Peräkärryn LED-valot
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
- Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja
Peräkärryn LED-valot
Aloitanpa uuden topiikin, kun en haulla löytänyt aiheeseen liittyvää keskustelua.
Uudistin peräkärryn sähköt ja ajattelin olla nykyaikainen ja ostin Minimanista oikein led-valot. Siinäpä tinailin sitten kaikki kiinni, uudet johdot ja kaikki ja kokeilin että akusta virtaa antamalla kaikki toimii loistavasti sanan varsinaisessa merkityksessä. No sitten tökkäsin kärryn Vianon perään (-03 mallia) ja kappas, kärryn valot alkoivat vilkkumaan kuin diskovalot. Mikään ei toimi kunnolla. Jos tuolla lähtee liikenteeseen, niin mahtaa porukka ihmetellä että mitä joulukuusta se perässään vetää...
Sen verran ymmärrän näistä vehkeistä, että CAN-väylä taitaa luulla että nyt on pahanmoinen häiriö ja tarvitsisi ehkä jonkun vastuksen rinnalle. Kysymys kuuluukin, että minkä kokoinen vastus pitäisi olla, vai saako tuon polttimon palamishaistelijan *:lla pois päältä? Ei yhtäkkiä tule mieleen valikkoa, jossa tuollaista kysyttäisiin
Uudistin peräkärryn sähköt ja ajattelin olla nykyaikainen ja ostin Minimanista oikein led-valot. Siinäpä tinailin sitten kaikki kiinni, uudet johdot ja kaikki ja kokeilin että akusta virtaa antamalla kaikki toimii loistavasti sanan varsinaisessa merkityksessä. No sitten tökkäsin kärryn Vianon perään (-03 mallia) ja kappas, kärryn valot alkoivat vilkkumaan kuin diskovalot. Mikään ei toimi kunnolla. Jos tuolla lähtee liikenteeseen, niin mahtaa porukka ihmetellä että mitä joulukuusta se perässään vetää...
Sen verran ymmärrän näistä vehkeistä, että CAN-väylä taitaa luulla että nyt on pahanmoinen häiriö ja tarvitsisi ehkä jonkun vastuksen rinnalle. Kysymys kuuluukin, että minkä kokoinen vastus pitäisi olla, vai saako tuon polttimon palamishaistelijan *:lla pois päältä? Ei yhtäkkiä tule mieleen valikkoa, jossa tuollaista kysyttäisiin
Re: Peräkärryn LED-valot
Ohmin lain mukaan tarvitaan 144 ohmia yhdelle watille, jos jännite on 12 volttia.
Esim. 5W vaatii sitten 144/5=28,8 ohmia ja 21W vaatii 144/21=6,9 ohmia.
Lähimmät E12-sarjan koot ovat 27 ohmia ja 6,8 ohmia, mutta kun se LED tulee vielä rinnalle,
niin valitaan isommat arvot 33 ohmia ja 8,2 ohmia. Tässä oletetaan, ettei LED kuluta paljon
mitään sähköä. Vastus kytketään LEDin rinnalle.
Tehoa tuommoinen vastus tietysti kuluttaa sen 5W tai 21W, jolle sen arvo on laskettu.
Vastuksen tehonkeston olisi hyvä olla ainakin tupla tehonkulutukseen nähden eli 10W ja 42W.
Kannattaa tarkistaa, kuinka kuumana vastus käy, ettei se sytytä tulipaloa.
Halvin ja helpoin vastus lienee se 5W tai 21W polttimo tai mitä nyt LEDillä korvataankin.
http://metku.net/index.html?path=mods/sahkooppi/index" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.epanorama.net/faq/sfnet.harr ... #vastukset" onclick="window.open(this.href);return false;
Esim. 5W vaatii sitten 144/5=28,8 ohmia ja 21W vaatii 144/21=6,9 ohmia.
Lähimmät E12-sarjan koot ovat 27 ohmia ja 6,8 ohmia, mutta kun se LED tulee vielä rinnalle,
niin valitaan isommat arvot 33 ohmia ja 8,2 ohmia. Tässä oletetaan, ettei LED kuluta paljon
mitään sähköä. Vastus kytketään LEDin rinnalle.
Tehoa tuommoinen vastus tietysti kuluttaa sen 5W tai 21W, jolle sen arvo on laskettu.
Vastuksen tehonkeston olisi hyvä olla ainakin tupla tehonkulutukseen nähden eli 10W ja 42W.
Kannattaa tarkistaa, kuinka kuumana vastus käy, ettei se sytytä tulipaloa.
Halvin ja helpoin vastus lienee se 5W tai 21W polttimo tai mitä nyt LEDillä korvataankin.
http://metku.net/index.html?path=mods/sahkooppi/index" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.epanorama.net/faq/sfnet.harr ... #vastukset" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
- Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja
Re: Peräkärryn LED-valot
Olipa hyvä, nopea ja selkeä vastaus. Ei muuta kuin vastuskauppaan. Kiitos JarkkoN!JarkkoN kirjoitti:Ohmin lain mukaan tarvitaan 144 ohmia yhdelle watille, jos jännite on 12 volttia.
