W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Falante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 27.09.2010 15:07
Paikkakunta: Helsinki

W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja Falante »

Hei,

Kuulisin mielelläni kokemuksia, jos vastaavaa on tapahtunut tai joku on muuten käynyt koneremontissa auton kanssa.

Eli kuukausi sitten autoon tuli sytytyskatkoja ja tehot katosi. Sytytyshäiriöitä oli aiemminkin, mutta ne poistuivat kun auton käynnisti uudestaan. Nyt ei, vaan
jäi pysyväksi tilaksi. Ei varoitusvaloja. Vian huomasi selvästi jo käyntiäänestä, joka muistutti vanhaa dieseliä, kuten myös auton käyttäytyminen tehojen puolesta.

Auto huoltoon. Merkkihuolto laittoi testerin kiinni ja sanoi, että vika on lambda-anturissa ja ilmamassamittarissa. Sanoin, että sitä on harkittu aiemmin ja todettu ettei
se varmaan olisi syynä. Kuitenkin pysyisvät kannassaan ja sanoivat, että sillä asia voisi hoitua. Kun lambda ja ilmamasamittari vaihdettiin, niin vika ei tietenkään poistunut.
Mutta laskua tuli 1250 euroa.

Kuljetin auton toiseen liikkeeseen, joka on sitä pitkään huoltanut. Nyt aletaan tutkimaan moottoria tarkemmin.

Onko joku täällä läpikäynyt saman remontin ja ovatko auton oireet tuttuja? Nyt seuraavaksi mitataan sylintereiden tiiviyttä ja mahdollista ohivuotoa. Veikkaukset
vaihtelee venttiilien karstoittumisesta mäntien viallisuuteen. (Joku puhui, että männät voisi olla soikeita. Tiedä sitten miten sellainen muodonmuutos männissä voisi
tapahtua, eikö sellainen vaatisi suurinpiirtein moottorin kiinnileikkaamista...)

Yksi kaveri suosittelu jo, että ostaa ulkomailta käytetyn auton ja siirtää siitä moottorin.

Eli onko tietoo?
------------------------------------

MB CL600 W215 vm2000
MB SE300 w126 vm1989
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Falante kirjoitti:Hei,

Kuulisin mielelläni kokemuksia, jos vastaavaa on tapahtunut tai joku on muuten käynyt koneremontissa auton kanssa.

Eli kuukausi sitten autoon tuli sytytyskatkoja ja tehot katosi. Sytytyshäiriöitä oli aiemminkin, mutta ne poistuivat kun auton käynnisti uudestaan. Nyt ei, vaan
jäi pysyväksi tilaksi. Ei varoitusvaloja. Vian huomasi selvästi jo käyntiäänestä, joka muistutti vanhaa dieseliä, kuten myös auton käyttäytyminen tehojen puolesta.

Auto huoltoon. Merkkihuolto laittoi testerin kiinni ja sanoi, että vika on lambda-anturissa ja ilmamassamittarissa. Sanoin, että sitä on harkittu aiemmin ja todettu ettei
se varmaan olisi syynä. Kuitenkin pysyisvät kannassaan ja sanoivat, että sillä asia voisi hoitua. Kun lambda ja ilmamasamittari vaihdettiin, niin vika ei tietenkään poistunut.
Mutta laskua tuli 1250 euroa.

Kuljetin auton toiseen liikkeeseen, joka on sitä pitkään huoltanut. Nyt aletaan tutkimaan moottoria tarkemmin.

Onko joku täällä läpikäynyt saman remontin ja ovatko auton oireet tuttuja? Nyt seuraavaksi mitataan sylintereiden tiiviyttä ja mahdollista ohivuotoa. Veikkaukset
vaihtelee venttiilien karstoittumisesta mäntien viallisuuteen. (Joku puhui, että männät voisi olla soikeita. Tiedä sitten miten sellainen muodonmuutos männissä voisi
tapahtua, eikö sellainen vaatisi suurinpiirtein moottorin kiinnileikkaamista...)

Yksi kaveri suosittelu jo, että ostaa ulkomailta käytetyn auton ja siirtää siitä moottorin.

Eli onko tietoo?

Tuskin moottorissa mitään mekaanista vikaa on.

