämän saamisessa valmiiksi.

Ostin englannista yhden käytetyn määräjakajan ja ilmamäärämittarin, muka 208tkm (129 000 miles) ajetusta autosta, mutta hinta oli hyvä.

Heitän sen paikalleen kun se sapuu ja syvennyn sitten tarkemmin tuohon vanhan osan sielunelämään ja säätöihin, kun otan sen vallan irti.

Vehostakin kyselin uutta, A000074281480 on oikea ja hintaa 1250€, ensiksi veho ilmoitti A1040740014 maksaa 865€. , mutta näköjään vuodet nostaa hintaa.. Bosch numero on: 0438121082
220.128 Black Mirror
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari hienosäätö

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kryptonite kirjoitti:...Ja mitä tulee boschista, niin ilmoitin että olen ohjeista valmis maksamaan, ja olen käyttänyt auto Bosch car servicessä ja en saanut muuta kuin laskun, haukut ja tekaistun päästötodistuksen. (karjanlankatu)...
Ikävä kuulla, että autoa ei saatu Karjalankadulla kuntoon. Se toimi ennen Boschin maahantuojan huoltona ja siellä oli paras osaaminen. Niin ne ajat muuttuvat...

Nuo sesosäädöt ovat tosiaan herkkiä. Omassa M102:sessa ruuvailin sähköistä säädintä (EHA) ja siellä tuntuva säätöaskel oli 1/8 kierrosta. Periaatteessa KE-Jetin läppää ei tarvitse säätää muutoin kun laittamalla sen keskelle kurkkua ja sopivaan korkeuteen tyhjäkäynnillä. Kurkun muoto ohjaa sen jälkeen ilmamäärää ja tapit vipujen välityksellä polttoainemäärää. Alfamerilla on ainakin aiemmin löytynyt asiallisia Boschin perusohjeita ja muiden tekemiä K(E)-Jetin säätö- ja korjausohjeita. Kannattaa tutustua teoksiin How to Understand, Service and Modify Bosch Fuel Injection & Engine Management, Bentley Publishers ja How to Tune & Modify Bosch Fuel Injection, Motorbooks.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari hienosäätö

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Joo, tuo ehan säätö ja sen mittaaminen on yksinkertainen: 38%-40% pulssisuhde 2500rpm kierroksilla 9-napainen pistoke: nastat 2 ja 3

Tänä päivänä ei tahdo saada apuja mistään oli osaamista tai ei. Kaikki haluaa tehdä ne helpot työt ja viedä kaikki kermat pois päältä. Etupäässä: neste, öljy, jarrupala, jarrulaikka, tukivarsi vaihtoja, mutta sitten kun menee johonkin ajallisesti vievään korjaustoimenpiteeseen, niin ei haluta auttaa, kun ei voida tehdä voittoa.

Voi olla että karjalankadulla on osaamista, taikka osaava kaveri oli just lomilla taikka mitä tahansa, mutta apuja minä en saanut. Tarkoitus on laittaa auto kuntoon omin voimin periaatteesta, ja sit voisi vaikka käydä karjalankadulla antamassa vähän palautetta epäamattimaisesta toiminnasta.
220.128 Black Mirror
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari hienosäätö

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kryptonite kirjoitti:Joo, tuo ehan säätö ja sen mittaaminen on yksinkertainen: 38%-40% pulssisuhde 2500rpm kierroksilla 9-napainen pistoke: nastat 2 ja 3...
Noin pitkälle en koskaan päässyt ,-) Minulla oli onneksi perussäädöt kohdallaan ja sitten yritin säätää laajakaistamittarin avulla sopivia seossuhteita noin 0.8...1 bar ahtopaineille. Tähänkin KE-jet taipui kohtuullisesti eikä seoksissa ollut ongelmia ainakaan tuonne 200+ hevosvoimaan asti 2-litraisessa. KE-Jetissä on tyypillisesti reserviä tuonne 60-70 % tehonlisäyksiin. Oli vaikeampaa saada sytytysennakko ymmärtämään ylipainetta ja se johti lopulta KE-Jetin ja EZL-sytytyksen hylkäämiseen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari hienosäätö

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

http://www.w124performance.com/service/ ... 3-1665.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

ensimmäistä kertaa nyppäsin äsken mas-releen ohjeen mukaisesti pois. heitin oikkarin nastojen välille. surina rupesi kuulumaan, eli ilmeisesti polttoaineenpaine rupesi nousemaan, mutta ilmamäärämittarin lautanen ei kyllä liikkunut . Ei hakenut mitään 0-kohtaa.