Esim. 5W vaatii sitten 144/5=28,8 ohmia ja 21W vaatii 144/21=6,9 ohmia.
Lähimmät E12-sarjan koot ovat 27 ohmia ja 6,8 ohmia, mutta kun se LED tulee vielä rinnalle,
niin valitaan isommat arvot 33 ohmia ja 8,2 ohmia. Tässä oletetaan, ettei LED kuluta paljon
mitään sähköä. Vastus kytketään LEDin rinnalle.
Tehoa tuommoinen vastus tietysti kuluttaa sen 5W tai 21W, jolle sen arvo on laskettu.
Vastuksen tehonkeston olisi hyvä olla ainakin tupla tehonkulutukseen nähden eli 10W ja 42W.
Kannattaa tarkistaa, kuinka kuumana vastus käy, ettei se sytytä tulipaloa.
Halvin ja helpoin vastus lienee se 5W tai 21W polttimo tai mitä nyt LEDillä korvataankin.
http://metku.net/index.html?path=mods/sahkooppi/index" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.epanorama.net/faq/sfnet.harr ... #vastukset" onclick="window.open(this.href);return false;
Ainoa mikä vielä askarruttaa, on se, että saako *:lla poistettua ongelmaa? Ilmeisesti ei?
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Peräkärryn LED-valot
Naapurin miehellä on uudehko Vito ja traileri, johon hän myös uusi valot ledimallisiksi. Tuon koommin valot eivät ole toimineet Viton perässä oikein. Esim. vilkut toimivat siten, että kolme kertaa lyö oikein ja sen jälkeen alkaa tikittämään, niinkuin wanhan kansan polttimovaloista olisi jostain vilkun polttimo tsökönä. Valot on kuulemma rakennettu aivan oikein, vastuksia pantu ja kaikkee. Minä kun en reppana ymmärrä sähköstä sitäkään vähää kuin mekaniikasta, niin en tämän paremmin osaa asiaa kuvata, mutta kun ei toimi niin ei toimi. Muiden autojen perässä ne sen kärrin valot pelaa aivan oikein, mutta tuossa Vitossa ei sitten niin millään.
Tämähän nyt ei tietysti millään tavalla auta topikin aloittajaa...
Tämähän nyt ei tietysti millään tavalla auta topikin aloittajaa...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
- Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja
Re: Peräkärryn LED-valot
Muuta kuin masentaa hiukan lisää. Tuleekohan tuosta mitään, ennenkuin nöyrtyy ja marssii kauppaan ostamaan perinteiset lamput.Pacardinen kirjoitti:
Tämähän nyt ei tietysti millään tavalla auta topikin aloittajaa...
Re: Peräkärryn LED-valot
Hyvä ratkaisu vastukselle olisi vastuslanka, pitää vaan varoa sitä tulipaloa:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... cAod4HkAeA" onclick="window.open(this.href);return false;
Tavallinen 50W tehovastus on myös hyvä, jos löytää oikean kokoiset, esim. 33 ja 6,8 ohmia voisi kokeilla:
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=49 ... =2a&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... cAod4HkAeA" onclick="window.open(this.href);return false;
Tavallinen 50W tehovastus on myös hyvä, jos löytää oikean kokoiset, esim. 33 ja 6,8 ohmia voisi kokeilla:
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=49 ... =2a&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Peräkärryn LED-valot
Vilkkujen nopeaa vilkkumista lukuunottamatta mielestäni pitäisi muut valot kyllä toimia normaalisti (ainakin parkit ja jarru takasumari saattaa sekoilla) vikavalo kyllä palaa. Vilkkuihin kun asentaa vastukset saa senkin normi nopeuksiseksi.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ma 29.10.2012 22:45
Re: Peräkärryn LED-valot
Kyllä nuo vastusviritykset on kohtuu turhia , koko ledien hyöty hukkuu jos vastuksilla kuormitetaan . ( myönnetään -> helppo ja nopea tapa )
Yksi vaihtoehto on muuttaa auton puolen pistokkeen kuorman tunnistusta , eli niiden puolijohde ajureiden kuorman tunnistusta jotka ajavat valoja ... ( Luultavasti toimii ok vielä hehkulampuilla )
Paras tapa olisi muuttaa kärryn pistokkeen ohjaus releillä / puolijohde ajureilla toimivaksi jolloin pistokkeen saisi erotettua auton omista valo sähköistä -> jos kärryssä vika niin ei polta kun relekortin sulakkeen .