Tarina ei kerro, missä päin maailmaa auto on, mutta minusta kannattaisi kääntyä pätevän
asiantuntijan puoleen, esim. CDI203. Luultavasti autossa on jotain sähköistä vikaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Falante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 27.09.2010 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja Falante »

Tilanteen päivitys.

Eräs korjaamo halusi siis tutkia ohivuodon ja sanoi sen kustannuksen olevan noin 5000e.

Okei, auto on ollut nyt ihan liian pitkään jo huoltokierteessä. Suurimmin osan aikaa luonnollisesti on seisonut
joutilaana huoltamon pihassa. Hain sen kertaalleen poiskin sieltä, kun sanoivat, että uusi ongelma on se, että eivät
enää löytä mitään vikaa eikä auto ilmoita mitään vikakoodeja. Mutta että tehot on kateissa. No, ajoin autolla
päivän ja listasin uudestaan mitä mun mielestä on vialla jos niistä olisi jotain apua ja vein takaisin.

Ehdotus oli, että katalysaattorit voisivat olla tukossa. Ne päädyttiin hitsaamaan auki ja tarkastamaan. Ei ollut vikaa.

Sitten löytyi. Toinen sylinteririvi oli pimeänä, mutta ei siltikään tuottanut mitään vikakoodia. Sytytyksen ohjainlaite on viallinen.
(Muuten, onko tälle parempaa nimeä? Englanniksi se on selvä; ignition coil pack. Mutta suomessa tuntuu tyypit puhuvan aina näistä
auto-osista -laite, -boksi, -vipstaaki ja -tsäbädäbä.) Eli kuitenkin kummankin sylinteririvin päällä on yksi tällainen ja toinen niistä on
rikki. Lisäksi on sytytyksen keskusyksikkö.

Kysymys on nyt se, että onko pakko uusia kaikki nämä sytytyksen osa samalla kertaa, kuten huolto-ohje sanoo, vai riittääkö kun uusii
viallisen?
Ohjainlaite noin 1600 euroa kpl (tarvitaan kaksi)
Keskusyksikkö noin 600 e
sytytystulpat noin 420 e.

Eli ero on se, että maksaako remppa 1700e vain 4500e.

Onko kokemusta mitä haittaa voi aiheutua jos uusii vain toisen?
------------------------------------

MB CL600 W215 vm2000
MB SE300 w126 vm1989
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

P.A.A.L.I.I.N !

Enkä karrikoi edes asiaa, itsellä on tuo väyrynen (V8) johon olisi saanut uppoamaan auton hinnan hetkessä noihin saman tyylisiin vikoihin.

Päädyin paalaamaan.

Sinuna hakisin ensin veholta ne 1500€ takaisin turhista vaihdetuista osista, itsekin sain lambdojen hinnan takaisin kun vika ei ollut niissä.....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

Ei kait sitä nyt vielä paaliin kannata laittaa. Alla linkkejä osiin. :wink:


Tulpat yht. 197e

http://www.ebay.de/itm/12-X-BOSCH-Zundk ... 2483wt_932


Keskusyksikkö 197e

http://www.ebay.de/itm/Spannungsander-M ... 1306wt_938


Oikea puolapaketti

http://www.ebay.de/itm/Zundmodul-/13084 ... _500wt_949


Vasen puolapaketti

http://www.ebay.de/itm/Zundmodul-/13084 ... _500wt_949

Ei muuta kun huutamaan

.
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Kuulostaa ihan samalta kuin youtuupin videossa... sytytyspuolapaketti rikki...

Eli varmistaa nyt asia jokun starin omaavan henkilön kanssa (kumpi puoli)... ja osa vaihtoon

http://www.youtube.com/watch?v=ijuC3Qgwt08
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Jani426 kirjoitti: Ei muuta kun huutamaan
.

Se on varma että huutoa riittää näitten kanssa.
Yksin ja porukassa.

Melkoisia on muuten hintaerot noissakin romppeissa....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Merkkitesterillä tutkimaan (star).
Se kyllä osaa näyttää mm. sytytysvirheet vaikka siellä ei olisi edes rehellistä kipinän katoamistakaan.

Muulla ei kannata edes yrittää.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ohivuotomittaus ..5000e?...Nyt kyllä kusetetaan mersu miestä.

Taitaa taas kun nähdään ökymersu vaikka olisi miten vanha niin tehdä työstä esilaskelma joka kerrotaan vähintään kymmenellä.