Lisäksi kun lautasta painaa alas, niin tyhjä tila on lähemmäksi 1-2cm ennen kuin tuntee että lautasen vipu rupeaa painamaan määräjakajan syllinteriä/kontrolli tappia, kuin ohjeiden mukaan välyksen pitäisi olla 1-2mm
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari 0-asento

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Muutama video:

Videossa esiintyy ilmämäärämittarin välys ja videossa pitäisi läpän hakea 0-asento mutta mitään ei tapahdu. Mas-rele on poistettu polttoainepumppu laitettu päälle pakkosyötölle.

http://s868.beta.photobucket.com/user/F ... 1.mp4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://s868.beta.photobucket.com/user/F ... 2.mp4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä videossa auto on juuri käynnistetty kylmänä. Kierrokset ovat noin 1200prm, mutta kun kaasuun koski, niin hirtti jälleen kiinni ja kierrokset nousi noin 1700prm tyhjäkäynnillä.

http://s868.beta.photobucket.com/user/F ... m.mp4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä videossa käynti on normaali 900prm. Ongelma poistui, kun sormella painoi lautasta alas, niin oikea alue löytyi. Jonkin hirttää ilmämäärämittarissa.

http://s868.beta.photobucket.com/user/F ... t.mp4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://s868.beta.photobucket.com/user/F ... t.mp4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
220.128 Black Mirror
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari 0-asento, video

Viesti Kirjoittaja unski »

Pitäisi vissiin purkaa yksi tuollainen KE-ilmaläppä, mutta jotenkin minulla on sellainen fiilis, että tuo potentiomerin alla oleva ruuvi on vain sivuutaisvälyksen säätöä varten oleva ruuvi. Hankala keksiä mitään muuta käyttöä sille. Jos se on sivuttaisvälyksen säätöä varten, niin silloin se hirttäminen voisi aiheutua siitä.

Edit, No kävin sitten purkamassa yhden läppäyksikön. se ruuvi on vain sivuttaisvälyksen säätöä varten, eli luultavasti se on lian tiukalla. Siis tuo:

Kuva
Tässä videossa auto on juuri käynnistetty kylmänä. Kierrokset ovat noin 1200prm, mutta kun kaasuun koski, niin hirtti jälleen kiinni ja kierrokset nousi noin 1700prm tyhjäkäynnillä.
Tuo on myös aika yleinen vika 6-sylinterisissä KE Jetroniceissa, olen huomannut, kun kaasuviusto on jäykkä...usein johtuu itse kaasupolkimen jäykkydestä. Oletko rasvaillut vivustoa, myös kaasupolkimen liukukappaleet... jos et, niin suosittelisin ensimmäisenä CRC/WD40:stä kaasupolkimen taakse liukukappaleeseen...



Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari 0-asento, video

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Kaasuvaijeri on uusi. ja kaasuvivusto on säädetty ja rasvattu kunnon vaseliinilla kitkan poistamiseksi. CRC-kun ei ole hyvä tässä hommassa, koska se ei ole niin pitkäikäinen kuin vaseliini.

Olen tutkinut kaasvaijeria että kun hirttäminen tapahtuu, niin vika ei ole kaasupolkimesta eikä vaijerista, koska kaasuvaijerin päässä oleva vaijeri ei pääse missään vaiheessa jännittymään, tällöin vivustoon ei tule kuormaa ainakaan
kaasupolkimesta.

Aivan käsittämätön juttu, tämä, sillä jos kysessä on sivuttaisvälyksen säätöä, niin mistä johtuu tyhjäkäynnin paraneminen? Miten tämä vaikuttaa tähän?

Aikaisemmin oli tilanne että koneen ollessa lämmin parkissa tyhjäkäynti huiteli jossain 700prm tienoilla ja käynti oli tärisevä, nyt käynti on 900prm, ja käy niin pirun nätisti kun vikatila ei ole päällä.

Olen vähän hukassa.. Ehkä tulen viisammaksi kun saan sen toisen määräjakajan ja mittarin, kun kuulemma se on ehjästä autosta irroitettu.
220.128 Black Mirror
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari 0-asento, video

Viesti Kirjoittaja unski »

Niin kävin pikkuisen vielä syynäämässä määränjakajaa...itseasiassa tuon ruuvin funktio on säätää läppäakselin sivusuunnan paikka. Eli läppäakselia kuormitetaan jousella tuota ruuvia vasten (no on siellä laakerikuula välissä). Näkisin, että ruuvilla haetaan oikea paine hiiliharjoille toimia piirilevyn pinnassa, sitten säädetään vasta määränjakajan lautasen keskitys...käynnin paraneminen/muutos johtuu varmaan siitä, että läppä on keskitetty oikein ja liikkuu hankaamatta määränjakajan reunoihin.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari 0-asento, video

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

unski kirjoitti:käynnin paraneminen/muutos johtuu varmaan siitä, että läppä on keskitetty oikein ja liikkuu hankaamatta määränjakajan reunoihin.