Mun mielestä tollasia relekortteja saa suoraan varaosamyymälöistä , eli kortin herätteet haarotetaan auton omilta valoilta . ( valonrikko äly ei huomaa )
Juuri hinasin venetraileria missä oli hiukka maa vikaa ja se käyttäytyi kuin joulukuusi , ei se muuten olisi niin häirinnyt mutta mersusuunnittelija ei ottanut huomioon että jos jarruvaloille vuotaa +12v pistokkeen kautta niin luulee ECU että on jarrua painettu ja se aiheutti mielenkiintoista kenguru etenemistä .
Itselllä ei tuota valonrikko valvontaa ole niin selviän pelkästään asentamalla järeät diodit sarjaan kaikkien pistokkeen valojen kanssa , niin että kärrystä ei pääse vuotamaan mitään autoon päin .
Yksi vaihtoehto on muuttaa auton puolen pistokkeen kuorman tunnistusta , eli niiden puolijohde ajureiden kuorman tunnistusta jotka ajavat valoja ... ( Luultavasti toimii ok vielä hehkulampuilla )
Paras tapa olisi muuttaa kärryn pistokkeen ohjaus releillä / puolijohde ajureilla toimivaksi jolloin pistokkeen saisi erotettua auton omista valo sähköistä -> jos kärryssä vika niin ei polta kun relekortin sulakkeen .
Mun mielestä tollasia relekortteja saa suoraan varaosamyymälöistä , eli kortin herätteet haarotetaan auton omilta valoilta . ( valonrikko äly ei huomaa )
Juuri hinasin venetraileria missä oli hiukka maa vikaa ja se käyttäytyi kuin joulukuusi , ei se muuten olisi niin häirinnyt mutta mersusuunnittelija ei ottanut huomioon että jos jarruvaloille vuotaa +12v pistokkeen kautta niin luulee ECU että on jarrua painettu ja se aiheutti mielenkiintoista kenguru etenemistä .
Itselllä ei tuota valonrikko valvontaa ole niin selviän pelkästään asentamalla järeät diodit sarjaan kaikkien pistokkeen valojen kanssa , niin että kärrystä ei pääse vuotamaan mitään autoon päin .
Re: Peräkärryn LED-valot
Onhan siinä vähän virittelemisen makua, kun joutuu tuon ledien pienen kuormituksen takia keinokuormaa (vastus) lisäämään.
Positiivisena asiana näissä "led-polttimoissa" näkisin, että ne eivät ole niin herkkiä särkymään etenkään tärinässä. Ja sitähän peräkärryssä usein on.
Muistaakseni markkinoilla on kuitenkin led-polttimoita, joissa on sisäänrakennettu tuo oikean kokoinen kuormitusvastus, vai muistanko väärin .
Positiivisena asiana näissä "led-polttimoissa" näkisin, että ne eivät ole niin herkkiä särkymään etenkään tärinässä. Ja sitähän peräkärryssä usein on.
Muistaakseni markkinoilla on kuitenkin led-polttimoita, joissa on sisäänrakennettu tuo oikean kokoinen kuormitusvastus, vai muistanko väärin .
Kaikki vikakoodihuolesi heitä!
Vikakoodinlukua ja muita apuja: vikakoodi@gmail.com
Vikakoodinlukua ja muita apuja: vikakoodi@gmail.com
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
- Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja
Re: Peräkärryn LED-valot
Kiitos vastauksista. Eniten todella kiinnostaisi laittaa tuo auton puoleinen pistoke sellaiseen kuntoon, että voi jatkossa vedellä muitakin ledikärryjä.
Mutta nyt kun ei tällä hetkellä ole oikeita komponentteja, eikä niitä mistään läheltä saa, niin värkkäsin siihen väliaikaisen pielavetisen JarroN:n ehdotuksen mukaan. Hehkulamput vain rinnalle ja pieneen alumiinirasiaan ja se täyteen vermikuliittiä. Pitäis kestää vähän lämpöäkin, jos vain ne lamput siellä kestää. Vaikka eihän siellä pala jatkuvasti kuin 2x5W lamput. Aika typerää touhua, kuten joku tuossa aiemmin jo totesikin, mutta mitäs muuta voit. Nyt siis toimii (kunnes lamppu palaa sieltä purkista).
Mutta nyt kun ei tällä hetkellä ole oikeita komponentteja, eikä niitä mistään läheltä saa, niin värkkäsin siihen väliaikaisen pielavetisen JarroN:n ehdotuksen mukaan. Hehkulamput vain rinnalle ja pieneen alumiinirasiaan ja se täyteen vermikuliittiä. Pitäis kestää vähän lämpöäkin, jos vain ne lamput siellä kestää. Vaikka eihän siellä pala jatkuvasti kuin 2x5W lamput. Aika typerää touhua, kuten joku tuossa aiemmin jo totesikin, mutta mitäs muuta voit. Nyt siis toimii (kunnes lamppu palaa sieltä purkista).