Veholta vaadit vanhat osat takisin ja uudet turhaan laitetut hyllyyn ja rahan palauttaminen osista...vaihto ja vianetsinnästä joudut kyllä maksamaan.

Minkäs hintaiset tollaset kokonaiset moottorit Saksasta on? Ja kuuluuko niihin boxit suoraan että ne olisi integroitu johonkin kopan alle?

toisekseen nykyään ei käytetä perusperiaatteita autojen korjauksessa ollenkaan kun tuijotetaan ja luotetaan testeriin sokeasti.
Sormet pakosarjoihin niin tuntee lämpeneekö ollenkaan sarjat..puriste paine mittaus....ammatti taitoako...no eihän tälläisia mörköjä joka päivä korjaamolla käykään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja pera8x »

toi ohivuotomittauksen hinta on kylä jokseenkin hanurista ja syvältä. en käsitä mikä siinä maksaa. mittaukseen ei tarvita mitään osia, eikä oikein muutakaan, paitsi aikaa ja laite, millä tuupataan painetta pyttyihin. jos hinta on 5000€ ja veho laskuttaa vaikka sen sata euroa per tunti, niin jätkäthän joutuu raataan oikein urakalla. 50h töitä... ei kuulosta kovin järkevältä.

takas asiaan. jos tulpat on jotenkin edes siedettävästi esille kaivettavissa, niin sehän riittää. aina kyseinen pytty puristustahdin ylä kuolo kohtaan ja tulppa pois. sinne sitten varovasti painetta ja seuraillaan, että minne se katoaa, ja kuinka nopsaa, jos katoaa. moneen suuntaan se ei voi kadota, joko pakariin, imusatsiin, tai männän välistä kampikammioon (ja vesitilaankin voi mennä, jos on kansi halki). kyllähän siinä oikeesti jonkun verran on työtä, kun konetta pyöritellään oikeaan asentoonnsa jatkuvasti ja jos jostain pytystä vuotaa, niin sekin tarvii sitten selvittää, että minne se vuotaa. mutta ei nyt sentään 5 tonnia!

taikka sitten vaan puristuspaine mittaus, niin sekin selvittää jo paljon, eikä ole ihan niin työläs toteuttaa. mitähän ne sille arvioittis kustannuksia?
W201 250DT 20V
w201 190E
Falante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 27.09.2010 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja Falante »

atlas kirjoitti:Ohivuotomittaus ..5000e?...Nyt kyllä kusetetaan mersu miestä.
Korjataan tää, siis ei ainoastaan se mittaus, vaan arvio oli että mittaus, moottorin avaaaminen ja kuntoon laittaminen tulisi maksamaan sen verran.
------------------------------------

MB CL600 W215 vm2000
MB SE300 w126 vm1989
Falante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 27.09.2010 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja Falante »

Update.

Ohivuoto tutkittiin, ei ollut paineissa mitään vikaa.

Joten viaksi paljastui sytytyspuolat. Toinen sylinteririvi kokonaan pimeenä lopussa. Vaihdettiin ensin se toimimaton, mutta ei poistanut kokonaan ongelmaa, joten vaihdettiin toinenkin puoli. Ja sytytystulpat. Olivat menneet pilalle kun sytytys ei ollut toiminut. Lähti käymään hyvin.

Sitten mittauksissa kävi ilmi, että tää sytytysongelma on ilmeisesti vahingoittanut yhtä katalysaattoria. Mutta se saa nyt luvan olla.

Toin auton kotiin perjantaina ja olin tietty ihan fiiliksissä että vihdoin kunnossa. Paitsi että. Sitten syttyi ABC-varoitus. Antoi kahden eri kategorian varoitusta. Tulee mieleen, että se voi oikeasti johtua nyt vain siitä, että auto on seissyt paikallaan niin pitkään talvisäässä, että toi ABC on siitä ottanut nokkiinsa.

Luultavasti siis takaisin pajalle ja ABC:n tyhjennys, huuhtelu ja uudelleen täyttö. Ja toivotaan että se riittää. Onko muilla ollut ABC:n kanssa ongelmia?