Timppa
Ei lautanen kyllä aikaisemminkaan ottanut ilmamäärämittarin reunoihin kiinni. vaikuttaako tuo sivuttaissäätö mitenkään tuohon määräjakajan = työ sylinterin/kontrolli tapin toimintaan?

Mikä myös tuntui ihmeelliseltä, niin vaikutti sivuttaissäätö merkittävästi tyhjäyntiin kylmänä! ennen Drive asennossa 700prm ja säädön jälkeen 1000prm kylmänä. Käynti on aivan eri luokkaa. ei sammuile ja käynti on tasaista. ennen oli hitusen tärisevää.

Mistä mahdollisesti johtuu se, että kun laittaa poltoainepumpun pakkosyötölle, mutta lautanen ei hae 0-kohta? Sen pitäisi ohjeiden mukaisesti hakea niin sanottu tyhjäkäyntiasento, nolla-kohta
Lautanen ei liiku mihinkään. Mistä johtuu lautasen välys ja mistä se on säädettävissä? kuten videosta huomaat, niin lautasen välys on melko suuri. Ohjeiden mukaan toleranssi pitäisi olla noin 1-2mm ennen kuin määräjakajan työsylinteri/kontrolli tappa lähtee mukaan..

Vai olenko nyt käsittänyt ohjeet väärin?

Kävin autolla tuossa ajelemassa tunnin ainakin ja auto ei oireillut yhtään. Toimi kuin pitää. Siis aivan käsittämätöntä. Ärsyttävä vika.


Tässä muutama kuva tästä 500tkm ajetusta väljästä koneesta ja käyttäytymisestä, jonka diagnoosin on tehnyt karjalankatu.

http://s868.beta.photobucket.com/user/F ... l.mp4.html" onclick="window.open(this.href);return false; kylmäkäynnistys = P= 1200prm D = 1000prm

http://s868.beta.photobucket.com/user/F ... 0.mp4.html" onclick="window.open(this.href);return false; 80-astetta = P = 900prm D = 600-700prm

http://s868.beta.photobucket.com/user/F ... 0.mp4.html" onclick="window.open(this.href);return false; 100-astetta = P = 900prm

Öljynpaineetkin pysyvät yli 2barin kokoajan!
Viimeksi muokannut Kryptonite, Su 18.11.2012 16:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black Mirror
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari 0-asento, video

Viesti Kirjoittaja unski »

Ei lautanen kyllä aikaisemminkaan ottanut ilmamäärämittarin reunoihin kiinni. vaikuttaako tuo sivuttaissäätö mitenkään tuohon määräjakajan = työ sylinterin/kontrolli tapin toimintaan?
Ei minusta vaikuta mekaniikkaan. Ainoa vaikutushan on se, että hiiliharjat muutttavat on asemaansa säteen suuntaisesti hieman.
Mistä mahdollisesti johtuu se, että kun laittaa poltoainepumpun pakkosyötölle, mutta lautanen ei hae 0-kohta? Sen pitäisi ohjeiden mukaisesti hakea niin sanottu tyhjäkäyntiasento, nolla-kohta
Jotenkin nuo ohjeet on ihan käsittämättömät... Se 0-kohta vain takoittaa, että määränjakajan ohjainkara tulee niin ulos kuin mahdollista. Tuota välystä on aina erilaisia määriä, välykselle on minun mielstäni se ja sama kunhan kara liikkuu määränjakajan sisällä takertelematta. Vanhemmissa K-Jeteissä oli tappi sitä välystä varten jota naputtelemalla välys haettiin vähän sinnepäin.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari 0-asento, video

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Kuuluuko tuon hakea edes mitään nolla kohtaa kun polttoainepumppu on pakkosyötöllä?

Pystyisikö jonku tämä tarkistamaan? Panaaninliittimillä oleva johto menee vallan mainosti liittimiin jolla saa tehtyä oikkarin, kun ottaa mas-releen pois.
220.128 Black Mirror
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari 0-asento, video

Viesti Kirjoittaja unski »

Yksikään KE-Jetti ei ole lautastaan heilutellut kun pa-pumppu on pakkosyötöllä ja moottori sammuneena. (poislukien ne tilanteet, joissa järjestelmä on ihan tyhjä polttoaineesta. Tosin en nyt oo kuin puolen sataa noita testannut :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari 0-asento, video

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

unski kirjoitti:Yksikään KE-Jetti ei ole lautastaan heilutellut kun pa-pumppu on pakkosyötöllä ja moottori sammuneena. (poislukien ne tilanteet, joissa järjestelmä on ihan tyhjä polttoaineesta. Tosin en nyt oo kuin puolen sataa noita testannut :)