Re: Peräkärryn LED-valot
Ihan villinä heittona että... En tunne näitä väyläohjattuja mutta miten käy jos eliminoi töpselitunnistuksen? sellainen siinä kait on? Jos on mekaaninen niin on helppo eliminoida. Ledithän ei paljon virtaa vie. Eli onnistuisiko auton älyä huijaamaan silleen että valot pelaa oikein vaikka auton äly luulee ettei kärryä ole perässä? Vai onko töpselitunnistuksen oltava toiminnassa että tökkeliin ylensäkkään tulee mitään virtoja?
Toisaalta voisi kyllä luulla että nykyajanautoille voi kertoa sen millainen kärryn valojärjestelmä on kyseessä ?
Vastusten kanssa täytyy olla erityisen varovainen Jo 5W lämpönä pienelle pinta-alalle tarkoittaa suurta lämöä! 20W lämpöteho on jo sitä luokkaa että vaatii oikeasti kunnolliset jäähdytykset. Itte en laittaisi palovaaran takia.
Toisaalta voisi kyllä luulla että nykyajanautoille voi kertoa sen millainen kärryn valojärjestelmä on kyseessä ?
Vastusten kanssa täytyy olla erityisen varovainen Jo 5W lämpönä pienelle pinta-alalle tarkoittaa suurta lämöä! 20W lämpöteho on jo sitä luokkaa että vaatii oikeasti kunnolliset jäähdytykset. Itte en laittaisi palovaaran takia.
Re: Peräkärryn LED-valot
Vartooppa hetki niin käyn tarkistamassa tuolta koneelta ton peräkärry valvonnan...
Valmistenumero hieman jeesais tota tarkistusta kun vaihtuu jossain vaiheessa hieman toiminnot tossa ohjausyksikössä.
Uskoisin kyllä että starilla pystyy tuon tekemään (pienellä varauksella).
Omassa vitossa -05 on toteutettu maahantuojan toimesta releillä takavaloilta ryöstäen toi peräkärry valopistoke ja jätetty kokonaan pois kärryn ohjainlaite...
Valmistenumero hieman jeesais tota tarkistusta kun vaihtuu jossain vaiheessa hieman toiminnot tossa ohjausyksikössä.
Uskoisin kyllä että starilla pystyy tuon tekemään (pienellä varauksella).
Omassa vitossa -05 on toteutettu maahantuojan toimesta releillä takavaloilta ryöstäen toi peräkärry valopistoke ja jätetty kokonaan pois kärryn ohjainlaite...
Re: Peräkärryn LED-valot
Yleisesti ottaen koko väyläohjatun valojärjestelmän yhtenä ideana on se, että ellei ole kuormaa ei kytketä myös jännitettäkään.
Joissain tapauksissa lisänä on myös se, että mikäli kuorma on väärä ei tässäkään tapauksessa kytketä jännitettä.
Valot saattavat alkaa välkkymään omituisesti väärillä polttimoilla (tai ledeillä) johtuen hetkittäisestä jännitteen kytkennästä, jolla testataan kuormitusta. Testaus tapahtuu määrävälein ja siksi valot välkkyy. Mikäli kuorma on oikea sähköt pysyy päällä niinkuin pitääkin.
En tiedä pystyykö tuota trailerimodulin kuormitustoimintoa ottamaan pois päältä mitenkään. Mikäli pysytyy tulee tietenkin pistokkeeseen jännite suoraan samalla tavalla kuin takavalohin oli kärryä kytketty tai ei. Toisaalta kärryn valojen vikadiagnostiikka yleensä menetetään samalla. Yksi tapa tehdä homma täysin manuaalisesti on tuo relekytkentä, kuten tuossa aiemmin jo kerrotiin.
Joissain tapauksissa lisänä on myös se, että mikäli kuorma on väärä ei tässäkään tapauksessa kytketä jännitettä.
Valot saattavat alkaa välkkymään omituisesti väärillä polttimoilla (tai ledeillä) johtuen hetkittäisestä jännitteen kytkennästä, jolla testataan kuormitusta. Testaus tapahtuu määrävälein ja siksi valot välkkyy. Mikäli kuorma on oikea sähköt pysyy päällä niinkuin pitääkin.
En tiedä pystyykö tuota trailerimodulin kuormitustoimintoa ottamaan pois päältä mitenkään. Mikäli pysytyy tulee tietenkin pistokkeeseen jännite suoraan samalla tavalla kuin takavalohin oli kärryä kytketty tai ei. Toisaalta kärryn valojen vikadiagnostiikka yleensä menetetään samalla. Yksi tapa tehdä homma täysin manuaalisesti on tuo relekytkentä, kuten tuossa aiemmin jo kerrotiin.
Kaikki vikakoodihuolesi heitä!