Kyllä oli muuten hienoa, kun moottori kävi. Kulki upeasti ja tuntui hyvältä. Mutta - sunnuntaina huomasin kyllä jotain outoa. Musta tuntuu että siellä oli taas sytytyskatkoja. Tai ainakin tehovajausta jostain syystä.
------------------------------------

MB CL600 W215 vm2000
MB SE300 w126 vm1989
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kuulostikin jo vähän turhan ronskilta toi 5 tonnia.

mitä ne sano siitä katalysaattorista? oliko vaan menny sellaseen kuntoon, ettei tehny tehtäväänsä, eli puhdistanu pakokaasuja? vai oliko menny tukkoon? tukkosella katilla ei kannata ajella liikoja. rasittaa konetta turhaan ja voi aiheuttaa lisää ongelmia.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Katti heti vaihtoon jos on edes hieman tukkeutumisen merkkejä.
Kohta saa vaihtaa koko moottorin jos ajelet tukkeutuneella katilla.

Tuo ABC alusta on kans yks perkele. :D

Kaverin CL:stä haettu vikaa reilu vuosi. On vaihdettu hydraulipumppua. öljyjä venttiilikoneiston o-renkaita...
Viimeisin diakgnoosi on että molemmat vasemmanpuolen iskarit vaihtoon. 1800€ kpl

Oireena vain se ettei auto anna tehdä korkeustason kalibrointia eikä iskareiden "säätömatka antureita"
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Huh miten asiantuntevaa säätöä ollut, sytytystulppien ja puolien kunto olisi pitänyt testata jo ensimmäisenä. Kaikki oireet viittasi sinne jo heti alkujaan, ei voi ymmärtää miten kärpäsestä tehtiin härkänen :eh:
Falante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 27.09.2010 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja Falante »

pera8x kirjoitti:mitä ne sano siitä katalysaattorista? oliko vaan menny sellaseen kuntoon, ettei tehny tehtäväänsä, eli puhdistanu pakokaasuja? vai oliko menny tukkoon? tukkosella katilla ei kannata ajella liikoja. rasittaa konetta turhaan ja voi aiheuttaa lisää ongelmia.
Siitä kyllä virtaa ilma ihan hyvin läpi, mutta se ei puhdista ihan niin hyvin kuin täysin toimiva (eli ne muut). Veikkaus oli, että sytytyshäiriöiden aikana mahdollisesti bensaa syttynyt vasta pakoputkessa ja
voi olla vähän vaurioittanut kattia.
------------------------------------

MB CL600 W215 vm2000
MB SE300 w126 vm1989
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Pansu kirjoitti:Huh miten asiantuntevaa säätöä ollut, sytytystulppien ja puolien kunto olisi pitänyt testata jo ensimmäisenä. Kaikki oireet viittasi sinne jo heti alkujaan, ei voi ymmärtää miten kärpäsestä tehtiin härkänen :eh:
Tämä on kyllä niin totta varsinkin kun kyseesä v koneela oleva bensa mersu... (vit*** mitä poropeukaloita autoja ronkii muka amatikseen)
sitten kun on vielä v12 niin johtosarjan tarkistelua ei kannata ohitaa

ABC alustaa jos seisotta pitkään niin voi siitä tulla jotain tilapäisiä taso onkelmia mihin pitäis autta kun ajaa tason uusiksi
yleinen syy sen onkelmille on pitkään jatkunut huollon laiminlyönti
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Tuollasessa autossa pitäisi olla tehtaalta tullessaan ensiapulaukkuna läppäri+mbstar :D
Viimeksi muokannut Sorsso, Ti 05.03.2013 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Nämä jutut ovat nyt kyllä niin uskomattomia, että jos ne ovat totta, niin
kuluttaja-asiamieheen yhteyttä ja rahat takaisin ainakin merkkihuollolta.

Mikä merkkihuolto tai paikkakunta oli kyseessä?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Falante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 27.09.2010 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja Falante »

Tilannepäivitys.

Pitkään ja hartaasti vikaa etsittiin. Lopulta paljastui, että vika oli se mitä olin keskustelupalstoja lukemalla ehdottanut jo alussa.

Kyse ei ollut ohivuodoista tms mekaanisesti ongelmasta, vaan sytytysjärjestelmän viasta. Vaihdettiin kummankin sylinteririvin
päälle sytytyspuolapaketti (2 x 1600e)(2 X 12 puolaa).