Timppa
Okei, eli nuo koko ohjeet on potaskaa.. Harmi kun olet noin kaukana, sinullahan homma on verissä, niin jos lähellä olisit ollut, niin olisin sinne kurvannut..
220.128 Black Mirror
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari 0-asento, video

Viesti Kirjoittaja unski »

Niin. nyt luin nuo Mersun ohjeet ja ihan ajatuksella. Ihan oikeat ohjeet, (on tehtaan ohjeet) mutta läppä liikkuu vain siinä tapauksessa, että järjestelmä on tyhjä...sitä nyt ei mainita, mutta se pitää tietää. Tai lukeehan se piilotettuna, polttoaineen paine kohoaa...sehän ei voi kohota, kun muutoin kuin tyhjään/vajaaseen järjestelmään... :)

edit. Niin tuota ohjetta pitää suomentaa sen verran, että läpän liike pitää testata tyhjällä järjestelmällä, muutoin ei vastusta huomaa...sitten kun tyhjennät järjestelmän (ota vaikka EHA irti ja pumppaa läppää kunnes se liikkuu ihan "velttona"), niin paina läppä pojaan, niin se jää sinne. sitten, kun pistät pumpun päälle, se hyppää iloisesti, siihen 0-pisteeseen.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari 0-asento, video

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Okei, kiitos tiedosta.

Sitten kysyäkseni vielä. Miten kannattaa tuota lähteä säätämään jos 0-asento jää liian alas tai ylös?
Miten sitä tappia kannattaa säätää? Siitähän varoitetaan että montaa kertaa tappia ei kannatta liikuttaa. Ilmeisesti ei kestä
220.128 Black Mirror
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari 0-asento, video

Viesti Kirjoittaja unski »

Kyllä sitä tappia minusta saa säätää...mistä olet lukenut , ettei sitä saisi. Jokaisessa mersun korjaamokäsikirjassa on selvät ohjeet sitä varten. Kunhan ei säädä tappia liian monesti, tappi on vain kitkalla paikoillaan. Lisäksi, jos sitä naputtaa liian syvälle on koko hässäkkä purettava ja naputeltava tappi takaisin. Mutta kanattaa tarkastaa tuo nollakohta todella tarkasti, ennen naputtelua, ikinä en ole joutunut säätämään tuota korkoa.

Eikä tuon läpän vapaaliike ole senttejä videollasi, kyllä se ihan millejä on jos sen mittaa läpän sisäreunasta.

Epäilisin tuon tyhjäkäyntikierrosvian tulevan jostain ihan muualta.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari 0-asento, video

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Taidan tehdä nyt niin että kun tilaamani ruisku tulee englannista niin vaihdan sen paikalleen. Jos vika jatkuu niin vika jossain muualla. Jos vika loppuu, niin täytyy syventyä tarkemmin
220.128 Black Mirror
Tuomersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 16.07.2012 21:02

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari 0-asento, video

Viesti Kirjoittaja Tuomersu »

Saitko tätä kuntoo?
Minun m102 tekee juuri tätä mistä kirjoitit:
"Tässä videossa auto on juuri käynnistetty kylmänä. Kierrokset ovat noin 1200prm, mutta kun kaasuun koski, niin hirtti jälleen kiinni ja kierrokset nousi noin 1700prm tyhjäkäynnillä"

Ennen oli normaali mutta kun säädin tuota potentimetriä niin yllämainittu vika tuli.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari 0-asento, video

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tuomersu kirjoitti:Saitko tätä kuntoo?
Minun m102 tekee juuri tätä mistä kirjoitit:
"Tässä videossa auto on juuri käynnistetty kylmänä. Kierrokset ovat noin 1200prm, mutta kun kaasuun koski, niin hirtti jälleen kiinni ja kierrokset nousi noin 1700prm tyhjäkäynnillä"

Ennen oli normaali mutta kun säädin tuota potentimetriä niin yllämainittu vika tuli.
Todennäköisesti potikka vielä paskainen tai säätö pielessä.
Ne metalli kielet pitää puhdistaa myös hyvin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jerski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 07.12.2012 15:12
Paikkakunta: Turku

Re: KE-JETRONIC, 0438121082 ilmamäärämittari 0-asento, video

Viesti Kirjoittaja Jerski »

Moro, sama murheenkryyni löytyy myös täältä. Ilmaantuu koneen lämmetessä, kylmänä pelittää hienosti. Miten Kryptonite, ootko saannu Englannista tilaamasi paketin jo paikalleen? Onko ongelmat ratkenneet? Tuntuu ongelma olevan jo enemmän sääntö kuin poikkeus tuon m103 koneen kanssa?
w201 2.6E A -91
CLA 180BE -13
Vastaa Viestiin