Vikakoodinlukua ja muita apuja: vikakoodi@gmail.com
Vikakoodinlukua ja muita apuja: vikakoodi@gmail.com
Re: Peräkärryn LED-valot
En tiedä miten toimis autois mut ainakii prätkähommis (LED-vilkut) nii ongelmat loppuu kun laittaa elektronisen releen tavallisen tilalle.
Tosin sit rele napsuu samaan tahtiin vaikka ei olis yhtään ehjää polttimoa/valoja edes kiinni
Tosin sit rele napsuu samaan tahtiin vaikka ei olis yhtään ehjää polttimoa/valoja edes kiinni
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Re: Peräkärryn LED-valot
Eipä nyt liity kyllä tähän asiaan millään tavalla.
Re: Peräkärryn LED-valot
Ihmetyttää että mikä h....tin hinku on asennella näitä ledejä kärryyn kun niitten tuottama lämpö ei riitä pitämään valoja sulana talviaikaan kun lumi peittää lamput. Onko kyse vain "Rintakarvojen kasvatuksesta". Ainakin mitä olen seurannut tuolla tienpäällä noita rekkoja joissa on takavalot toteutettu ledeillä niin valojen kirkkaus on sitäluokka kuin olis jarrut kokoajan päällä! Onhan se tietysti räyhäkästä kehua naapurille ja kavereille, että mullapa on kärryssä ledivalot. Sanomatta kuitenkin jää että maksoi niin maar p...eleesti ennen kuin sain toimimaan auton elektroniikan kanssa yksiin.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
- Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja
Re: Peräkärryn LED-valot
No tätä ongelmaa minulla ei ole. Mutta sen myönnän, ettei ehkä ollut maailman paras ajatus ostaa ledivaloja. Mutta kun sitä ei saa nyt tekemättömäksikään, niin pitää yrittää jotain muuta.sompio kirjoitti:Ihmetyttää että mikä h....tin hinku on asennella näitä ledejä kärryyn kun niitten tuottama lämpö ei riitä pitämään valoja sulana talviaikaan kun lumi peittää lamput.
Jukkis79 tiedoksi, jos valmistenumeroa kaipaat, niin muistaakseni se meni näin: WDF63981113003961
Re: Peräkärryn LED-valot
En nyt kohdistanut tätä purkaustani erityisesti kehenkään, vaan ihan yleisesti ihmettelen tätä nykysuuntausta jossa näyttävyys menee reippaasti käytettävyyden ja mukavuuden sekä kustannusten edelle.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Peräkärryn LED-valot
Joooo.
Jos kirjoitettas mersumiehen ABC niin ensimmäisenä siinä lukisi että muista valmistenumero ulkoa.
Jos kirjoitettas mersumiehen ABC niin ensimmäisenä siinä lukisi että muista valmistenumero ulkoa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
- Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja
Re: Peräkärryn LED-valot
Piti oikein tarkistaa, että oliko oikein, ettei vain kunnia mene Onneksi muistin oikeinJukkis79 kirjoitti:Joooo.
Jos kirjoitettas mersumiehen ABC niin ensimmäisenä siinä lukisi että muista valmistenumero ulkoa.
Re: Peräkärryn LED-valot
Saksan tuonti? hopea? jos on niin oikein meni... Kurkkaan tarkemmin kun tässä vähän pajan lämmitysjärjestelmä hommia illan ratoksi.
Re: Peräkärryn LED-valot
Ja toiseks että elä osta CAN-väyläistä Mersua. Jos haluat pysyä isojen ongelmien ulottumattomissa niin osta terve alle -96 mersu ja ajat huolettomia kilometrejä lähes elämäsiloppuun saakka. Suvussani on uusiakin Mersuja ja joutuvat vaihtamaan niitä koska ei luottamus säily kun joutuu hinaamaan korjaamolle tuon tuostakin.
Ainakin minä jos haluaisin leveillä varallisuudellani niin antaisin paikallislehdelle luvan ilmoittaa jokaviikko minun pankkitalletukseni ja sijoitusomaisuuteni määrän. Silti ajaisin luotettavalla alle -96 vuoden Mersulla koska siihen voi luottaa.
Ainakin minä jos haluaisin leveillä varallisuudellani niin antaisin paikallislehdelle luvan ilmoittaa jokaviikko minun pankkitalletukseni ja sijoitusomaisuuteni määrän. Silti ajaisin luotettavalla alle -96 vuoden Mersulla koska siihen voi luottaa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
- Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja
Re: Peräkärryn LED-valot
Oikein meniJukkis79 kirjoitti:Saksan tuonti? hopea? jos on niin oikein meni... Kurkkaan tarkemmin kun tässä vähän pajan lämmitysjärjestelmä hommia illan ratoksi.