Jos siis jollain muulla on ongelmaa MB CL600 tai Mercedes V12 koneen kanssa, niin varmistakaa ensin tämä. Kallis, mutta helppo korjaus.
------------------------------------

MB CL600 W215 vm2000
MB SE300 w126 vm1989
Suksipoika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 30.11.2009 20:15
Paikkakunta: seinäjoki

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja Suksipoika »

Avataas vähän vanhaa kettinkiä...

Elikkä tuli vähän niinkuin vahingossa ostettua tuollainen mylly ässän kuomulla katettuna eli 2001 S600L.(Joku perversio näihin vanhoihin isokoneisiin, en oo toki varmaan ainut.. Kuukausi sitten tuli ostettua 600SELli joten nyt makaa pihassa 2 x V12 Langia)

Sitten asiaan. Pientä epätasaisuutta / tukkoisuutta käynnissä(Ei käy varmaan kaikilla, ainakaan tyhjäkäynnillä). Kattelin staarilla koodit ja herjaili sytkäkatkoksia 10 & 12 sylinterissä ainakin. Tuli jo ennen kauppoja tehdessä arvailtua että puolat varmaan selvänä ja sen jälkeen löin sitte staarin kiinni. Onko liian riski tilata tuo puolapaketti vasemmalle puolelle, oonhan nyt oikeilla jäljillä, että kuskin puoli on sylinterit 7-12 ja apukuskin 1-6..

Jos joltain löytyy hyllystä niin voin myös ostaa, ettei tarvi ulkomailta tilata.

Eli summasumrum Puolapaketti vasen puoli tilaukseen vai? :wink:
Nyt E350CDI 4-Matic & E63 AMG

------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suksipoika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 30.11.2009 20:15
Paikkakunta: seinäjoki

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja Suksipoika »

SakariH kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein että sulla on nyt 2 autoa samalla moottorilla? Vaihda siitä toisesta puolapaketti ja koita siirtyykö vika.
Ei toinen 1992..
Nyt E350CDI 4-Matic & E63 AMG

------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja pazo »

Minulle ei (onneksi!) nämä oireet ole tuttuja. Kuitenkin nettikirjoittelujen mukaan puolapakettien viat ovat M275 moottorissa yleisiä. Kun niitä on kaksi ja hinta tolkuton, näitä autoja ei kenenkään tulisi hankkia varmistamatta, ettei sytytys heitä vikakoodeja (ABC alusta ja SBC jarrut ovat kaksi muuta potentiaalista miinaa, joihin kokematon ostaja polkaisee). Mersun V12 moottorit ovat sinällään hyviä, mutta jos ja kun jotain vikaantuu, monesti auto joutuu paaliin kuten LopenUupunut edellä heittää. Näistä syistä V12 mallien hinnat ovat alhaalla - useimmat harrastajat kun kallistuvat V8:aan. Merkkihuollot ovat vanhempiin "mahtimersuihin" viimeisiä paikkoja, johon itse menen; niissä muut taidot näyttävät hävinneen paitsi laskun kirjoitus. Monesti kalliita osia vaihdetaan ja tavallisiakin vikoja vain arvaillaan.

Koska M275 puolapaketteja kysytään paljon, niille näkyy olevan korjaajiakin. Mutta hankit siis uudet ja kuntoon tuli :-)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja AK47 »

M137 ja M275 samat puolapaketit ja uusi orkkis halvimmillaan 1250eur kieppeillä.

Kannattaa vaihtaa tulpat ja silikonikumekset paketin ja tulpan väliltä myös. Ehkä jo ensimmäisenä korjaustoimena.

Se onko vika tulpassa, silikonikumeksessa vai puolassa tai itse paketissa ei selviä kuin paketin irroittamalla. Irroituksessa on vaarana että puolat irtoaa paketista.

Jos tulpassa tai silikonikumeksissa ei selvää vikaa joutuu puolapaketin aukomaan ja se on hieman hankala homma kun se muovikansi on liimattu aika tiukkaan kiinni.

M137 on ennen puolapakettia sytkän esiboksi ja se tais olla jotain 600-900eur jos se rikki.

Periaatteessa voi korjata puolapakettia koska saa itse puolia ja IC kiviä ebaysta. Piirikortilla jos on menny kipinä väärästä paikkaa niin sitten toki saattaa selvitä sillä että vaihtaa toisen kortin. Kortit on lattalkaapelilla yhdistetty. Iso vika yhdessä pytyn sytytyksessä voi kytkeä koko paketin pimeäksi.

