Tänään sitten jäi flekti kauppareissulla huutamaan. Luin juttua tuosta ohjainboksista pyöräkotelosta ja nappasin sen irti. Avasin sen näytti suht hyvältä (?). MUTTA, googlailin ja huomasin että tuo paikallaan ollut kotelo on ilmeisesti W210 mallista (98-02). Ja oma W202 on juurikin 98 mallia, joten olisko joku jo joskus vaihtanut tuon boksin? Millä todennäköisyydellä se on taas rikki vai voisko vikaa hakea muualta?
Tässä kuva nykyisen boxin sisällöstä. Ylhäällä kolme mustaa komponenttia, noista vasen kuumenee pirusti kun kytkee johdot kiinni. Vikaa??
Ja tässä kuva millainen kotelo on suurinpiirtein (eli W210 mallinen):
Viimeksi muokannut jonski_sts, Su 21.04.2013 21:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Näyttäisi että tuo regulaattori on kyrvähtänyt katso alapuolelta onko tinaukset olleet huonot ja sitten ne kolme kondensaattoria ei kai niistä mikään ole pullistunut päältä tai huono tinaus. Katso myös noiden regulaatorien alla oleva eristys ettei ole mennyt rikki ja lyönyt runkoon toisten kanssa
Viimeksi muokannut arska10, La 05.01.2013 17:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Paha sanoo ku näistä mitää ymmärrä. Mikään ei näytä pullistuneelta ja omaan silmään pohjan juotokset ok, komponentit ei heilu. Onhan tuolla hapettumaa siellä täällä kun alkaa tarkemmin katsella... Eli vissiin uutta kehiin? Siirsin johdotkin jo konehuoneen puolelle, jotta uuden saa paremmin suojaan. Täytyy ajella hetki ilman flektiä. Onneks on talvi!
Saakos noita regulaattoreita jostain uusia jos koittais kolvailla uuden paikalleen? Tuo vasemmanpuoleinen on tummempikin kuin muut ja tosiaan kuumenee tulikuumaksi kun kytkee johdot kiinni ja flekti alkaa pyöriä täysillä...
Boksia on ilmeisesti kahta eri mallia.
Hinnat uutena 200-300 euroa KL-varaosista, mistä omanikin ostin.
Rekisterinumerolla saat oikean mallin.
Käytettyjen boksien tai yleensäkin hajoamassa olevien boksien tekohengitysten kanssa ei kannata alkaa leikkimään.
Toi boksi kun räpsäyttää kunnolla runkoon, niin sitten on ECU:n vaihtoa tiedossa ja siinä rallissa 200 euron säästö muuttuu 2500 euron laskuksi.
Näin oli omassani edellisellä omistajalla käynyt ja vastaavaa tapahtunut varmaan monella muullakin.
Vian löytäminen ja korjaaminen oli omaa kokemattomuuttani melko aikaavievä operaatio, onneksi apuja sai tältä foorumilta hyvin.
Talven voi ihan hyvin ajella ilman flektin boksia, se jäähdytinnesteen merkkivalo vaan siinä mittaristossa hiukkasen häiritsee.
Joo kyllä tiedän regulaattorin toiminnan mutta ajattelin vaan kysyä mitä tuos käytännös tapahtuu...
(Oma lehmä ojas... laitoin läppärin autolaturiin virrat wacoilla väärinpäin krapulois ja tuo ylläolevan kuvan kytkentä on samanlainen kuin läppärin laturis. Vaihdoin siihen samanlaiset alle euron konkat ja sain sen syöttämään virtaa mutta tulee kokoajan 12v kun pitäis tulla 15-24V. Noh... yleiselektroniikalla näytti olevan tarjous vastaavasta 21€ hintaan ja pitää kai joskus käydä Espoos. Vaasas näyttää netin perusteella olevan aika pätevä elektroniikka firma...)
etrade kirjoitti:Joo kyllä tiedän regulaattorin toiminnan mutta ajattelin vaan kysyä mitä tuos käytännös tapahtuu...
(Oma lehmä ojas... laitoin läppärin autolaturiin virrat wacoilla väärinpäin krapulois ja tuo ylläolevan kuvan kytkentä on samanlainen kuin läppärin laturis. Vaihdoin siihen samanlaiset alle euron konkat ja sain sen syöttämään virtaa mutta tulee kokoajan 12v kun pitäis tulla 15-24V. Noh... yleiselektroniikalla näytti olevan tarjous vastaavasta 21€ hintaan ja pitää kai joskus käydä Espoo. Vaasas näyttää netin perusteella olevan aika pätevä elektroniikka firma...)