Vaikka tiedän ettet kohdista kommenttiasi kehenkään, niin vastaan siihen kuitenkin, kun se on vain niin mukavaa.sompio kirjoitti:Ja toiseks että elä osta CAN-väyläistä Mersua. Jos haluat pysyä isojen ongelmien ulottumattomissa niin osta terve alle -96 mersu ja ajat huolettomia kilometrejä lähes elämäsiloppuun saakka. Suvussani on uusiakin Mersuja ja joutuvat vaihtamaan niitä koska ei luottamus säily kun joutuu hinaamaan korjaamolle tuon tuostakin.
Ainakin minä jos haluaisin leveillä varallisuudellani niin antaisin paikallislehdelle luvan ilmoittaa jokaviikko minun pankkitalletukseni ja sijoitusomaisuuteni määrän. Silti ajaisin luotettavalla alle -96 vuoden Mersulla koska siihen voi luottaa.
Edellisen CAN-mersun jälkeen etsiskelin ihan tosissani toisen merkkistä (VW) autoa, mutta juuri varattomuuteni takia jouduin tyytymään CAN-mersuun. Siksikin, että ennen -96 ei ole valmistettu sellaisia tilavia monikäyttöautoja, jota ehdottomasti tarvitsen. Ja täällä missä lumi ei tuki takalamppuja, on välttämätön olla takatilan ilmastointi niille 5-6 onnettomalle, jotka joutuvat istumaan lähes umpinaisessa purkissa.
Myös nyt myöhemmin olen oppinut arvistamaan valintaani enemmän, mihin vaikuttaa ongelmat mitä on ollut volkkarien automaattien kanssa ja tuttavallani oleva multivan, josta ei myöskään ole vikoja puuttunut.
Vaikka mersu ei ole täydellinen, niin sitä on kuitenkin kiva korjata itse
Re: Peräkärryn LED-valot
Lainataan hieman vanhaa aihetta, kun CAN-väylä ongelmista kärryjen kanssa puhuttu jo aiemminkin.
Peräkärryyn asentelin erilliset LED-peruutusvalot. Nyt tekee sitä, että valo syttyy noin 4sek ajaksi, jonka jälkeen sammuu 4 sek ajaksi ja samaa rataa jatkuu.
Veturina 639 koppanen Vito. Korjautuisikohan vika etuvastuksilla jos väylä sekoilee jotain, vai olisiko ongelma nyt siinä, ettei virta vain yksinkertaisesti riitä?
Orkkiksena ollut siis 21W polttimo, joka nyt myös korvattu ledipolttimolla.
Nyt lisäksi laitettu 2kpl erillistä LED-peruutusvaloa, jotka teholtaan noin 40W kipale.
Vielä en ole päässyt kokeilemaan autolla, jossa ei olisi CAN-väylää, niin näkisi onko väylällisessä autossa, vai virran puutetta. Molemmat valot myös kytketty palamaan samaa aikaan, joten helpolla ei pääse testaamaan jaksaisiko toinen valo palaa, jos toisen kytkee irti.
Vinkkejä miten saada valot palamaan kokoajan??
Peräkärryyn asentelin erilliset LED-peruutusvalot. Nyt tekee sitä, että valo syttyy noin 4sek ajaksi, jonka jälkeen sammuu 4 sek ajaksi ja samaa rataa jatkuu.
Veturina 639 koppanen Vito. Korjautuisikohan vika etuvastuksilla jos väylä sekoilee jotain, vai olisiko ongelma nyt siinä, ettei virta vain yksinkertaisesti riitä?
Orkkiksena ollut siis 21W polttimo, joka nyt myös korvattu ledipolttimolla.
Nyt lisäksi laitettu 2kpl erillistä LED-peruutusvaloa, jotka teholtaan noin 40W kipale.
Vielä en ole päässyt kokeilemaan autolla, jossa ei olisi CAN-väylää, niin näkisi onko väylällisessä autossa, vai virran puutetta. Molemmat valot myös kytketty palamaan samaa aikaan, joten helpolla ei pääse testaamaan jaksaisiko toinen valo palaa, jos toisen kytkee irti.
Vinkkejä miten saada valot palamaan kokoajan??
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Peräkärryn LED-valot
Perävaunuissa LED-valoilla on etuna kestävyys. Polttimonkannat hapettuu, lyhtyyn menee vettä jne. Myös mekaaninen kestävyys on usein parempi.
LED-valoja on ihan tehdastekoisissakin perävaunuissa, sekä matkailuvaunuissa, joten kyllä valojen kuuluu auton sähköjen puolesta toimia, jos pistorasia on kytketty oikein.
LED-valoja on ihan tehdastekoisissakin perävaunuissa, sekä matkailuvaunuissa, joten kyllä valojen kuuluu auton sähköjen puolesta toimia, jos pistorasia on kytketty oikein.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Peräkärryn LED-valot
Ikh myy valmista adapteria perävaunun pistokkeen väliin,
jolla sain ledivalot toimimaan. Tämä valojuttu se jaksaa
pitää palstalaisia aktiivisena muuallakin kuin täällä.
jolla sain ledivalot toimimaan. Tämä valojuttu se jaksaa
pitää palstalaisia aktiivisena muuallakin kuin täällä.