Ja ajella ei kannata yhtään jos vika päällä - rikkoo katit ja lambdat vielä lisäksi.

Mutta vallan mainio moottori (M137 ja M275) jos puolapaketit olisi toteutettu paremmin.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Suksipoika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 30.11.2009 20:15
Paikkakunta: seinäjoki

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja Suksipoika »

Tarkoitus huomenna irroittaa puolapaketti ja katsoa löytyykö selvää korjattavissa olevaa vikaa. Eikös tuolla sytkän esiboxilla tippuisi koko toinen sylinteririvi pois pelistä, siis jos se rikki eikä vain osa kyseisen ryhmän pytyistä.

Eipä tuo puolapaketti nyt uutenakaan niin sairaan kalliilta vaikuta, mitä Suomessa maksaa tai ainakin nyt mitä nopeasti tuli katsottua ebaysta n.600€ ja mahdollisesti enemmän aikaa käyttämällä löytää halvemmallakin. Olihan se kuskinpuoli nuo 7-12?
Nyt E350CDI 4-Matic & E63 AMG

------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja M_M »

Suksipoika kirjoitti:Olihan se kuskinpuoli nuo 7-12?
Onhan se.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Nopeella selailulla en alle 1000e löytänyt uutta puolapakettia ebaystä? Viititkö laittaa linkin 600e tai alle osaan?

Käytettyähän nyt ei mitään järkeä ole ostaa, kun 2-5 vuoden jälkeen ne joutuu uusimaan kuitenkin M137 moottoriin.
pazo kirjoitti:näitä autoja ei kenenkään tulisi hankkia varmistamatta, ettei sytytys heitä vikakoodeja (ABC alusta ja SBC jarrut ovat kaksi muuta potentiaalista miinaa, joihin kokematon ostaja polkaisee).
SBC:tä näissä ei onneksi ole ja sytytys ongelmat tulee eteen jokatapauksessa, parempi vaan jos saa sen takia halvemmalla, niin ei hajoa ainakaan pari kuukautta ostosta :)
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

Vähän asian vierestä mutta eihän siitä paljon hyötyä ollut vaikka starilla katottiinkin ennen ostoa, ei ollut yhtään vikakoodia. En nyt tarkkaan muista montako päivää meni (ei kovin montaa) kun tuli sytytyskatkoja ja puolapaketti vaihtoon. Nyt on molemmat jo vaihdettu. Äskettäin alkoi öljynjäähdyttimen tiiviste vuotaa, nyt kannet ym. purettu, oottaa tiivistettä ym. osia.
Alustaaan vaihdettu vain muutamia o-renkaita. Ajettu meillä yli 30 000km, kaikkiaan vähän yli 100 000. Mielestäni auto on toiminut odotusten mukaisesti, ei kai kukaan huoletonta ja edullisesti ylläpidettävää autoa kaipaava tällaista (toivottavasti) osta!
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Suksipoika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 30.11.2009 20:15
Paikkakunta: seinäjoki

Re: W215: CL600 V12 vm 2000: sytytysongelma - ohivuoto

Viesti Kirjoittaja Suksipoika »

Joo eihän toi todellakaan kallis auto ollut. Eikä näitä varmaan kukaan osta sen takia että olisi huoletonta ajoa 200tkm ja pistäisi vaihtoon.

Linkin 600€ pakettiin voin laittaa joskus kun koneelle kerkeää, ei se varmaan originaali ollut mutta uusi osa _takuulla_?

Nyt on puolapaketti irti ja muovi avattu. Mitään näkyvää vikaa ei ole piirikortilla, silikoonit ehjiä, parissa hiukan öljyä ja yhden tulpan otin 12 pytyltä irti joka on myös vähän öljyinen. Tihkuu varmaan venakopan tiivarista. Nyt pitäisi hakia uudet tulpat ja vaihtaa jos vika ei poistu niin heti irti ja puolapaketti tilaukseen(oikea järjestyskö?). Koitin myöskin käyntiin pelkästään toisella puolella niin käy erittäin tasaisesti. Vielä jos joku voi vahvistaa että sylinteri 12 on lähimpänä kuskia?
Nyt E350CDI 4-Matic & E63 AMG

------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
Vastaa Viestiin