Sieltä on regulaattori pamahtanut
Meinataako vekatonic firmaa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Taas kerran opetus oli että ei kannata lähteä korjaamaan vaan ostaa uuden.... vähän niinkuin laturin hiiliä lähtis vaihtamaan, mutta
Mika.T kirjoitti:Ei noiden korjaaminen mitään tähtitiedettä ole
Jos hinta uudelle on satoja euroja niin kannattaa investoida tinaimuriin ja kolviin kun nuo elektoniikkaosat maksaa alle euron ja konkat aina vaihtoon.
Onko toi pohja ruosteessa vai mitä se on?
Tuli vaan mieleen jos se on metallia niin miksi komponentit ei ole kiinni ja silloinhan kiinnityksen tarkoitus olisi pelti levyyn se että se johtaisi komponentin lämpöä pois itse komponentista jos se nyt kuumuu...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Ei ole ruosteessa eikä se levy ole edes metallia vaan tuollainen "oranssi" muovikalvo. Jännä sinänsä että kestää lämpöä kun ei ole sulanut...
Tilasin Bebekiltä uuden regulaattorin. Juotellaan kiinni ja kassellaan miten äijän käy! Toisaalta rojekti saattaa siirtyä parisen viikkoa kun kohta lähdettävä Miamiin hanimuunia viettämään
jonski_sts kirjoitti:Ei ole ruosteessa eikä se levy ole edes metallia vaan tuollainen "oranssi" muovikalvo. Jännä sinänsä että kestää lämpöä kun ei ole sulanut...
Tilasin Bebekiltä uuden regulaattorin. Juotellaan kiinni ja kassellaan miten äijän käy! Toisaalta rojekti saattaa siirtyä parisen viikkoa kun kohta lähdettävä Miamiin hanimuunia viettämään
Vaihda nuo konkat kanssa samalla eivä makse kuin 0,3€ kappale
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Purkkia tsekkaili eräs elektoriikkanero ja löysi katkoksia sieltä täältä. Hommasin purkuautosta tuollaisen vastaavan boksin, tosin hieman eri numeroilla. Entinen 545 99 32 ja tämä "uusi" 545 15 32. Täysin samanlainen manuaali-ilmastoinnilla oleva C180 oli purkuautona.
Nyt pelaa sitten niin että kun auto käynnissä, flekti huutaa täysillä, ja kun sammuttaa auton niin sammuu flektikin. Mutta jäähdytysnesteen merkkivalo palaa edelleen, joten voisiko tässä olla jokin varo toimenpide tuo flektin pyörittäminen ettei kuumene? Vaihdettiin samaisesta purkuautosta tuo jäähdytysnesteen anturikin mutta ei vaikutusta. Toisaalta ei tiedä toimiiko "uusikaan" anturi tai boksi... Huomenna vaihtuu vielä tuo pissapojan anturikin samaisesta purkuautosta...
Nyt vaihdettu pissapojan anturi purkuautosta -> ei vaikutusta.
Hain vielä varmuuden vuoksi Motonetista jäähdytysnesteen anturin ja kappas, valo sammui. Edelleen flekti tuppaa pyörimään koko ajan mutta mielestäni ei täysillä. Kabiiniin ääni ei enää kuulu. Viitsisikö joku tarkistaa pitääkö tuon flektin pyöriä koko ajan vähän vai onko tuossa ohjainboksissa jotain mätää?
Ja paskat. Tänään taas ekalla startilla jäähdytysnesteen merkkivalo paloi ja flekti huutaa täysillä. Oli sitten kertakäyttöinen anturi. Mikä niitä rikkoo??
Nyt vaihdettu pissapojan anturi purkuautosta -> ei vaikutusta.
Hain vielä varmuuden vuoksi Motonetista jäähdytysnesteen anturin ja kappas, valo sammui. Edelleen flekti tuppaa pyörimään koko ajan mutta mielestäni ei täysillä. Kabiiniin ääni ei enää kuulu. Viitsisikö joku tarkistaa pitääkö tuon flektin pyöriä koko ajan vähän vai onko tuossa ohjainboksissa jotain mätää?
Nun ilmastointo on pois päältä ja kone kylmä ei pitäis pyöriä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
Ongelma ratkennut ainakin toistaiseksi. Ebaystä löytyi vastaava uudempi boksi ja sillä kuittaantui kaikki ongelmat. Jäähdytysnesteen anturi mitattiin ja todettiin toimivaksi joten nyt ei pala valot taulussa eikä flekti huuda. Toivotaan että oli ongelmat nyt tältä erää tässä!