Re: Peräkärryn LED-valot
Lisävastus vaan pahentaa tilannetta.
Jos itte laittaisin ylimääräisiä teholtaan selvästi isompia LED lisäperuutusvaloja niin tekisin sen niin että erilliselle releelle akulta tai virtakiskosta virta ja releelle autonperuutusvalolta ohjaus. Ohjauksenhan saa tuolta töpseliltäkin vai saako? Sulake sit het alkuun akun tai virtakiskon läheisyyteen ennen kun vetää virtajohtoa pidemmälle. Edittiä vielä että jos ottaa releelle ohjauksen niin jättää sen normi 21W sinne paikoilleen ni ei vikavaloautomatiikka ala herjailemaan toimimattomasta peruutusvalosta.
Tuplatehoa peruutukselle tuskin on huomioitu auton orkkis peruutuksensähköissä? Olisko auton ECU:uun tehty suojaus oikosulun mahdollisuudelle ja nyt ECU tulkitsee niin koska virtaa menee tuplamäärä normitilanteeseen verrattuna? Kärryjähän on ...No jokainen tietää että vanhemmissa usein johdot saattaa olla huonossa kunnossa. Olisko tämä seikka otettu huomioon jo tehtaalla ja siksi valo ei toimi oikein?
Varmaan muuten näkee taaksepäin tuolla LED teholla ja ymmärrän hyvin tuon tarpeen kun ja jos kärry on lähes alvariin koukussa kiinni. Usein nämä kärryt ei ole niitä muleja tms. vaan todella isoja ammattikäyttöön tarkoitettuja. Pimeällä peruuttaminen työmaalla ei ole aina yksinkertainen juttu kun se ei välttämättä aina ole sitä edes väljemmilläkään alueilla.
Tuo IHK:n lisäkappale niin mitä mahtaa olla sen tehonkesto jos 40W tulee lisäkuormaa kehiin? Ja muutenkin sitä mietltä että tässä tapauksessa vaan pahentaa tilannetta kun jo muutenkin menee tuplateho alkuperäiseen tilanteeseen verrattuna.
Hetkinen niitä LED:ejä olikin kax eli 80W ja oliko alkuperin vaan yx 21W poltin? Virtaa menee siis nelinkertainen määrä? Voipi kärrynkin sähköjohdot ja liittimet olla lujilla? 0.5 neliön johdot ja vaikka olis sitä 0.7vitostakin niin silti aivan liian ohutta tuolle tehomäärälle.
Edittiävielä: Mittaappa piruuttaan jännite kun peruutusvalot on päällä. Veikkaan että jää selvästi alle 12V vaikka auto olisi käynnissä ja akun jännite olisi 14.2V. Muuttuu valotehokin lähses tuplaksi kun saa jännitteen nousemaan 13.5V tai yli
Jos itte laittaisin ylimääräisiä teholtaan selvästi isompia LED lisäperuutusvaloja niin tekisin sen niin että erilliselle releelle akulta tai virtakiskosta virta ja releelle autonperuutusvalolta ohjaus. Ohjauksenhan saa tuolta töpseliltäkin vai saako? Sulake sit het alkuun akun tai virtakiskon läheisyyteen ennen kun vetää virtajohtoa pidemmälle. Edittiä vielä että jos ottaa releelle ohjauksen niin jättää sen normi 21W sinne paikoilleen ni ei vikavaloautomatiikka ala herjailemaan toimimattomasta peruutusvalosta.
Tuplatehoa peruutukselle tuskin on huomioitu auton orkkis peruutuksensähköissä? Olisko auton ECU:uun tehty suojaus oikosulun mahdollisuudelle ja nyt ECU tulkitsee niin koska virtaa menee tuplamäärä normitilanteeseen verrattuna? Kärryjähän on ...No jokainen tietää että vanhemmissa usein johdot saattaa olla huonossa kunnossa. Olisko tämä seikka otettu huomioon jo tehtaalla ja siksi valo ei toimi oikein?
Varmaan muuten näkee taaksepäin tuolla LED teholla ja ymmärrän hyvin tuon tarpeen kun ja jos kärry on lähes alvariin koukussa kiinni. Usein nämä kärryt ei ole niitä muleja tms. vaan todella isoja ammattikäyttöön tarkoitettuja. Pimeällä peruuttaminen työmaalla ei ole aina yksinkertainen juttu kun se ei välttämättä aina ole sitä edes väljemmilläkään alueilla.
Tuo IHK:n lisäkappale niin mitä mahtaa olla sen tehonkesto jos 40W tulee lisäkuormaa kehiin? Ja muutenkin sitä mietltä että tässä tapauksessa vaan pahentaa tilannetta kun jo muutenkin menee tuplateho alkuperäiseen tilanteeseen verrattuna.
Hetkinen niitä LED:ejä olikin kax eli 80W ja oliko alkuperin vaan yx 21W poltin? Virtaa menee siis nelinkertainen määrä? Voipi kärrynkin sähköjohdot ja liittimet olla lujilla? 0.5 neliön johdot ja vaikka olis sitä 0.7vitostakin niin silti aivan liian ohutta tuolle tehomäärälle.
Edittiävielä: Mittaappa piruuttaan jännite kun peruutusvalot on päällä. Veikkaan että jää selvästi alle 12V vaikka auto olisi käynnissä ja akun jännite olisi 14.2V. Muuttuu valotehokin lähses tuplaksi kun saa jännitteen nousemaan 13.5V tai yli
Re: Peräkärryn LED-valot
Ei kai täällä kukaan ole mistään lisäperuutusvaloista puhunutkaan,
vaan hehkulamppujen korvaamisesta ledeillä. Jos lisäkuormaa
halutaan jostain ottaa niin sitten tietenkin releitä.
Diagnostiikka vaan haluaa tietyn kuorman jota ledi ei tuota.
Lisävastuksilla saadaan tämä kuorma aikaan ja siihen valmiin
palikan saa IKH:lta. Kaikkiahan voi myös itse tehdä tai toisin
sanoen ihmisten tekemiähän nämäkin kaikki ovat.
vaan hehkulamppujen korvaamisesta ledeillä. Jos lisäkuormaa
halutaan jostain ottaa niin sitten tietenkin releitä.
Diagnostiikka vaan haluaa tietyn kuorman jota ledi ei tuota.
Lisävastuksilla saadaan tämä kuorma aikaan ja siihen valmiin
palikan saa IKH:lta. Kaikkiahan voi myös itse tehdä tai toisin
sanoen ihmisten tekemiähän nämäkin kaikki ovat.
Re: Peräkärryn LED-valot
Yksinkertaisesti jos auton can väylä tunnistin tuntee ali/tai ylikuorman alkaa varoitusvalot palaa/vilkkua.
Ratkaisu on kaikelle.
Tuossa kaksi peruutusvaloa samaan linjaa aiheuttaa ylikuorman ja saa vika valon vilkkummaan.
Rele väliin tai kokeilla toimiiko jos ottaa kuormaa pienemmäksi ,elikkä toinen valo irti.
Nykyisin saa releitä joissa on johdotus tehty jo tehtaalla ja niihin ei vesi ja kura päse helposti niin voi laittaa vaikka kärryn runkoon piiloon joka on mahdollisimman vähä altis kuralle ja suoralle vedelle.
Vielä kun laittaa kutiste sukan liitoksiin voi asennus kestää kauemmin.
Ratkaisu on kaikelle.
Tuossa kaksi peruutusvaloa samaan linjaa aiheuttaa ylikuorman ja saa vika valon vilkkummaan.
Rele väliin tai kokeilla toimiiko jos ottaa kuormaa pienemmäksi ,elikkä toinen valo irti.
Nykyisin saa releitä joissa on johdotus tehty jo tehtaalla ja niihin ei vesi ja kura päse helposti niin voi laittaa vaikka kärryn runkoon piiloon joka on mahdollisimman vähä altis kuralle ja suoralle vedelle.
Vielä kun laittaa kutiste sukan liitoksiin voi asennus kestää kauemmin.
Re: Peräkärryn LED-valot
uky kirjoitti:Ei kai täällä kukaan ole mistään lisäperuutusvaloista puhunutkaan,
vaan hehkulamppujen korvaamisesta ledeillä. Jos lisäkuormaa
halutaan jostain ottaa niin sitten tietenkin releitä.
Diagnostiikka vaan haluaa tietyn kuorman jota ledi ei tuota.
Lisävastuksilla saadaan tämä kuorma aikaan ja siihen valmiin
palikan saa IKH:lta. Kaikkiahan voi myös itse tehdä tai toisin
sanoen ihmisten tekemiähän nämäkin kaikki ovat.
Voi olla et ymmärsin väärinkin mutta ymärsin niin että asennettiin erilliset 40W LED lyhdyt kax kappaletta ja sen lisäksi orkkis 21W tilalle meni led-mallinen polttimo? (LED polttimon ottama teho on pienempi kuin orkkis 21W polttimon luulisin) Mutta sitä se ei muuta että ottoteho on nyt nelinkertainen jos ymmärsin oikein. Jos näin oli niin ei tuo palikka tee muuta kuin huonontaa tilannetta. Lisää vaan kuorma auton säköjärjestelmälle.
Tässä lyhennetysti lainaus:
JOP-1 kirjoitti: Orkkiksena ollut siis 21W polttimo, joka nyt myös korvattu ledipolttimolla.
Nyt lisäksi laitettu 2kpl erillistä LED-peruutusvaloa, jotka teholtaan noin 40W kipale.